Brandalarm door RIFA condensator

Gisteren namiddag is mijn brandalarm (rookmelder) in huis afgegaan door een stomme RIFA condensator in mijn PM3055 scoop.
Dat was even schrikken omdat ik niet in mijn hobbykamer was en dacht dat mijn soldeerbout de oorzaak was en dat er echt iets in brand stond.
Er was wel even paniek door de ega en de hond, gelukkig was het maar rook.

Deze morgen het zaakje open gedaan en hersteld met betere X2 0.22µF300V~ condensator.

LDmicro user.
flash2b

Special Member

Heb ik ook gehad toen in mijn LKB2197 kocht bij de verkoper thuis van marktplaats. Roken en vooral is stinken ! Was wel goed voor de uiteindelijke prijs....

Ik heb thuis daarna zowel de 2 stuks X2 als de 2 stuks Y2 vervangen voor (veel grotere) Philips (NOS). Moest wel die voeding één week luchten.

Die staat nu al de ganse voormiddag buiten onder afdak te ontluchten, het stinkt idd enorm, ook binnen staan de ramen open.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Als je die enorme rookwolken ziet, is het altijd verbazend dat er in het apparaat zelf geen schade is (op de rifa na dan...), en dat het gewoon door werkt...

Zelfde geldt voor tantaaltjes. Ik ben er ooit bij geweest, dat tijdens de demonstratie een nieuw apparaat een harde knal gaf met veel stank en rook.
Was een tantaaltje aan een regulator. Na het wegwaaieren van de rook ging de demonstratie gewoon door. (tot verbazing van de aanwezigen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Hmm , 1 tantaaltje heeft de halve voeding van mijn 4-gas tester gesloopt, en zelfs een aantal printbanen doen verdampen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Tantaaltjes kunnen inderdaad stevige kortsluiting geven. Een X2 doet dat meestal niet en een Y2 mag dat zelfs niet doen (al blijft de vraag of RIFA zich daar wat van aantrekt). De rook van de RIFA is vooral het impregneermiddel en dat is niet zo fijn spul qua overlast die je ervan hebt maar veroorzaakt weinig gevolgschade.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je kunt beter een gare rifa hebben als een trafo met sluiting op een secundaire last waar men primair dan te zwaar af gaat zekeren omdat die zekering er steeds uitging. daar ben ik vandaag ook mee bezig geweest. trafo opgestookt, apart ding met 3 spanningen, dus werd het een 2 losse trafo oplossing wat er nog net bijpaste :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 1 juli 2016 11:40:56 schreef MGP:
Gisteren namiddag is mijn brandalarm (rookmelder) in huis afgegaan door een stomme RIFA condensator in mijn PM3055 scoop.

Phew, die hed ik gelukkig al mee vervangen toen de kleine elco's in de voeding minder werden (piepende scoop).

Let op, er zitten er nog een paar in...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 juli 2016 13:46:31 schreef Arco:..
Zelfde geldt voor tantaaltjes. Ik ben er ooit bij geweest, dat tijdens de demonstratie een nieuw apparaat een harde knal gaf met veel stank en rook.
Was een tantaaltje aan een regulator. Na het wegwaaieren van de rook ging de demonstratie gewoon door. (tot verbazing van de aanwezigen... :) )

Kijk, dat is dus een overbodig tantaaltje. Die kan bij de volgende revisie geschrapt worden.

Arco

Special Member

Zijn deze Rifa's wel goed? (of beter ook wegmikken?... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Deze zijn MKT of MKP (kan even zo snel niet terugvinden welke van de twee) en mechanisch iets sterker omdat ze in een huisje gegoten zijn. Ook als de constructie en de gietmassa dezelfde zwakheden zouden vertonen, is de kans alsnog heel groot dat deze stilletjes capaciteitsloos worden als ze stukgaan. De kans op rook schat ik laag in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 juli 2016 20:49:32 schreef Henry S.:
Let op, er zitten er nog een paar in...

Op de voedingsprint heb ik er geen meer opgemerkt, dan moeten ze op de grote print zitten en die heb ik niet nagezien.

Wel veel blauwe axiale Phillips elco's gezien, zagen er allemaal als nieuw uit, ook geen rechtstaande elco's gezien met een bolle bovenzijde.

Maar geen nood, het toestel kan makkelijk open om te herstellen.
Het toestel zelf komt van Barco, die werknemers een paar jaar geleden konden kopen voor 25E/stuk zonder meetsnoeren en werden daarvoor, jaarlijks, gecontroleerd en geijkt.

