VDSL signaal versterken.

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende VDSL.
Ik probeer een VDSL signaal vanuit een Blueview, over 500 meter kabel naar een VDSL modem te laten lopen.

Het signaal loopt over een TP met 3 twists per inch en totaal 3 klem overgangen van onder naar boven.

Nu heeft het modem veel problemen met het linken met de blueview, Soms doet hij het wel, en soms doet hij het niet. Ik heb het idee dat de 3 twists per inch niet genoeg zijn, maar een andere kabel aanschaffen is geen optie. Bestaan er Range extenders die een VDSL signaal versterkt verstuurd.

Dit moet dus een apparaat zijn die ontvangt en versterkt doorstuurt.

groetjes

3 twists per inch zouden genoeg moeten zijn (cat3=telefoonkabel heeft er ook maar 3)
ben je zeker dat:
1 de modems dezelfde vdsl standaard spreken.
2 de lijn ononderbroken is

in beide gevallen heb ik reeds gezien dat er soms wel/soms geen verbinding gemaakt kan worden.

de eneige manier om de range te verhogen zou sijn een koppel vdsl modems in het midden back to back plaatsen.

Wat voor apparaat is dat?

Ik volg even niet waarom je een VDSL signaal naar een VDSL modem moet transporteren. Wat gebeurt er vervolgens met dat signaal?

Normaliter is een VDSL modem ethernet aan de lan kant. Of probeer je een p2p verbinding op te zetten? Kun je misschien de bandbreedte wat lager zetten? of kan dat ding iets van vectoring aan?
Eventueel terugzetten naar ADSL?

Als het je puur om het transporteren van een ethernetverbinding gaat, dan kun je beter glas overwegen, maar als je de bestaande bekabelig wilt gebruiken en een lagere snelheid ook voldoende is kun je ook eens kijken bij Patton. ( http://www.patton.com/ethernet-extender/ )

Wachteffe. Dat VDSL signaal komt kilometers van een centrale af, en dan moet het "versterkt" worden voor de laatste 500m?

In ieder geval gaat dat niet werken. Er is signaal beide kanten op, dus zomaar een versterker kan niet. VDSL decoderen en opnieuw coderen zou moeten kunnen. Dure apparaten, want weinig gebruikt.

Waar dit soort installaties helemaal niet van houden is dat er een impedantie verandering optreed halverwege de kabel. Ik zelf heb een overgang tussen de PTT kabel en een kabel in mijn huis. Dat is iets van 10m van die andere kabel. Dat werkt gewoon. Maar 500m zal allicht inderdaad te veel van het goede zijn.

Je kan proberen het modem te vertellen minder snel te willen. Misschien dat het dan betrouwbaar wordt.

Ik heb hier een stukje PTT kabel liggen. Ik zie eerder 3 twists per voet, niet drie per inch. Als je van PTT kabel overgaat op jou eigen kabel dan zou de overgang naar 3/inch in ieder geval een onvergang kunnen zijn waar het VDSL signaal last van heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Dat VDSL signaal komt kilometers van een centrale af

Is dat wel zo?
Ik had vroeger een vrij slecht ADSL signaal omdat ik op circa 4 kilometer afstand van de centrale zat.
Vorig jaar ben ik aangesloten op een "straatkast" die op 200 meter afstand staat en sindsdien heb ik VDSL vectoring en een storingsvrij signaal.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Kun je dat Vdsl modem uitlezen over de ethernet poort met een web pagina?
Heb je een merk / model van dat modem?

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 22 juli 2016 11:11:39 (22%)

rbeckers

Overleden

500m ???

Meer informatie nodig.

De Blueview waar de TS het over heeft lijkt een sonar unit te zijn, met een ethernet of VDSL interface. Vermoedelijk is VDSL handig als dat ding aan een honderden meters lange kabel achter je boot hangt. (zelf zou ik dan glas pakken, maar ach...)
Een wijkcentrale of straatkast is hier dus geen sprake van.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
joopv

Golden Member

Voeding over glas is een beetje lastig :)

VDSL versterken kun je wel vergeten. Het signaal is te complex daarvoor met 2 richtingen in verschillende frekwentie spectra over hetzelfde aderpaar.

Als je het modem (dus niet de Sonar) kunt uitlezen met een command line interface of een webpagina op een IP adres kun je misschien iets wijzer worden omtrent de reden van het signaalverlies.

Anders zou ik de kabel doormeten met b.v. een TDR tester. Misschien is er water ingekropen op een van de lassen?

Op 22 juli 2016 11:09:42 schreef joopv:
Voeding over glas is een beetje lastig :)

Voeding over VDSL ook ;) Je zal dus sowieso ook aders voor voeding moeten toevoegen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

vdsl signaal komt niet van kilometers ver, normaal max 800m. ADSL gaat tot max +- 5km. Dit in België.
Etienne

Op 22 juli 2016 12:27:08 schreef etienne_on4eg:
vdsl signaal komt niet van kilometers ver, normaal max 800m. ADSL gaat tot max +- 5km. Dit in België.
Etienne

Heb je het topic wel gelezen?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Tommyboy,
ik heb het topic gelezen. Is dit een examenvraag of zo?
Ik heb alleen maar de normale grenzen voor vdsl/adsl opgegeven. Wat is een blue view?
Etienne

Op 22 juli 2016 20:04:10 schreef etienne_on4eg:
Tommyboy,
ik heb het topic gelezen. Is dit een examenvraag of zo?
Ik heb alleen maar de normale grenzen voor vdsl/adsl opgegeven. Wat is een blue view?
Etienne

Blijkbaar niet:

Op 22 juli 2016 10:50:05 schreef Tommyboy:
De Blueview waar de TS het over heeft lijkt een sonar unit te zijn, met een ethernet of VDSL interface. Vermoedelijk is VDSL handig als dat ding aan een honderden meters lange kabel achter je boot hangt. (zelf zou ik dan glas pakken, maar ach...)
Een wijkcentrale of straatkast is hier dus geen sprake van.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 21 juli 2016 22:17:50 schreef DJSmiley:
Wat voor apparaat is dat?

