Road legal ebike.

Project is vanaf nu echt stopgezet. Het is niet mogelijk om een oudere snorbrommer of bromfiets om te bouwen naar elektrisch en hem vervolgens te laten keuren, als je geen grote zak met geld hebt. Er zitten regeltjes aan regeltjes waar regeltjes aan zitten. Die regeltjes kosten enorm veel geld. Het is makkelijker en goedkoper om een nieuwe bromfiets of snorbrommer te kopen met een interne verbrandingsmotor en die om te bouwen en vervolgens opnieuw te laten keuren. Maar dan kan je net zo goed een nieuwe elektrische scooter kopen en akkoord gaan dat deze lelijk is. (Mijn mening) of je koopt een legale elektrische bromfiets die er netjes uit ziet. En dan kom je erachter dat je een paar duizend neer moet leggen.

Helaas. Ik geef niet snel op maar het zij zo. Gelukkig gaat techniek de laatste tijd heel snel en zullen over een jaar of 5 goedkopere mooie elektrische bromfietsen op de markt zijn. Alleen kan je er dan niet van genieten dat je het zelf hebt gebouwd. Of ik heb ergens een flinke zak met goud gevonden. Dan wil het ook wel.

Lucky out.

Place text here.
Lambiek

Special Member

Lang leve de bureaucratie in ons kikkerlandje. Dan zal je naar America moeten, daar kan en mag je iets meer op dit gebied. Maar ja wie wil dat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

daar ging mijn mogelijkheid om in NL ombouwen en dan importeren in BE...

ze willen wel allemaal de CO2 terugdringen, maar dan wel zolang het de overheid veel geld opbrengt.
zelf iets ouds in elkaar knutselen met een lage milieu impact door oude spullen te recycleren... neeee, dat mag niet...

ik ben er al achter gekomen dat het onmogelijk werd in BE, jij bent erachter gekomen dat NL al even moeilijk doet.

voor de rest mag ik dus wel mijn honda novio nemen, daar een motortje van een dax onder duwen en gewoon rondtuffen. maar iets electrisch onder bouwen dat 50% van het originele vermogen bezit mag niet.

ik wacht nog ff af. ze zijn nu volledig bezig die ebikes aan het regulariseren als brommers. misschien gewoon groot zwijgen, zelf een ebike bouwen tot 45km/h die 'lijkt' op je oude brommer (lees, ge gebruikt het frame, maar niet de oude papieren ervan) en die binnen een jaar of 2-3 gaan legaliseren als zelfbouw ebike. immers hebben die nieuwe ebikes wel geen homologatie als brommer doorgaan anders zouden het scooters zijn geweest (vering, demping, banden, reflectoren, spatborden, pinkers, geluid....). en die reeds bestaande ebikes gaan ze toch ook moeten voorzien van nieuwe documenten dan om in te schrijven.

ik ken ene die ook oude wagens ombouwt (buggy's) en die is ook aan zijn laatste bezig. hij begint er ook niet meer aan nu. hij twijfelt zelf of deze nog legaal gaat geraken (de test voor EMC zou tegen de 6000€ kosten !!!)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

ze willen wel allemaal de CO2 terugdringen, maar dan wel zolang het de overheid veel geld opbrengt.

Ja het is gewoon een lekker melk koetje, dus het wordt echt niet goed koper vrees ik.

Maar het is wel te belachelijk voor woorden eigenlijk, kijk dat zo'n ding gekeurd moet worden is opzich goed natuurlijk, maar waarom moet dat zo duur zijn.

Ik denk als ze dat goed koper zouden maken er veel meer mensen aan zoiets zou beginnen, dat brengt naar mijn inziens meer geld in het laatje dan nu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik heb jaar terug ofzo eens een topic gestart toen ik mijn project wou beginnen en daar heb ik een chinese brommer aangehaald. ik heb er daarvan hopen zien rijden.

https://static.circuitsonline.net/camo/5240878d75f65b4725c19452289f3472b15de7e5/687474703a2f2f696d672e64697974726164652e636f6d2f6364696d672f313332323830342f31373130383334312f302f313238393435393738342f656c6563747269635f73636f6f7465722e6a7067

nieuwprijs daar nog geen 245€. dat kunt ge bij wijze van spreken demonteren en in uwe resikoffer meepakken.
maar tegen dat die hier gehomologeerd raakt, moet die ineens 5-7000€ kosten.
10Ah accu, haalt 30km/h en kan 40km ver rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

nieuwprijs daar nog geen 245€. dat kunt ge bij wijze van spreken demonteren en in uwe resikoffer meepakken.
maar tegen dat die hier gehomologeerd raakt, moet die ineens 5-7000€ kosten.

Ja, maar er moet geld in het laatje komen voor de joint strike fighter (hier in Nederland), en in België hebben ze vast ook wel zo'n onnozel project. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Iemand nog een grote zak met geld liggen toevallig?

Place text here.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Sorry, ik kan niks met zwart geld. XD

Place text here.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb een persbericht gestuurd naar het nieuws. Hopelijk kunnen ze er wat mee.

