Zaagmachine uit Nederland (380v) aansluiten in Belgie (3x220)

Hallo,

Ik heb een zaagmachine (Eisele metaal afkortzaag) gekocht in NL, en wil deze aansluiten in Belgie.

Ik heb al veel gegoogled op krachtstroom en 380 / 220 / 3 fase en de eventuele verschillen tussen BE en NL, maar het blijft verwarrend voor me. Hopelijk kan deze thread duidelijkheid geven.

In Nederland spreekt men meestal over 380 (of 400) maar in belgie vaker over 3x220. Is dit nu hetzelfde of niet?

De meterkast van het gebouw waar hij aangesloten moer worden geeft aan 3x220.

Ik heb foto's bijgevoegd van de meterkast, en de zaagmachine.

De zaag draait overigens wel, maar ik heb me laten vertellen dat dit niet perse betekend dat alles goed zit.

Zie jullie reacties met grote interesse tegemoet

groet

GJ_

Moderator

Op 12 juli 2016 19:39:20 schreef Gameonedne:...maar in belgie vaker over 3x220. Is dit nu hetzelfde of niet?

Nee. In Belgie zijn er op enkele plaatsen nog 3x230V netten. Het grootste deel net als Nederland 3x400.

Ik kan je motorplaatje niet helemaal zien maar het lijkt me een 380V motor met twee toerentallen. Die kan niet op 3x230V.

Wat meet je tussen twee fasen? En wat meet je tussen een fase en de aarde?

aan de kWh meter van ts te zien, heeft die toch echt 3x 230V nog. de meter heeft geen nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de reacties alvast!

Ik ben helaas een beetje een nitwit, heb geen multimeter. Misschien moet ik die maar eens aanschaffen, want loop er vaker tegenaan.

In de tussentijd:

Ik dacht dat 3x400 alleen voor zware industrie was, maar kennelijk is dat niet zo?

De motor heeft idd twee toerentallen. een stand 0 dus (= niet draaien) I = langzaam draaien, II is iets sneller draaien.

Momenteel draait hij wel, maar ik vertrouw het zo als gezegd niet helemaal.

@ GJ_, je zegt dat hij niet op 3x220v kan? wat betekent dat precies, aangezien hij wel draait momenteel?
en hoe zou ik ervoor moeten zorgen dat hij wel op 3x220v kan?
of kan ik het alleen meer oplossen door 3x400v aan te vragen?

Zie jullie reacties wederom graag verschijnen

groet

het aanvragen van 400V zal niet goedkoop zijn, er zal niet veel veranderen zonder dat het vele duizenden kost.

je kunt een andere motor toepassen, of een omvormtrafo die van 3x 230V 3x 400V maakt..

je motor loopt nu wel, maar wrs veel te langzaam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 juli 2016 20:12:19 schreef testman:
je motor loopt nu wel, maar wrs veel te langzaam..

En daardoor zal ie ook snel te heet worden.

Maar mijn machine is toch niet een 3x400v?

Ik heb overigens niet de indruk dat ie te langzaam loopt. Loopt ongeveer zo snel zoals dit soort machines horen te lopen.

maartenbakker

Golden Member

Volgens je kenplaatje is je machine 380V oftewel tegenwoordig 3x400.

@testman en GJ: Kun je die motor dan niet veilig in driehoekschakeling gebruiken?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 12 juli 2016 22:26:49 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een machine uit de jaren '70.

Ik weet niet of dat nog iets veranderd aan de hypotheses?

Ik lees telkens over het spanningsverschil tussen twee 220 fasen en een 120 graden fase verschuiving ook 380 maakt, maar dat is dan iets anders?

Dat is inderdaad iets anders. De moderne netten hebben een spanning van 230V tussen elke fase en de nul, en 400V tussen twee fasen.

Uit je meter blijkt dat je een net hebt van 230V tussen de fasen, daarbij hoort een spanning van ongeveer 130V tussen elke fase en het sterpunt (wat in jouw geval niet aanwezig is).

Je net heeft dus een lagere spanning dan waarvoor de motor is bedoeld. Hij zal wel draaien, maar het vermogen is dan een stuk minder.

normaal kan een 230/380V krachtstroom motor idd ook op 230V driefasen draaien. van deze is het typeplaatje slecht leesbaar, een betere foto zou helpen. er staat ster en driehoek op, maar met 1 spanning erbij. als de motor in driehoek op 380V draait, zal het ding op 230V drie fasen niet goed werken.

in ster op 380V zou op 230V in driehoek betekenen. echter dat kan alleen met een enkeltoeren motor. die gewoon ster/driehoek omschakelen zoals dat vrij standaard is. mocht de motor wel op 230V kunnen lopen, zou je meteen naar driehoek kunnen schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 12 juli 2016 23:09:56 schreef KlaasZ:
[...]

Uit je meter blijkt dat je een net hebt van 230V tussen de fasen, daarbij hoort een spanning van ongeveer 130V tussen elke fase en het sterpunt (wat in jouw geval niet aanwezig is).

Je net heeft dus een lagere spanning dan waarvoor de motor is bedoeld. Hij zal wel draaien, maar het vermogen is dan een stuk minder.

.1 volgens mij IS er ook geen sterpunt, maar staat e.e.a. in driehoek.

.2 daar ben ik het met je eens, bij lichter gbruik (lees veel lichter) zou hij dus ook niet heet moeten worden.

