CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Op 17 april 2006 00:16:12 schreef MrLiberty:
[...]
Ik weet niet precies wat je wilt doen, maar ken je CadSoft Eagle?
Gratis versie te downloaden, waarmee je printjes kun maken tot 4x6 inch.

Voor het CNC-programma: Linux EMC.

bjd

Hey MrLiberty,

Eagle van CadSoft ken ik, maar ik gebruik het niet als printontwerp programma. Ik gebruik Target 3001, omdat dit destijds zowat het enige programma was dat standaard isolation milling software aan boord had.
Ik veronderstel dat je PCB-Gcode bedoeld, die trouwens niet enkel voor EMC een postprocessor heeft (ook voor Mach en andere besturingssoftware).
Hier vind je meer info : http://groups.yahoo.com/group/pcb-gcode/

PCB-Gcode is een heel mooi programma (en gratis), maar spijtig dat het niet stand alone draait, het werkt enkel binnen de Eagle omgeving.
Eagle heeft standaard geen Gerber importer , waardoor ik mijn ontwerpen niet kan invoegen ... Is wel mogelijk via Eagle Power Tools, maar dat is prijzig ...
PCB-Gcode heeft heel wat opties, maar laat niet toe een verschil te maken tussen de eilanden en de banen (wat ik nét wel wil) cfr. voorbeeld (de rode lijnen zijn de freesbanen).

Ik vrees dat ik geen betaalbare professionele software ga vinden ...

Groeten, Peter.
www.robio.be/cnc

Op 18 april 2006 16:24:58 schreef Joosty:

Heb je die 'ring' zelf gemaakt?

Hey Joost,

Yep, na heel wat zoekwerk op internet, ben ik tot deze ontwerpen gekomen en heb ik ze zelf gemaakt.
Gelukkig kan ik (na de werkuren) op mijn werk over heel goed uitgerust mechanisch atelier beschikken, is echt wel een must.

Welke software ik gebruik om freesbanen te genereren?
Wel.. daar heb ik me eigenlijk nog niet in verdiept. Maar ik schrijf zelf een programma om m'n frees aan te sturen en om het ontwerp in te laden. Dus in princiepe zal het aan al mijn wensen voldoen.
Wat voor files komen er trouwens standaard uit zo'n 'freesbaan genereer programma'? .plt bestanden?

Wouw, ik ben best wel nieuwsgierig om jouw software te zien. Dan kun je het programma inderdaad helemaal naar je hand zetten.
Ik heb ook wel wat programmeerervaring, maar ik zag het echt niet zitten ...

Uit die "freesbaan genereer programma's" komen er over het algemeen inderdaad HPGL plotterbestanden *.plt of DXF-files.
Mach heeft een import filter voor beide bestandtypes, die ze dan naar G-code converteert, dus dat is het probleem niet.

En als iemand nog een mooi adresje heeft voor freesjes en/of printplaat.. dan hoor ik dat graag

Ik kocht mijn FR3 printplaten bij franklin-industries via hun online shop.
FR3 omdat dit geen glasvezel bevat, zo gaan de dure freesjes wat langer mee ...

Groeten, Peter.
www.robio.be/cnc

DAMNNNN arghhhh :d

RESPECT schoon machientje
Ik ben nog beetje opzoek naar stappenmotoren.

Het liefst 3 stuks, maar 2 kan ook.
Rond de 5 volt zou goed zijn, maar in ieder geval niet hoger dan 12 volt.

De koppel is 0.5Nm genoeg, meer kan altijd.

Heeft iemand hier toevallig iets over, of waar kan ik ze vinden.

Ik vind 30 euro voor een motor namelijk teveel geld. Heb maar een klein budget

[edit] ondertussen is het budget probleem opgelost, ik heb een mooie sponsor gevonden, mijn vader
tenslotte kan hij er zelf ook gebruik van maken
[/edit]

[Bericht gewijzigd door ken536 op 24 april 2006 23:30:03]

hallo mijn naam is noel
ik las op hier dat jij werkt met turbo cnc
ik heb een freesmachiene gemaakt en verschillende software gebruikt maar het beste resultaat had ik ook met turbocnc motoren klinken als engelen muziek in tegenstelling met Kcam of cncplayer
ik gebruik layo1 nu is de bedoeling om er een print van te maken (frezen) met turbocnc of raad jij aan
mijn vraag kan dit en hoe je het doet
je zou mij er echt een groot plezier mee doe om mij zodat ik kan starten met frezen

Met Vriendelijke groeten

Noël
Ik ben na het lezen van oa dit topic ook maar begonnen aan een cnc bankje, om er uiteindelijk printjes mee te kunnen frezen. Ik maak zoveel mogenlijk gebruik van gebruikte zooi, het enigste wat ik tot nu toe besteed heb is 10 euro voor de rvs draadstang en de glijrails a 1,30 euro per stuk).

