Fasekabel detecteren met een stroomtang?

Op 27 juli 2016 22:18:09 schreef peter_b:
Ja, het is een gezinswoning, huis van +- 1974. Die 30 mA is verplicht voor de elektriciteit in de badkamer vermoed ik? Die aardlek van 30 mA zat ook niet in de oude zekeringkast (nog niet verplicht in '74?) en bij het plaatsen van de nieuwe zekeringskast hebben ze die dus ook maar niet voorzien (weeral een fout tijdens de plaatsing in 2012 neem ik aan).

Dat is geen fout indien:
- Die oude kast van voor 1981 is.
- Die badkamer op die oude kast is aangesloten
- Er in die kast een algemene aardlekschakelaar staat van MAXIMUM 300mA
- Afstand stopcontacten/schakelaars tov douche/bad >100cm ipv 60cm

Op 27 juli 2016 22:18:09 schreef peter_b:
Je zei eerder: '2 draden onder 1 klem mag niet'. Bedoel je dan de dikke aardingskabel of de dunnere? Of beide?

Die dikke. Ziet er gewoon niet netjes en professioneel uit, is verder echter geen probleem.

Op 27 juli 2016 22:18:09 schreef peter_b:Waarbij er dus 3 draden (eigenlijk in totaal 6, maar er zijn er maar 3 die fasedraden zijn) uit de kWh-meter komen en die toekomen op de zekeringkast (L1, L2 en L3).
Zijn dat op foto 3 dan deze die op de differentieelschakelaar toekomen of deze die op de blok ernaast toekomen? Of kan je dat niet te weten komen dmv foto3 en wacht ik tot ik het schema heb (als dat er is tenminste). Ter info: de 6 dikke bruine kabels die op de nieuwe zekeringskast toekomen lopen allemaal door tot bovenaan waar ze allen naast elkaar aangesloten zijn (zie foto3).

Als je niet kan wachten op dit schema, maak snel een schets vanaf de teller naar de nieuwe en oude kast, inclusief de aansluiting voor de omvormer naar de kast. Label eventueel de relevante automaten/aardlekschakelaars.

Overige verbruikers/automaten mag je over het hoofd zien, zijn niet echt relevant om die verbruiksmeter aan te sluiten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zei eerder: '2 draden onder 1 klem mag niet'. Bedoel je dan de dikke aardingskabel of de dunnere? Of beide?

Ik bedoel de dunnere. Er zitten daarvan 2 draden onder 1 klem, iets wat in Belgie verboden is (en in NL onder bepaalde omstandigheden wel toegestaan is). Maar zoals het hier zit mag het in NL ook niet.
De dikkere is uitgesplitst, volgens mij mag dat, maar erg verzorgd ziet het er niet uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 juli 2016 08:37:24 schreef Toeternietoe:
Je zei eerder: '2 draden onder 1 klem mag niet'. Bedoel je dan de dikke aardingskabel of de dunnere? Of beide?

Ik bedoel de dunnere. Er zitten daarvan 2 draden onder 1 klem, iets wat in Belgie verboden is (en in NL onder bepaalde omstandigheden wel toegestaan is). Maar zoals het hier zit mag het in NL ook niet.
De dikkere is uitgesplitst, volgens mij mag dat, maar erg verzorgd ziet het er niet uit.

Je hebt gelijk, mijn fout.

Mam, man. Ik begin nu ook te beseffen dat het hier slechts over 1 zekeringkast gaat ? De TS gebruikt de tegenwoordige tijd als het over de oude zekeringskast gaat. Als ik het nu bij het rechte eind heb is die zekeringkast dus nu een "klemmenkast". Als dat inderdaad zo is zou ik dat keuringscertificaat eens willen zien.

EDIT: Als dit inderdaad zo is knijp je gewoon die 3 currentclamps op de 3 bovenste draden van de aardlekschakelaar. Voeding steek je uiteraard ergens in een stopcontact.