Place text here.
joopv

Golden Member

Op 28 augustus 2016 11:35:49 schreef Luckymonkey:
Project is vanaf nu echt stopgezet.

Lucky out.

Slotje dan maar? Het topic is ook afgezakt tot een ordinaire scheldpartij op overheids instanties.
Lekker gemakkelijk.

Op 29 augustus 2016 07:52:07 schreef joopv:
[...]Slotje dan maar? Het topic is ook afgezakt tot een ordinaire scheldpartij op overheids instanties.
Lekker gemakkelijk.

Ik zou het meer klagen noemen. Ordinaire scheldpartijen vind je in de ruige buurt van den Haag, niet op een forum.

Place text here.

ok, er is weer hoop in belgieland. misschien ook voor TS.

er zijn namelijk een hoop nieuwe regels gekomen met de komst van die electrische fietsen en speed pedelecs.
http://www.kantoorpeeters.be/uploads/docs/verschil_tussen__elektrische…

kijk eens goed naar die 'gemotoriseerde rijwielen'.
je mag 1000W hebben, mag autonoom rijden, niet harder dan 25km/H en dat blijft gewoon een fiets zonder inschrijving, nr plaat, ....

ipv dus mijn honda amigo te bouwen als electrische brommer tot 45km/h zal ik zo een frame nu gaan ombouwen waarbij de pedalen functionaliteit houden en met een electromotor erbij.
papieren en chassisnr weghalen en de boel afstellen tot 25km/h.

dit is allemaal een gevolg van de europese verordering waar landen zich moeten naar schikken.
L1e-B zijn dus de brommers
L1e-A blijven fietsen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Goed nieuws, niet dat ik van plan ben om ook zoiets te gaan maken. Maar hoe zit het dan met de keuring?, hoeft dat dan niet meer. Het blijft toch een eigen knutsel project, en de één zal dat veilig doen en de ander vindt het al snel goed, als het maar rijd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik snap niet dat hierboven homologatie bij zelfbouw word betrokken, dit is alleen nodig als je deze commercieel wil verkopen.

Er is meer dan genoeg te vinden over zelfbouw, neem contact op met Bakker framebouw voor informatie bijvoorbeeld, zij hebben ervaring met aanmelden etc.
En als er een donor word gebruikt vervalt er al aardig wat aan papierhandel, beschrijf wel alles(!) aan aanpassingen welke je doet aan frame, waarom heb je dat gat gemaakt, hoe weet je dat hetgeen eroverheen gelast is sterk genoeg is hoe en waarmee is dit gelast.
Kosten komen voor een bromfiets tussen de €500 en 1200 voor keuren etc, dit is gezien zelfbouw met brandstof motortje.

fcapri; VIN NIET VERWIJDEREN! Als je dit doet en wil het frame aanmelden word het geweigerd; afkomst is dan niet herleidbaar meer, Alle delen met nummers moeten bewijsbaar ingekocht zijn.
Zelf nummers inslaan is ook niet toegestaan, ook niet op zelfbouw onderdelen, beschadigde nummers worden ook niet geaccepteerd.

in belgie wordt het onmogelijk om het frame met vin nr legaal op de weg te krijgen.

daarom wil ik zelf een electrische fiets bouwen onder de noemer gemotoriseerd rijwiel, en wil dat het uiterlijk op een oude honda novio lijkt.
om de gelijkenissen helemaal correct te maken, lijkt het mij handige om gewoon van een bestaand frame te beginnen ipv zelf iets in elkaar te lassen.
zodoende kan ik ook de voorvork, stuur, wielen, zadel... gebruiken zoals op een honda novio zat.
maakt het allemaal veel eenvoudiger. het is een beetje zoals ze met autos doen waar ze een replica van één of andere sportwagen als kit verkopen.

echter begint het in belgie weeral te stinken...

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/ke…

Certificaat van overeenstemming: het certificaat van overeenstemming (COC) is verplicht voor een gemotoriseerde fiets en voor een speed pedelec. Het COC waarborgt dat het voertuig met de Europese technische voorschriften overeenstemt. Bewaar dit document op een veilige plaats, je moet het document niet op zak hebben tijdens de verplaatsingen met je fiets. Wanneer je een gemotoriseerde fiets of een speed pedelec koopt, vergeet dan niet het certificaat te vragen.

overal krijg ik te zien dat er geen inschrijving en geen nummerplaat verreist is, ook krijg ik dit van de verzekering.
maar dan op de website van de belgische overheid, moet ik onder "inschrijving van voertuigen/kentekenplaten' een bepaling vinden die zegt dat ik een COC nodig heb als je een gemotoriseerd voertuig hebt... pffff

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

owh dat kan nog gekker:

toen ik in België mijn rijbewijs A1 (bromfiets) moest halen moest je daar al theorie EN praktijk doen.

bij praktijk moest je metje eigen bromfiets de nodige bijzondere verichtingen doen.

