Afstand eenvoudige lichtsluis

Hoi allemaal.

Ik heb de eenvoudige lichtsluis van deze site gebouwd, maar de afstand tussen de IR LED (TSAL 6200; conrad nr. 171140) en de ontvanger (BP104F) mag maximaal 1 cm(!) zijn, wil het ding werken. Nu hoeft hij geen meters te overbruggen, maar aangezien ik hiermee een treindetectie wil maken, is een afstand van 5 cm toch wel wenselijk.

Ik heb al geprobeerd met een buisje om de zender en de ontvanger, maar de afstand blijft hetzelfde: 10 miezerige millimeters... Ikzelf begin langzaam te twijfelen of deze IR LED geschikt is voor dit doel. Misschien kan iemand mij verder helpen???

Groeten
Edwin

http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1700/1710/1711/171140_BB_00_FB.EPS.jpg
GAAIAS IR ZENDDIODE V. TSOP
Artikelnr.: 171140 - 8A

Voor TSOP-module 940 nm, IFP = 200 mA (1,5 A / 100 µS)

datasheet: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/171140-d…

en nu zal ik het schema van die schakeling eens bekijken en mijn mening geven...

http://www1.nl.conrad.com/m/1000_1999/1500/1520/1529/152952_LB_00_FB.EPS.jpg
PIN-PHOTODIODE BP104F/Q62702-P
Artikelnr.: 152952 - 8A

Type BP 104
S (µA/Ix) 40 (≥25)
UR (V) 20
IR-silicium-fotodiodes

1,8
kathode
kathode
datasheet: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/152952-d…

Komen de frequenties overeen ?

[Bericht gewijzigd door BjornR op maandag 3 januari 2005 14:32:26

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Ik moet eerlijk bekennen dat ook ik niet verder kon komen dan een paar cm, ik meen 4cm. Met een ander systeem dat ik heb gekocht bij Conrad kon ik 1 meter overbruggen.

Als je er een erg fel gewoon ledje en een andere fototransistor er in doet komt ie dan niet verder?

en ik ben de kerstman

foutje

[Bericht gewijzigd door rubenrijst2 op maandag 3 januari 2005 16:47:09

en ik ben de kerstman

sorry mijn internet is niet erg snel en ik hed 3 keer geklikt op posten

[Bericht gewijzigd door rubenrijst2 op maandag 3 januari 2005 16:47:43

en ik ben de kerstman

Op 3 januari 2005 16:44:28 schreef rubenrijst2:
Als je er een erg fel gewoon ledje en een andere fototransistor er in doet komt ie dan niet verder?

Misschien als je het 4 keer probeerd wel:D (gëedit)

haha

@T.S.
Let er idd op dat de ontvanger wellicht gevoelig is voor licht in een bepaalde frequentie.
en kijk in de datasheet van de zender wat deze maximaal mag hebben aan stroom..bij het pulsen van de led in een bepaalde frequentie (bijv 38 khz) mag de led meer stroom hebben dan als max staat aangegeven (continustroom).

Lees de datasheets maar eens door want 1 cm is wel heel erg weinig...
Succes m.v.g. Michel

Si vis pacem para bellum.

Ik kan wel proberen met een heldere LED, maar heb geen andere fototor dan de BP104 in huis.

@Cracker / Miezjel:
Als je met frequentie de golflengte van de straling bedoeld; die zijn voor de LED 940nm en voor de BP104 950nm (optimale golflengte).

Ik heb daarstraks op een andere site een soortgelijk schema gezien met een SFH409 en een BPW34, waarmee een afstand van een paar centimeter geen probleem was. misschien die combi eens proberen.

Groeten
Edwin

Op 3 januari 2005 16:54:08 schreef vanB:
Ik kan wel proberen met een heldere LED, maar heb geen andere fototor dan de BP104 in huis.

@Cracker / Miezjel:
Als je met frequentie de golflengte van de straling bedoeld; die zijn voor de LED 940nm en voor de BP104 950nm (optimale golflengte).

