Mijn TV (TATUNG V32MAAK) heeft 2 speakers, waarvan de linker een

witte en een wit/zwarte draad heeft, en de rechter

een rode en een rood/zwarte.
Ik heb een koptelefoon verbonden met de witte en

de rode draad, en hij doet het.
Maar is dat slecht voor de TV?

Op 21 juli 2016 12:13:01 schreef argus60:
Mijn TV (TATUNG V32MAAK) heeft 2 speakers, waarvan de linker een

witte en een wit/zwarte draad heeft, en de rechter

een rode en een rood/zwarte.
Ik heb een koptelefoon verbonden met de witte en

de rode draad, en hij doet het.
Maar is dat slecht voor de TV?

Is zo niet te bepalen. Heb je ergens een link naar een schema?

Het is dus niet bekend of wit/zwart en rood/zwart met elkaar zijn verbonden, zo ja dan kan/mag je de telefoon met minstens drie draden aansluiten.
1 linker schelp
2 rechter schelp
3 gezamelijke massa

Anders gescheiden houden met 4 draden

1 linker schelp
links massa

2 rechter schelp
rechts massa

Bij voorkeur dan ook 2 stekkers/pluggen. Bij een normale hoofdtelefoonplug is er maar één massa-aansluiting.

Bij mijn eigen TV (Panasonic TX-P42S20E) mocht ik de massa's van de speakers ook niet doorverbinden.

Bedankt voor je antwoord.
De rood/zwarte en de wit/zwarte hebben idd geen verbinding op de print (doorgemeten)
Daarom gebruik ik ze niet, en is de massa-aansluiting voor de koptelefoon ook niet aangesloten. Het signaal loopt dus van de witte draad naar de linkerschelp, dan intern (via de niet aangesloten massa) naar de rechterschelp, en dan terug naar de print via de rode draad.
Maar of dat goed is voor de versterker?

Misschien kan je met een scartplug naar een versterker/stereotoren verbinden en daar de koptelefoon in doen. Dan kan hou je de rest gewoon netjes en orgineel.

Klein versterkertje kopen kost ook de hoofdprijs niet:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=headset++amplifier&_udhi=15&a…

Op 21 juli 2016 14:15:44 schreef argus60:

De versterker maakt het niet zoveel uit. Maar de geluidskwaliteit zou redelijk knudde moeten wezen. Ik zou toch echt die hoofdtelefoon opnieuw bekabelen en voor 2 afzonderlijke pluggen gaan.
Of een versterkertje idd. :-)

Op 21 juli 2016 14:15:44 schreef argus60:
Het signaal loopt dus van de witte draad naar de linkerschelp, dan intern (via de niet aangesloten massa) naar de rechterschelp, en dan terug naar de print via de rode draad.

Dan hoor je toch enkel het 'verschil' tussen beide kanalen? Dat kan volgens mij niet echt goed klinken. Als je een monobron hebt hoor je zelfs niets.

Ik denk dat het beter is om beide schelpen op één kanaal aan te sluiten (wit OF rood) en dan de overeenkomende massa. Dan hoor je wel enkel het linker of rechter kanaal, maar dat zou toch beter moeten zijn dan nu.
Of het slecht voor je versterker is weet ik niet.

In het beste geval gebruik je inderdaad een extra versterker(tje).

Dat zou idd een oplossing zijn. Maar ik zou graag willen weten of wat ik gedaan heb schadelijk is..

Schadelijk niet, je hoort alleen geen stereo mee. (alleen het verschil tussen L-R signaal)

Dank voor de reacties. ik ben weer wat wijzer..

Heb je geen koptelefoon uitgang? Of allen optisch?

dit is een duur apparaatje, maar als je al een bluetooth koptelefoon hebt, kun je hiermee luisteren via de optische verbinding.
http://www.ebay.com/itm/HomeSpot-Dual-Stream-Optical-Digital-Wireless-…

[Bericht gewijzigd door Progger op (71%)]

"Verbinding (Audio): Audio (3,5mm), Audio Digitaal (S/PDIF)"

Probleem is vaak dat de 3.5mm jack de interne speakers uitschakelt, wat niet altijd gewenst is...

en juist voor dat uitschakelen zoek ik een oplossing, want het stekkertje moet aan de onbereikbare achterkant van de tv.