LDmicro user.

een pm3055 is al zeker een 30 jaar oud, toen was men nog niet zo goed in het maken van low esr elco's. die philips elco's gaan niet gauw bol staan als ze gaar zijn, wel lekken of capaciteitsloos worden os in sluiting vallen.

dat die toestellen jaarlijks werden gecalibreerd zegt niks, dan kan men nog jaren het ding niet eens open hebben gehad. als ze de boel al helemaal deden calibreren en zo'n ding zit nog binnen specs gebeurt er niks mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 2 juli 2016 09:10:39 schreef MGP:
Op de voedingsprint heb ik er geen meer opgemerkt, dan moeten ze op de grote print zitten en die heb ik niet nagezien.

Ik heb het schema er even bijgepakt (er zijn wel meerdere versies), C6001 is nu bij jou kapot gegaan. Bij mij waren er nog twee Rifa's met dezelfde (en gescheurde) epoxybehuizing, C6002 en C6006. Deze heb ik ook preventief vervangen.

Wel veel blauwe axiale Phillips elco's gezien, zagen er allemaal als nieuw uit, ook geen rechtstaande elco's gezien met een bolle bovenzijde.

Ik heb ze allemaal met een Huntron gemeten, alles t/m 220µF kon ik vervangen, behalve de LL 68µF elco's primair. Maar een collega heeft een keer eentje van 6800µF moeten vervangen.

Maar geen nood, het toestel kan makkelijk open om te herstellen.

Idd, het is een servicevriendelijk apparaat. Be halve het lampje achter het display. Die heb ik maar vervangen voor een witte led.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 juli 2016 13:07:12 schreef Henry S.:
Behalve het lampje achter het display. Die heb ik maar vervangen voor een witte led.

Dat is een 28V lampje en zal moeilijk te krijgen zijn volgens zien, maar leds repareren alles ;)

Op 2 juli 2016 13:07:12 schreef Henry S.:
[...]
Ik heb het schema er even bijgepakt (er zijn wel meerdere versies), C6001 is nu bij jou kapot gegaan.

Ik denk niet dat het die was, dat zijn bij mij witte plastiekbehuizingen, deze van mij was een 220nF en stond op de 230V na de schakelaar als ik het goed gezien heb.
edit: het is wel de C6001 maar die staat niet op uw schema...

Op 2 juli 2016 11:52:03 schreef testman:
dat die toestellen jaarlijks werden gecalibreerd zegt niks, dan kan men nog jaren het ding niet eens open hebben gehad. als ze de boel al helemaal deden calibreren en zo'n ding zit nog binnen specs gebeurt er niks mee..

Dat kan zijn, maar dan zou ik niet graag in die (externe) firma hun schoenen staan als het verkeerd loopt.
Een factuur opsturen om U tegen te zeggen, enkel maar die toestellen eens in het stopcontact steken... dat geloof ik niet, als je ziet wat ervan afhangt.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

behalve de LL 68µF elco's primair

Niet direct van belang in dit geval, maar LL is de (voor mij nog onbekende) Philipsfabriek. De serie staat er als het goed is met 3 cijfers op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 juli 2016 13:27:46 schreef MGP:
[.... calibratie ... ]
Dat kan zijn, maar dan zou ik niet graag in die (externe) firma hun schoenen staan als het verkeerd loopt.

Het ding hoeft toch niet open om te calibreren? Als er geverifieerd is dat ie binnen specs is, kan ie toch prima dicht blijven. Als bekend is dat ie max 0.1% verloopt in een jaar, moet mag ie binnen 0.9% van de ideale waarde zitten om zonder wijziging door de calbratie te gaan (als dat 1% zou moeten garanderen). Daar komen dan vast nog wat "marges" bij zoals dat de verificatie apparatuur niet exact is. Bijvoorbeeld als die 0.1% heeft, dan moet je alles afleveren binnen 0.8% van de ideale waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Zelfde geldt voor APK. Als je auto APK goedgekeurd is, kun je toch nog wel een bekeuring krijgen voor een of ander gebrek als je de garage uitrijdt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dok

Golden Member

Hier ook soortgelijk iets gehad.

Gelijk vier van die dingen naar de knoppen.
En de regelbare gelijkrichter van mijn norweld130 ook :-(
Naja, de lastrafo staat in de schuur, de stank valt dan nog wel mee.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 2 juli 2016 15:27:59 schreef Arco:
Als je auto APK goedgekeurd is, kun je toch nog wel een bekeuring krijgen voor een of ander gebrek als je de garage uitrijdt... :)

De ideale organisatie voor kwaliteitscontrole :) :)
Idem in BE en ze spelen het heel slim, ze zijn nergens verantwoordelijk voor, je moet enkel betalen.

Ik spreek over controle van toestellen om producten op de markt te brengen.

Takata kan ervan meespreken om het bij auto's te houden. ;)

LDmicro user.