Gisterenavond nog een test gedaan:
de blok naast de differentiaal (zie foto 3) waar er dus 3 dikke bruine kabels toekomen heb ik afgezet.
Resultaat: alles in huis bleef werken behalve de elektriciteit uit de keuken, incl. het kookfornuis.
En meteen dacht ik aan iets dat ik nog niet vermeld heb: in de keuken staat er ook een kleine zekeringkast (zie foto A).
Dus als ik het goed voorheb, dan geeft die blok naast de differentieel enkel door naar de zekeringkast in de keuken, die op zijn beurt alle elektriciteit van de keuken bediend, kookplaat inbegrepen.
Foto A:
http://www.on5us.be/images/kastkeuken1.jpg

Ook de aansluiting boven bij de omvormers eens bekeken en dit is het schema (rechtsonder zie je de teller die beneden in de kast zit en al zichtbaar was op foto 1 en 2).
Schema omvormers:
(er is ook aarding op beide omvormers maar die heb ik niet bijgetekend)
http://www.on5us.be/images/omvormerthumb.jpg
Conclusie: ik heb 2 omvormers, monofase. Is het correct als ik zeg dat de bruine en zwarte kabel die beneden aan de groene stroomteller toekomen de fases zijn? Dus bruin = fasedraad afkomstig van omvormer 1 en zwart = fasedraad afkomstig van omvormer 2.

PS. Ter vollediger info: toen de nieuwe kast geplaatst werd was het duidelijk dat die niet paste op de plaats van de oude, dus werd de nieuwe erboven geplaatst. De oude werd kaalgeplukt, doorgelust en afgeschermd. Dus die 6 bruine dikke kabels die je ziet in foto1, 2 en 3 zijn nieuw geplaatste kabels en afkomstig uit de oude zekeringkast.

[Bericht gewijzigd door peter_b op donderdag 28 juli 2016 11:46:10 (12%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik kan het nog steeds niet helemaal snappen.
Er gaan 6 draden weg uit je oude kast, maar ik zie er maar 3 in je nieuwe kast uitkomen.

Is het zo dat van de 6 draden er 3 vanaf je kWh meter (Telwerk in goed Belgies) komen, en dan doorgelust worden in de oude kast?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 juli 2016 12:17:17 schreef Toeternietoe:
Ik kan het nog steeds niet helemaal snappen.
Er gaan 6 draden weg uit je oude kast, maar ik zie er maar 3 in je nieuwe kast uitkomen.

Nee, die 6 bruine draden die uit de oude kast komen, komen in de nieuwe kast helemaal bovenaan toe: 3 op de differentieel en 3 op de blok ernaast.
Foto:
http://www.on5us.be/images/z3a.jpg

Is het zo dat van de 6 draden er 3 vanaf je kWh meter (Telwerk in goed Belgies) komen, en dan doorgelust worden in de oude kast?

Ik wou de oude kast eens open doen, maar dat lukt me niet. Is dichtgelijmd met silicone en kan er langs de zijkant niet aan (geen plaats).

Ik denk er sterk aan om een goeie elektricien te laten komen om alles conform de wetgeving te brengen.
Als ik van plan ben om het huis te verkopen moet er sowieso toch een keuring komen en dan moet het in orde zijn.
Maar vooral voor de veiligheid wil ik alles vlug in orde hebben.

[Bericht gewijzigd door peter_b op donderdag 28 juli 2016 12:46:59 (42%)

Op 28 juli 2016 12:24:27 schreef peter_b:
Nee, die 6 bruine draden die uit de oude kast komen, komen in de nieuwe kast helemaal bovenaan toe: 3 op de differentieel en 3 op de blok ernaast.

- 3 van deze draden gaan dan hoogstwaarschijnlijk naar deze bijkomende kast in de keuken ipv de teller. Ook normaal dat die 3-polige automaat dan daar staat, moet zo.

- Ik vermoed dat je nog ergens een kastje hebt staan. Ik kan mij niet voorstellen dat die installatie een positief keuringsattest heeft zonder tweede 30mA differentieel voor de badkamer. Dit is geen pre-1981 installatie meer.

- Nogmaals ter bevestiging. Heeft die Smappee 3 of 6 sensors?

- " Ik wou de oude kast eens open doen, maar dat lukt me niet. Is dichtgelijmd met silicone en kan er langs de zijkant niet aan (geen plaats)". Vatbaar voor interpretatie hier, maar draadverbindingen moeten steeds bereikbaar blijven.

Op 28 juli 2016 12:52:35 schreef New Beetle:
- Nogmaals ter bevestiging. Heeft die Smappee 3 of 6 sensors?

De Smappee heeft 6 sensors, die niet noodzakelijk allemaal gebruikt moeten worden (is afhankelijk van aantal fases van netwerk en omvormers).

Ik vermoed dat ik er 5 nodig heb, volgens de manual (bij 3 fase netwerk en 2 monofase omvormers):
3 voor de 3 fases en 2 voor de omvormers (per omvormer 1 op de fase).
Maw onderste tekening is voor mij geldig.

