Maximale stroom 7-segment LED display?

Arco

Special Member

Een display van een beetje merk staat altijd een duty-cycle bij.
Ikzelf houdt niet van hoge stroom. Als je programma vastloopt, zijn je displays ook meteen gefrituurd...

Een gemultiplexed display dat bij 60mA weinig licht geeft is of heeeel erg groot, of van bedroevende kwaliteit. (bij 10mA kun je normaliter al een boek lezen... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 21 juli 2016 21:59:21 (33%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, het is een 10cm display.

Of het programma werkt, zal ik eerst moeten testen. Maar als het programma werkt, hoe groot is dan de kans dat plotseling na een dag of twee het programma wel vastloopt?

Het is geloof ik niet een zo gecompliceerd programma.

Zie:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/132038

Arco

Special Member

Je kunt het risico beperkt houden door een goede print layout met de juiste ontkoppeling, en gebruik van de watchdog timer. (vastlopen door een stoorpuls kan immers altijd)
Ik houd me altijd onder de max. continustroom, dan kan er nooit schade ontstaan.

Met maar 2 displays is multiplexen ook nauwelijks zinvol; die 5 extra microcontrollerpootjes is ook niet het ergste...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aangezien je toch een UDN gebruikt zou ik beginnen met de stroom per segment te verhogen naar 50mA, alle leds kunnen ertegen, ook als het een continu stroom is.
Indien het nog niet genoeg is, nog verhogen tot het je aanstaat.
De multiplextijd is 1/3, de gemiddelde stroom voor 1 segment is maar 1/3 van de max stroom en kan dat niet veranderen omdat mijn programma met een cyclustijd(plc-related) werkt

De controller zal niet vastlopen als je geen domme dingen doet zoals poorten kortsluiten.

Kun je nu al een pic programmeren?

Op 21 juli 2016 22:13:25 schreef Arco:
Met maar 2 displays is multiplexen ook nauwelijks zinvol; die 5 extra microcontrollerpootjes is ook niet het ergste...

Moet dat niet 7 extra pootjes zijn?

LDmicro user.
JoWi

Special Member

Op 21 juli 2016 21:53:41 schreef Arco:
Ikzelf houdt niet van hoge stroom. Als je programma vastloopt, zijn je displays ook meteen gefrituurd... )

Daarom gebruik ik altijd een weerstand en condensator bij aansturen met een kleine dutycycle en hoge piekstroom (bijvoorbeeld IR diodes die ik met 300mA+ puls): Tijdens de "off" tijd wordt de condensator opgeladen en gebruikt voor ontladen tijdens de "on" tijd. Als de processor hangt beperkt de weerstand de maximale stroom door de led.

Ignorance is bliss
Arco

Special Member

Moet dat niet 7 extra pootjes zijn?

Nee,
Multiplex gebruikt 9 pin (7 segmenten en 2 digits), en non-multiplex 14 pin (2x7 pin), dus verschil is 5... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 juli 2016 21:35:40 schreef ronw:
Kan ik zonder risico de display op te blazen de stroom een beetje verhogen en zo ja wat zou een veilige waarde moeten zijn?

In princiepe: Ja. Zoals gezegd: Het risico zit hem in JOU gedeelte dat JOU programma vastloopt en de boel opblaast door de hogere stroom continue door display te sturen.

De bedoeling is om "flikkervrij" te switchen tussen de displays. Dus minimaal 50Hz. Ik ga dan vaak voor een "update iedere 1ms" en als ik dan 1:8 multiplex zit ik nog op 120Hz. In jou geval zou een update op 200Hz, zodat je ieder display met 100Hz aanstuurt nog prima kunnen.

Maar ik blijf het raar vinden dat het te weinig licht zou geven. Ik heb 10cm displays, die draai ik op iets van 10% intensiteit omdat het anders te fel wordt.... (ik draai dus op 20mA, 1:4 gemultiplexed en dan 90% helemaal GEEN ENKEL display aan...)

Back to basics. Kan je 1 segement met de hand op 20 of 50mA aanzetten en kijken of dat "voldoende" licht geeft?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 juli 2016 10:43:17 schreef Arco:
[...]
Nee,
Multiplex gebruikt 9 pin (7 segmenten en 2 digits), en non-multiplex 14 pin (2x7 pin), dus verschil is 5... ;)

Idd, stom van mij.

@Ronw, als je een pic kunt programmeren wil ik dat wel veranderen, maar ik zou toch proberen met andere weerstanden.
Je zult ook nog een 2de UDN nodig hebben want die display's kunnen niet rechtstreeks op de pic.

LDmicro user.

@MGP - Nee, helaas geen tijd voor gehad. Red ik ook niet meer voor die tijd.

@rew - De segmenten hebben 60mA nodig. Heb ik geprobeerd met een onbevredigend resultaat.

Vergeet ook niet dat ik de display buiten deurs ga gebruiken.

Ik ben bang dat ik ook geen tijd heb om de door MPG voorgestelde oplossing met LED-strip in elkaar te zetten.

Ik heb nog maar een extra paar displays bij Elfa-Distrelec besteld. Deze zijn Kingsbright, misschien beter?

