Heeft iemand een schema van een schrikdraad-apparaat dat op een autobatterij van 12 Volt werkt? Ik heb nog oude zw/w PC schermen staan, misschien is er met die hoogspanningstransfo iets te maken, of een electronische auto-onsteking in combinatie met een occilator (NE555).

Ik heb ondertussen al iets gevonden maar zou dat wel kloppen dat die twee regelkringen parrallel staan? zie http://home.golden.net/~kpwillia/drcirc.htm

Volgens mij klopt dat wel. Heb ik namelijk al eens eerder gezien in zo'n pulser schema. Heb dit ook gebouwd en werkt prima.

Maar als je een schrikdraad gaat maken met een hoogspanningstrafo van een tv is de spanning dan niet een beetje veel te hoog?

Het was mij niet direkt opgevallen dat die diodes andersom staan, dus het zal wel kloppen. Hoe hoog de spanning zal zijn hangt af van het aantal primaire windingen dat ge gebruikt, maar ik meen dat gekochte toestellen een 15 KV geven (dit moet dan een vonk geven van 1.5cm). Het moet tenslotte door een schapevacht doorslaan, maar als je te hoog in spanning gaat zul je bij regenval te veel kruipstroom op de isolatoren hebben. Ik heb eens een toestel in herstelling gehad en daar stonden in serie met de uitgang een aantal neonlampjes met diverse weerstanden parrallel over die zo een aanduiding van de stroom (verlies) gaven, dat zou ik er ook aan maken.

pas maar op met die tv's en monitoren, hier bij mij in de buurt is vorigjaar een leerling tv monteur overleden nadat hij een tv aan het repareren is geweest, en dat kwam alleen door de stroom die er nog in zat dus de stekker was er al uit!

Ik ben méér dan tien jaar TV hersteller geweest, dus ik ken het wel, maar de grootste lading zit in de beeldbuis, en die wordt hier niet gebruikt. Voor de sloop van een TV moet je die eerts ontladen met een draadje naar de massa.

Hoi Dirk,

Wat je ook kunt doen:

Koop zo'n electrische vliegenmepper (zo'n gele) Kost iets van 10 euro bij de Praxis. Plaatst daar achter een gas dicharge tube. Dit laatste zorgt er voor dat er bij 600v een doorslag komt. Zo heb je heel eenvoudig een betrouwbaar werkend schrikdraad apparaat dat werkt op twee penlites! Gebruik ik zelf ook....

is een bobine van een auto niet iets...
((bijna) gratis uit oude auto's te breken bij de sloop)

dirk dan heb jij er meer verstand van! ik waag mijn vingers er niet aan, ik moet nog langer mee!hahaha

misschien kennen jullie de schakeling van een knipperlichtje ?

vervang de twee torren door een exemplaar van ca. 50W

Ipv het lampje neem je een trafo'tje (bv van een oude cassetterecorder) en zet de secundaire wikkeling (meestal 2 van 4,5 v elk) parallel en sluit die aan ipv het lampje.

trafo
220V -> 4,5
omgekeerd 4,5 ->220V

wel een diode plaatsen over de 4,5V wikkeling met de punt van de diode richting v/d plus ivm opblaen van de transistor (vrijloopdiode).

en frekwentie niet te hoog opvoeren.

proef:

neem een trafotje.

sluit een batterij van 9V op de laagspannings kant.
onderbreek nu de 9v batterij en voel aan de kant waar normaal 220V op staat.

Succes

Ja die proef is wel leuk ja, moet je een spoel nemen met lekker veel wikkelingen :) haha ( heb em op school ook gedaan)

Op 5 augustus 2002 10:30:02 schreef Alex Talsma:

Plaatst daar achter een gas dicharge tube.

wasdatte?

Dirk,Een paar toelichtingen: Ten eerste moet je weten dat veel dieren een stuk gevoeliger zijn voor electriciteit dan mensen. Je moet ook rekening houden dat de omgeving van een weide vaak erg vochtig is en gecomineerd met vocht is elektriciteit erg gemeen.
Echte schrikdraadtoestellen geven niet continue hoge spanning maar stootjes met een tussenpauze van 0,5-1sec.
De spanning bedraagt 1,5-4 kV en géén 15 kV zoals jij beweert. (Ik hoop dat je nu niet meteen aan een MOT denkt)Ze moeten ook aan een hele resem veiligheidsvoorschriften voldoen.
Verder moet je opletten dat je noch dieren , noch spelende kinderen electrocuteert of verwondt. Ik zou zeker voor een leek afraden zoiets te bouwen. Als je weet wat een stuk vee waard is, kun je toch beter een gekeurd toestel kopen voor 100 à 200Eu.
Stel dat een kind zich verbrandt of erger aan jouw bouwsel en de verzekering weigert tussen te komen? Dan ben je geruineerd.

iets kant en klaars kan natuurlijk ook:

bestnr. 114448 van conrad voor €17.25 (behoorlijk duur)
Dit zou denk ik wel betrouwbaar zijn.

jongens ik wil geen spelbreker zijn maar...
ik denk niet dat een topic uit augustus 2002 nog op antwoord wacht.

hoe kun je eigenlijk zien wanneer een topic geopend is?

ik doe steeds laatste posts

Gepost maandag 29 juli 2002 00:45:43

Bovenaan de eertse post ?

Op 29 mei 2005 11:43:26 schreef The Headhunter:
jongens ik wil geen spelbreker zijn maar...
ik denk niet dat een topic uit augustus 2002 nog op antwoord wacht.

Oeps, had ik niet gezien, ik denk dat je gelijk hebt.