De servo's komen uit een oude NEC matrix printer.

Paar foto's (alvast)

de y-as

de toekomstige x-as

dremel houder in de maak

sturings print in de maak (ontwerp is uiteraard al flink getest op een testprintje) De gebruikte componenten komen ook allemaal van sloop apparaten af (op de bc547 en weerstandjes na dan )

Ik ben nu bezig om de logica van pc -> servocontroller te maken mbv. 2 picjes.
Ziet er leuk uit, hoe heb je eigenlijk de koppeling motor-as > draadstang gemaakt?

keep us posted!
Met krimpkous

Ideaal gewoon met de losse hand stang op de motor houden en de krimpkous laten krimpen. Later toen alles vast zat heb ik de motor laten draaien en opnieuw de krimpkous verhit, nu is hij mooi uitgelijnd.
Op 21 mei 2006 15:50:38 schreef Triggs:glijrails a 1,30 euro per stuk).

wow, dat is goedkoop. Waar heb je die gekocht? Hoe zit het met de kwaliteit? Hoeveel speling hebben ze?

Joost
Geweldig, zo'n simpele oplossing! Ik heb zelf al een half apparaat liggen, maar nog steeds niet de tijd om hem af te maken. Dit is absoluut een tip die ik zelf ga toepassen.
Die ladegeleiders heb ik zelf ook gebruikt, maar ze buigen door. Ik heb ze nu via een hoekbeugel op hun kant gemonteerd, nu hebben ze minder speling en zakt het werkblad minder door.
Krimpkous heb ik ook geprobeerd, maar bij mij kon het draadeind te gemakkelijk in de krimpkous draaien.
Daarom van de motor as een soort schroevendraaier gemaakt, en in het draadeind een sleufje geslepen.

verder heb ik ook ladegeleiders gebruikt.

En mijn 'dremel' *hoest* Ferm bevestiging:

Het (nog steeds lopende) bouwverslag inclusief een hoop geblaat staat hier op Het Modelbouwforum
die geleider hebben geen voelbare speling, en lopen behoorlijk soepel.
Per geleider zitten en 12 kogeltjes in, beetje vet erop en ze lopen als een dolle!

'k heb ze hier in de buurt bij een of andere klussenzaak gehaald.
Sturings print is zo goed als klaar, moet alleen nog de data lijntjes voor servo 2 en 3 maken 1 functioneerd al volledig.
Ik heb voor de sturing een PIC16f872 gebruik, omdat deze genoeg digitale io's bevat.
De pic hoeft alleen de richting te ontvangen en een puls per stap. Ack return is ook ingebouwd.

onderzijde.. als het goed is hoeft dit niet meer na dit project

Nu alleen nog maar de overbrenging maken

Ik hoop em vanavond al te kunnen gaan testen!

En tot die tijd blijven wij vol spanning wachten...
Op 27 mei 2006 16:26:10 schreef Triggs:
Nu alleen nog maar de overbrenging maken

Je gaat erg snel.

Ik ben ook nieuwsgierig wat en hoe het gegaan is.

zelf ben ik ook al een tijdje bezig (vanaf december)

http://www.xs4all.nl/~hpeters/cnc/cnc.html
En Triggs... Doet ie het?!
Op 29 mei 2006 21:36:24 schreef ZX6RR:
En Triggs... Doet ie het?!

Ja de spanning wordt ondragelijk!

vinden jullie ook niet ?

en ik denk dat het tegen zit, anders had er al een reactie van
Triggs geweest

[Bericht gewijzigd door chopper op 1 juni 2006 00:34:13]

Niets meer gehoord van Triggs, hoe het gegaan is.

Zelf heb ik de eerste letters (test file in g-code) gefreest in een stukje MDF 8 mm dik, letters 5 mm diep.
Ik ben tevreden met het resultaat, geen zichtbare
overgangen, mooie ronde bochten.

meer foto's op http://www.xs4all.nl/~hpeters/cnc/fr1test.html
*
Waarom moet je van die sturing maken met die ic's ? kan het ook niet rechtstreeks met een goed geprogameerde microcontroller ? hebben jullie misschien enige TIPS voor software voor een CNC machine ? Kellyware wil niet werken, omdat het niet voor XP is. Turbocnc werkt wel . En is er ook verschil in software bv. Turbocnc stuurt rechtstreeks de parrallelle poort aan en kellyware niet ?