Manual:
http://www.on5us.be/images/smappeethumb.jpg

Sorry, 1e tekening is geldig voor mij, aangezien ik per omvormer 2 kabels heb die naar de teller gaan.
Daarvan gaan er 2 samen (blauw en grijs), dus ik vermoed dat de ene fase bruin (omv1) en de andere fase zwart (omv2) is.
Foto:
http://www.on5us.be/images/groenestroomtellerthumb.jpg
Kabels van omvormer komen toe bovenaan de groene teller.

Op 28 juli 2016 13:27:19 schreef peter_b:
Maw onderste tekening is voor mij geldig.

Klopt!

P.S. Kan je me een plezier doen, en voordat je de fotos upload niet op "verklein voor internet gebruik" drukken? De tijd dat 550x440 pixel plaatje een acceptabel compromis was tussen "bandbreedte" en "kwaliteit" is ver achter ons. Je hebt daar dus zo'n 0.25Mpixels, en een lullige telefoon heeft tegenwoordig al 5 mpixels.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 28 juli 2016 13:59:50 (53%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2016 13:56:02 schreef rew:
[...]Klopt!

Onderste tekening is geldig naar de 3 fasen toe, en bovenste tekening is geldig naar de omvormers toe.
Denk ik toch!

Nee, toch, echt niet!
Je moet het plaatje lezen, het staat er bij uitgelegd waarom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, die 6 bruine draden die uit de oude kast komen, komen in de nieuwe kast helemaal bovenaan toe: 3 op de differentieel en 3 op de blok ernaast..

Ik pas, ik snap er werkelijk helemaal niets meer van.
Ik denk dat de voeding binnenkomt Links bovenin op de aardlek, dat zijn 3 draden. Dan gaat het door de aardlek heen en zit er aan de onderkant van de aardlek een zg kamrail (Doorverbindingsrail.
De eerste groep, dus net rechts van je aardlek is een 3 fase, die was voor je keukenverdeler. Daar zitten aan de bovenkant 3 draden op, die moeten naar je keukenverdeler gaan.
Je geeft ook aan dat je keukenverdeler met fornuis dan spanningsloos is als je deze automaat uit zet.

Als er werkelijk van je voeding 6 draden komen voor elke fase 2 stuks, (ivm stroomsterket dubbel uitgevoerd,) en 3 draden gaan op de aardlek en de andere 3 op de naastliggende automaat, dan is er wel een hele grote prutsklungel aan het werk geweest. Je aardlek heeft dan vrijwel geen nut.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik denk idd ook dat de blok naast de differentieel doorloopt naar de zekeringkast in de keuken en niet afkomstig is van de kWh-meter.

Op 28 juli 2016 13:58:46 schreef peter_b:
[...]

Onderste tekening is geldig naar de 3 fasen toe, en bovenste tekening is geldig naar de omvormers toe.
Denk ik toch!

Je hebt een punt, er klopt iets niet in dit 2de plaatje. Jouw omvormers staan in driehoek. Current clamps moeten rond de 2 bruine draden in jouw eigen plaatje een paar posts terug.

Op 28 juli 2016 16:12:17 schreef New Beetle:
[...]Je hebt een punt, er klopt iets niet in dit 2de plaatje. Jouw omvormers staan in driehoek. Current clamps moeten rond de 2 bruine draden in jouw eigen plaatje een paar posts terug.

Bedoel je niet de bruine en de zwarte? Er komen geen 2 bruine draden toe bij mij. (of verwees je naar de tekening van die smappee?)
http://www.on5us.be/images/groenestroomtellerthumb.jpg

Sorry voor de kleine thumbs, maar bij m'n posts met foto kon ik probleemloos 800*600 foto's toevoegen, maar plots vanmiddag lukte dat niet meer. Kreeg de melding dat de foto's voor thumbs kleiner moeten. Vreemd, want als ik terug een link van een eerdere grotere foto invoeg, maakt hij niet van z'n neus. Bizar, nuja, soit.

Het schema dat je zelf getekend hebt. Daar heb je wel bruin.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op donderdag 28 juli 2016 16:25:33 (24%)

Op 28 juli 2016 16:25:05 schreef New Beetle:
Het schema dat je zelf getekend hebt. Daar heb je wel bruin.

Ahja, maar die 2 bruine draden staan boven bij de omvormer. M'n Smappee met clamps hoort beneden bij de zekeringskast te staan en daar komt de 5-aderige kabel van de omvormer toe (met bruin/zwart/ blauw en grijs samen en tenslotte de aarding).
Dus veronderstel ik dat de klemmen rond bruin en zwart horen, die als je boven bij de omvormers kijkt idd aansluiten op 2x bruin.

