ik had al eerder gevraagt of iemand wist hoe je een spectrum analiser maakt.
ik had toen 8x10 (8 bands 10 leds per band)
ik wou het nu zo maken:
per band is het 6 leds voor het niveau...
en hoeveel bands, maximaal 13, meer past er niet in een bepaald patroon aan de voorkant van me pc (daar passen precies 13x6 3mm leds in)

het gaat me dan vooral om het berekenen van die condensators

oud schema (8x10):
klik hier
ik post hem niet als img, beetje groot (1442x1361)

edit: liever geen pics, (nog geen ervaring in pics en heb nog geen programmer)
maar als het het goedkoopst is vind ik het niet erg

[Bericht gewijzigd door Thierry de Bakker op ]

National Semi en ST hebben daar speciale chips voor. die bevatten de filterbanken en de driverlogica voor de LED's

Kijk eens in die datasheets. daar staan de formules in voor de filters. ( zijn eigenlijk losse opamps die in die chip zitten )

als ik daar op zoek in google krijg ik allemaal baseball en football dingen:P heb je een link voor me?

toevallgi eenpaar typenummers want dat is welinteressant die ic's

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/9837.pdf

daar staat ie.je hebt erdan meteen en 7 band eualiser bij , volume controle en ingangsswtch systeem.

die van national is blijkbaar obsolete ( gestopt met produktie )

google baseball football ??? wat gebruik je dan wel als zoekterm ? ik tik gewoon in Audio spectrum analyser en had al meteen een pak reusltaten

ik zocht op National Semi en ST
maar ik zoek dus een 13 bands spectrum analiser, dit is een halve stereo installatie voor in de auto.
nee echt alleen een 13 bands spectrum analiser, heb toch geen ruimte voor andere dingen zoals schakelaartjes en andere poespas.

je bent niet verplicht om die boel te gebruiken. stuur gewoon je audiosignaal binnen en lees de uitgang van de analyser uit.

Maar die chip is ook niet echt handelbaar in zo'n minuscule SMD-behuizing, voor een beginnend electronika knutselaar. En hij zal ook niet in de reguliere handel te koop zijn.

Thierry, 13 banden is nogal wat. Dat wordt een hele grote printplaat met 13 scherpe bandfilters, of anders een digitale processor. Kun je niet een (grafisch) LCD'tje pakken en met Winamp aansturen?

nou het gaat er juist om dat ik aan de voorkant van mijn pc 13x6 gaatjes heb zitten waar allemaal een 3mm ledje in past.
ik heb nu 2x10 VU meters op me geluidskaart, en 1x10 voor me HD VU Meter, maar ik wou eigenlijk dus een spectrum analiser erin bouwen, daarom zou een lcd niks zijn, dan moet ik de hele kast slopen en et word nooit mooi.
is er niets te maken van dat eerdere schema van 8x10 spectrum analiser?

edit: ik heb nog nooit iets met smd gedaan en wil dit ook liever niet doen, de grootte van de print maakt me niks uit, dus als die 8 bands s.a. van mijn eerste post uitgebreid word naar een 13 bands met 6 leds per band, ben ik helemaal blij:)
ook al word de print zo groot als een pc moederbord, maakt niks uit:)

hallo, ik heb dit nogsteeds niet gemaakt en wou er nu dus aan beginnen, maar dan gewoon zoals het schema wat in het begin van het topic is gepost, dus 8 bands 10 niveau's, maar ik heb ff een vraagje, rechtsonder zie je een soort voeding staan, ide VDD en VSS die moeten dan op de 4066 IC's , maar begrijp ik goed dat ik dat voedingkje moet voeden met 15V? want dat heb ik niet, ik heb wel een pc voeding van 12V het schema komt immers uiteindelijk ook in mijn pc gemonteert, maar die VDD en VCC is daar iets raars mee aan de hand of is dat gewoon +12V / -12V of 12V / 0V
weet iemand dit?

