Scoop vergelijken

Ik heb zelf een SDS7102V, een leuke beginnersscoop, maar als ik nu een nieuwe oscilloscoop zou kopen zou ik eerder voor iets als een rigol oid gaan. Zoals genoemd kun je wel een accu kopen voor de OWON oscilloscopes om los van het lichtnet te kunnen meten. Ik vind de owon gewoon niet zo prettig in bediening; schakelaars voelen erg goedkoop aan en de rotary encoders werken niet lekker want ze springen soms zo de verkeerde kant op (moet ze nog een keer schoon maken)
Kortom leuke scoop als je net begint, maar ik raad je af om een owon SDS7102 te kopen (het type dat ik heb)

flash2b

Special Member

Je moet ook even naar memory diepte kijken.

De Siglent SDS1102X is 14Mpts
De Rigol DS1074Z is 14Mpts
De Owon XDS3102A is 40Mpts

Met de hoge Wfms/s en Mpts heeft de Owon het voordeel. De Siglent met alle optie en grote bandbreedte is nog steeds het meeste bang voor buck.

Als je geen 4 kanaals nodig hebt, dan is de Siglent de beste keus en die is al 100MHz.

Dat 12bit verhaal voor de Owon lijkt leuk, maar de andere zijn nauwkeuriger.

rbeckers

Overleden

THD meten is met bovenstaande scoops maar beperkt mogelijk.
Een goede audiokaart voor een PC kan dat wel.

Ikzelf heb een Agilent MSO.
Nu moet ik bekennen dat ik voor I2C etc toch eerder naar de Saleae logic analyzer grijp. Maar soms prik ik toch de MSO eraan... omdat ik daar meer logic kanalen heb dan op de Saleae, en de signalen zijn dan i.c.m het analoge in sync. Meten aan schakelende voedingen doe ik d.m.v. 2 scheidingstrafo's. Een accu gevoede scope zou hier natuurlijk in het voordeel zijn.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
flash2b

Special Member

Ik geloof er trouwens niets van dat de Owon SDS8202V en TDS7104 een update rate van 400k wfms/s hebben, waar heb je dat gevonden ???

Naast de memory diepte is ook de sample rate belangrijk.

De Siglent SDS1102X is max 1GSa/s
De Rigol DS1074Z is max 1GSa/s
De Owon XDS3102A is max 1GSa/s
De Owon SDS8202V is max 2GSa/s
De Owon TDS7104 is max 500MSa/s

Owon SDS8202V is hier dus de winnaar, niet gek omdat deze 200MHz is. Wel heeft deze maar 10Mpts.

De TDS7104 is duidelijk oud, maar 500MSa/s.

Edit:
Ik zie nu dat je dat GSA hebt genoemd. Vreemde naam, waarschijnlijk Giga SAmples. Ik zou het Sample Rate noemen (zoals iedereen)

@TonHek
Dat is ook de reden dat ik voor een Rigol DS serie ben gegaan en niet de MSO serie.

Oke, ik denk dat ik de de Owon SDS8202V en de Owon TDS7104 dan wel kan afstrepen.

Op 18 juli 2016 10:09:12 schreef RVL-Electronics:...ik raad je af om een Owon SDS7102 te kopen (het type dat ik heb)

Die wilde ik halen voordat het budget omhoog ging. Dat wordt hem daardoor nu toch al niet meer, maar ik hoop dat dat niks over de kwaliteit van de XDS zegt...
4 kanalen ga ik eigenlijk niet zo snel nodig hebben denk ik. Voor het afgelopen project hebben we 4-ch scopes tot onze beschikking gehad, en daar hebben we ook zelden meer dan 2 kanalen gebruikt. Het project leende zich wel erg goed voor 4 kanalen. Zelf heb ik ook altijd genoeg gehad aan mijn 2 kanaals scoopje. I2C decoding etc. zal vermoedelijk best vaak van pas komen, dus voor mij lijkt het dan tussen de Siglent en de Owon XDS.

waarmee die 400Kwfm/s niet zo veel meer uitmaakt, die zijn afgevallen. Die van de TDS is een kopiefout geweest. Ik kan het van de SDS nu nergens meer terugvinden :?

