Que! ANALOG DEVICES AND LINEAR TECHNOLOGY TO COMBINE

blackdog

Golden Member

Hi,

Vind het een beetje een shock...
http://www.analog.com/en/index.html

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

He he , eindelijk eens lineaire analoge componenten !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
PE9SMS

Special Member

:+

Nu maar hopen dat ze LTspice in de lucht houden..

This signature is intentionally left blank.

Dit is een direct gevolg van de digitale opmars.
Voor analoge techniek is alleen nog ruimte voor de invoer en uitvoer dus de ADC en DAC alles er tussen is digitaal.
Uiteraard blijven versterkers en dergelijke maar de hoeveelheid is de afgelopen jaren drastisch teruggelopen.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Beetje het Burr-Brown Ti verhaal ..

Hoe dat zit heb ik ook nooit helemaal begrepen, analog maakt een hele raffel devices die ooit van Burr waren, maar Ti heeft ze gekocht.

flash2b

Special Member

Analog Devices neemt Linear Technology gewoon over: http://adilinear.transactionannouncement.com/

Analog Devices nam in 1990 ook al PMI over. Lijkt een beetje 'analoog' aan de overname van National Semiconductor door Texas Instruments.

@blackdog, wees blij dat Maxim, LT niet heeft overgenomen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik krijg hier geen goed gevoel bij...
Ik denk dat de meeste heren bij LT te oud worden en er genoeg van hebben, wat hun goed recht is.

Maar ben bang dat dit ook ten koste zal gaan van de bedrijfscultuur van LT.
Ik denk dat deze uniek is in die wereld en daardoor er van die mooie producten ontstaan.
Ik moet wel bekennen dat ik het meeste heb geleerd toen ik echt met electronica ging beginnen,
van de data boeken van Analog Devices en hun application notes.
Maar Linear bestond toen nog niet :-)

Maar goed, dit zijn allemaal oude zaken en het gaat natuurlijk er om wat er van gaat komen.
Krijgen we nog betere componenten van deze mix, of wordt LT opgevreten, gesplits verder verkocht enz.
Waarschijnlijk gaan de grootste veranderingen optreden rond de opamps en referenties en een beetje de AD/DA.
Want dat hebben ze beide in hun product range, en beide hebben hier hele goed producten!
Over een jaar kopen we misschien wel een ADZ1000a als de beste zener ter wereld ;-)

Ik zal het verder maar niet hebben over de Analog website, de superdrama van de creatievelingen aangestuurd door het management die niets begrijpen van wat technici nodig hebben voor het selecteren van de componenten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gezien product portfolio van beide bedrijven vindt ik het wel een logische combinatie. Veel overlap, veel kennis op zelfde gebied(en) in huis etc.

Kennelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat in 'hun' markt-hoekje van het analoge gebeuren geen ruimte is voor een Intel <-> AMD verhaal. Of dat zo'n "duopoly" niet in hun belang zou zijn. "If you can't beat them, join them"...

Of eindgebruikers er wijzer van worden? Afwachten. Als er voor een productgroep nog voldoende andere concurrenten overblijven, dan is er weinig te vrezen lijkt me.
Maar als voor een bepaalde productgroep LT/AD zo'n beetje de enige leverancier wordt, tsja.. dan zouden hun vingers wel eens kunnen jeuken om van die positie misbruik te maken. Meestal niet in het voordeel van eindgebruikers. :( Zoals zo vaak gezien in dergelijke situaties.

Op 28 juli 2016 16:36:46 schreef blackdog:

Vind het een beetje een shock...

Ik las het ook met een gemengd gevoel, de mens heeft toch een beetje moeite met verandering.

Overigens hoop ik dat men bij AD niet als een stoomwals over de nalatenschap van LT heen raast.

This is the world we know best, the world of madness

Analog devices heeft al een samen werking met Hittite voor de snelle en microwave producten.
Hittite is heel sterk in GaAs processing voor snelle ADC moet je dit proces gebruiken, ipv het machinepark uit te bereiden zullen de aandeelhouders het beter gevonden hebben om samen te werken en zo het marktaandeel te versterken.

Voor ADI en lineair is denk ik het zelfde aan de orde beter krachten bundelen dan ten onder gaan we moeten niet vergeten dat in Taiwan heel veel know-how aanwezig is soms onder de paraplu van elektronica giganten maar toch!!

Ik denk dat je wel kan concluderen dat de meeste chipies in je telefoontje met enige bijdrage uit de diverse universiteiten in Taiwan en China komen zeker op het optische gebied deze componenten komen lijkt het wel alleen maar uit China :( worden dan wel verder verwerkt door de fabrikanten tot een compleet product maar op component niveau.

Ik denk dat er in de nabije toekomst nog wel meer samenwerkingsverbanden zullen ontstaan.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Linear en Analog waren duidelijk rivalen. Voeger zat Analog in het duurdere segment maar daar zijn de prijzen sterk gedaald. Dit is geen samenwerking maar opkopen. Erg veel componenten waren "compatible". Ze kunnen dat nooit in de lucht houden. Daar gaat in gesneden worden. Je kunt niet alles dubbel houden.