Ik heb daarstraks op een andere site een soortgelijk schema gezien met een SFH409 en een BPW34, waarmee een afstand van een paar centimeter geen probleem was. misschien die combi eens proberen.
Groeten
Edwin

Er zit niet echt een frequentie filter in maar is meer gevoelig voor licht met een bepaalde golflengte, en die zitten van de zender en ontvanger dicht genoeg bij elkaar. Ik zou als ik jou was eens meten wat de stroom is door de led en deze verhogen (niet boven zijn absolute max). Je zou eventueel de led kunnen pulsen in plaats van constant laten oplichten, op deze manier kan je er een hogere stroom doorjagen.

Een normale led heeft geen zin...deze zit namelijk op een totaal andere golflengte en zal de ontvanger er helemaal niks van zien omdat deze gewoonweg niet gevoelig is op die golflengte.

Si vis pacem para bellum.

Even gemeten: de LED trekt 70 mA, volgens het datasheet mag ie 200 mA maximaal hebben (maar dan ook echt maximaal).

Pulsen zou mogelijk zijn, maar dat houd ik liever als laatste optie, omdat ik dan weer extra onderdelen nodig hebt.

Groeten
Edwin

LET OP HE die 200 mA is niet constant dat is een puls!

100 mA mag ie constant hebben... moet zeggen dat dit niet machtig hoge waardes zijn :S

Je zou eens kunnen zoeken naar een led die meer kan hebben (in acht nemende de golflengte)

Si vis pacem para bellum.

he jongens. Ik heb hier een IR brug liggen die 4meter doet!!
Hij is van velleman. Kijk hier effe:http://www.velleman.be/images/products/0/mk120_re.jpg
voor de ontvanger
http://www.velleman.be/images/products/0/mk120_tr.jpgvoor de zender

Ik heb ook die lichtsluis van Velleman en ik ben er heel tevreden mee :)

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

@ Cracker:
4 meter zeg je? Klinkt goed, maar wat kost dit pakketje? Want in totaal moet ik 9 van die sluisjes hebben, dus kan aardig in de papieren lopen...

Ik ga morgen eens langs de plaatselijke electro-boer, om een SFH409 icm BPW34 op te pikken. Eens kijken hoe die het doen.

Groeten
Edwin

Lucky Luke

Golden Member

heb dat ding van velleman ook, werkt prima, heb eens de 10 meter gehaald, maar dan moest de vloer niet trillen (op je tenen lopen) want als dat ding maar een heel klein stukje draaide was ie al weer aan t piepen. bij die kits zit ook het schema dus als je er 1 koopt kun je de rest bouwen :) alleen vraag ik me af of dat mag...

die dingen waren niet zo duur trouwens, minder dan 15 euro.

maar de mijne is al wat ouder dus die prijs kan veranderd zijn

jammer dat op de site van velleman geen prijzen staan, of je moet de catalogus downloaden. (en dan zie je soms nog geen prijzen met oudere versies van acrobat reader :+)

www.velleman.be suc6

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De prijs staat niet in de online kit-catalogus maar ik denk dat ik €9.95 gegeven heb voor die kit.
"iig" toch iets rond de € 10 :)

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Op deze site vind je allerhande leuke (en eenvoudige) zelfbouwprojecten die met die "minitreintjes" te maken hebben. Onder andere een lichtsluisje. Het bekijken eens waard hoor!

www.funkyrail.nl

mvg
T.K.

[Bericht gewijzigd door The kolonel op woensdag 26 oktober 2005 14:51:00

Sic vic passum, parra bellum

Ok, 10 euri is goed te doen. Dan werkt het iig betrouwbaar, daar gaat het om.

@ Kolonel:
Dat is idd een site die ik al meerdere keren bezocht heb. Daar staat ook het redelijk identieke schema waar ik het gebruik van een SFH409 icm BPW34 heb gezien. Als noot: deze beste man heeft de sluis zelf nog niet gebouwd ivm levering van onderdelen. Ik ken de man van Beneluxrail en heb hem al een paar dagen geleden gemaild over dat schema.

Anyhoo, morgen eens naar de electro-boer. Die verkoopt ook Velleman als ik me niet vergis. Dus misschien eens zon kitje meenemen. Voor nu: iedereen bedankt voor het meedenken!!!

Groeten
Edwin