Zwart-wit beeld bij aansluiten laptop

Hallo daar! Ik ben zo iemand die al googelend op deze site terecht komt en verdomd weinig van electronica afweet. Toch zie ik erg bruikbare antwoorden, ook voor electro-leken als ik.

Ik krijg zwart-wit beeld als ik mijn laptop aansluit op mijn Telefunken PALcolor MP 202. Er zit alleen een scart op, dus ik heb mijn s-video kabel middels een scart-tussenstuk aangesloten.

De instellingen van de laptop veranderen van NTCS naar PAL en andersom helpen niet. Ook zit er maar 1 AV op, waar ik geen verder menu voor heb...

Wie heeft raad (naast een nieuwe TV kopen)?

Groet,

Loek

Jouw TV is niet geschikt voor S-videosignalen, je zult in je scart tussenstuk een condensatortje van 470 pF moeten solderen om het chroma-signaal en het Luma-signaal (bij S-video gescheiden) samen te voegen tot een videosignaal.

Vraag me even niet welke pinnetjes het zijn, wijst zich meestal vanzelf bij opeschroeven scart-tussenstuk, anders ff googlen, of een ander hier die het exact weet ??

in geval googlen: het Chroma-sognaal is het C-signaal en het luminantiesginaal het Y-signaal.

kent het probleem, (zelf voorgehad)

kan je S-videokabel ook zijn.
probeer eens een andere (beter/duurdere) kabel.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Allereerst, het ligt niet aan m'n s-video kabel. Deze heb ik nl. eerder al op een andere tv wel succesvol aan kunnen sluiten (en al is een dure). Ook het scart-tussenstuk heeft op weer een andere tv zijn dienst bewezen (nog vergeten te melden...).

Verder snap ik dat er twee draadjes moeten zijn voor het Y alias luminatie-signaal (wat z/w moet regelen) en twee voor het chroma (C)-signaal (het kleurensignaal). Dat ik deze samen moet voegen om er een videosignaal van te maken gaat er ook nog in bij mij, maar om hier een 470pF-condensator voor te gebruiken is even te veel van het goede. Wat is dit? hoe kom ik eraan? en is er geen makkelijkere oplossing? (ik ben niet echt lui, maar toch...)

groet,

loek

Tot zover mijn vraag. Ik ben zojuist naar de mediamarkt te gaan om een tulp-stekkertje te kopen, waarmee ik mijn s-video heb omgezet naar 'ouderwetse' video! kosten 3,95.

Bedankt allen! zonder jullie opmerkingen had ik hier niet opgekomen!

groet,

loek

Hoi, Ik heb een compaq EvoN1020v (met S-video uitgang) nu heb ik ook een verloop van s-video naar tulpe gele steker van je 3 andere zijn rood en wit (voor het geluid)

Maar helaas krijg ik toch echt zwart/wit beeld. Voor de rest werkt het wel.

Heeft iemand een schema voor me waar ik moet solderen.

Mijn Tv is uit het jaar 2000 samsung
En heeft 2 scart aansluitingen verwisselen helpt ook al niet.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/svideo2cvideo.html

dit is wat ik bij MR google vond :P

[Bericht gewijzigd door Energyboy op zondag 28 november 2004 19:44:48

jullie hebben een klok, Ik heb de tijd :P
Anoniem

ik heb hetzelfde probleem ook
dus gewoon een 470Pf condensator tussen de luminance en de cronomance zetten?
kan ik hier mijn graka mee mollen???
greets steventje137

Nee hoor, je molt er niets mee. Feit is dat de signalen separaat worden aangeboden en verwerkt, maar omdat een scart niet geschikt is voor aparte Y/C verwerking moet je deze signalen combineren en daarvoor is dit C'tje.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Op 28 januari 2006 23:07:44 schreef steventje137:
ik heb hetzelfde probleem ook
dus gewoon een 470Pf condensator tussen de luminance en de cronomance zetten?
kan ik hier mijn graka mee mollen???
greets steventje137

Moet je hiervoor een oud topic opgraven?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je zou ook TVTool kunnen draaien die dit oplost. :)