De grote competitie is nu Texas Instruments dat destijds Burr-Brown op heeft gekocht.

Analog heeft de concurrentie verminderd.

Overigens vrees ook ik voor LTSpice. Maar echt nuttig was het toch niet. De andere-versie-spice modellen van andere fabrikanten werkten nooit goed in LTSpice.

Apropos: hoe zou het nieuwe bedrijf moeten heten, volgens jullie? Analog Technology, of Linear Devices? :p

maartenbakker

Golden Member

Dat is niet helemaal waar, zo komt bij ST de naam van de overwinnaar niet eens voor in de fusienaam.

@hieronder: Dat was misschien niet direct gerelateerd aan Compaq; HP was al een ballentent aan het worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 juli 2016 20:34:08 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Ik vind het geen goed nieuws.
Vaak zijn er problemen.
Denk aan HP en Compaq.

Op 30 juli 2016 20:23:18 schreef maartenbakker:
Dat is niet helemaal waar, zo komt bij ST de naam van de overwinnaar niet eens voor in de fusienaam.

ST was nog een echte fusie:

SGS Microelettronica en Thomson Semiconducteurs vormden samen SGS-THOMSON. Toen uiteindelijk SGS alleen-eigenaar werd is de naam veranderd in STMicroelectronics. Maar deze bedrijven vormden samen ook echt een ander bedrijf. Op zich heel netjes van SGS.

Analog Devices koopt de aandelen van Linear Technology van de aandeelhouders. Ik zie dit niet als fusie. Het is opkopen. En daarmee gaat de naam absoluut Analog Devices worden.

maartenbakker

Golden Member

Dat is alleen het laatste stukje fusie. Binnen SGS-ATES maakte ATES qua cultuur de dienst uit, en dat schijnt binnen STM nog steeds zo te zijn. De overwinnende partij komt in die zin dus niet voor in de fusienaam. Dat SGS en Thomson er wel allebei netjes instaan is inderdaad netjes. Je zou als je dat verder doortrekt zelfs kunnen zeggen dat STM (net als NXP) gewoon een traditionele buizenboer in een nieuw jasje is.

Een ander voorbeeld van zo'n overname met een andere naam is Whirlpool Europe. In naam een Amerikaans bedrijf, in de dagelijkse cultuur het fusieresultaat dat Philips neerzette van oude eigen of eerder overgenomen bedrijven met IRE en Bauknecht. Het hoofdkantoor is dat van IRE. Philips leverde de tent op een presenteerblaadje aan en de Amerikanen waren zo slim om daar niet aan te willen tornen. Dat ging in de verdere Philipsgeschiedenis met Amerika wel eens anders.

Overigens doet dat er niet aan af dat de naam in dit geval best wel Analog Devices zal kunnen worden/blijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

En HP, Compaq, Agilent, Varian, Keysight.
Een hutspot aan overnames en afsplitsingen.

flash2b

Special Member

Het staat gewoon op die website dat het Analog Devices wordt en dat Lineair Technolgy een brand wordt op maar een specifieke product line.

The Linear Technology brand will continue to serve as the brand for Analog Devices’ power management offerings. The combined company will use the name Analog Devices, Inc. and continue to trade on the NASDAQ under the symbol ADI.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 31 juli 2016 19:38:22 (47%)

Inmiddels zijn we een klein jaartje verder.
Tot nu toe hebben beide merknamen nog steeds hun eigen productlijn en Linear Technology innoveert nog steeds onder de eigen merknaam met nieuwe producten.
Naar mijn idee is er dus weinig veranderd behalve dat er meer producten onder een dak zitten.

Nu maar hopen dat ze LTspice in de lucht houden..

Inmiddels is ook LTSpice 17 uitgebracht.
Dit is een 64 bit versie met een aantal kleine verbeteringen.
Vervelend vind ik wel dat de filestructuur onder windows is veranderd.
Lastig als je LTSpice 5 en 17 naast elkaar hebt draaien.
Voor de rest draait bij mij alles wat ook onder 5 draaide.
Verder een geweldig programma met bijna onbeperkte mogelijkheden, Ook voor 3th party modellen die onder PSPice of Tina draaien.
Wel eerst even converteren!
Wat wel opvalt is dat in versie 5 de lijst met standaard symbolen is uitgebreid met die van Analog Devices.
Tenminste voor de OpAmps, de rest zal vermoedelijk binnenkort wel volgen.
Wanneer je versie 5 update verschijnen de AD symbolen echter niet in de standaard bibliotheek, die zitten alleen in versie 17.

Inderdaad heeft Analog Devices dit heel netjes gedaan. Burr Brown is destijds helemaal in TI verdronken samen met al die leuke application notes.

Jammer is dat er overal zo weinig spice modellen zijn, oa voor de TI switchers. Die krijg je alleen in TINA wat ik minder praktisch vind dan LTSpice. Hooguit voor de beginner.

rbeckers

Overleden

... destijds helemaal in TI verdronken ...

Ook een hele hoop andere firma's is dit overkomen.
Ongeveer hetzelfde proces volgt Vishay.