Startrelais en koelkastcompressor

Beste mensen,

Ik heb een vacuumpomp nodig en heb daarvoor een uit een koelkast gesloopte compressor. Die koelkast bevatte een (aanloop)condensator, die heb ik niet meer. Ik meen dat het een Boschkast was, dat weet ik niet meer zeker. De koelkast was zijn koelmiddel kwijt door een lek maar de compressor liep prima.

Op het huis van die compressor staat ASPERA 144 AA 02
A1116A 220/240 V 50 Hz

Via een thermische beveiliging die tegen de wand van de compressor is geklemd met een veer komt de netspanning op een centrale pen van de 3-pennige gesealde huisaansluiting van de motor.
Van die pen naar eem van beide andere meet ik 40 ohm en van de centrale pen naar de derde pen 10 ohm. Tussen de twee niet centrale pennen staat 50 ohm, dus dat klopt wel.

Nu is op die twee buitenpennen direct dus zonder tussendraden een startrelais aangesloten.

De aansluiting is zodanig dat de 10 ohm wikkeling via de spoel van het startrelais stroom krijgt, en als die stroom hoog is wordt de 40 ohm willeling parallel gezet.

de enige aansluiting op het startrelais buiten de twee direct op de niet centrale motorpen aangesloten pennen is een faston waar een zwarte draad aan zit. Het startrelais geprobeerd. De zwarte draad is via de relaisspoel verbonden met de 10 ohm wikkeling en als er voldoende stroom loopt is de 40 ohm aansluiting parallel aan de 10 ohm aamsluiting. Anders is de 40 ohm open.

Dat kan volgens mij werken (maar het werkt niet) als de hulpwikkeling van 40 ohm een fysieke hoek maakt met de hoofdwikkeling van 10 ohm

Het werkt niet bij aansluiten netspanning op de thermische beveiliging en de zwarte draad die via de relaisspoel naar de 10 ohm wikkeling gaat en via het relaiscontact naar de 40 ohmwikkeling. als de stroom groot genoeg is, dan draait de motor niet en na enkele seconde schakelt de thermische beveiliging af.

a) Ik weet zeker dat de motor werkte toen de zaak werd gesloopt en dat er niks mishandeld is
b} Ik weet zeker dat er een forse startcondensator zat elders in de kast.
Grootte weet ik niet. en al had ik hem nog dan zou ik niet weten hoe hem aan te sluiten met het originele startrelais dat er geen aansluiting voor heeft.
c) kort na sloop liep hij niet op de geste wijze, (zonder condensator) ik heb het toen laten rusten, nu enkele jaren later duik ik er dieper in en zijn de verschijnselen identiek.

Puzzled, iemand een idee?

Wat ik mij in ieder geval herinner is dat je zo een compressor niet twee keer snel achter elkaar kunt starten, ook dan gaat hij in de beveiliging.

ik kan me niet herinneren dat ik ooit een koelkast motor had met condensator.
en ik heb er al een paar omgebouwd. 230V rechtstreeks op de aansluitklemmen en die gingen met 2 draadjes naar dat startrelais.
misschien ergens een ontstoorcondensator/cos fi verbeteraar die gemonteerd zat?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de snelle reacties!

@ Aart. het is echt persistent, hij loopt niet en gaat altijd uit op de thermische beveiliging. De eerste keer duurt dat een paar seconde langer dan de opvolgende keren, maar hij loopt niet

@fcapri
Het lijkt er inderdaad op dat de condensator geen startcondensator was.
Er is geen aansluiting voor op het startrelais. Dat zet tijdens starten gewoon de wikkelingen parallel.

Het relais werkt. als ik het op zijn kop houd wordt het contact maar de hulpwikkeling al gemaakt.

Ik kan proberen zonder dat relais de twee wikkelingen parallel op het net te zetten. kijken of hij wel start. Misschien zijn er nog lezers die kunnen bevestigen dat deze motor met in de openingspost vermelde type moet starten met de hulpwikkeling parallel aan de hoofdwikkeling?

Weet iemand hoeveel en welke soort olie erin moet zitten?

