Beeldbuis vervangen oude (computer) monitor ?

Hallo allemaal,

Ik heb een amberkleurige (computer) monitor uit 1985 waar inmiddels een behoorlijk ingebrand beeld op te zien is. Het gaat om een monitor van een oude freesbank die ik in ere wil herstellen.

De monitor zelf doet het nog prima overigens, geen scheef of wazig beeld, alleen de inbranding is wat 'ergerlijk'.

In de monitor zit een Philips beeldbuis van het type M31-340 LA/ED.
Nu heb ik een vergelijkbare monitor (iets nieuwer type) waar een soortgelijke maar niet ingebrande beeldbuis in zit maar met het type M31-340 LM/ED.

Via een amerikaanse leverancier kan ik een nieuwe beeldbuis kopen met hetzelfde type als de ingebrande M31-340 LA/ED.
Met de verzendkosten erbij gaat dat zon 300 euri kosten.

Vraag is: kan ik de ingebrande beeldbuis zo vervangen door de niet ingebrande ondanks het iets andere type ?
Of kan ik beter een exact gelijke bb bestellen en die inbouwen ?

Moet ik na vervanging van de bb nog iets afstellen of instellen of is het een kwestie van schroeven en draadjes een-op-een overzetten ?
Uiteraard heb ik de nodige waarschuwingen gelezen over bb ontladen etc.

Groet,

Paul

maartenbakker

Golden Member

Beeldbuis vervangen kan vrijwel zeker (en als het niet werkt kan het geen kwaad), maar je moet in principe wel het afbuigjuk bij het apparaat houden. Dus het juk dat op de nieuwe buis zit eraf schuiven na lossen van het schroefje, en dat van de oude buis erop. Tenzij ze echt exact hetzelfde zijn en doormeten.

Als je inplaats van een vrijwel zeker een helemaal zeker wilt, moet ik vanavond even kijken of ik hem in de databoeken heb staan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 13 juli 2016 12:36:48 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor zover ik gezien heb zit dat juk er achter gewoon op geschoven zonder schroefje.
Aan de bb zelf zitten 4 draden gesoldeerd.
Ben wel benieuwd wat nu het exacte verschil is tussen die twee modellen bb omdat er maar 1 letter verschil zit in de type aanduiding. Of is dat meer een leeftijd/jaartal verschil ?

maartenbakker

Golden Member

Er zitten aan de beeldbuis vrijwel nooit draden gesoldeerd. Dat zal wel aan het afbuigjuk zijn. Eventueel brengt een foto meer duidelijkheid.

Dat verschil is geheid iets anders dan leeftijd, want die vind je niet in het type maar meestal alleen met een wit stempel op de kolf van de buis (bij sommige buizen ook op de typesticker maar niet in het typenummer).

Als ik bij m'n databoeken ben zal ik kijken, maar je kunt ervan uitgaan dat het niet om een groot verschil gaat, anders was het deel M31-340 anders geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

waarschijnlijk alleen het fosfor(nalichten) of kleur van het scherm

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!