Kmoet nog hellemaal beginnen nog een hoop werk, al een geluk is het vakantie

Alvast bedankt,

Jan Cools
Op 26 juni 2006 15:26:23 schreef PcModder:
Waarom moet je van die sturing maken met die ic's ? kan het ook niet rechtstreeks met een goed geprogameerde microcontroller ?

Die IC's voor stappenmotoren zijn ontworpen om zoveel mogelijk power uit de motoren te halen, met een microcontroller en enkele transistors of mosfets kan je die ook aansturen maar het eindresultaat is onvergelijkbaar.

hebben jullie misschien enige TIPS voor software voor een CNC machine ? Kellyware wil niet werken, omdat het niet voor XP is. Turbocnc werkt wel . En is er ook verschil in software bv. Turbocnc stuurt rechtstreeks de parrallelle poort aan en kellyware niet ?

Turbocnc werkt toch niet onder XP maar "good old DOS" ...
Het heeft enkele beperkingen in functionaliteit tov anderen maar kan de printerpoort wel rechtstreeks aansturen.
Het werkt goed voor simpele bewerkingen, grote nadeel is dat ze geen "constant velocity contouring" hebben, dwz dat ze na ieder lijnsegment stoppen en dan berekenen waar het volgende naartoe moet en dit resulteert in constant stoppen en starten.
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik het ook voor printjes boren en simpele freesopdrachten.
Kellyware is beperkt door de Windows omgeving, het werkt maar niet optimaal.
Als je het beste (voor hobby) wil neem dan Mach3 (onder XP)van:
http://www.machsupport.com/artsoft/index/index.htm
Zij gebruiken een heel speciale driver waardoor ze de Windows rommel en problemen omzeilen.
Bovendien hebben ze een trial version tot 1000 lijnen (denk ik) G-code en dit is meestal voldoende voor hobby.

.
Waarom moet je van die sturing maken met die ic's ? kan het ook niet rechtstreeks met een goed geprogameerde microcontroller ? hebben jullie misschien enige TIPS voor software voor een CNC machine ? Kellyware wil niet werken, omdat het niet voor XP is. Turbocnc werkt wel . En is er ook verschil in software bv. Turbocnc stuurt rechtstreeks de parrallelle poort aan en kellyware niet ?

Kmoet nog hellemaal beginnen nog een hoop werk, al een geluk is het vakantie

Alvast bedankt,

Jan Cools

Waarom zou je het wiel gaan uitvinden om via een microcontroller de aansturing te maken als de chips al bestaan die goed werken?
Maar niets is onmogelijk!
de steppers lopen beter onder dos dan met windows is mijn ervaring.
Op 26 juni 2006 19:12:22 schreef lucas:
[...]

Die IC's voor stappenmotoren zijn ontworpen om zoveel mogelijk power uit de motoren te halen, met een microcontroller en enkele transistors of mosfets kan je die ook aansturen maar het eindresultaat is onvergelijkbaar.

[...]

Turbocnc werkt toch niet onder XP maar "good old DOS" ...
Het heeft enkele beperkingen in functionaliteit tov anderen maar kan de printerpoort wel rechtstreeks aansturen.
Het werkt goed voor simpele bewerkingen, grote nadeel is dat ze geen "constant velocity contouring" hebben, dwz dat ze na ieder lijnsegment stoppen en dan berekenen waar het volgende naartoe moet en dit resulteert in constant stoppen en starten.
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik het ook voor printjes boren en simpele freesopdrachten.
Kellyware is beperkt door de Windows omgeving, het werkt maar niet optimaal.
Als je het beste (voor hobby) wil neem dan Mach3 (onder XP)van:
http://www.machsupport.com/artsoft/index/index.htm
Zij gebruiken een heel speciale driver waardoor ze de Windows rommel en problemen omzeilen.
Bovendien hebben ze een trial version tot 1000 lijnen (denk ik) G-code en dit is meestal voldoende voor hobby.

.

Dat vind jij, ik heb diverse cnc files van meer dan 2000 line's
Ik denk dat het toch wel een grote vraag is, hoe krijg ik mijn eagle board's in gerber files ?
Ik heb al begrepen dat je eerst run drillcfg moet doen, dan de inch selekteren, dan ok , dan doe ik de cam processor open en neem ik file open job -> excellion dan doe ik ok , daarno doe ik file open job -> gerb274x en dan ook ok zo staat het tcoh meestal beschreven . maar wat ben ik met die outputs daarvan ? of hoe moet het dan wel ?
Welke IC's worden er voor die sturingen gebruikt ? kun je beter zelf een bordje kopen of zelf maken ? waar ? kun je daar dan direct de ParPort aanhangen?
alvast bedankt,

Jan Cools

[Bericht gewijzigd door The Dutchman op 26 juni 2006 20:09:51]

Dit topic is gesloten