Shock Media

Navigatie

FM BUG (smd)

Forum > HF > FM BUG (smd) << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Volgende >>
Naam Bericht
Marcel (5)

Ik dacht dat de spoelen elkaar niet mochten "zien" ?

Verder ziet hij er strak uit! Waar geetst?
Amateur19

quote:
Op 13 april 2005 11:00:48 schreef Marcel (5):

Dat hoor ik nou wel vaker, maar heeft iemand zich ook wel eens afgevraagd, "WELKE DAN NIET".
En hoe "zien" spoelen elkaar????
GR Richard
Wat doe je als half blinde HF-SMD technicus? Circuits Online!
zweetvoetje

Zoveel problemen hoeft het nou ook weer niet te geven als ze elkaar zien, als de stroom door allebei in fase is, dan maakt het nie zo veel uit. Het is beter van niet, maar het maakt dan toch niet zo heel veel uit denk ik.
Free the whales!
Marcel (5)

Geen idee ?
Amateur19

quote:
Op 13 april 2005 11:13:49 schreef zweetvoetje:
............... als de stroom door allebei in fase is, dan maakt het nie zo veel uit.

Daar komen we nu net op de plaats waar het over moet gaan.

En verder mag de oscilator spoel geen andere zien, maar dat lijkt me duidelijk.

Verder maakt het dus bij buffers en eindtrappen niet zoveel uit. Onderling de trappen afschermen is natuurlijk wel beter voor de stabiliteit, maar zou bij een gering vermogen ook niet persee hoeven. Naar mate de frequentie oploopt zal je daar meer invloed / voordeel van ondervinden.

GR Richard
zweetvoetje

Het gaat om een FM-bug, dus volgens mij maakt het allemaal niet zo heel vel uit. Ookal door het SMD bouwen (alles vlak op elkaar) lijkt mij dat er door allerlei parasitaire capaciteiten dingen kunnen gebeuren die niet de bedoeling zijn.
Maar zoals gezegd, bij zo'n ding boeit het niets. Ook de osc.-spoel maakt niets uit volgens mij, daar dit al meteen de uitgang is. buffers e.d. zijn er toch al niet.
Free the whales!
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 13 april 2005 11:00:48 schreef Marcel (5):

Verder ziet hij er strak uit! Waar geetst?

Tja, dat geheel met die spoelen, ik had het al eerder geprobeerd op een stukje gaatjesprint, en daar gaf het totaal geen problemen, en het scheelt plek, dus ik dacht; het kan wel. Het hoeft immers geen absoluut zuiver signaal Km's ver te zenden.

Ik heb hem geetst in de IJzer(III)chloride, gewoon op de electronica club. Overgens doen transparante sheets wonderen bij smalle baantjes. Toevallig hadden we daar nog een paar printen liggen met blauwe epoxy, dat spul ziet er echt gaaf uit...
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Amateur19

quote:
Op 13 april 2005 11:26:46 schreef zweetvoetje:
Het gaat om een FM-bug.........

Ook al is het een zender van 250Watt dan nog gelden die regels. In fase maakt niet uit. Mogen elkaar best zien.

Maar de trappen onderling weer niet.

En bij doublers of tripplers in de oscillator al helemaal niet.

De veronica zender maakt bijv. gebruik van een doubler op 50 MHz en die is dus weer link wat dat betreft.

Richard.
zweetvoetje

Het enige probleem dat je kan hebben als ze elkaar zien, is dat ze dan uit zichzelf kunnen gaan genereren. Met een beetje pech (slechte afregeling), dan zal dat op een andere als de gewilde frequentie zijn. Dan krijg je dus wel rare effecten. En bij doublers e.d. natuurlijk ooknie, maar dat spreekt voor zich.
Free the whales!
Amateur19

quote:
Op 13 april 2005 11:36:48 schreef zweetvoetje:
Het enige probleem dat je kan hebben als ze elkaar zien, is dat ze dan uit zichzelf kunnen gaan genereren. Met een beetje pech (slechte afregeling), dan zal dat op een andere als de gewilde frequentie zijn. Dan krijg je dus wel rare effecten. En bij doublers e.d. natuurlijk ooknie, maar dat spreekt voor zich.

Daarom is afregelen ook niet FF SNEL gebeurd, en zal je soms ook wat extra komponenten op somige plaatsen moeten aanbrengen omdat soort nare dingen ten aller tijden te voorkomen. De komponeneten die de electroboer heeft hebben geen militaire specs, en zijn dus nogal gespreid in de prestaties, waardoor je waarschijnlijk ook nooit twee exact dezelfde zenders op dezelfde manier kan afregelen.
klein is fijn
Moderator

Komen we toch terug op het begin, waar dient dat tweede spoeltje voor? De eerste weet ik, die is samen met C4 voor de oscilator.
Thomas had eerder al gezegt dat hij het tweede spoetje had weggelaten in zijn smd fm-bug, maar het zal er toch niet voor niets zitten?
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Amateur19

Uitkoppel spoel. Een "kunstmatige" verlenging van je antenne. Matching netwerk. Maar met deze torren en dit vermogen zou je die kunnen weg laten en zal je met de lengte van je antenne moeten gaan experimenteren voor optimale prestaties.

