Zaagmachine uit Nederland (380v) aansluiten in Belgie (3x220)

okee, de motor is van een te ingewikkeld / onhandig type
om anders te configureren. Daar kunnen we het over eens zijn.

Dus dan lijkt de trafo de enige oplossing.
Heb die trafo dan maar gekocht. is het aansluiten iets voor elektricien of zou ik dat zelf moeten kunnen doen met logisch nadenken en voorzichtig werken?

ps: Bijgevoegd een foto van een normale nederlandse stroomaansluiting .. Dat is wat ik eigenlijk zou moeten hebben dus?

[Bericht gewijzigd door Gameonedne op woensdag 13 juli 2016 11:08:06 (26%)

Op 13 juli 2016 09:42:36 schreef Frederick E. Terman:
OT: eigenlijk is het wel gek dat niemand lijkt te weten waar nu eigenlijk nog 3x230 (3x220) voorkomt.
Al googelend heb ik nog niets nauwkeurigers gevonden dan dit:
[...]Misschien moeten we zelf eens inventariseren?
Iedereen die zeker weet dat hij 3x230 (3x220) heeft tussen de fasen, en dus 133 (127) tussen een fase en nul, zou zijn locatie kunnen toevoegen aan een lijst. :)

Dat is ook normaal omdat niemand zo'n groot werkgebied heeft. Het beheer hiervan zit dan nog eens verspreid over een 5-tal netwerkbeheerders waarvan Infrax en Eandis het leeuwendeel in beheer hebben.

- In Limburg komt inderdaad enkel 3x400V+N voor
- Er bestaan ook netten in Belgie waarbij 1 fase aan de aarde ligt, spanning tov aarde is dus 0, 230, 230V. Eandis heeft hier en daar zo'n net.

Een goed idee, maar laten we de 230/130.400 inventarisatie in een andere (sticky?) topic bespreken?

merci :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Morgen hopelijk de Trafo in huis.

Kan ik dit zelf aansluiten met logisch nadenken en voorzichtig handelen, of is het een klusje voor een electricien?

Het schijnt hier soms wat onduidelijk te zijn waarom dit niet kan. Een motor van dit type loopt een toerental welke afhankelijk is van de frequentie van het lichtnet en niet van de spanning. De spanning bepaalt het koppel wat weer afhankelijk is van de stroom. Lagere spanning geeft minder stroom bij gelijke belasting (weerstand)dus minder koppel. Ga je dit mechanisch belasten, dan zakt het toerental en daarmee het tegenkoppel (tegen emk) wat zich weer gaat vertalen in warmte. Mede door een slechtere koeling zal dit gaan leiden tot technische rook wat over het algemeen vrij duur is!
Dan het lichtnet waar ook veel onduidelijkheid over bestaat. Spanning wordt altijd gegeven ten opzichte van de fasen en niet van de nul. 3 Fasen heeft simpel gezegd, A B C, dan hebben we spanning tussen A-B, B-C- en A-C, dus 3 maal 380 of 3 maal 220 volt. Gaan we deze spanningen meten tussen fase en aarde, dan meten we op A 230 volt, op B 230 volt en op C 230 volt. Bij een 220 net is dat 3X 127 volt. Dat de leverancier dit net gaat ombouwen voor een zaagmachine lijkt mij niet aannemelijk en zal heel wat duurder uitpakken dan een andere motor of transformator.

Groetjes Hans.

(mogelijk zijn hier al eerder dergelijke opmerkingen gepost, ik heb ze niet allemaal gelezen)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

"Het schijnt hier soms wat onduidelijk te zijn waarom dit niet kan."

Bedoel je die hele situatie, of specifiek de transformator oplossing?

Want andere gebruikers lijken redelijk stellig wbt de transformator oplossing

Hoor het graag

Vr groet Sam

maartenbakker

Golden Member

De hele situatie. Met een transformator heb je de gewenste spanning en frequentie dus dan gaat het gewoon goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zoef de haas,
snap je reply nu, helder

Thanks

Op 13 juli 2016 10:23:29 schreef rew:
[...]ALS dat zo is, dan is er een "STER configuratie" symbool wat op motor staat wat "raar" is....

Ook gezien en vond ik ook al raar en staat ook nog een // achter. Het zou ook een dubbel (toeren) gewikkelde motor kunnen zijn waarvan een veld in driehoek en de andere in ster intern aan elkaar zitten. Maar dat is wel erg ongebruikelijk. Meestal is het dan een dubbel ster of dubbel driehoek.

Wat ook zou kunnen is dat het een origineel dahlander is met 9 aansluitingen. Waarvan een setje draden onder de schakelaar verstopt is.

In ieder geval is het volgens mij in alle gevallen niet mogelijk om deze om te schakelen dus blijft de 230/400 trafo de enige betaalbare/praktische oplossing.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb de trafo binnen en ga hem aansluiten.
De verkoper heeft een schema meegeleverd dat zeer duidelijk is. Ik snap het schema dus zeker.

Desalniettemin, Is een trafo iets gevaarlijks en laat ik dit een professional over, of moet dit lukken?