Ik volg even niet waarom je een VDSL signaal naar een VDSL modem moet transporteren. Wat gebeurt er vervolgens met dat signaal?

Normaliter is een VDSL modem ethernet aan de lan kant. Of probeer je een p2p verbinding op te zetten? Kun je misschien de bandbreedte wat lager zetten? of kan dat ding iets van vectoring aan?
Eventueel terugzetten naar ADSL?

Als het je puur om het transporteren van een ethernetverbinding gaat, dan kun je beter glas overwegen, maar als je de bestaande bekabelig wilt gebruiken en een lagere snelheid ook voldoende is kun je ook eens kijken bij Patton. ( http://www.patton.com/ethernet-extender/ )

Een blueview is een maritieme multibeam sonar (alternatief voor een camera vooral bij slecht zicht)
de blueview geeft een VDSL signaal, dit gaat naar een vdsl modem, en dan met UTP een laptop in met software

Op 22 juli 2016 10:50:05 schreef Tommyboy:
De Blueview waar de TS het over heeft lijkt een sonar unit te zijn, met een ethernet of VDSL interface. Vermoedelijk is VDSL handig als dat ding aan een honderden meters lange kabel achter je boot hangt. (zelf zou ik dan glas pakken, maar ach...)
Een wijkcentrale of straatkast is hier dus geen sprake van.

glas is mogelijk, maar glas betekend dat ik het vdsl moet omzetten in een mux (subsea) en vervolgens over een fiber moet transporteren naar boven daar weer een mux moet hebben om het over te zetten naar een ethernet teveel spullen plus mokerdure kabel:P

maartenbakker

Golden Member

500m is vrij veel, maar ik begrijp dat de kabel uit 1 stuk is en aan beide kanten netjes in een apparaat getermineerd? Als je de terminaties zorgvuldig gecontroleerd hebt en eventueel overgedaan is de enige mogelijke conclusie dat het probleem in het kabeltype (dat je verder niet vermeldt) zit of dat de kabel beschadigd is. Ik neem niet aan dat de kabel nieuw is; wat voor signaal ging er voorheen doorheen?

De optie die geen optie is, is dan misschien de enige optie. Tenzij je signaalbron ook ethernet spreekt zoals door anderen gesuggereerd wordt. Dan moet je dat proberen. Zelfs met een brakke kabel kun je daar nog proberen om halverwege een repeater te zetten als dat nodig mocht blijken want bij ethernet is dat wel haalbaar en betaalbaar.

Edit: ethernet valt bij nader inzien af als je niet meerdere repeaters kunt plaatsen. 10mbit over coax gaat kilometers lang goed, maar 100mbit en hoger over twisted pair is maar voor 100m gegarandeerd. Dan is glas waarschijnlijk de beste optie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 juli 2016 13:45:59 schreef maartenbakker:
..., maar 100mbit en hoger over twisted pair is maar voor 100m gegarandeerd.

De hoofdreden voor die 100m grens is dat dan de
collsion detect goed werkt. Bij meer dan 100m kan het zijn dat aan kant A pakket 1 verstuurd wordt, op het zelfde moment wordt aan kant B pakket 2 verstuurd. Omdat de transmissietijd over de >100m groter is dan de minimale pakket lengte, is A klaar met pakket 1 voordat de eerste bitjes van pakket 2 binnenkomen. Hij ziet dus niet dat er een probleem is. Idem aan kant B. Maar iemand in het midden van de kabel krijgt een superpositie van beide pakketten op hetzelfde moment -> troep.

Dit alles is minder relevant omdat ethernet tegenwoordig altijd point-to-point is. Zeker hier. Dus ethernet leggen en evt. een hub in het midden (of twee of drie) zou m.i. ook kunnen.

[edit: let op, ik schrijf "hub" maar bedoel "switch". Mocht je nog een oude hub hebben liggen, dan ben ik er niet van overtuigd dat ie niet de ontvangen datastream OOK op de inkomende poort gaat herhalen, met als gevolg dat het fout gaat met meer dan 1 zo'n ding in serie.]

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 24 juli 2016 00:56:10 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Klinkt logisch. Dan zit daar best een goede kans in lijkt me.

@hieronder: die oplossing ga ik onthouden! Veel beter dan die buttplugs voor in het stopcontact die KPN er nog wel es bij wil doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 juli 2016 21:52:20 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan tegenwoordig ethernet naar coax omzetters krijgen.

Die gaan tot gigabit-snelheden.

Kosten 50 euro per omzetter en je hebt er twee nodig.

Ik weet alleen niet hoe ver die dingen gaan....

Ik heb gebruik ze voor het iptv-signaal van kpn en/of computeraansluitingen in een bestaand coax-net bij klanten thuis, werkt perfekt.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!