Op 18 juli 2016 10:22:29 schreef flash2b:
Dat 12bit verhaal voor de Owon lijkt leuk, maar de andere zijn nauwkeuriger.

Kun je dat toelichten? Dat is voor mij de grote aantrekkingskracht voor de Owon XDS3102A, naast de accu. Als dat wegvalt zal het wel de Siglent worden. een oké isolatietrafo heb ik nog wel namelijk.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
rbeckers

Overleden

Uit de startpost:

Wat doe ik het meest:
•Analoge(audio) circuits. Ik zou graag THD kunnen meten, wat mijn 20MHz analoogje nu niet kan, de voornaamste reden tot upgrade.

• Digitale circuits vooral mixed-signal. PIC tot 18F, en ik gebruik daar veel I2C en soms SPI bij. Vandaar de interesse in decoders.

• Power, SMPS met IGBT's, triacs, MOSFETs etc. Nauwkeurig gate stuursignalen in kaart brengen is een groot pluspunt.

Hoe nauwkeurig wil je THD meten (en alleen audio en welke grootte)?

flash2b

Special Member

De Siglent en Rigol hebben 256 level Intensity Grading, de Owon niet. Dat geeft je het analoge, meer natuurlijk gevoel zo han je modulatie mooi zien.

DC Gain Accuracy, gespecificeert door fabrikant:

  • Siglent SDS1102X : ≤ ±3.0%: 5mV/div - 10V/div en ≤ ±4.0%: ≤2mV/div
  • Rigol DS1074Z : <10 mV: ±4% full scale en ≥10 mV: ±3% full scale
  • Owon XDS3102A : ±3%

Owon is op papier de beste, maar specificeert wel wel minimaal.

Offset Accuracy, gespecificeerd door fabrikant:

  • Siglent SDS1102X : ±(1%* Offset+1.5%*8*div+2mV): ≥2mV/div en ±(1%* Offset+1.5%*8*div+500uV): ≤1mv/div
  • Rigol DS1074Z : ±0.1 div ±2 mV ±1% offset value
  • Owon XDS3102A : geen opgave

Owon specificeert nu wel heel erg minimaal, namelijk niet.

Helemaal hard maken kan ik mij bewering dus niet, maar over het algemeen prijzen fabrikanten goede dingen en verzwijgen minder goed dingen.

Bij 12bit dropped de sample rate naar 500MSa/s, dat wist je al?

Op 18 juli 2016 15:16:12 schreef flash2b:
[*]Owon XDS3102A : ±3%

In de sheet staat het toch iets uitgebreider:
1 mV 3%
2 mV 2%
≥ 5 mV 1%

Ik had in de eerste instantie ook alleen 3% gezien in een 'short summary' sectie, maar daar was ik een beetje in teleurgesteld. wat dat betreft stelde de datasheet me wel gerust- even gedetailleerd en nog duidelijk beter. Wel erg teleurstellend dat offset niet gespecificeerd is.

Op 18 juli 2016 15:16:12 schreef flash2b:Bij 12bit dropped de sample rate naar 500MSa/s, dat wist je al?

Ja, helaas is dat wel zo. Maar in 8-bit mode heb je wel weer 1GSa/s, hoewel de bandbreedte 60MHz blijft tov. 100MHz voor de Siglent.

Op 18 juli 2016 15:01:07 schreef rbeckers:
Hoe nauwkeurig wil je THD meten (en alleen audio en welke grootte)?

THD is eigenlijk alleen voor audio. Het zou mooi zijn als ik 0.1-0.01% kon meten, maar ik moet toegeven dat ik niet weet wat realistisch haalbaar is zonder dedicated audio analyzer. Die dingen zijn duur voor een reden...

