Hallo,
Ik ben momenteel bezig met een project voor het aanleggen van een compleet elektrisch circuit in onze service truck (een Mercedes Sprinter). Op dit moment zit er slechts 1 accu in, welke dus ook voor het starten gebruikt wordt. Het is de bedoeling dat er 1 of 2 nieuwe accu's bijgeplaatst worden (zogenaamde huishoudaccu's) voor het gebruik van laptops, lcd schermen, huishoudelijk apparatuur, enz. achterin de bus. Aan dit systeem worden de volgende eisen gesteld:
1. de huishoudaccu('s) moet(en) worden opgeladen tijdens het rijden
2. als er 230V op het circuit wordt gezet (d.m.v. aansluiting aan de zijkant) moeten de accu's één voor één opgeladen worden, beginnend met de eerste huishoudaccu. Pas als deze vol is mag de volgende accu geladen worden (de eventuele tweede huishoudaccu of de startaccu)
3. als er geen 230V op het circuit staat, moet de startaccu ontkoppelt zijn van het interne circuit (zodat deze accu niet leeggetrokken wordt en de bus vervolgens niet meer kan starten)
4. als de (beide) huishoudaccu('s) leeggeraakt zijn, moet als noodvoorziening de startaccu bijgeschakeld kunnen worden
Ik hoop dat jullie mij op één van deze vier punten kunnen helpen (het liefst op alle punten natuurlijk ). Misschien heeft iemand ervaring met het inbouwen van een tweede accu in een auto? Of misschien heeft iemand een idee over hoe (een deel van) de schakeling er uit moet gaan zien?
Voor het loskoppelen van de startaccu en de huishoudaccu('s) wil ik in ieder geval een schakelrelais gebruiken (dat wordt meestal zo gedaan bij campers).
Ik hoop op jullie hulp!!
Dank bij voorbaat!
René