zoek leesbaar schema voor versterker elektrische gitaar

hallo

ik wil in de kerstvakantie zelf een gitaarversterker ineenknutselen.

ik zou graag een 200 watt gitaarversterker hebben

wat moet ik allemaal hebben,
of waar vind ik een goed leesbaar schema?
iemand een goede website?

mvg Thomas

hallo,

ik heb een vraag, hoe kan ik zelf een discussie punt anmaken, want ik zit met een probleem over mijn autoversterker, als iemadn mij ozu kunnen helepen heel graag.

mvg ivo

Op 16 december 2004 18:52:25 schreef Pivo:
hallo,

ik heb een vraag, hoe kan ik zelf een discussie punt anmaken, want ik zit met een probleem over mijn autoversterker, als iemadn mij ozu kunnen helepen heel graag.

mvg ivo

http://www.circuitsonline.net/forum/post

klein is fijn

Moderator

Je kan eens zoeken met Gooooogle, maar je kan ook de site even doorzoeken op "gitaar versterker".

Op 16 december 2004 18:52:25 schreef Pivo:
hallo,

ik heb een vraag, hoe kan ik zelf een discussie punt anmaken, want ik zit met een probleem over mijn autoversterker, als iemadn mij ozu kunnen helepen heel graag.

mvg ivo

je gaat eerst naar vraag & aanbod >>> audio en dan naar het einde van de pagina en dan staat er plaats nieuw bericht of zoiets

mvg

KT88

Overleden

Eerst maar eens wat vragen: moet het buizen zijn of transistor?
Hoe is je electronicakennis en bouwvaardigheid?
Waarom 200 watt? De meeste gitaristen die ik ken wensen juist een klein vermogen ivm. oversturing ("scheuren" ) en zetten er dan een microfoon of DI bij voor het grote zalenwerk.
Thuis oefenen gaat ook prettiger met een klein vermogen, omdat je dan sneller een prettige "tone" hebt dan met een grote versterker. Die blijft veel langer "clean" klinken, tenzij je alleen de ingangstrap overstuurt.
De charme van bijv. een Blues Junior of Champ is nu juist dat ze uit 1 of 2 eindbuisjes resp. 5 of 10 watt halen, en dat ze tegen de grens aan zo lekker klinken!

Transistorgitaarversterkers hebben een heel ander karakter, daar moet je meestal wat goochelen met effectpedaaltjes om de gewenste "sound" te bekomen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

200 watt voor een gitaarversterker is wel heel erg veel. Ik sta regelmatig op de planken met een snoeiharde metalband, en geen van de gitaristen gebruikt meer dan 100 watt.

Bovendien, een gitaarversterker bouwen is geen eenvoudige klus. Tweede hands iets kopen is goedkoper en sneller, en zeker als dit je eerste gitaarversterker is, beter en betrouwbaarder!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Wij hebben een gitaar versterker van 100W maar die fluit in niet geisoleerde ruimten rond dat het geen naam geeft (bij optredens moet je zelf achter de LS staan).
Qua effecten valt dat goed mee (koop één goede pedaal en het is opgelost)
200W is wel vrij veel, behalve voor Bas-Gitaren, die hebben dat sneller nodig
(bassen verliezen sneller hun volume in ruimten)
Als je een site wilt voor zelf pedalen te maken:
http://www.generalguitargadgets.com

Op 17 december 2004 07:10:58 schreef joskedezeezwaluw:
Wij hebben een gitaar versterker van 100W maar die fluit in niet geisoleerde ruimten rond dat het geen naam geeft (bij optredens moet je zelf achter de LS staan).
Qua effecten valt dat goed mee (koop één goede pedaal en het is opgelost)
200W is wel vrij veel, behalve voor Bas-Gitaren, die hebben dat sneller nodig
(bassen verliezen sneller hun volume in ruimten)
Als je een site wilt voor zelf pedalen te maken:
http://www.generalguitargadgets.com

Waar staan de schema's erop ?
IK vind ze niet direct (heb nog niet te tijd gehad om het te goe te bekijke)

Op 16 december 2004 20:40:50 schreef KT88:
Eerst maar eens wat vragen: moet het buizen zijn of transistor?
Hoe is je electronicakennis en bouwvaardigheid?
Waarom 200 watt? De meeste gitaristen die ik ken wensen juist een klein vermogen ivm. oversturing ("scheuren" ) en zetten er dan een microfoon of DI bij voor het grote zalenwerk.
Thuis oefenen gaat ook prettiger met een klein vermogen, omdat je dan sneller een prettige "tone" hebt dan met een grote versterker. Die blijft veel langer "clean" klinken, tenzij je alleen de ingangstrap overstuurt.
De charme van bijv. een Blues Junior of Champ is nu juist dat ze uit 1 of 2 eindbuisjes resp. 5 of 10 watt halen, en dat ze tegen de grens aan zo lekker klinken!

