zekering vraagje

Hallo,

Op mijn quad zit bovenop het startrelais een hoofdzekering van 20A.
Ik merk dat na bv 100km deze zekering geen goed kontakt meer maakt, doordat de (knipper)lichten en het display wegvallen. Als ik dan de zekering goed bekijk zie ik dat hij niet is doorgebrand, maar wel vreemd gebobbeld is aan de kunsstofzijde. De kontakten zijn gewoon blank.
Wordt hij misschien te heet en vervormd hij iets omdat hij geen goed vlak kontakt maakt? Ik heb al een 30A zekering uitgeprobeert maar doet precies hetzelfde. Of moet ik de kontaktvlakken van de zekering vertinnen met de soldeerbout?
Wie weet wat hier aan de hand is?
Mvg, Josephke

Arco

Special Member

Vertinnen is wel het slechtste wat je kunt doen... :)
Dan beter schoonschuren met fijn schuurpapier en wat siliconenvet erop.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de contacten maken geen goede verbinding omdat de klemkracht van de houder niet goed meer is. zet er een andere zekeringhouder in en het zal opgelost zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen hogere waarde toepassen dan er in hoort. De zekering beveiligt o.a. tegen overbelasting van de bedrading. Loopt door een defect de stroom te hoog op doordat er een zekering met een te hoge waarde in zit, dan kan de bedrading erg heet worden.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
GJ_

Moderator

precies: nieuwe houder, siliconevet en nooit zomaar een grotere waarde.