Meerdere accu's in voertuig + opladen, etc. Please help!

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een project voor het aanleggen van een compleet elektrisch circuit in onze service truck (een Mercedes Sprinter). Op dit moment zit er slechts 1 accu in, welke dus ook voor het starten gebruikt wordt. Het is de bedoeling dat er 1 of 2 nieuwe accu's bijgeplaatst worden (zogenaamde huishoudaccu's) voor het gebruik van laptops, lcd schermen, huishoudelijk apparatuur, enz. achterin de bus. Aan dit systeem worden de volgende eisen gesteld:

1. de huishoudaccu('s) moet(en) worden opgeladen tijdens het rijden

2. als er 230V op het circuit wordt gezet (d.m.v. aansluiting aan de zijkant) moeten de accu's één voor één opgeladen worden, beginnend met de eerste huishoudaccu. Pas als deze vol is mag de volgende accu geladen worden (de eventuele tweede huishoudaccu of de startaccu)

3. als er geen 230V op het circuit staat, moet de startaccu ontkoppelt zijn van het interne circuit (zodat deze accu niet leeggetrokken wordt en de bus vervolgens niet meer kan starten)

4. als de (beide) huishoudaccu('s) leeggeraakt zijn, moet als noodvoorziening de startaccu bijgeschakeld kunnen worden

Ik hoop dat jullie mij op één van deze vier punten kunnen helpen (het liefst op alle punten natuurlijk ;) ). Misschien heeft iemand ervaring met het inbouwen van een tweede accu in een auto? Of misschien heeft iemand een idee over hoe (een deel van) de schakeling er uit moet gaan zien?
Voor het loskoppelen van de startaccu en de huishoudaccu('s) wil ik in ieder geval een schakelrelais gebruiken (dat wordt meestal zo gedaan bij campers).

Ik hoop op jullie hulp!!

Dank bij voorbaat!

René

Mij persoonlijke mening is als je zelf alles gaat maken zal u dat veel meer geld kosten.

Misschien zal uiteindelijk blijken dat het inderdaad te duur wordt, maar ik ben stagiair dus het is ook een opdracht voor school. Of het uiteindelijk gerealiseerd wordt is dus nieteens echt van belang, als ik dat schema maar gemaakt heb.

1. de huishoudaccu's moeten worden opgeladen tijdens het rijden

Heeft de dynamo van de auto genoeg capaciteit daar voor ?

2. als er 230V op het circuit wordt gezet (d.m.v. aansluiting aan de zijkant) moeten de accu's één voor één opgeladen worden, beginnend met de eerste huishoudaccu. Pas als deze vol is mag de volgende accu geladen worden (de eventuele tweede huishoudaccu of de startaccu)

Kant en klare acculader of zelfbouw ?

3. als er geen 230V op het circuit staat, moet de startaccu ontkoppelt zijn van het interne circuit (zodat deze accu niet leeggetrokken wordt en de bus vervolgens niet meer kan starten)

4. als de (beide) huishoudaccu('s) leeggeraakt zijn, moet als noodvoorziening de startaccu bijgeschakeld kunnen worden

Microcontroller met analoge ingangen om de accuspanningen
te meten en de diverse relais te besturen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

1. Capaciteit van de dynamo ga ik nakijken...
2. zelfbouw lijkt me lastig. kant en klare acculader is wel zo handig, gewoon plaatsen naast de accu's onder de achterbank (dubbele cabine) en klaar is Kees!
3&4 Kun je wat concreter zijn? Ik ben zeer benieuwd naar de mogelijkheid om accuspanningen te meten tijdens het laden! En wat bedoel je met de diverse relais'?

BEDANKT!

kijk een op deze site naar schakelingen => voedingen => spanningsbewaker. Misschien kun je daar iets mee aanvangen

4 vind ik een beetje onlogisch, je zou er bij moeten zetten als de motor draait anders ben je in tegenstrijd met wat je in 3 zegt!!!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Punt 3 en 4 zijn volgens mij tegengesteld van elkaar !

Hm, ik denk dat jij een RMS bedoeld,

Dit is een unit welke je tussen de auto(huidige) en een extra accu plaatst.

