Delta E018-06d

Van mijn Delta voeding is de meerslagen potmeter slecht. Vooral bij het instellen van de stroom valt dit erg op. Het lijkt wel of er kleine onderbrekingen zijn. De milliampere meter 'springt' heen en weer.
Nu wil ik er meteen maar een betere kwaliteit 10-slags 5k potmeter inzetten.
Wat kan ik daarvoor het beste nemen?

Dank!

Echte Bourns van een betrouwbare verdeler zoals Mouser, Farnell, Digikey

Mouser Part No: 652-3590S-2-502L
Manufacturer Part No: 3590S-2-502L

€12,95

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

In mijn Delta's zit geen meerslagenpot voor de stroom, dat lijkt mij ook niet zo praktisch want er is een schaaltje omheen getekend.

miedema

Golden Member

Ha Mathieu,

Delta E018-06d met stroompotmeter? Bijzonder....
Waar bij andere Delta's de stroompot zit, daar zit bij de symmetrische Delta E018-06D een pot om de verhouding tussen U+ en U- in te stellen :-)

Bij de E018-06D staat de stroombegrenzing vast ingesteld, bij de mijne op ong. 0,75A.

Verder eens met Aart hierboven (voor de overige Delta's uit de E serie dus...): Het is juist een ontwerp slimheid van Delta Elektronika om de stroompot enkelslags, en met schaaltje te maken. Zo heb je ten alle tijde een goed idee van de instelling van je stroombegrenzing. Super simpel, maar erg handig!

groet, Gertjan.

de draadgewonden potmeters die delta gebruikte 40 jaar geleden zijn soms vervuild met de jaren, zeker de plastic versie wil dat doen.

je kunt idd zien of het een tenturn potmeter is, dan heb je een knop zonder aanduiding bij delta.

echter hebben de meeste delta's tenturn knoppen erop zitten, hier allemaal. bij m'n zelfbouw voeding heeft alleen de spanning knop een tenturn. dat is handiger bij een 0-65V voeding. ook gaan sommige voedingen raar doen bij gebruik van een 1 slags potmeter waar een tenturn huurt te zitten. de regeling kan de snel stijgende spanning dan niet bijbenen.

miedema heeft gelijk, de E018-06d heeft geen stroompotmeter maar een verhouding instelling tussen de uitgang spanningen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 juli 2016 09:19:44 schreef miedema:
Ha Mathieu,

Delta E018-06d met stroompotmeter? Bijzonder....
Waar bij andere Delta's de stroompot zit, daar zit bij de symmetrische Delta E018-06D een pot om de verhouding tussen U+ en U- in te stellen :-)

Bij de E018-06D staat de stroombegrenzing vast ingesteld, bij de mijne op ong. 0,75A.

Verder eens met Aart hierboven (voor de overige Delta's uit de E serie dus...): Het is juist een ontwerp slimheid van Delta Elektronika om de stroompot enkelslags, en met schaaltje te maken. Zo heb je ten alle tijde een goed idee van de instelling van je stroombegrenzing. Super simpel, maar erg handig!

groet, Gertjan.

Je hebt helemaal gelijk. Maar wanneer je de meter in de Amp. stand zet, kun je de stroomsterkte instellen door de spanning te variëren.
De meerslaten potmeter heeft echter een behoorlijke axiale speling en draait 'verdacht' soepel. Vandaar mijn vraag ;-)

als de potmeter een plastic model is waar de moer te strak van zat krijg je ook weleens problemen. vervangen is het beste dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Ha Mathieu,

Als je je voeding met weerstanden belast klopt dat natuurlijk :-)

Ik zou inderdaad zo'n Bourns kopen als Roland in de 2e post al zo keurig de bestelnummers van heeft gegeven. Dat heb ik al voor een paar Delta's van me tot tevredenheid gedaan.