De keuze blijft lastig, maar ik waardeer jullie hulp heel erg!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
fatbeard

Honourable Member

Waar je zeker 'even' op moet letten is of in het geval van een MSO de decoder het wel doet op de digitale inputs, sommige MSO's kunnen namelijk hun decoder alleen op analoge kanalen gebruiken. Geenidee hoe dat bij deze modellen zit.

Geheugendiepte: zoveel als het budget toestaat, dat ga je namelijk vroeg of laat (in elk geval vroeger dan je hoopte) enorm missen.

Vooral in audio en mixed signal kunnen 4 analoge kanalen heel handig zijn: op het werk (mixed mode, SDR-achtig) hebben we een HMO3032, maar ik mis net iets te vaak een analoog kanaal: zat niet in het budget...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
flash2b

Special Member

@The Engineer
Het blijft een moeilijke keuze, maar ik vind dat je wel goed de moeite hebt gedaan om alles op een rij te zetten. Toevoeging van mij puur op de specs was Memory Depth en Intensity Grading.

De Owon XDS heeft een batterij optie die de Siglent en Rigol niet hebben.

Terug op de scoring bovenaan je start post

Op 18 juli 2016 09:36:53 schreef The Engineer:
Wat doe ik het meest:

  • Analoge(audio) circuits. Ik zou graag THD kunnen meten, wat mijn 20MHz analoogje nu niet kan, de voornaamste reden tot upgrade. --> Siglent SDS1102X
  • Digitale circuits vooral mixed-signal. PIC tot 18F, en ik gebruik daar veel I2C en soms SPI bij. Vandaar de interesse in decoders. --> Siglent SDS1102X (gratis decoders aanbieding)
  • Power, SMPS met IGBT's, triacs, MOSFETs etc. Nauwkeurig gate stuursignalen in kaart brengen is een groot pluspunt --> Owon XDS3102A

Je hebt geen behoefde aan 4 kanalen, dus de Rigol DS1074Z valt af, kwa specs.

Siglent SDS1102X heeft Intensity Grading maar geen batterij en de Owon XDS3102A is het net andersom.

De Siglent is ook nog €100 goedkoper en een scheiding trafo heb je al. Kan je voor die €100 geld een mooie 50Ω feedthrough BNC kopen, 2 BNC kabels en op ebay een 1:100 probe. Ik zou het dus wel weten.

Succes met je keuze en laat het ons weten....

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb de nu al oude Owon 7102 en gebruik deze regelmatig omdat deze een accu heeft.
En het beeld is lekker groot, ik zou hem nu natuurlik nooit meer kopen omdat er voor het geld betere scoops zijn.

Ook heb ik een Rigol de 4 kanaals 100Khz uitvoering,
deze scoop gebruik ik maar weinig en heeft geen digitale ingangen.

En dan heb ik nog de 400Mhz Hameg 3000 series.
Deze heeft bijna alle toeters en bellen.
Ik heb in de bijna 3 jaar nog NOOIT de digitale moduul er ingeprikt.
Dit ligt nog allemaal nieuw op de plank :-)
Zelfs de 4e probe is nog bijna nieuw, dit omdat ik kanaal 4 meestal aan een van mijn meetapparaten heb hangen.

Kan ik iets toevoegen aan je te maken keuze, eignelijk niet...
Je meet duidelijk anders dan ik dit doe.

Maar kan je wel meegeven wat René ook al zij, ga vervorming meten met een goede geluidskaart.
Dit kan de fft mode van en scoop niet zo goed.

Door de 8 AD bits van de meeste scoops heb je net 45dB schoon bereik zeg maar 0,5% vervorming dat je minimal kan meten.

Succes met je keuze.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Kijk ander ook hier eens even scheelt best wel wat maar komen wel wat kosten bij zoal transport en nog wat. Heb er zelf nog niet besteld maar wel een nieuwe 2de hands overgenomen die daar besteld was.

http://www.batronix.com/shop/index.html

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Adhv. Fatbeard's opberking heb ik nog even gekeken naar record length.
De Siglent doet 7Mpts/kanaal, terwijl de Owon 20Mpts/kanaal doet, en dat ook 12-bit. Een plusje voor de Owon hier, en een flinke ook.