Vergelijk het met een ster direhoek motor die in ster blijft staan: onbelast gaat dat prima. Ga je hem belasten, gebeuren er wel rare dingen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bijgevoegd een betere foto.

De motor is dus bedoeld voor een spanning van 400 tussen de fasen?
En ik heb 230 tussen de fasen.

Kan er maar een conclusie zijn: ik moet een andere stroomaansluiting aanvragen bij de leverancier?

Of zou de motor anders geschakeld kunnen worden?

Dit is zo te zien een dahlander motor met de schakelaar op de motor (en inderdaad niet om te zetten dus).

Het vermogen is klein (waarschijnlijk 750W) dus absoluut niet rendabel om een andere aansluiting aan te vragen. Een 230/380 3-fase trafo lijkt me de meest handige oplossing.
(Een 3f trafo is nog wel ergens op de kop te tikken voor weinig).

Anders gewoon de motor vervangen door een andere (enkel toerental) die je wel in driehoek kunt zetten.
Desnoods met een frequentieregelaar op 3x230V. Maar dit is wel behoorlijk kostenverhogend.

Misschien heb je beide toerentallen niet nodig?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Gameonedne, andere spanning aanvragen dat is ee behoorlijke operatie. Trafos vervangen, hele straat open al je buren ook omzetten. Ik denk niet dat je van de kosten een nieuw huis zult kunnen kopen.... maar veel scheelt het niet....

Wat dit betreft kan je maar gewoon beter afwachten: misschien gaan ze het wel een keer doen. Dan gaat het initiatief van hun uit en betalen zij de kosten.

Veel motoren hebben een opschrift "380/220 <driehoek> <ster>" Die kan je dan omschakelen om ook op 230 te draaien. Maar de jouwe mist alleen het "/220" deel van dat opschrift.

Hmm. Dahlander is geloof ik ook een soort-van-driehoek-ster omschakeling. Ik denk dat het daarop zou kunnen slaan.

Een geschikte motor is echt het beste plan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 juli 2016 23:17:57 schreef High met Henk:
.1 volgens mij IS er ook geen sterpunt, maar staat e.e.a. in driehoek.

Dat zeg ik toch ook? Het sterpunt is niet aanwezig. En of de voedende trafo in driehoek of in ster staat, dat maakt voor de eindverbruiker weinig uit.

Op 12 juli 2016 19:45:09 schreef GJ_:
[...]Nee. In Belgie zijn er op enkele plaatsen nog 3x230V netten. Het grootste deel net als Nederland 3x400.

Ik kan je motorplaatje niet helemaal zien maar het lijkt me een 380V motor met twee toerentallen. Die kan niet op 3x230V.

Wat meet je tussen twee fasen? En wat meet je tussen een fase en de aarde?

Dat lees ik hier regelmatig op dit forum.

Heeft er iemand ook een voorbeeld van waar dit dan is? Want dat ben ik nog nooit tegengekomen.

En @ TS: de termen 3x400 en 3x230 zie ik vaak (verkeerdelijk) door elkaar gebruikt. (eigenlijk zijn die termen ook verwarrend, 230/400V is veel duidelijker)

In België is er (bijna?) overal een 230/400V net, hetzelfde als in NL. Dus ik denk dat je motor hier ook wel zal bollen.
Heb je beschikking over een voltmeter? Dan moet je eens de spanning meten tussen 2 fases (van je stopcontact of in de meterkast), die gaat normaal ongeveer 400V zijn.

mel

Golden Member

Volgens het typeplaatje is het een dahlander voor 3 maal 220 volt.
En toerenomschakelen heeft niets met ster driehoek te maken, maar het aantal poolparen omschakelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

top!

Ik ga nog wel wat hulp nodig hebben bij het aansluiten hiervan, of is dit werk voor een electricien!?

Voor mijn algehele begrip rondom dit issue nog deze vragen:

1. Mijn motor waarvan het plaatje dus 380v aangeeft, zou kunnen werken op een het ouderwetse 3x220v net, als hij in driehoek zou worden geschakeld? Maar dat kan niet omdat ik een Dahlander type motor heb?

2. Jullie weten zeker dat ik een 130/230 net heb?

Thx

Sam

Frederick E. Terman

Honourable Member

OT: eigenlijk is het wel gek dat niemand lijkt te weten waar nu eigenlijk nog 3x230 (3x220) voorkomt.
Al googelend heb ik nog niets nauwkeurigers gevonden dan dit:

de zogenaamde 3 x 230 netten die nog wijdverspreid in België voorkomen (m.u.v. de provincie Limburg).

Misschien moeten we zelf eens inventariseren?
Iedereen die zeker weet dat hij 3x230 (3x220) heeft tussen de fasen, en dus 133 (127) tussen een fase en nul, zou zijn locatie kunnen toevoegen aan een lijst. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 juli 2016 08:44:57 schreef willem van belgie:
Heb je beschikking over een voltmeter? Dan moet je eens de spanning meten tussen 2 fases (van je stopcontact of in de meterkast), die gaat normaal ongeveer 400V zijn.

Uit de foto van zijn meter blijkt dat het een net is met 230V tussen de fasen. Er is geen neuter.

En mijn eerdere vraag:
als de motor in driehoek wordt gezet (stel dat dat zou kunnen) dan zou het toch lukken op het 3x220 net?