Vooral geen zin de stroom installatie te slopen, maar dit kan misschien ook niet?

Installatie slopen zal zo'n vaart niet lopen.
Mits er niet geklooit is met zekering waarden en of aarding (geel/groene draad).

Als jij het schema snapt gewoon aansluiten.
Aarddraden aansluiten !!!

Stap voor stap en tussendoor spanningen meten.
Dus meten of erin gaat wat je verwacht, en of er ook uitkomt wat je verwacht.

Mochten de zekeringen eruit gaan dan zul je voor jezelf moeten bepalen of dit komt door botte sluiting of overbelasting.

Aangesloten en het lijkt te werken.

Heb niks doorgemeten maar het 380v lampje brand nu wel itt tot ervoor, dus dat is wel een goeie indicatie dat er 380v doorloopt momenteel.

Inmiddels ook doorgemeten.
415V gemiddeld tussen de fasen. :)

Gelukt dus.
Tussen de 0 (die ik nu ook heb) en de fasen zo'n 237V.

Maakt het verschil tussen 380 en 415 (=35v) nog uit of kan die machine daar mee overweg normaal gezien?

grSam

Op 23 juli 2016 10:40:58 schreef Gameonedne:
Inmiddels ook doorgemeten.
415V gemiddeld tussen de fasen. :)

Gelukt dus.
Tussen de 0 (die ik nu ook heb) en de fasen zo'n 237V.

Maakt het verschil tussen 380 en 415 (=35v) nog uit of kan die machine daar mee overweg normaal gezien?

grSam

Dat hangt van de nominale spanning en werkpunt van die motor af. Is al een oudere motor lijkt mij, vermoedelijk 380V.

- Startstroom stijgt
- Opgenomen stroom in normaal bedrijf daalt, als de spanning tenminste niet te veel af gaat wijken.

Mijn gevoel zegt me dat deze in jouw geval dus daalt. Zeker ben je echter alleen als je de relevante curves van die motor gaat opmeten.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zaterdag 23 juli 2016 11:16:03 (10%)

Het is inderdaad een 380v motor.
Kan je misschien iets simpeler uitleggen wat je vorige post betekend?
:)

gr S

1) In stilstand wordt de stroom enkel bepaald door de spanning, zelfinductie in stilstand en ohmse weerstand van de motor. Spanning stijgt -> stroom stijgt. Aanloopstroom is dus hoger, staat buiten kijf.

2) Als die motor draait is het iets moeilijker. Verhoogde spanning vermindert slip bij een asynchrone motor maw draait dichter aan tegen de synchrone snelheid aan. Stroom daalt dus. Die synchrone snelheid ligt echter vast. Vanaf een bepaalde spanning is het einde verhaal en stijgt de stroom terug. Ligt zo om en bij de 5%, is echter motorafhankelijk.

Dubbelpost

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zaterdag 23 juli 2016 11:36:47 (98%)

De spanningen die je hebt gemeten is dat met een belaste motor of een stilstaande motor ?

Meeste motoren kunnen wel iets overspanning hebben, hoe ouder hoe beter.

Temperatuur van het motorhuis in de gaten houden, auw is te heet.
Motorfan zeker nakijken of deze nog goed functioneerd en eventueel schoonmaken.

Op 13 juli 2016 16:18:02 schreef Zoef de Haas.:
3 Fasen heeft simpel gezegd, A B C, dan hebben we spanning tussen A-B, B-C- en A-C, dus 3 maal 380 of 3 maal 220 volt. Gaan we deze spanningen meten tussen fase en aarde, dan meten we op A 230 volt, op B 230 volt en op C 230 volt. Bij een 220 net is dat 3X 127 volt.

Wat meet je tussen fase en aarde als de trafo secundair in driehoek staat ? :X

Opgeruimd, wat is dat?

Wat meet je tussen fase en aarde als de trafo secundair in driehoek staat ? :X

Helemaal niks, want dit is gescheiden van het lichtnet.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mvdk

Golden Member

Netten voor openbare distributie van elektriciteit zijn gewoonlijk geaard.
Zwevende netten kom je alleen maar in industrie-achtige omgevingen tegen.
Echt zwevend zijn ze meestal niet, er is bijna altijd een soort isolatiebewaking/aardfoutdetectie.
In België komt zo hier en daar wel eens een secundair driehoeknet voor, één been is dan aan aarde gelegd.
Er zijn over dit onderwerp al enkele topics geweest, met als echt pareltje dat topic over die poging om twee netten met gebruik van een spaartrafo over een omschakelaar te laten lopen. Daar ging toen ook wat mis.

Op 1 augustus 2016 14:19:09 schreef mvdk:
Netten voor openbare distributie van elektriciteit zijn gewoonlijk geaard.

Klopt. Maar de TS heeft net een eigen 3fase 230-400 trafo gekocht en aangesloten. De secondaire kant daarvan is waarschijnlijk niet geaard. In ieder geval gaat dat niet vanzelf. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Pfoe... Had ik em maar weer even helemaal doorgelezen,
Sorry.