lampjes
...
Ik wil met een apparaatje de grondvochtigeid meten. HEt is voor de plantjes water te geven. Ik dacht dat maak je wel eventjes maar niet dus.
Idee: Grond droog: veel weerstand. Nat: weinig weerstand dat aan een comperator: klaar.
Maar wanneer de plantjes water hebben gehad zakt de weerstad en stijgt weer na 5min naar het oorspronkelijk niveau. Dus dat werkt niet.
Ik heb deze gevonden [groene vinger] Met de uitleg erbij snap ik het nog niet hoe hij uit die pulzen te weten komt of hij droog of nat is.
Kan iemand mij dit uitleggen of heeft een ander schema/idee om de vochtigheid te bepalen.
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Je moet met een wisselstroompje meten. Doe je dat niet, dan krijg je electrolyse, waardoor je electroden oplossen, en de watersamenstelling veranderd. Bovendien verpest het je meting zoals je hebt ondervonden.
Ik heb nog wel een schemaatje liggen dat de basis was voor een conductiviteitsmeter.
Zal eens kijken of ik dat nog kan opduiken.
groet, Theo
Zoals ik het zie, worden de pulsjes direct uit de oscillator vergeleken met de pulsjes die via de aardeweerstand lopen.
Vochtige aarde= lagere weerstand, dus minder vertraging in de RC keten.
Droge aarde= hogere weerstand, dus meer vertraging (liever gezegd faseverschuiving).
Leuk idee, door pulsen te gebruiken ipv. DC zullen de elektroden minder snel corroderen.
~Galaxy
In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Ik heb de studentenversie van ulticap, en deze leent zich niet gemakkelijk voor het exporteren van plaatjes.
Bovendien wil ik de lay-out van dit forum niet verpesten.
Als iemand zich geroepen voelt om het schema als een mooi plaatje hier neer te zetten:
http://home.casema.nl/galaxy/geleidingsmeter.utsch
Als het er staat wil ik er wel een toelichting op geven.
groet, Theo