Overigens had ik laatst zo'n nieuwe Bourns (made in Mexico) die het vrij snel begaf.... Het loper contact was (zonder duidelijke oorzaak) tot een U-tje omgebogen, en haakte daarna in de windingen van de pot waar hij langs hoort te glijden.

Ik heb 'm open gesloopt, en een paar foto's gemaakt, maar zit op het moment zo'n 1000km van huis (met maar af en toe een matige internet verbinding).......

Toch zou ik de volgende keer weer zo'n Bourns kopen. Te veel goede ervaringen, en slechts 1 slechte :-)

groet, Gertjan.

Shiptronic

Overleden

Van Bourns bestaan ook veel fakes, ik denk dat je die pech hebt gehad. Anders maakt ALPS ook degelijke potmeters.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die Pot zou ook best een "Maandag ochtend" geval kunnen zijn geweest.

Over het algemeen ben ik zeer te spreken over Delta's.
Ze kunnen doorgaans écht wel tegen wat misbruik door de studenten.
In de tijd dat ik op de school nog als technisch onderhouds medewerker rond liep (1995-2007) heb ik er slechts één echt defect teruggekregen.
Daar lagen alle 4 (!) 2n3055 eindtorren vol in sluiting.
Tja, 30V, 25A kon dat ding maximaal door je belasting stampen... (Herniabak!)
4 nieuwe torren er in, en het deed het weer uitstekend.

De docent kon me wel vertellen hoe deze omzeep was gegaan.
(Vonkentrekken door de voeding als Booglamp-voorschakelapparaat te gebruiken met een kanjer van een spoel met de koolspitsen in serie...)

Anderen hadden wel eens last van zwiepende meters, maar dan was het een kwestie van smerige potmeters.
Die verving ik gewoon, want dat was wel het beste middel.

Ik heb er heus wel eens een met Tuner 600 gesprayd, en teruggebracht omdat ik de pots niet meer op voorraad had, maar daarbij gelijk vermeldt dat deze tijdelijk was gerepareerd.

Na zo'n 3 maanden was namelijk die voeding toch weer terug bij mij, en heb ik de pot meteen maar vervangen.

Helaas weet ik niet meer het exacte type potmeter.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
miedema

Golden Member

Op 31 juli 2016 22:21:16 schreef Neovo Geesink:
Die Pot zou ook best een "Maandag ochtend" geval kunnen zijn geweest.

Dat denk ik dus ook. Hoewel ik me ook afvroeg of dat "Made in Mexico" er mee te maken had.
Grotere kans op dit soort dingen na het verplaatsen van de productielijn naar een lagere lonen land....

Deze potmeter was eigenlijk gewoon nieuw. Nieuw gekocht bij Farnell, en gebruikt om een soort super spanningsdeler te maken met grof/fijn instelling. Heb ik gebruikt om m'n Fluke meters te calibreren. Zo kon ik van m'n spanningsreferenties alle benodigde spanningen afleiden.

Maar goed, gebruikt om die spanningsdeler te ontwerpen/testen, en daarna 3 meters afgeregeld.....
Maandagochtend model dus, aan het begin van z'n badkuipcurve :-)

Het valt me ook op dat die Bourns pots steeds goedkoper gemaakt worden. Plastic as, plastic schroefdraad, en hij zit gewoon in elkaar geklikt.

Over het algemeen ben ik zeer te spreken over Delta's.
Ze kunnen doorgaans écht wel tegen wat misbruik door de studenten.

Ook helemaal mee eens :-)
Ik was een tijdje terug bij Delta op bezoek. Een paar belangrijke afzetgebieden voor ze zijn juist toepassingen waar voedingen stevig mishandeld worden. Waar hun voedingen heel blijven, en hun concurrenten niet :-)
Denk aan grote industriële electrolyse baden etc. Daarvoor verkopen ze voedingen aan de Chinezen. Dus als het echt kwaliteit moet zijn kopen de Chinezen hier, in plaats van andersom :-)

groet, Gertjan.