220VAC LED ombouwen naar 12VAC

Shiptronic

Overleden

Vergeet de spaning, LED's werken op stroom (de spanning over de LEd volg vanzelf, je moet wel voldoende beschikbaar hebben)

OP de orginele driver staat 350mA daar moet je dus aan voldoen! ( en blijkbaar heb je daar een ~15V DC voor nodig)

Zoek de data sheet van de chip op die op de print zit, daar staan voorbeelden in hoe je in plaats van een spanningsregeling er een stroom bron van kan maken. Hoeft niet meer te zijn dan en klein aanpassing op de print.

Welk type IC word er gebruikt ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je moet de LM317 ombouwer naar stroombron:

http://static.electro-tech-online.com/imgcache/3188-currentreg.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De foto van de originele "adapter" bekijkend zie ik dat deze gespec't is om 350 mA te leveren, en daarbij tot max. 15V spanning zal afgeven. De 9V= die je gemeten hebt is dus puur toevallig, doe die meting opnieuw bij vriesweer of bij volle maan of als er Bach speelt op de radio en je meet wellicht iets heel anders. Zoals zovelen staar je je blind op spanning, terwijl het bij LEDs in de eerste plaats op stroom aankomt.

Shiptronic heeft dus helemaal gelijk:

Je zal een stroombron moeten bouwen die 350mA levert met 12AC als ingang

Zou je niet dat Conrad-kitje kunnen "ombouwen" tot een bron van constante stroom ipv constante spanning? Daar was toch een trucje voor, met een LM317? [[edit: alweer tikte Arco sneller dan ik; en alweer heeft hij helemaal gelijk]]

Ook de opmerking van Hensz is terecht: vermits een LED stroomgestuurd is ben je helemaal verkeerd bezig als je deze rechtstreeks aan de LM317-voeding hebt aangesloten. LEDs hebben altijd iets nodig om de stroom te regelen, een weerstand is het simpelste. Maar nu ga ik er van uit dat er in de "lamp" geen weerstand ingebouwd is; het gebruik van een stroombronvoeding ondersteunt dat.

V.w.b. de vermogens: één LED neemt 3 watt op, laten we nu even ruim schatten dat je in de LM317 nog evenveel opstookt, dan heb je 6W per LED nodig. De transformator kan 60 Watt produceren dus naar ruwe schatting kun je er een tiental LEDs uit voeden. Als dat kritisch wordt kun je overwegen de stroombron met een sc hakelende regeling te implementeren, dat wordt wel een beetje complexer maar nu heb je bijna geen verlies meer in de regeling zodat je misschien tot 15 LEDs zou kunnen gaan; het absolute maximum is 20 maar in de electronica gaan we niet graag tot op het randje.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wow, bedankt voor deze info. Het wordt al iets minder mistig :-)

Op 28 juli 2016 12:56:52 schreef Shiptronic:
Welk type IC word er gebruikt ?

Als ik zeg TO-220, geef ik dan de goede info?

Op 28 juli 2016 13:06:56 schreef big_fat_mama:
Ook de opmerking van Hensz is terecht: vermits een LED stroomgestuurd is ben je helemaal verkeerd bezig als je deze rechtstreeks aan LM317-voeding hebt aangesloten.

O jee....wat zou er dan in theorie kunnen gebeuren? Stel, ik sluit alle 6 de lampen op deze foute manier aan en alles brandt gewoon, wat is dan mijn valkuil?

Shiptronic

Overleden

Nee TO-220 zegt iets over de maat van de behuizing waar het IC inzit, niets over de werking.

Kijk wat erop geprint staat, en dat zal geen TO-220 zijn ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De

Op 28 juli 2016 13:52:14 schreef Petman:
O jee....wat zou er dan in theorie kunnen gebeuren? Stel, ik sluit alle 6 de lampen op deze foute manier aan en alles brandt gewoon, wat is dan mijn valkuil?

Stel, je maakt een perfecte 9V spanningsbron. Dan wordt het iets warmer, en de spanning die de leds willen neemt af. Voor iedere 13 graden temperatuur verschil krijg je ongeveer 500mV spanningsverschil neemt de stroom ongeveer 50x toe (of af als het kouder wordt).

In de praktijk wordt dit effect verzwakt doordat je voeding niet perfect 9V is, maar iets van "ongeveer 9V, en zakt wat in bij toenemende belasting", en omdat de leds geen ideale diodes zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry 8)7
Dan lees ik: LM317T - GK1G4 - V6 - CHN 515

Wat kan er in theorie mis gaan in deze opstelling?