Nog eens de foto van mijn schema:
http://www.on5us.be/images/omvormerthumb.jpg

Op 28 juli 2016 13:56:02 schreef rew:
[...]Klopt!

P.S. Kan je me een plezier doen, en voordat je de fotos upload niet op "verklein voor internet gebruik" drukken? De tijd dat 550x440 pixel plaatje een acceptabel compromis was tussen "bandbreedte" en "kwaliteit" is ver achter ons. Je hebt daar dus zo'n 0.25Mpixels, en een lullige telefoon heeft tegenwoordig al 5 mpixels.

Sorry, maar plots lukte het vanmiddag niet meer om 800*600-foto's te plaatsen (maw link naar mijn site) terwijl het met eerdere posts vanmorgen en gisteren wel prima lukte voor 800*600-foto's..
Ik kreeg plots deze melding (ik snap wel dat de site grote foto's blokkeert, maar ik had ze verkleint naar 800*600 en het bericht dat ik krijg zegt dat de foto 1230*725 is):
http://www.on5us.be/images/thumbmelding.jpg
Dit keer lukte het weer wel voor een grotere foto!

Op 28 juli 2016 16:37:47 schreef peter_b:
Dus veronderstel ik dat de klemmen rond bruin en zwart horen, die als je boven bij de omvormers kijkt idd aansluiten op 2x bruin.

Correct. Het zou echter best kunnen dat je nog een bijkomende clamp nodig voor de derde fase, ook al heb je maar 2 omvormers. Totale vermogen bereken is driehoek is complexer als in ster met nul. Niet erg duidelijk in het handboek. Best Smappee contacteren.

Op 28 juli 2016 16:48:35 schreef peter_b:
maar ik had ze verkleint naar 800*600 en het bericht dat ik krijg zegt dat de foto 1230*725 is):

Bij mij is dat altijd maar een waarschuwing. Anderzijds, als je ze kan uploaden, zet de link van de VERKLEINDE foto in het bovenste vakje, en de link naar de originele daaronder in het andere vakje.

De waarschuwing "te groot, maak kleiner", hangt ook van JOU schermresolutie af. Dan ga je op een andere computer editen en dan krijg je ineens zo'n waarschuwing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 juli 2016 21:25:33 schreef rew:
[...]Bij mij is dat altijd maar een waarschuwing. Anderzijds, als je ze kan uploaden, zet de link van de VERKLEINDE foto in het bovenste vakje, en de link naar de originele daaronder in het andere vakje.

De waarschuwing "te groot, maak kleiner", hangt ook van JOU schermresolutie af. Dan ga je op een andere computer editen en dan krijg je ineens zo'n waarschuwing.

Tja, geen idee hie het plots kwam. Ik heb alle foto's op dezelfde pc naar 800*600 herleid en dat werkte telkens goed.
Vanmiddag gaf ie plots die melding, en ik kon niet verder behalve het venster sluiten.
Ik geef wel niet zelf de code in maar maak gebruik van de afbeeldingsknop waardoor ik dan een venster krijg om de url in te voegen.
Zelfs een foto van 640*480 van 25 kB lukte niet op een bep. moment.

Intussen de Smappee geïnstalleerd en het verbruik blijkt in kaart te worden gebracht. Alleen de zonnepanelen hebben een afwijking maar mss is de stekker van de clamp verkeerd aangesloten. Die moet op de V-kabel (splitkabel) zitten van de overeenstemmende fase vh net. Straks eens de verbinding wijzigen. Kan ik de overeenstemmende fase opsporen met een multimeter (als ik 0V meet tussen die van de omvormer en 1 van de fases dan heb ik hem zeker?).

Met afwijking bedoel ik: groene meter gaf gisterenavond bv 2 kWh aan en Smappee iets.van 1,6.

mel

Golden Member

Als het mijn installatie zou zijn, zou ik niet meer kunnen slapen...
Laat er AUB eens naar kijken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 juli 2016 09:28:09 schreef mel:
Als het mijn installatie zou zijn, zou ik niet meer kunnen slapen..

Dan is het hoog tijd voor een psychiater denk ik :)

EDIT: Smappee antwoordt dit.


"Om de PV te meten zult u 2 CT nodig hebben. de N moet niet gemeten worden. U zult dus een CT moeten aansluiten op de kabel die loopt van de onvormer naar de stoppenkast. In uw geval heeft u 2 zo'n kabels. U heeft dus 2 CT nodig.Voor verdere vragen, blijven wij ter uwer beschikking"