Digitale (VFD) klok loopt niet

Hallo iedereen,

In mijn vrije tijd sleutel ik graag aan mijn youngtimer. Eén ding dat mij al een tijdje irriteert is de digitale klok die niet werkt.
Het is een klok met twee functies: stopwatch en klok.
De stopwatch functie werkt naar behoren. De klokfunctie staat mij toe om de juiste tijd in te stellen, om vervolgens voor altijd op de ingestelde tijd te blijven staan.
Aangezien de stopwatch functie wel gewoon loopt, dacht ik dat het probleem niet al te ernstig zou kunnen zijn (de oscillator werkt en de display aansturing werkt ook allemaal).
Ik heb reeds alle solderingen in het klokje ontdaan van oude tin en opnieuw gesoldeerd. Dit heeft helaas het probleem niet verholpen.
Het klokje is gebaseerd op een SCL5466, waar ik totaal geen informatie over kan vinden. Wat ik wel heb gevonden is een datasheet voor SCL5463

SCL5463-Allegro.pdf

. Het klokje dat ik heb, lijkt vrij sterk op het schema dat in die datasheet staat.
Heeft iemand suggesties om het klokje weer aan de gang te krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Niels

Ik ga eigenlijk helemaal mee in je conclusies: hij lijkt een kloksignaal te krijgen want de stopwatch werkt, dus wat blijft er dan nog over?

Kan het een bedieningsfout zijn, dat je na het zetten van de klok nog iets moet drukken als een soort "go"?

Kun je de functies van de 5 toetsen beschrijven? Zou het kunnen dat er eentje blijft hangen (althans, elektrisch gezien ingedrukt blijft)? Ik lees iets van een "time-tone" pushbutton, die je kunt drukken op de piep van het uur om de klok gelijk te zetten. Dat werkt alleen als de tijd maximaal 2 minuten van het hele uur afwijkt op het moment van drukken. Ik kan me voorstellen dat als je de toets ingedrukt houdt op een andere tijd dat hij het gedrag zou kunnen vertonen dat de klok niet doorloopt??? Ik gok maar wat hoor.

En knippert de dubbele-punt? (En zo niet: hoort hij normaalgesproken wel te knipperen? ;))

Jouw device heeft vast ook de 'test'-pin. Meet je daar 128Hz zoals de datasheet vermeldt?

If you want to succeed, double your failure rate.
dutn

Golden Member

Als ik het schema zo bekijk, dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. Ook gezien de stopwatch functie wel werkt. Als ik in de datasheet kijk, dan zie ik wel staan "Start clock" voor S3 (blz 3 van de PDF). Zoals Jochem ook al schreef, zou je die klok niet moeten starten na het instellen met de S3 schakelaar? (of zou dit alleen op de stopwatch functie slaan?)

Jullie hebben gelijk! |:-( Ik heb er nooit bij stil gestaan (de klok wel :p) dat de klok ook nog gestart moest worden. Ze blijkt gewoon te werken.
We zullen maar zeggen dat ik toekomstige problemen heb voorkomen door alles opnieuw te solderen :p
En ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de klok om te zetten van 12 uur modus naar 24 uur modus, door middel van een soldeerjumper.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mooi dat het werkt :-)
Wat ik me bij het bekijken van de pca wel bedenk is, waar wordt de "hoogspanning" en de AC spanning voor de gloeidraad opgewekt?

Dat zijn zaken die een VFD display wel nodig heeft

een vfd kan een ac en dc gloeidraad hebben
het enige verschil bij een dc gloeidraad is dat ie niet overal even helder is

en de hoogspanning is tussen de 12 en de 50V