Zover ik weet is een motor van een koelkast niet geschikt als vacuumpomp. De reden is dat de olie uit het apparaat wordt gezogen en in de leidingen terecht komt. Een echte vacuumpomp lijkt mij beter.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Zoef de Haas

Hangt er van af wat je wilt. In mijn geval heb ik een twaalftal vertikaal in betombodem gegoten vierkante doosstalen buizen. die horizontale balconhekbalken dragen parallel aan de betonbodem. Als die buizen water bevatten en dat bevriestl 'swinters gaan ze verschijnselen vertonen als een zwangere vrouw. Dat wil zeggen, aan de onderzijde bij de bodem uitbuiken. Dat kun je voorkomen door er een laagje antivries in te gieten, maar voor onderhoud wil ik ze nu leegzuigen via een jampot met twee buisjes in de deksel gesoldeerd, een via een slang naar de bodem van de staanders en een naar de vacuumpomp. De rotzooi landt dan in de jampot. Allemaal tamelijk grofstoffelijk, dus wat olie erbij geeft geen probleem.

In hdet verleden heb ik wel eens met succes leeggezogen via die jampot met een slang naar een meetpunt van de carburateur van mijn stationair draaiende auto, ging goed. Toch altijd de behoefte blijven voelen aan een poor mans vacuumpomp. Ook minder risico dat de prut in mijn auto belandt, een klein maar desastreus risico.

Het klinkt my naar een PTC start relais schakeling.
Kijk eens naar de volgende datasheet-->
http://www.sensata.com/download/8ea.pdf
Er zijn vast wel voorbeeldjes te vinden op het internet (Zoek B.V. op PTC relay fridge compresor)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@walkura
Nee het is beslist geen PTC schakeling, er zit een duidelijk draadgewonden stroonrelais in (dik draad) dat tussen de draad uit de thermische beveiliging en de 10 ohm wikkeling van de motor in zit, Trekt de motor flink stroom omdat hij stil staat dan trekt het relais aan en wordt de 40 ohm hulpwikkeling zonder serie C parallel gezet aan de 10 ohm wikkeling, zolang de stroom niet daalt. Dus gedurende de aanloop naar 3000 toeren per minuut.

Dan is het waarschijnlijk de schakeling waar in deze post over geschreven word.
(alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dit principe nog nooit in levende lijve ben tegen gekomen)
http://tech.akom.net/archives/31-Getting-your-refrigerator-to-run-with…
De meeste koelkast compressoren voor de koelkast(controllers) die wij ontwerpen zijn of voor PTC (de minderheid) of voor inverters (tegenwoordig de meerderheid)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Vacuumpomp maken van een compressor gaat prima. Ik heb er een gemaakt van een airco compressor. Als je er maar genoeg olie in doet gaat het prima.

http://www.uploadarchief.net/files/download/compress_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/compress_3.jpg

Hier zat een condensator bij, maar geen relais...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat staat er nog meer op die compressor?
Als het een R134a compressor is, dan is de olie hygroscopisch.
Wanneer je de compressor open wegzet voor een paar jaar dan ziet de olie er niet meer uit en zit er teveel vocht in.
Bij het opstarten loopt de compressor direct vast.

Een koelkastschema is toch simpel?

Het relais komt maar heel even op, en valt als de motor draait af.
Dus een soort van een piekstroomrelais
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Dank voor de antwoorden

@Gerardenmonique

Jouw schema bevat een aanloop-C en die compressor van mij heeft een startrelais dat daar geen aanslluiting voor heeft. Bij deze compressor wordt door het startrelais gedurende het aanlopen de hulpwikkeling (40 ohm dc weerstand)gewoon parallel gezet aan de hoofdwikkeling (10 ohm dc weerstand)

Mijn plan voor een test is om de zaak te starten zonder startrelais, door de twee wikkelingen parallel te zetten, gedurende een of enkele seconde, dan hoor ik wel of hij dan wel start

@CVT

Dat is een goede tip. Mijn deelvraag hoeveel en welke olie erin hoort. Hygroscopisch smeermiddel zal wel te vervangen zijn door motorolie vermoed ik. Dikte kan ik wel schatten door een knikker in een glazen reageerbuisje met olie te laten zakken.
Op het huis van die compressor staat

ASPERA 144 AA 02 A1116A 220/240 V 50 Hz

De thermische beveiliging en het magnetische aanlooprelais bevatten ook typenummers, die verder niet terzake doen. Ik herinner me dat het een vriezerkast was. Weet niet of dat wat over het koelmiddel zegt. In ieder geval was die kast minstens 30 jaar oud toen hij de geest gaf door zijn koelmiddel kwijt te raken. Het was meen ik een Bosch.

