FM BUG (smd)

klein is fijn

Moderator

Ha, nu heb ik de 100ste reply.

Op 31 maart 2005 22:25:01 schreef Bertrix:
Als ik het niet mis heb is dat een MN21 batterij, voor 12V afstandsbediening van autoalarm - >
33mAh capaciteit
max stroom 50mA

Ja, dat zijn ze. Zijn die dingen echt maar 33mAh? Niet zo lang aan laten staan dus...

BTW: voor een FM zender op chip(SMD) zie eens op www.maxim-ic.com -> MAX2606

Ja, die ken ik, lijkt me ook leuk, mooie is ook dat die maar een voedingsspanning van 3V nodig heeft, dus dan ben je met iets van twee knoopcellen klaar. (Jaja, het kan dus nog kleiner.)

Tijd voor de bug van 1cm3!
Nee gene cola geven!
Tedde

AKA ripkip

Op 31 maart 2005 23:13:31 schreef klein is fijn:
Ha, nu heb ik de 100ste reply.

[...]

Tijd voor de bug van 1cm3!

"zondag 27 maart 2005 19:14 door Jonathan Pauwels
Door vraag van de gebruikers is de maximum lengte van topics opnieuw opgeschroefd tot 30 paginas"

dussssss

Ik heb die MAX2606 liggen maar ik vind ze wel erg klein om te solderen op de een of andere manier maar ok, klein is fijn
HF blijft kriebelen !!
klein is fijn

Moderator

Op 31 maart 2005 23:16:59 schreef ripkip:
Door vraag van de gebruikers is de maximum lengte van topics opnieuw opgeschroefd tot 30 paginas"

Ah, mooi, dus nog plaats genoeg.

Ik heb die MAX2606 liggen maar ik vind ze wel erg klein om te solderen op de een of andere manier maar ok, klein is fijn

Heb laatst ook een spanningsregelaar met pinafstand 0,65mm goed erop gekregen, dus 0,95 moet zeker lukken...
Nee gene cola geven!
Tedde

AKA ripkip

Op 31 maart 2005 23:23:04 schreef klein is fijn:
[...]

Heb laatst ook een spanningsregelaar met pinafstand 0,65mm goed erop gekregen, dus 0,95 moet zeker lukken...

Hmmm is had het laatst geprobeert met een soldeerboutje met potlood puntje en dan er draadjes uit een flat cable er aan zetten maar als ik bij 2 of 3 was ging de voorgaande weer los, wat een gepriegel Hoe heb jij het gedaan?
HF blijft kriebelen !!
klein is fijn

Moderator

Regelbare soldeerbout met vrij scherpe punt, en natuurlijk een goede print. Als ik SMD printen met extra kleine onderdelen heb dan verzilver ik ze, dan vloeit het soldeer extra goed.
Ik ben nog steeds aan het sparen voor een gebakken lucht bout, dus tot ik die heb gebruik ik nog steeds 0,56mm soldeertin.
Nee gene cola geven!
weller MT1500 met een model 301 punt erin . daar soldeer je vlekkeloos 0402 componentjes mee. vooral als je het kan doen onder een Mantis van Vision Engineering.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
Jonathan

IDLE Moderator

Op 31 maart 2005 23:16:59 schreef ripkip:

leuk iemand leest de updates
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Ik heb m'n fm-bug ook wat kleiner gemaakt. De schakeling is ongeveer 1,5 bij 1,5 cm groot. Op de printplaat is eventueel nog wat ruimte voor 3 knoopcellen als voeding. Er is niks geëtst, alles is half-zwevend gesoldeerd op een stuk onbewerkte printplaat. Niet slecht hé?

Het bereik is uitstekend. Zelfs zonder antenne zendt 'ie nog een 5-tal meter ver.
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Rd12tf

Golden Member

Kijk dat vind ik nou mooi! Wacht maar tot ik een tunneldiode gevonden heb ...

MvgEat
Op 1 april 2005 19:34:42 schreef Rd12tf:

MvgEat

Bij barend hendriksen hebben ze er een paar, maar ze zijn kostbaar. Sowiezo zijn die dingen echt zeldzaam.
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Op 1 april 2005 19:34:42 schreef Rd12tf:

MvgEat

tunneldiode? is dat gelijk een gunn-diode?
Rd12tf

Golden Member

Op 1 april 2005 20:59:52 schreef Squant:
[...]

Bij berend hendriksen hebben ze er een paar, maar ze zijn kostbaar. Sowiezo zijn die dingen echt zeldzaam.

In m'n Tek zitten er ook een paar, maar om die nou te slopen om een bug te maken ...

Ik zal eens bij Barend kijken, bedankt voor de tip!

