Zelfgemaakte elektrische fiets met trap ondersteuning

Hallo iedereen, nieuwe gebruiker hier

Ik ben bezig met een project om een elektrische fiets te bouwen, met trapondersteuning ipv een gashendel wegens wetgeving. Ik wil een 24v 250w motor tegen het wiel van de fiets aan zetten om zo voor aandrijving te zorgen. Om ervoor te zorgen dat hij alleen gasgeeft als er word getrapt, wil ik aan de ketting een dynamo maken die een tandwiel heeft tegen de ketting aan. Dus, als ik er vanuit ga dat een dynamo 6 volt leverd bij 3w en 0.5 amp, wil ik die 6v aan een 24v accu vast maken zodat er 30v woord doorgegeven want 6+24=30. Dan heb ik een schakelaar nodig die alleen de stroom door laat gaan wanneer er minimaal 26 volt is. Ik zat te denken aan iets met een comparator.

Tl;dr ik wil een 24v 250w motor vast maken aan een 24v accu, maar alleen aan laten gaan wanneer er 25-30v is, door 6v erbij te doen met een dynamo.

Welkom!
Dit is dus naar mijn idee een mededeling, omdat ik nergens een vraagteken in de tekst zie.

De aangedreven rol tegen de band doet me denken aan "vroegah". Berini had het welbekende "eitje" bij het voorwiel. Zelfde principe als bij Solex. Altijd was het opletten dat je de voorband niet sloopte. Daar heb ik bij mijn Spartamet geen last van.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
dijkmane

Golden Member

je stroom van de motor loopt dan ook door je dynamo.
die zou dan wel eens kunnen gaan roken...

om bij je huidige idee te blijven, zou je de stroom van de dynamo als schakelaar moeten gebruiken om de motor vanuit de accu aan te sturen.

In no Sense, Nonsense
Shiptronic

Overleden

Je accu is DC, de dynamo levert AC ! dus eerst gelijk richten, en dan komt de spanning hoger uit, zeker als die onbelast is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
KGE

Golden Member

Er zijn standaard sensors voor je trapas te koop, contactloos dus geen slijtage of remweerstand:

bijvoorbeeld:

http://www.power-bike.nl/Webwinkel-Product-9753707/Trapsensor-E-Bike.h…

Guys, de TS schat ik op 14-18 jaar en dit is z'n eerste projectje met motoren, dynamos en en schakelmateriaal.

Zo'n elektrische fiets is tegenwoordig heel prima met BLDC en zo te doen, maar alles zelf maken is voor een tiener niet te doen.

Maar wat is nu het doel van deze excercitie? Een perfecte elektrische fiets maken? Koop een sparta of een batavus! Ook niet perfect, maar wel een gooi in de goede richting door een stel professionals inmekaar geklust....

Nee, het doel is dat Tijnmotor wat leert. Dat varieert van het vastmaken van die motor, tot het solderen van iets wat op een voertuig zit, maar ook het ontwerp van een simpel schema.

Mijn voorstel is om iets te verzinnen wat zo veel mogelijk van de originele ideeen van tijnmotor blijft gebruiken maar wel zo veel mogelijk kans heeft om te resulteren in iets wat een beetje werkt.

Mijn voorstel: De dynamo levert een signaal wat een schakeling ingaat, die met wat hysterese "dynamo > 2V" doorgeeft. Dat signaal wordt gebruikt om een mosfet de hulpmotor te laten schakelen.

Ik gok dat tijnmotor een DC motor heeft...

Tijnmotor, als je die motor met z'n draden tegen de accu houdt, gaat ie dan draaien?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 2 juli 2016 14:45:58 schreef rew:

Ik gok dat tijnmotor een DC motor heeft...

Tijnmotor, als je die motor met z'n draden tegen de accu houdt, gaat ie dan draaien?

Ik hoop maar van wel. Nog niet zo lang geleden kreeg van jou een veeg uit de pan omdat ik niet wist dat met BLDC motor tegenwoordig een BLAC motor bedoeld wordt. De omvormer wordt erbij verondersteld en moet je blijkbaar apart aanschaffen.

Dankuwel iedereen, ik heb een my1016v2 motor, dc inderdaad. Als ik de draadjes tegen een accu doe, draait hij inderdaad.
Ik zag het linkje van de trapas sensor, weet iemand hoe dat precies werkt?
En ja ik ben inderdaad nog maar een tiener, daarom ga ik ook voor trapondersteuning ipv gashendel, omdat met een gashendel het een brommer/snorfiets zou zijn.

GJ_

Moderator

Als je het dan toch een beetje simpel wil houden zou je ook kunnen bedenken om je ketting een beetje slap te zetten en een redelijk zware spanner tegen het bovenste deel van de ketting te zetten. Tegen die spanner een schakelaar om je ondersteuning in te schakelen.

Ik wil je adviseren om het geheel in twee delen aan te pakken:

1) montage van de motor en testen
2) ontwerp van een aansturing + evt trapsensor

je kan prima eerst de montage doen. Eerst testen of de motor doet wat je wil, gewoon met een schakelaar ertussen. Niet voor permanent gebruik, daar is het onhandig voor en mag niet. Maar als je een stukje test gaat daar niemand van wakker liggen en doe je wat ervaring op.

Zo kan je eerst bepalen of die motor wel krachtig genoeg is en of montage (netjes) mogelijk is. Vergis je niet in deze fase, mechanische zaken kunnen lastig zijn.

Ik zou daarna een aansturing zoeken (of maken) die met deze opstelling werkt. Wel rekening houden met die trapsensor.

Als je dit van begin tot eind wil doen heb je een bak met kennis te leren, en dat maakt het natuurlijk extra spannend !

suc6.

Je kan het ook wel eenvoudig oplossen.
Neem een 6V relais en sluit de 6V dynamo op de relaisspoel aan.
Met de relaiscontacten schakel je de motor aan de 24V-accu.

Wat niet direkt genoemd wordt.
Je hebt een 24V, 250W motor. De stroom door je motor is dus 250W/24V = iets meer dan 10 A. Je dynamo is 6V, 3W. Door je dynamo gaat dus 3W/6V = 0,5A. In serie zetten van de motor en dynamo gaat dus niet, tenzij je genoegen neemt met een motorvermogen van maximaal 24V x 0,5A = 12W. En dan moet je dynamo een gelijkstroomdynamo zijn.

Je dynamo kan je dus zoals al mijn voorgangers genoemd hebben alleen gebruiken om te meten of je fiets al beweegt en van daar uit een relais oid aansturen.

Het wordt sowieso een lastig project. Zodra het relais contact maakt, levert de motor zijn volle vermogen en springt de fiets naar voren. Als de fiets snel genoeg gaat valt het relais af en de fiets krijgt geen vermogen. Het relais zal bij een gemiddelde snelheid erg vaak schakelen. Dat vindt het relais en de motor vast niet leuk.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 2 juli 2016 21:35:04 (24%)

Ohm pi, Met 250W duurt het in theorie zo'n 5 sec voordat je op 18km/u bent. Dat naar voren springen valt nog wel mee.

Zoals ik al zei: Het vooruit denken en allerlei problemen oplossen voordat ze zich voordoen is in dit project contraproductief. Het verstoort het leerproces.

GJ heeft de juiste suggestie om de "als er getrapt wordt" detectie nog simpeler te maken. Dat zijn nuttige suggesties voor Tijnmotor. Overweeg om het nog simpeler te doen: Niet slapper zetten alleen die spanner-constructie. Ik denk dat er dan ook al meetbare verplaatsing is.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 juli 2016 07:57:00 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Mijn Sinclair C5 heeft ook een 250 Watt motor (12V) met alleen maar een schakelaar op het stuur. Het koppel is echter zo groot dat wanneer ik de schakelaar indruk zonder eerst een stukje te trappen, de getande(!) aandrijfsnaar over de poelies getrokken wordt.
Met wat traphulp accelereert hij echter prima zonder verdere electronische regeling.

Zorg wel dat je een tweede schakelaar in serie zet of bij de kabels kunt om ze los te trekken zodat je nog kunt stoppen als je schakelaar stuk gaat en vast blijft zitten (niet geheel onrealistisch). Ik zou je ook aanraden om, zeker zolang je nog geen echte motorregelaar gebruikt, de motor alleen aan te zetten als je een beetje snelheid hebt, dus niet vanuit stilstand wegrijden met de motor, want dan wordt de stroom wel erg groot.

En zekering direct naar de accu is ook wel een goed idee voor je veiligheid.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2016 12:53:55 schreef SparkyGSX:
Ik zou je ook aanraden om, zeker zolang je nog geen echte motorregelaar gebruikt, de motor alleen aan te zetten als je een beetje snelheid hebt, dus niet vanuit stilstand wegrijden met de motor, want dan wordt de stroom wel erg groot.

Dat zal wel meevallen toch, je hebt een vertraging van ik schat 60:1 tot 80:1. (ligt aan de diameter van de rol natuurlijk) Dus die motor heeft een makkie, maar je hebt gelijk als je een gangetje hebt is het altijd beter om dan de motor pas aan te zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou, een fiets met bereider berijder heeft een hele forse massatraagheid, dus het duurt best een tijd voordat de motor een significant toerental kan bereiken. Als de motor stil staat of heel langzaam draait, hebben de tegen-EMK en inductie nauwelijks invloed, en is het dus alleen de ohmse weerstand die de stroom moet beperken.

Die stroom zou dus erg groot kunnen worden, en aanzienlijk deel van die weerstand zit in het contact tussen de koolborstels en de collector, en daar zal dus ook een groot deel van het vermogen gaan zitten.

Bij de meeste toepassingen kan een motor binnen een seconde of zo wel op gang zijn, en dan is het niet zo'n probleem. Voor tractie toepassingen wordt gewoonlijk de stroom geregeld, waardoor het heel blijft. Het zou toch jammer zijn als de TS bij het testen zijn motor al verbrandt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 3 juli 2016 15:08:20 schreef SparkyGSX:
Nou, een fiets met bereider heeft een hele forse massatraagheid

Inderdaad, koks zijn vaak behoorlijk uit de kluiten gewassen. :) :)

KGE

Golden Member

Met de schakelaar op het stuur van de C5 wordt ook een relais bediend, anders wordt het wel erg zwaar sturen met die dikke kabels naar je stuur toe :-)

Zo'n relais (of 'contactor') moet wel flink wat aankunnen: 50 tot 100 Ampere.

Oplossing voor een noodschakelaar is zo'n accuschakelaar die bij automaterialenzaken te koop is.

Beide misschien ook wel te vinden bij een autosloperij (demontagebedrijf)

Op 3 juli 2016 07:55:48 schreef rew:
..
Zoals ik al zei: Het vooruit denken en allerlei problemen oplossen voordat ze zich voordoen is in dit project contraproductief. Het verstoort het leerproces...

Hiermee ben ik het helemaal mee eens.

Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar NIET als het gaat om maatregelen als een hoofdzekering of een tweede pad om de motorstroom te onderbreken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Of een hendel zo als bij de solex vroeger, heb je ook een mooie noodstop. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.