Je kunt achter in het voertuig een grote accu plaatsen, Min aan de massa en de plus aan de RMS, de andere plus van de RMS sluit je aan op je auto accu (plus) dan heb je nog min van de RMS deze gaat aan de massa en een schakeldraad, deze gaat naar het contact slot.

De functie van de RMS;
zodra de spanning van de accu boven de 13.4V en de motor loopt worden de accu's paralel gezet, waardoor de extra
accu word geladen, zodra de motor uit is of de spanning te laag is zal de extra accu ontkoppeld worden.

Ps. uiteraard goed zekeren en dikke kabel gebruiken !

Volgens mij is dit wat je bedoeld, of niet ?

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Om beide accu's via dynamo te laden: Diodeblok.
Om beide accu's te laden via 220v: Acculader met 2 uitgangen waarvan voor de startaccu een 5 amp. uitgang genoeg is. Mastervolt levert deze uitstekende laders met temperatuursensor. Zijn 3-traps laadregelaars.
Om te starten op huishoudaccu evt. noodschakelaar maken.

Zo werkt t in de scheepsbouw. Is beste en betrouwbaarste oplossing zonder al teveel electronica. Kost een beetje maar heb je betrouwbare spullen.

Om beide accu's via dynamo te laden: Diodeblok.
Om beide accu's te laden via 220v: Acculader met 2 uitgangen waarvan voor de startaccu een 5 amp. uitgang genoeg is. Mastervolt levert deze uitstekende laders met temperatuursensor. Zijn 3-traps laadregelaars.
Om te starten op huishoudaccu evt. noodschakelaar maken.

Zo werkt t in de scheepsbouw. Is beste en betrouwbaarste oplossing zonder al teveel electronica. Kost een beetje maar heb je betrouwbare spullen.

Enneh..misschien zwaardere dynamo. Ong. 20% van accu.capp.

Bedankt voor alle reacties!

Om even te reageren op de opmerking over punt 3 en 4: het klinkt misschien tegenstrijdig, maar de schakelaar dient ook als NOODoplossing voor als de huishoudaccu's onverhoopt leeg zouden raken en er met spoed stroom nodig zou zijn (is nog wel eens het geval als we op het circuit zijn)

Stan1:
Ik ben zeer benieuwd naar dat RMS. Het klinkt inderdaad alsof het precies is wat ik bedoel (een onderdeel van het plan i.e.g.). Waar staat RMS voor en waar kan ik er meer info over vinden? Is het een duur apparaat?

Pia:
Een diodeblok voor het opladenvan beide accu's met een dynamo: is dat een betere oplossing dan bovenstaande (RMS)?
En je tip voor het opladen van de accu's met 220V is erg bruikbaar, bedankt!

Mijn dynamo heeft nu een capaciteit van 70 A OF 90 A, ik ben er nog niet achter, want er zijn voor een Mercedes Sprinter 412 twee verschillende dynamo's moet er nu achter komen welke er in onze auto ligt (iemand een idee hoe ik daarachter kan komen?).

Bedankt voor de hulp!!

Ben niet bekent met rms? Weet niet wat het is, hoe duur het is en hoe makkelijk te installeren. Is namelijk iets te elctronisch voor mij, ben scheepsbouwmonteur. Weet dat je met een diodeblok (120 euro's denk voor 90 amp) gegarandeert bent van volle accu's.

Wens je veel succes!!!

denk wel dat t n betere oplossing is trouwens! ook al weet ik niet wat rms is. Raar misschien maar denk waar. Je accu's worden tenslotte allebei altijd geladen!!! Kunt dan ook nog een regelaar voor je dynamo kopen. Is ook 3 traps. Beperkt de spanning en schakelt de stroom af als je accu's vol zijn. (meet alleen over de huishoudaccu's want een startaccu is theoretisch altijd vol)
Nu weet ik niet precies hoe dat met auto's zit, want je dynamo levert de stroom voor je auto en niet de accu. Die levert alleen de stroom als je voertuig stil staat.

kijk eens bij victron of mastervolt.nl
deze maken speciale 2 of 3 traps laders in combinatie met scheidings dioden voor boten en campers

High met Henk

Special Member

@pia: je kan berichten wijzigen door op http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif te drukken hoef je niet steeds een nieuwe post te doen , leest prettiger voor andere gebruikers