4 kanaals laat ik nog echt wel even achterwege, ik ben nog niet eens van de werkende klasse. Dat komt later wel, als het budget weer enkele malen groter kan... Misschien is zo'n HMO303x een optie wordt :9~

Op 18 juli 2016 17:33:59 schreef flash2b:
interesse in decoders. --> Siglent SDS1102X (gratis decoders aanbieding)

De Owon heeft ook een bus decoder inbegrepen in de prijs die ik opgaf, alleen geen LIN/CAN. Beide scopes pakken CH1 en CH2 als decoder input en hebben geen losse digitale inputs. Deze vereiste lijkt mij dus 'don't care', beide scopes kunnen met lichte voorkeur voor de Siglent. CAN en LIN heb ik nog nooit gebruikt...

Op 18 juli 2016 17:33:59 schreef flash2b:
Ik zou graag THD kunnen meten--> Siglent SDS1102X

Hier lijkt de Owon mij beter, of mis ik iets? met 12-bit haal je toch een veel betere dynamic range dan met 8 :?
Als ik mijn replies zo doorlees merk ik dat ik richting de XDS trek.
De accu en hogere horizontale resolutie waren pre's, maar de geheugendiepte gaf de doorslag ondanks flash2b's voorkeur.

ik heb ook al feedthroughs, een 1:100/1:1000 probe en veel te veel BNC kabels..

@benleentje, Alle scope's uit het lijstje zou ik bij Batronix hebben gekocht, behalve de XDS want die hebben ze niet. Dat wordt via Eleshop.
Hij wordt niet direct besteld en de Siglent aanbieding duurt tot 26-07-2016, dus tot die tijd zijn aanvullingen nog zeker welkom.
Allemaal heel erg bedankt voor de input, het is zeer gewaardeerd!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
flash2b

Special Member

Het is jou keuze hoor.

Intensity grading kan je ook nog meenemen.

Zoals ik in mijn eerste reply zei zou ik met jouw budget voor de Rigol DS1074Z gaan. Die heeft niet het meeste geheugen, niet de grootste bandbreedte, niet de hoogste update rate, geen batterij, maar is wel van een merk waar ik goede ervaringen mee heb.

Het heb dezelfde afwegingen met mijn DS2102A ook gehad. Wilde toen geen ingebouwde logic analyzer erin en zat toen tussen Siglent 2000X en Rigol 2000A te dubben. Hoewel de Siglent soms betere specs had heb ik toen voor een Rigol gekozen.

Voor THD schat ik de front ends van de Siglent en Rigol beter in als die van de Owon XDS puur op het feit dat de eerste twee maximaal 200MHz aankunnen (het hoogste model) en de Owon maar 100MHz. Ruis is niet te verhelpen met 12bit, kijk maar hoe goed een Hameg/R&S HMO is met maar 8 bit in de meest gevoelige stand.

Ik heb mijn keuze dus niet alleen op de specs gemaakt.

[Bericht gewijzigd door flash2b op maandag 18 juli 2016 21:13:40 (20%)

flash2b

Special Member

@The Engineer

Welke is het geworden?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 juli 2016 14:47:42 schreef The Engineer:
naast de accu. Als dat wegvalt zal het wel de Siglent worden. een oké isolatietrafo heb ik nog wel namelijk.

Ho, ho! Dat klinkt als een gevaarlijke denkfout.
Blijkbaar wil je kunnen meten aan een niet-netgescheiden apparaat, en dan de scoop van aarde isoleren, door 1- accuvoeding of 2- met een isolatietrafo.
Dat is allebei erg gevaarlijk. Dan hangt de scoop immers in zijn geheel via het apparaat aan het net, inclusief alles wat normaal massa zou zijn.