@Walkura
Ik heb het typenummer vsn mijn startrelais ingetikt in google en vind dan dat ze nog te koop zijn. Die PTC relais zullen van latere tijd zijn. Zover ik nu weet is de spoel goed, en het maakcontact ook. Om elk defect uit te sluiten zal ik de motor proberen met de twee wikkelingen parallel. kijken of hij dan wel start, maar eerst het mogelijk olieprobleem bekijken dat CVT signaleert.

@ Arco
Dat ziet er keurig uit. Hoe heb jij het probleem opgelost dat in de uitgeblazen lucht vermoedelijk een oliewalm zit? Lijkt me niet gezond dat in te ademen.

Op 28 juli 2016 10:30:45 schreef pokemon:
Dank voor de antwoorden

@Gerardenmonique

Jouw schema bevat een aanloop-C en die compressor van mij heeft een startrelais dat daar geen aanslluiting voor heeft. Bij deze compressor wordt door het startrelais gedurende het aanlopen de hulpwikkeling (40 ohm dc weerstand)gewoon parallel gezet aan de hoofdwikkeling (10 ohm dc weerstand)

@pokemon:
Er staat onder het schema dat het ook zonder C kan, dan staat die hulpwikkeling even parallel.
Die meestal een fractie van een seconde bijgeschakeld word met de aanloopstroom.
Er bestaat een mogelijkheid dat de motor vast(gerot) is, en dus niet meer wilt draaien.
Dan kan je twee dingen doen
A: kap er af halen en kijken of de motor nog te lossen is, en anders afvoeren.
B: een ander exemplaar vinden en hopelijk heb je er dan een die wel wenst te draaien.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

onder m'n koelkast zit ook een condensator. gezien de goede cosinus op het typeplaatje, lijkt me dat een condensator die parallel staat met de motor als deze loopt, net als een bedrijfscondensator dat doet naast de motor laten aanlopen. mijne heeft ook een aspera compressor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@GerardMonique

Ja heb ik gezien onderaan. Ik vraag me af of er dan een C inwendig in de behuizing zit ofwel dat de hulpwikkeling onder een hoek met de hoofdwikkeling op de motor ligt.

Inmiddels de aangekondigde proef genomen, de motor start niet met beide wikkelingen parallel, en de thermische beveiliging klikt na enkele seconde uit. Dus de motor blokkeert.

Je advies om de kap eraf te halen, die is gesealed, als ik ga zagen of doorslijpen komt er een hoop ijzervijlsel in de behuizing, heb jij zoiets wel eens gedaan?

Ik had hem inmiddels na de mislukte proef al afgeschreven, maar toch wel nieuwsgierig hoe de zaak er van binnen uitziet en de reden waarom hij niet aanloopt.

Nog steeds verbaasd dat hij uit een lopende vriezer komend, het vertikt om te starten.

@testman
Inderdaad denk ik dat die condensator die elders in de kast zat, voor opknappen van de cosinus fie was, want de motor zelf heeft er tezamen met het startrelais geen aansluiting voor. Die is blijkbaar ontworpen voor parallel zetten van de startwikkeling aan de hoofdwukkeling gedurende het aanlopen.

Arco

Special Member

Op 28 juli 2016 10:30:45 schreef pokemon:
@ Arco
Dat ziet er keurig uit. Hoe heb jij het probleem opgelost dat in de uitgeblazen lucht vermoedelijk een oliewalm zit? Lijkt me niet gezond dat in te ademen.

In de dop zit filterwatten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@pokemon:
Ooit in het verre verleden een opengemaakt, voor zover ik me herinner,
zaagde ik de flensrand aan de zijkant, rondom in, en met een schroevendraaier open wrikken,
om de bovenkant eraf te krijgen. Dan zal er weinig vuil in de onder-bak komen.
Let wel op de twee leidingen, want die gaat met een spiraal naar de pomp-deel.
Hier wat blote afbeeldingen

En zoek hier er maar een uit :S.

En hier wat verdere inwendige uitleg, en wat meer achtergronden.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.