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ton_54:
Wat houdt twee traps / drie traps precies in?

rkooij:

MASTERVOLT dynamo’s zijn ontworpen met het doel een hoge uitgangsstroom te leveren bij een laag motortoerental. Dit type dynamo maakt gebruik van een 3-traps laad-regeling. In eerste instantie wordt de stroom, bij betrekkelijk lage spanning, beperkt door de dynamo. Na verloop van tijd wordt de absorptiespanning bereikt en gedurende een in te stellen tijd vastgehouden. De stroom loopt in deze periode terug. Uiteindelijk wordt na afloop van deze periode teruggeschakeld naar een lagere (float) spanning. Deze in-stellingen van de regeling kunnen voor elke individuele toepassing worden aangepast.

Henk: SOrry, ik snap em. Wilde alleen niets wijzijgen maar klik te snel. Zal erop letten.

Groeten Ph

High met Henk

Special Member

even een vraagje pia, maar waar kom je vandaan?

misschien gekke vraag, maar zal de reden er ff bijzetten: hier in de buurt zit een bedrijf wat Pia heet, misschien zegt het je iets

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 28 oktober 2004 17:51:29

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ha Henk!

Dat is een zuiver toeval. Pia komt van MIJN naam: Piet hein en die van mijn vriendin, lIA. Weinig te maken met bedrijven!!

Groeten PIA!!

is trouwens 101 euro voor 90 amp. diodeblok...

Kan NIEMAND me uitleggen waar RMS voor staat en waar ik er meer info over kan vinden? Is het een duur apparaat?
Heb ook op Google gezocht maar kan niks vinden!
Trouwens capaciteit van de dynamo is 70A, genoeg om twee accu's te laden?

[Bericht gewijzigd door rkooij op maandag 8 november 2004 11:42:41

Op 8 november 2004 11:33:51 schreef rkooij:
Kan NIEMAND me uitleggen waar RMS voor staat en waar ik er meer info over kan vinden? Is het een duur apparaat?
Heb ook op Google gezocht maar kan niks vinden!
Trouwens capaciteit van de dynamo is 70A, genoeg om twee accu's te laden?

Ik weet niet wat de naam betekend, maar wel wat de functie is.

Een RMS zit in bijna alle hulpverlening 's voertuigen.
De functie:
In "laten we als voorbeeld een politie auto nemen" zit behalve de normale voertuig accu, ook een 2 accu systeem in welke voor de noodzakenlijke extra energie zorgd.
Deze leverd de spanning voor de mob, sirene, bijzondere verlichting, stop borden en alle speciale apparatuur in het voertuig.

De RMS is een klein kasje waarin een "zware relay" en wat electronica zit.

Wat zijn de aansluitingen:
er zitten 2 dikke 8mm2 rode (+) kabels aan, deze gaan (uiteraard via 50A) zekeringen naar bijde accu's.

En dan nog een zwarte (-) deze gaat naar de massa en een dunne rode welke naar het contact slot gaat.

Hoe werkt het,
Zodra het contact in de "motor aan positie" is zal deze de RMS activeren en zodra 1 van de accu's boven de 13.5v a 14v is klapt de relay in de RMS om en staan bijde accus 's paralel waardoor de extra accu wordt opgeladen.

Zodra er een ongeval is en de "politie auto" de weg gaat markeren met laten we zeggen een stuk of 5,6 50A halogeen flitsers, hoeven ze dus niet bang te zijn dat ze daarna niet meer weg komen. Immers alleen de extra accu kan leeg zijn en de normale voertuig accu niet.

Het klopt dat er bijna geen info te vinden is hierover, er scheind maar 1 bedrijf op de wereld te zijn die dit maakt.

Maar voor electronica bobbyisten is het dus niet erg moeilijk om zoiets te maken.

1 tip zeker de accu 's en gebruik een dikke massa kabel aan je extra accu.

Stan

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Ik heb het schema van de "Spanningsbewaker" van
"Jeroen Vreuls"
Als voorbeeld een beetje aangepast, dit is dus het prinsiepe schama van een RMS.
Ik heb het niet getest, maar het zou wel moeten werken !

http://download.collem.nl/rms12.jpg

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}