Arco

Special Member

Zonder stroombron is een half volt meer of minder het verschil tussen probleemloos werken, en 'gone in 60 seconds'... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dus met afstellen in de zomer bij 30 graden levert bij 13 graden minder: "bedroevend weinig licht", en andersom in koelere omstandigheden afstellen levert dus in de zomer arco's "gone in 60 seconds". (Met 50x de gewenste stroom is het eerder gone in 60 mili-seconden, maar als je een "geschikte" 2A 9V voeding hebt gemaakt, ga je de voeding overbelasten, en zou die wel eens op een tijdschaal van 60 sec het kunnen begeven).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Koop 12V MR16 ledlampjes (Action), kost je waarschijnlijk minder dan die Conrad bouwpakketten die voor deze toepassing niet geschikt zijn.

Mocht je toch de bestaande ledlampen willen houden, koop dan op Ebay led driver printjes:

10pcs 1w 2w 3w 3Watt mr16 LED Driver 12v 300ma 1-3x1w 10 stuks voor $5.60 incl verzenden. eBay item number:131597009845

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Weer een hoop geleerd vandaag. Bedankt allemaal!

Nog even terug naar de Conrad-kit: als ik de uitgangsspanning verlaag naar 8V, gaat de LED flink minder fel branden. Strookt dit (minder stroom)?
Ik heb helaas al 6 kits aangeschaft en wil graag indien mogelijk hiermee verder, zou ik deze kit met een weerstand op de juiste plek dan toch wel kunnen gebruiken?

Arco

Special Member

Zoals gezegd: ombouwen naar stroombron...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

als ik de uitgangsspanning verlaag naar 8V

HOUD NU OP MET TE DENKEN IN TERMEN VAN SPANNING!!!

Het is reeds meermaals gezegd: stuur de LEDs aan met een constante stroombron. En jawel je kunt een LM317 schakelen als constante stroombron en ook dat is je met hand en tand uitgelegd geworden, tot en met een schemaatje. Hoeveel werk het kost om die kitjes om te bouwen naar dat schema dat kan ik moeilijk inschatten maar doenbaar moet het zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat ombouwen moet redelijk te doen zijn, toch? Afstelding op minimaal (evt kortsluiten), en een weerstand in de "uitgang" stekkertjes prikken. De LM317 module hangt dan met z'n plus aan de plus van de voeding en de ledjes zitten tussen de min van de voeding en de min van de LM317 module.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor stroombron:
- P1 er uit.
- R1 vervangen door 3.5 Ohm/1W
- Led(s) aansluiten over C3.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor het schema Arco, ik ga ermee aan de slag.
Als ik het goed begrijp kan ik dan de spanning niet meer regelen, zijn we daar ook gelijk voorgoed vanaf ;-)

Toch nog één spanningsdingetje (sorry!) Er gaat 12V wisselspanning in, geeft dat geen problemen na gelijkrichten? Ik heb begrepen dat er dan zo'n 17Vdc ontstaat?

* Petman kruipt in een hoekje met een boekje over LED's

Ik zou het volgende proberen: D2 & D3 eruit, D4 vervangen door een draadbrug. De LM317 zou dan een stuk minder warm moeten worden.
Uiteraard icm de ombouw van Arco naar stroombron.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Ik zou het volgende proberen: D2 & D3 eruit, D4 vervangen door een draadbrug. De LM317 zou dan een stuk minder warm moeten worden.

Een simpele oplossing en zal inderdaad helpen.
Ondanks dat het nu een enkelfasige gelijkrichting is zal bij 350mA de 1000µF capaciteit net voldoende zijn dat de LED niet gaat knipperen.

maartenbakker

Golden Member

Er mag al ergens richting 8V rimpel optreden voordat er een duidelijk knippereffect is. Een eventueel aanvullend experiment kan zijn om te kijken hoe klein C1 genomen kan worden zonder dat de boel gaat knipperen of zwakker branden, en dan neem je hem een maat groter omdat de spanningsval over de LED's niet voor vast mag worden aangenomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 juli 2016 23:37:03 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Er mag al ergens richting 8V rimpel optreden voordat er een duidelijk knippereffect is.

Met 1000µF komt het niet onder de 10V

Met 1000µF en 2A reken ik een rimpel uit van 20V. (hij heeft 6 ledmodules van ieder 350 mA. (heb ik afgerond naar 333.3mA)).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Foutje Rew, hij heeft een module per led, en op iedere module zit 1000µF

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Met 1000uF en 0.33A reken ik een rimpel uit van 3.3V, dus dat valt erg mee. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de lampen uiteindelijk toch maar laten ombouwen d.m.v. een LED-driver (bij Toekomstlicht) voor een meer dan schappelijke prijs.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! En de wijze lessen ;-)