Richard
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 13 april 2005 12:03:15 schreef Amateur19:
Uitkoppel spoel. Een "kunstmatige" verlenging van je antenne. Matching netwerk. Maar met deze torren en dit vermogen zou je die kunnen weg laten en zal je met de lengte van je antenne moeten gaan experimenteren voor optimale prestaties.

Okee, nu snap ik hem. Misschien leuk om later nog eens mee te experimenteren. Dan laat ik het tweede spoeltje zitten, want een een mini smd fm-bug met een antene van 20cm is ook niets... Thuis heb ik trouwens toch niet de apparatuur om zendvermogen en dergelijke te meten.

Maarre, wie kan kleiner?
Amateur19

MAXIM heeft een VCO in sot met 6 pennetjes, waar je een R,C en L'etj bij moet plaatsen, dan kan het al met nog een BFxx erachter met 7 componenten.
nerdo

Ziet er zeeeeeeer sexy uit klein is fijn!!!

Waarom heppie het niet dubbelzijdig gedaan?
magnesium is leuk behalve als het zich tegen je keert
Berry

@klein is fijn: Ik moet zeggen, puik werk Met al jouw werkjes verleid je me heel erg om ook wat smd te proberen
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Thomas

quote:
Op 13 april 2005 10:21:30 schreef klein is fijn:
*Kick*

Nieuwsflits, hij werkt, hij is mooi, en het belangrijkste, hij is klein.

Even een paar foto's: ...

Hmmm, dat ziet er wel erg gelikt uit Deze smiley is ook wel toepasselijk:
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Hoihoi

ik heb hem ook gemaakt voor de lol. heel netjes een print gemaakt (niet zo klein als die van jullie hoor! )
alleen die van mij doet het niet. als ik mn radio afstem op een lege plek en ik draai zachtjes aan de condensator dan kom ik op een gegeven moment een blob, blob, blob, enz geluid tegen (ongeveer 3 x per seconde) en als ik mn vinger op de condensator leg hoor ik dat geluid harder in de radio. schreeuwen in de microfoon of radio fijner afstemmen werkte niet. en ik heb geen scoop dus ikkan niet echt zien wat er aan de hand is.....iemand een klein ideetje? alles is volgens spec gemaakt.
HoiHoi :-)
Thomas

quote:
Op 13 april 2005 18:47:17 schreef Hoihoi:
ik heb hem ook gemaakt voor de lol. heel netjes een print gemaakt (niet zo klein als die van jullie hoor! )
alleen die van mij doet het niet. als ik mn radio afstem op een lege plek en ik draai zachtjes aan de condensator dan kom ik op een gegeven moment een blob, blob, blob, enz geluid tegen (ongeveer 3 x per seconde) en als ik mn vinger op de condensator leg hoor ik dat geluid harder in de radio. schreeuwen in de microfoon of radio fijner afstemmen werkte niet. en ik heb geen scoop dus ikkan niet echt zien wat er aan de hand is.....iemand een klein ideetje? alles is volgens spec gemaakt.

Hmmm, dat klinkt alsof er iets aan de hand is met het microfoontje. Die dingen kunnen naar mijn weten slecht tegen oververhitting bij het solderen. Probeer eens een ander microfoontje en zorg er zeker voor dat het niet te warm wordt.
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
rob007
Golden Member

JA ik zal het nog even aandikken @PIJN is FIJN!
Je hebt het mooi gemaakt mag gerust even nog een keer gezecht worden!
Met andere woorden een veer in je kont en zo de wereld rond hahaha
NEE echt heb je mooi gedaan @klijn is fijn!

Rob007.
http://www.am-forum.nl/
rob007
Golden Member

@hoihoi!
Heb je geen foto? Kunnen we even mee kijken!
Misschien doet ie het wel maar doe jij iets fout dat kan ook nog!
Waar doe je dat trimmen BV mee?
Rob007.
http://www.am-forum.nl/
Jonathan
IDLE Moderator

@ klein is fijn

leuk gedaan : klein en fijn.

We zitten nu op 1.82cm² , zoals al gezegd is dubbelzijdig een idee om rond de 1cm² te raken?
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Ives

Werkt er hier niemand bij een bedrijf dat moederborden of graka's maakt, een 8 layer FMbug?
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Marcel (5)

hehe, ik ga volgende week stage lopen bij een bedrijf dat keramische printplaten maakt

Daar maken ze ook weerstanden van een soort pasta !

lijkt net of ze een streepje hebben getekend met vilstift!

Ik ga winnen!
Thomas

quote:
Op 13 april 2005 21:24:17 schreef Ives:
Werkt er hier niemand bij een bedrijf dat moederborden of graka's maakt, een 8 layer FMbug?

Misschien kunnen we meteen even aan free_electron vragen als 'ie geen zin heeft om een fm-bug op een stukje silicium te ontwerpen? Lekker handig, één smd-chipje solderen en klaar.
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Volgende >>