Je moest van jouw bromfiets een gelijkvormigheidsattest bij aanvang van de rijproef doen. Mijn bromfiets was van 1961 (NSU quickly). Het gelijkvormigheidsattest was pas ingevoerd in 1975, dus die had ik niet en ging ik nooit krijgen ook..

Gevolg: ik moest een bromfiets van een rijschool huren en verplicht 2 lesuren meedoen...

Bijkomend detail was dat deze bromfiets de remmen zo vet waren dat er van enige vertraging nauwelijks sprake was.

Proeven was over lijn rijden, slalom, achtje draaien en remproef.

Gelukkig mocht je er 1 falen: half keer raden welke ik geen voldoende scoorde: ik begon te vroeg met remmen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

belgie kan nog gekker. ik heb al een autorijbewijs en brommerrijbewijs sinds 2000.
in 2003 volg ik rijlessen met de motor en haal mijn voorlopig rijbewijs(praktijk want indien je auto rijbewijs hebt moet je de theorie niet opnieuw doen).
ik faal echter bij het examen in augustus (motor viel stil bij de 12meter traag rijden). ik plan een nieuwe examendag halfweg september.
ECHTER in september 2003 wijzigd de wet en moet iedereen zijn theorie opnieuw doen voor je praktijk moto examen mag doen.

ik reed dus al 6maand met een L op de moto en ineens mocht ik mijn examen niet doen wegens geen theorie af gelegd.
ik ben dus met een CBR900RR naar de rijschool gereden en vol motopak, daar mijn theorie van moto afgelegd (moest je dat gezicht van die dame aan de balie zien). toen ik slaagde kreeg ik een document om een voorlopig rijbewijs aan te vragen, maar dat had ik niet nodig want dat rijbewijs had ik al 6maand). en ben toen op mijn achterwiel aan het rijexamencenter vertrokken.

de vader die daar aan het wachten was op zijn zoon, zat me toch ook raar te bekijken, want ik was met de fireblade op dezelfde moment aangekomen als hij. verwonderd dat die was toen die me hoorde zeggen: ik kom de theorie afleggen van moto

in belgie rijden er ook al 2oldtimers rond met electromotor, volledig legaal omgebouwd. echter wel naar duitsland gebracht, daar omgebouwd en dan terug ingevoerd in belgie. dit liet mijn verzekering me ook al weten om die mensen te contacteren.
https://sites.google.com/site/klaasdc/mazda-mx-5-ev

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Mag dat NU dan wel?

ik weet vanuit verleden dat het was: als je een omgebouwd voertuig kocht in EU met kenteken uit land kon je invoeren (dat hebben ze daar ook gedaan.

Maar als je een oorspronkelijk belgisch voertuig ombouwt in EU kentekent en terug invoert hanteerrt belgië zijn eigen regels dat het voertuig volgens hun specificaties moest voldoen.

Dus stel even ik neem hier een Ford Capri (uit nederland), bouw daar een 5.7 Chevy V8 in en breng hem hier legaal op kenteken is dat geen probleem voor u om over te nemen en in te voeren.

Koop ik echter uw ford capri met 1.6 motor (diene blauwe)
rijd er hiermee, bouw hem dan om naar 5.7 chevy V8 en kenteken hem, mag ik er hier legaal mee rijden.
koopt u hem dan OOK over (voor uw collectie compleet te maken) Krijgt u hem in belgie niet op kenteken want daar is dit voertuig gekend als 1.6 en voldoet niet aan eisen en fabrikant / invoerder geeft geen goedkeuring.

zo heb ik al VAAK zien gebeuren, dus ik ben verbaasd over het Elektro project daar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

als je dat artikel leest: "On 26 July 2012, after a few months of looking for a suitable car, we bought this laguna blue Mazda MX-5 1.8 from 1994 from a seller in Aachen, Germany.".

ze hebben dus een duitse wagen gekocht, naar belgie gebracht, omgebouwd, dan in duitsland laten omkeuren en zo ingevoerd.

een belgisch voertuig uitvoeren, ombouwen en terug invoeren lukt idd niet. want het chassisnr is reeds gekend bij DIV (dienst inschrijving voertuigen) met zijn originele motor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

.

Oeps dat was een oude post...

Gek, ik had volgens mij toch op 'laatste' geklikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 11 november 2016 14:39:31 schreef fcapri:
in belgie rijden er ook al 2oldtimers rond met electromotor, volledig legaal omgebouwd. echter wel naar duitsland gebracht, daar omgebouwd en dan terug ingevoerd in belgie.

Ik denk dat HMH gelijk heeft. Om dit voor mekaar te krijgen moet je beginnen met een auto die NIET in Belgie begonnen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik was een tijdje weg van CO. En ineens zie ik dat mijn topic weer reacties heeft. Ik heb ondertussen een aantal lokale nieuws bronnen aan de haak geslagen echter geven hun geen reactie. Ik denk dat ik een doodlopende weg ben ingeslagen en zal terug moeten gaan om een andere weg naar Rome te kiezen :p

Place text here.