In ieder geval dank voor de hulp. Aangezien dit een project is dat mrerdere keren gebruikt moet worden, kan ik later verbeteringen aanbrengen. Dus het vervangen van multiplexing door directe aansturing is dan actueel.

Post eens een link naar de datasheet van je displays, wellicht dat iemand anders er meer nuttige info uit kan halen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 22 juli 2016 21:21:28 schreef ronw:
@rew - De segmenten hebben 60mA nodig. Heb ik geprobeerd met een onbevredigend resultaat

Stuur er dan 100mA door of meer, dan is de gemiddelde stroom toch maar 1/3.

LDmicro user.

@Tommyboy

Probleempje...ik vind deze niet terug...

Ik heb gegoogled naar LG40011AH (en BH) en heb vele chinese sites door Google Translate gedraaid.

En oh leuke Chinezen, ik vond een andere site, en hier spreken ze over 40mA. En weer een andere spreekt van 15mA en een piekstroom van 50-60mA.

Hier die van 40mA:

https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=en&…

Hier die van 15mA:

https://translate.google.no/translate?sl=zh-CN&tl=en&js=y&…

Arco

Special Member

De laatste link geeft op 60mA bij dynamic scanning van 16/1, dus een duty-cycle van 6.25%...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet eerder aan ElfaDistrilec dacht, maar ik vind het een onprettige leverancier. Heb er al jaren niet meer besteld. En nu ook weer een hoop problemen met de verzending. Ik heb duidelijk mijn postbus opgeven als verzendadres, maar nee, eigenwijs sturen ze het naar mijn huisadres...

Maar goed, ik neem aan dat hun display eenduidende specificaties heeft. Volgende week meer.

Arco

Special Member

Ze zullen (zoals veel grotere leveranciers) wel niet met PostNL versturen, dus postbus kan dan niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 juli 2016 21:53:41 schreef Arco:
Een display van een beetje merk staat altijd een duty-cycle bij.
Ikzelf houdt niet van hoge stroom. Als je programma vastloopt, zijn je displays ook meteen gefrituurd...

Anti-frituur strategie erop loslaten.
Aan gates stuurMOSFETs of ingangen ULNxxxx of aan basis' stuurtorren pull-down (of pull-up) weerstanden zetten, zodat uitsluitend de software de segmenten aan kan zetten.

RES
Arco

Special Member

Daar heb je weinig aan als je programma vastloopt met 1 display aan... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ontwikkel met de serie-weerstandjes zodanig dat er minder dan de maximale stroom loopt. Als ik m'n software af heb, heb ik de optie om de stroom op te voeren naar iets dichter bij de specs van de fabrikant mits ik vertrouwen heb in mijn software. Maar dat hoeft zelden: De leds zijn vaak fel genoeg als je ze multiplexed en op 20mA aanstuurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Gebruik je de display's zo?
Een rood stukje plexiglas ervoor verbeterd de leesbaarheid aanzienlijk.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Trouwens.... De reden dat ik naar "specs" en zo vroeg is dat ik vergelijkbare displays gebruik (mogelijk de 3" variant), en dus er in getrapt ben dat "12V" dus niet genoeg spanning is om die dingen mee aan te sturen. Je hebt 15V nodig om genoeg headroom te hebben om de gewenste stroom er doorheen te sturen.

Dus mijn vermoeden was dat je mogelijk veel minder stroom er doorheen stuurt dan dat je ontworpen hebt. Een snel tekeningetje van het schema is ook handig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@pa3gws

Zal ik proberen te vinden. Maar in Noorwegen is dat niet zo makkelijk.

@rew

Het schema is door MGP gepubliceerd:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/132038/2

Maar ipv de weerstanden gebruik ik een driver UDN2981.

Ipv de BS170 gebruik ik de IRF510.

Indien je blijft problemen hebben ben ik altijd bereid van het programma aan te passen zonder multiplexen.
Daarvoor heb je dan wel een andere controller van doen, een 16F628a heeft teweinig pinnen.

Het zou een 16F876a of 16F877a moeten zijn omdat ik geen andere heb en geen andere ga kopen om enkel eens te testen.
Je hebt dan ook 2 x UDN2981 nodig.

LDmicro user.

Op 27 juli 2016 23:04:49 schreef ronw:
Maar ipv de weerstanden gebruik ik een driver UDN2981.

Die driver moet niet in plaats van de weerstanden. Maar tussen de chip en de weerstanden.

Wat voor voedingsspanning gebruik je? Welke kleur gebruik je?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, het kan in de aansturing zitten, of het zijn ching-chong displays.
Deze doen het erg goed.
Ik heb er 2 gemultiplexed aangestuurd door een pic. De serieweerstandjes begrenzen op 20mA zodat de gemiddelde stroom op 10 mA komt en dat geeft een hele bak licht.

Dat is 1 op 2 en dat programma is 1 op 3 zodat de gemiddelde stroom maar 6.6mA zou zijn.
Hij gebruikt het buiten waar volgens mij ook het contrast meespeelt, vandaar de eerdere opmerking van iemand om rood plexiglas te gebruiken wat de leesbaarheid enorm veel verbetert.

Ik heb hier een oude lichtkrant met rode leds en zonder dat orgineel plexiglas is het moeilijk te lezen, met plexiglas is het heel duidelijk.

LDmicro user.