MvgEat
Op 1 april 2005 21:00:37 schreef Bertrix:
[...]

tunneldiode? is dat gelijk een gunn-diode?

Hmm ik geloof van wel, het is gewoon een diode die in een bepaald gebied een negatief weerstands karakterstiek heeft, daarmee kun je een simpele ontspannings oscillator bouwen.
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Op 1 april 2005 21:03:29 schreef Rd12tf:
[...]

In m'n Tek zitten er ook een paar, maar om die nou te slopen om een bug te maken ...

Ik zal eens bij Barend kijken, bedankt voor de tip!

MvgEat

Welke tek hebbie? heb er ook een paar tek's met die dingen erin, heb nog een 4.7mA liggen voor een donkere dag...
Die berend heeft zijn van tektronix als het goed is, van die gouden puntcontact constructies.

Bij barend staat ie bij HF dioden, 8.90 kost ie

[Bericht gewijzigd door Squant op 1 april 2005 21:08:28]

Rd12tf

Golden Member

Op 1 april 2005 21:03:39 schreef Squant:
[...]

Hmm ik geloof van wel, het is gewoon een diode die in een bepaald gebied een negatief weerstands karakterstiek heeft, daarmee kun je een simpele ontspannings oscillator bouwen.

Beide hebben een karakteristiek met een negatieve weestand en zijn daarom te gebruiken in heel simpele oscillatoren.
Een tunneldiode kan je gebruiken tot ~800 MHz een gunn diode tot 40 GHz.

MvgEat
Rd12tf

Golden Member

Op 1 april 2005 21:04:33 schreef Squant:
[...]

Welke tek hebbie? heb er ook een paar tek's met die dingen erin, heb nog een 4.7mA liggen voor een donkere dag...
Die berend heeft zijn van tektronix als het goed is, van die gouden puntcontact constructies.

Bij barend staat ie bij HF dioden, 8.90

Een 465 20/100 MHz.

MvgEat
rob007

Golden Member

Leuk Thomas!

En je hebt inderdaad nog ruimte over!
Doet ie het nu nog goed?
Ook het geluid?

Rob007.
MAH

Golden Member

@ Thomas : ziet er mooi klein uit. wat is daar nu de antenne? de luchtspoel? (het is voor mij genoeg als hj door een plavont ca 5 mtr kan zenden )
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."
rob007

Golden Member

5MTR zal het zendertje met gemak doen!

Rob007.
Op 2 april 2005 10:22:41 schreef rob007:
Leuk Thomas!

En je hebt inderdaad nog ruimte over!
Doet ie het nu nog goed?
Ook het geluid?

Rob007.

Ja, werkt uitstekend. Met antenne komt hij natuurlijk veel verder dan 5m. En de gevoeligheid is weer eens zéér goed. Misschien een beetje té goed. Maar ja, dan hoef ik in een eventuele behuizing geen opening voor de microfoon te maken.
Op 2 april 2005 10:50:22 schreef MAH:
@ Thomas : ziet er mooi klein uit. wat is daar nu de antenne? de luchtspoel? (het is voor mij genoeg als hj door een plavont ca 5 mtr kan zenden )

Op de foto zit er helemaal geen antenne aan. Maar het spoeltje zal waarschijnlijk wel als een soort antenne fungeren, want hij komt toch een paar meter ver.
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
MAH

Golden Member

Op 2 april 2005 13:53:40 schreef Thomas:
Op de foto zit er helemaal geen antenne aan. Maar het spoeltje zal waarschijnlijk wel als een soort antenne fungeren, want hij komt toch een paar meter ver.

volgens welk schema is deze gemaakt?
"The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea."

Alleen het tweede spoeltje is weggelaten.
MAH

Golden Member

L1 en L2 moeten dat luchtspoelen zijn? (denk et wel)
hoedik moet het koperdraad dan wezen?
klein is fijn

Moderator

*Kick*

Nieuwsflits, hij werkt, hij is mooi, en het belangrijkste, hij is klein.

Even een paar foto's:

Om te beginnnen, men neme een paar kleine weerstanden en condensatoren:

Nog twee (zelfgemaakte) smd spoeltjes:

Dat geheel op deze print gebakken:

Tussenstappen van priegelsoldeerwerk http://home.tiscali.nl/frits_moring/foto's/print%202.JPG en http://home.tiscali.nl/frits_moring/foto's/print%204.JPG verkrijgbaar.

En het eindresultaat:

De print is nu 8,2 bij 22,2 mm groot en nog geen 1 cm hoog. Ontvangst is uitstekend, heb het gisteren geprobeerd met een antene van 4 cm, dat ging perfect.
Nee gene cola geven!