edit: ik zie dat het schema verkleind is, als er behoefte is aan de hoge resolutie versie van dit schema moet je het even zeggen dan zet ik die op mijn server

sorry dat ik dit oude topic omhoog haal, maar ben nu ff serieus bezig met die 8 bands spectrum analyzer...
Amateur19, ik waardeer het heel erg wat je toen die tijd voor me had uitgezocht en gemaakt.
ik heb het schema nu uitgeprint op een A2 formaat blaadje en is duidelijk te zien en te lezen, ben nu de onderdelen aan het verzamelen.
maar zit nu wel met een raadseltje... als je kijkt naar die 8 band filters, zie je dat die bestaan uit een aantal weerstanden, een transistor, een diode, en 4 condensators (per filter).
bij de eerste 2 kan ik zonder problemen de waardes lezen.
maar vanaf de 3e kom ik er niet uit of er nu uF of nF staat.
dit is nogal een groot verschil.
en er zat ook ergens een weerstand waar ik 5K5 dacht te lezen (is ook wazig...), ik neem aan dat dit 5K6 moet zijn?

Nogmaals, Amateur19, ik waardeer het enorm wat je voor me had gedaan maar wou je nogmaals vragen of je misschien dit schema nog op je pc hebt staan, of ergens anders, maar dan zonder die aantal waardes die slecht te lezen zijn (ik bedoel dan eigenlijk, MET de waardes...)
heb je anders het TinyCAD bestand voor me???

je mag me toevoegen op msn, of je mag het e-mailen:
http://80.60.251.104/gmail.png

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat je me nog wilt helpen :)

P.S. Zou één van de mods anders misschien de topic titel aan kunnen passen naar iets van: Spectrum Analyzer (Amateur19 oproep), zodat Amateur19 hier heen kan komen?

Ik zal tijdelijk de topic titel aanpassen.

In filters zijn kromme waarden als 5k5 e.d. niet uitzonderlijk. Je berekend immers een bepaalde low-/high-/bandpass frequentie. Je zal dan met serie/parallel schakelen de waarde moeten benaderen.

Bedankt Hugo :)

5K5 had ik al vervangen voor 5K6 (waarschijnlijk) omdat 5K5 nauwelijks/niet bestaat en zit ook niet in de E12 reeks.
het gaat me meer om de condensators...
maar als je van 390pF naar 1uF gaat, dan komt er ineens 3899610pF bij, en de vorige sprong was 'maar' 270pF meer...
dus... daarom zit ik een beetje van hoe en wat...

nog een kort vraagje over de werking.
eerst zit er een voorversterkertje in, die stuurt zn signaal naar de 8 filters, die filteren de freq. naar 8 bands, vervolgens worden die 8 gebundelt naar 1 lijn die de LM3915 het (vertikale) niveau laat aansturen, de 8 lijnen gaan ook naar de transistors die de horizontale rijen aansturen..., maar waar dient de 4017 dan voor?? die zou dan toch een soort storing inbrengen in het signaal?? of is die voor een soort van peak-fall-off van de vu-meters...

Als het over het kleine schema gaat in de startpost.
Die 4017 is de multiplexer voor het signaal.
Elke klokpuls wordt een frequentiebandje doorgegeven, het filter wordt ingeschakeld (4066 zo te zien) en de bijbehorende led-keten wordt "aangezet"

ik snap het niet volledig, wat bedoel je met de multiplexer??
het filter hoeft toch niet ingeschakelt te worden, ik dacht... het filter laat alleen de bepaalde freq puls door, waarmee die een vertikale rij openstuurt, zodat de LM3915 diezelfde puls daarop "afspeelt/uitstuurt", dus als het ware die 3915 maakt in principe continue de horizontale rijen actief op het signaalniveau van het geluid, dus zonder multiplexer zou je dus gewoon een "normale" 1 bands vu meter hebben van 8 leds per niveau......
maar er zitten dus transistors aan die elke rij apart aansturen op het signaal wat uit de filters komt...
dus snap niet helemaal wat die 4017 daar precies doet, die geeft ook pulsen, dan zou die het signaal wat uit de filters komt toch verstoren?

p.s. ik weet ineens hoe het gaat volgens mij...
ik snap je uitleg hugo.
de 4066 schakelaars zijn als het ware een soort transistors.
die worden 1 voor 1 opengestuurt door de 4017, die tegelijkertijd een vertikale rij openstuurt, en daarna schuift dat process op, maar dan zo snel dat je het ziet als 1 beweging.
toch?

die worden 1 voor 1 opengestuurt door de 4017, die tegelijkertijd een vertikale rij openstuurt, en daarna schuift dat process op, maar dan zo snel dat je het ziet als 1 beweging.
toch?

