Elektrodynamische meter?

Ook in de kist met oude 'rommel' vond ik een meetinstrument volgens bijgaande fotos.
heeft op de achterzijde 2 ingangen.
1 x max 30 mA en 1 x max. 200 mA.
Vermoedelijk een elektrodynamische meter.
Kent iemand dit instrument en is er bekend waar deze specifiek voor gebruikt werd?

Met vriendelijke groet
Rob

mvdk

Golden Member

Ja kijk, als je te verlegen bent om te vertellen waar je dat ding vandaan hebt, gekregen (van wie), ergens uitgesloopt (waaruit, wat voor gebouw, wat voor installatie), dan word het wel weer zo'n topic dat de glazen bollen ervan gaan knarsen.
Vertel iets meer, dat is fijner voor iedereen.

Sine

Moderator

Iets uit de industrie, die dingen zaten typisch in de panelen van fabrieksbesturingen.

Voor wat precies is moeilijk zeggen, daar is de schaal net wat te algemeen voor.

Staat er nergens een symbooltje op de wijzerplaat?

Op 30 juli 2016 21:35:48 schreef RobbieP:
Vermoedelijk een elektrodynamische meter.

Klinkt sjiek hoor. ;) Maar is dat (ding op de foto's) niet gewoon een draaispoel meter?

Nee, een electrodynamische meter is een variant daar op, waarbij het veld ook gevormd wordt door een elektromagneet.
De voornaamste toepassing is spanning en stroom te vermenigvuldigen en zo een Wattmeter te realiseren. Zie verder Google.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 6 augustus 2016 19:54:09 schreef KlaasZ:
Staat er nergens een symbooltje op de wijzerplaat?

Er staat wel een nummer op die plaat.

mvdk

Golden Member

Ik vind ook nog wel eens wat in m'n schuur. Maar bijna altijd kan ik me de omstandigheden en de plaats waar het object vandaan komt wel herinneren.
Ik vind 't een beetje flauw dat er geen info word gegeven.
Zeg bijvoorbeeld dat je het ding van iemand hebt die bij dat en dat bedrijf heeft gewerkt.
Weinig kans dat de politie aan de deur staat.
Zelf heb ik een overwegbel in de schuur liggen, ooit wilde ik die installeren als deurbel. Was teveel gedoe.
Is afkomstig van een overweg in de Spaanse Polder Rotterdam, op de hoek waar ooit van Dijk Mercedes was gevestigd. Je kwam daar van de A20 af, en dan had je daar onderaan die overweg. Er zijn daar nogal wat auto's door de overwegbomen gerost, vooral de laatste jaren toen die stoomclub in Rotterdam daar zat.