Transistorgitaarversterkers hebben een heel ander karakter, daar moet je meestal wat goochelen met effectpedaaltjes om de gewenste "sound" te bekomen.

Mijn kennis is redelijk goed en als ik iets nie direct weet vraag ik het aan mijn vader doet elektriciteit en elektronica.Ik heb nu een 15watt en een kast van 150 watt maar ik zou nu eens iets zelf en zwaarder willen ineensteken

Dan kan je ook overwegen om er alleen 2 extra eindtransistortjes er achteraan te zetten. Dan ben je veel simpeler klaar. Moet je wel een andere (extra) voeding erbij kopen natuurlijk. Dat is wel duur.

Als je gaat googlen kom je misschien het principe klasse D versterker tegen, gebruik dit niet voor je gitaar, deze storen nogal.

Free the whales!

Op 17 december 2004 09:37:57 schreef zweetvoetje:
Dan kan je ook overwegen om er alleen 2 extra eindtransistortjes er achteraan te zetten. Dan ben je veel simpeler klaar. Moet je wel een andere (extra) voeding erbij kopen natuurlijk. Dat is wel duur.

Als je gaat googlen kom je misschien het principe klasse D versterker tegen, gebruik dit niet voor je gitaar, deze storen nogal.

heeft er iemand toevallig een schema en de lijst van onderdelen voor een draadloze elektrische gitaar ?
>> zonder nog een kabel nog nodig te hebben

Op 17 december 2004 07:10:58 schreef joskedezeezwaluw:
Wij hebben een gitaar versterker van 100W maar die fluit in niet geisoleerde ruimten rond dat het geen naam geeft (bij optredens moet je zelf achter de LS staan).
Qua effecten valt dat goed mee (koop één goede pedaal en het is opgelost)
200W is wel vrij veel, behalve voor Bas-Gitaren, die hebben dat sneller nodig
(bassen verliezen sneller hun volume in ruimten)
Als je een site wilt voor zelf pedalen te maken:
http://www.generalguitargadgets.com

hallo,

ik heb een vraag bij http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/wah_847_sc.gif
dat ding (hoe noemt het nu weer) naast de inducator > T1 hoeveel mh moet dat zijn?
indien jij het niet weet wil jij het dan vragen aan iemand die het misschien wel weet ?

Ik zou echt nie weten hoe groot die moet zijn. Misschien is het de bedoeling dat het gewoon een flinke smoorspoel is, die al het audio-signaal niet doorlaat.

Voor die draadloze gitaar kan ik wel eens kijken of er wat met een capacitatieve pickup te doen is. Ik weet dat een cap-pickup wel werkt, maar draadloos heb ik nog nooit geprobeerd. Je zou dan als het goed is gewoon met een FM-radio kunnen ontvangen.

Free the whales!

Voor draadloos kan je mssn de radio zender van velleman kopen. (Heeft voorversterker werkt op 9v en is klein) Je kan hem in de gitaar inbouwen.

Op 16 december 2004 18:42:30 schreef elektrishe gitarist:
ik zou graag een 200 watt gitaarversterker hebben

wat moet ik allemaal hebben,
of waar vind ik een goed leesbaar schema?
iemand een goede website?

Een schema voor een gitaarversterker van 100W inclusief voorversterker en voeding vind je hier: http://sound.westhost.com/project27.htm.

De tekening hieronder geeft een indruk van de opbouw. Er zijn ook PCB's voor dit ontwerp te koop.

http://sound.westhost.com/p27-f1b.gif

Zoals al gezegd, een tweedehands versterker is gemakkelijker en vermoedelijk ook goedkoper, maar zelfbouw is natuurlijk ook een uitdaging. Aan jou de keus.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op vrijdag 17 december 2004 18:37:09

tweedehands kan je een versterkertje van 100W wel voor 20 euri kopen (goed zoeken). Dit kost je ben ik bang toch al wel 50-100 euro, maar ja, dan heb je ook wat. (als je het goed in elkaar zet).

Free the whales!
KT88

Overleden

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -