Beste mensen,
Ik heb een vacuumpomp nodig en heb daarvoor een uit een koelkast gesloopte compressor. Die koelkast bevatte een (aanloop)condensator, die heb ik niet meer. Ik meen dat het een Boschkast was, dat weet ik niet meer zeker. De koelkast was zijn koelmiddel kwijt door een lek maar de compressor liep prima.
Op het huis van die compressor staat ASPERA 144 AA 02
A1116A 220/240 V 50 Hz
Via een thermische beveiliging die tegen de wand van de compressor is geklemd met een veer komt de netspanning op een centrale pen van de 3-pennige gesealde huisaansluiting van de motor.
Van die pen naar eem van beide andere meet ik 40 ohm en van de centrale pen naar de derde pen 10 ohm. Tussen de twee niet centrale pennen staat 50 ohm, dus dat klopt wel.
Nu is op die twee buitenpennen direct dus zonder tussendraden een startrelais aangesloten.
De aansluiting is zodanig dat de 10 ohm wikkeling via de spoel van het startrelais stroom krijgt, en als die stroom hoog is wordt de 40 ohm willeling parallel gezet.
de enige aansluiting op het startrelais buiten de twee direct op de niet centrale motorpen aangesloten pennen is een faston waar een zwarte draad aan zit. Het startrelais geprobeerd. De zwarte draad is via de relaisspoel verbonden met de 10 ohm wikkeling en als er voldoende stroom loopt is de 40 ohm aansluiting parallel aan de 10 ohm aamsluiting. Anders is de 40 ohm open.
Dat kan volgens mij werken (maar het werkt niet) als de hulpwikkeling van 40 ohm een fysieke hoek maakt met de hoofdwikkeling van 10 ohm
Het werkt niet bij aansluiten netspanning op de thermische beveiliging en de zwarte draad die via de relaisspoel naar de 10 ohm wikkeling gaat en via het relaiscontact naar de 40 ohmwikkeling. als de stroom groot genoeg is, dan draait de motor niet en na enkele seconde schakelt de thermische beveiliging af.
a) Ik weet zeker dat de motor werkte toen de zaak werd gesloopt en dat er niks mishandeld is
b} Ik weet zeker dat er een forse startcondensator zat elders in de kast.
Grootte weet ik niet. en al had ik hem nog dan zou ik niet weten hoe hem aan te sluiten met het originele startrelais dat er geen aansluiting voor heeft.
c) kort na sloop liep hij niet op de geste wijze, (zonder condensator) ik heb het toen laten rusten, nu enkele jaren later duik ik er dieper in en zijn de verschijnselen identiek.
Puzzled, iemand een idee?