Beter kun je juist het te meten apparaat voeden via die isolatietrafo. Dan hangen apparaat en scoop niet meer aan het net. Het maakt dan ook niet meer uit of je scoop accuvoeding gebruikt of niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi,

F.E.T.
Eigenlijk zouden we hier een WIKi over moeten hebben betreffende het veilig meten aan hoge spanningen en scheidings transformateren, batterij meetinstrumenten enz.

En ja, ik meet ook wel eens onveilig, zo dat de scoop aan een hoge spanning hangt.
Ik doe dan plastic dopjes op de BNC connectoren zodat ik deze niet kan aanraken.

Maar ik ga dit niemand adviseren om dit ook zo te doen.
Ik weet dat bij veel mensen het "eventjes zo maar oplossen" erg sterk aanwezig is zonder aan veiligheid te denken...

Als ik hier met mijn multimeters aan de 230V of hoger moet meten, controleer ik het drie keer voor ik het doe.
Er staan hier vele multimeters en voedingen hier in het LAB, en heb ik wel de goede kabels waarmee ik op die spanning ge prikken, zitten de meetkabels wel in de goede bussen van het goede meetinstrument enz.
Ik ben vrij voorzichtig in mijn porcelijn kast ;-)

Gegroet,
Blackdog

PS

Natuurlijk wil ik ook weten welke scoop je nu gekozen hebt en waarom :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

@TS hoeft helemaal niets te laten en kan toch veilig meten. Hij heeft immers die isolatietrafo.
Voed daar het te onderzoeken apparaat uit, als dat voor dat apparaat nodig is; en alles is in orde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Er zijn meerdere redenen om het te meten apparaat achter een isolatietrafo te hangen.

Veiligheid is de belangrijkste. Maar ook voor o.a. meetnauwkeurigheid speelt dit. Zolang een meetapparaat niet ontworpen is voor aan de 230V te hangen, dat ook niet doen.

mel

Golden Member

Als je een scoop gebruikt om b.v. een switchmode voeding te repareren,
dan is het raadzaam om een scheidingstrafo te gebruiken.
Anders loop je je rot naar de aardlek....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 juli 2016 09:23:04 schreef rbeckers:
Er zijn meerdere redenen om het te meten apparaat achter een isolatietrafo te hangen.

Daar ben ik me van bewust, en zo doe ik het normaal ook- daarom heb ik mijn +/-250VA scheidingstrafo voor mijn variac zitten. Nu heb ik een 'apparaatje' dat 3kW trekt en dan komen toch de rubber handschoenen naar boven. ;)

De voornamelijkste reden eigenlijk, is dat mijn toonfiets ook aan geaarde output heeft. Signalen op het ene spanningsniveau genereren en op een andere meten, wat hier thuis verassend vaak gebeurt, is dan al snel een probleem omdat je de twee referentie spanningen verbindt.

De keuze is gemaakt voor de XDS3102a van Owon, maar hij is nog niet besteld. Ik wil graag zelf thuis zijn voor ontvangst en daarom moet het nu nog ongeveer een weekje wachten.

Op 18 juli 2016 20:49:14 schreef The Engineer:
Als ik mijn replies zo doorlees merk ik dat ik richting de XDS trek.
De accu en hogere horizontale resolutie waren pre's, maar de geheugendiepte gaf de doorslag.

Dat somt de reden eigenlijk wel op. Is er nog interesse in ene korte recentie als-ie binnen is, of een jaartje erna ivm. gebruikservaring?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
flash2b

Special Member

Ik ben benieuwd naar je Owon ervaringen en anderen zeker ook. Over dat model is nog niet veel te vinden.

rbeckers

Overleden

Er van uitgaand dat een scoop gebruiker weet wat bandbreedte en -3dB inhouden.

Hoeveel bit zijn er op het -3dB punt nog van belang t.o.v. een veel lagere frequentie?

flash2b

Special Member

Ben benieuwd of The Engineer hem (de Owon XDS) uiteindelijk heeft gekocht, want hij heeft niets meer van zich laten horen.

Een teardown op EEVBlog is iig niet echt lovend:

https://www.youtube.com/watch?v=-F4H-zC_i0s