Helemaal goed. DE LM kan niet tegelijkertijd 8 signalen verwerken, dus men lost dat zo op.

ah dan snap ik hem nu volledig, maar is hier een terugloopdingetje in te bouwen...
ehm, dus als je als het ware 1 pulsje zou horen in de muziek dat hij niet direct naar beneden stort, maar zoals je bij somige spectrum analyzers heb dat er als het ware een soort van blokje op blijft liggen die na een halve sec ofzo naar beneden valt, en als er tijdens het naar beneden vallen weer een pulsje zou komen, hij als het ware weer omhoog schiet.
het hoeft niet precies zo te gaan, maar wel een soort van terugloop iets...... kan dat door enkel iets aan dit schema toe te voegen of een klein beetje iets aan te passen? of word het dan een pic, of teveel denkwerk...

Een echte peak-hold VU meter is toch wel iets anders.
Je zou kunnen experimenteren met een kleine elko tussen de ingang van de LM en GND. De afval zal dan wat trager worden.
Maar het zal nooit zo worden dat de peak waarde van het signaal op een led-kolom blijft staan en de onderliggende led's afvallen tot een gemiddelde waarde.

[edit] kijk eens naar een LB1412 van Sanyo of een BA6800 van Rohm. Dit zijn soortgelijke IC's als de LM391x met een peak/hold functie. Maar volgens mij een beetje obsolete nu.
http://www.profusionplc.com/static/images/data%20sheets/lb1412.pdf
http://pdf.alldatasheet.co.kr/datasheet-pdf/view/36121/ROHM/BA6800.htm…

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 25 oktober 2005 12:17:30 schreef Thierry de Bakker:
ehm, dus als je als het ware 1 pulsje zou horen in de muziek dat hij niet direct naar beneden stort, maar zoals je bij somige spectrum analyzers heb dat er als het ware een soort van blokje op blijft liggen die na een halve sec ofzo naar beneden valt, en als er tijdens het naar beneden vallen weer een pulsje zou komen, hij als het ware weer omhoog schiet.
het hoeft niet precies zo te gaan, maar wel een soort van terugloop iets...... kan dat door enkel iets aan dit schema toe te voegen of een klein beetje iets aan te passen? of word het dan een pic, of teveel denkwerk...

Ik ben met martijn van aavrs.nl bezig geweest, wij gebruikte een AVR (Mega88) met FFT ipv losse filters.
Wat jij wilt zou in een avr vrij simpel toegevoegd kunnen worden.

Er is een animo check voor een inkoopactie geweest, maar er was niet genoeg animo...

nee dan hou ik het bij een normale spectrum analyzer...
het enige wat nu nog rest is het achterhalen van die condensator waardes, hugo, wat vond je van mijn stelling dat die waarde teveel verschilt van de vorige...als het ware...

Op 25 oktober 2005 14:35:01 schreef Thierry de Bakker:
nee dan hou ik het bij een normale spectrum analyzer...
het enige wat nu nog rest is het achterhalen van die condensator waardes, hugo, wat vond je van mijn stelling dat die waarde teveel verschilt van de vorige...als het ware...

Die sprong is een beetje groot.

dus je denkt dat het niet 1uF maar 1nF moet zijn???
en wat van de 2 condensators van die AMV die de 4017 aanstuurt, zou dat 22uF zijn of 22nF...
ik zal als ik rond half 4 thuis ben dalijk ff de grote resolutie van dit schema posten zodat het allemaal wel wat duidelijker word...

Lijkt me handger. Ik heb ook wat in je mailbox gedropt.
22nF. Met 22µF wordt het wel heel traag.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

hier is de beloofde vol-res versie van het schema:
8 Bands Audio Spectrum Analyzer LET OP !!! 1442x1361 / 800KB !!!