Ik heb hier nog een video-camera liggen uit het jaar nul. (bijna zo oud, dat het zonde is te slopen..)

Nou wou ik hier een soortement van nachtkijker van maken. Las in wat topics hier dat dat met webcams makkelijk kan.. iemand ervaring met oude video camera's??

alvast bedankt.

PaWoN

*edit en kick*

Hij ziet er ongeveer zo uit:
http://www.marktnet.nl/adimg/200410/152312-6406-500x319-f.jpg

Iemand ervaring met dit soor carema's?

PaWoN

Een echte nachtkijker kun je met geen enkele videocamera maken. Je hebt daar nl een image-intensifier nodig.

Je kunt wel een felle IR lichtbron bovenop de camera zetten waarmee je de directe omgeving van de camera verlicht zonder dat dat door personen gezien kan worden.

Dat lukt alleen met CCD's. Probeer dus uit te zoeken of er een CCD in zit. In de echt oude videocamera's zitten videcons (soort van omgekeerde beeldbuis). Die zijn daar niet voor geschikt aangezien die bij mijn weten niet gevoelig zijn voor IR.

Je kunt het trouwens heel erg snel testen of ie gevoelig is voor IR: met een afstandsbediening van bv je TV.

Houdt er ook rekening mee dat de oudere CCD camera's bij lange na niet zo gevoelig zijn als huidige camera's. Dat is ook een beetje een bezwaar.

Op 30 januari 2005 01:39:30 schreef PaWoN:
*edit en kick*

Hij ziet er ongeveer zo uit:
[afbeelding]

Iemand ervaring met dit soor carema's?

PaWoN

geweldig schattig dingetje!

geweldig schattig dingetje!

LOL :D

Je kunt wel een felle IR lichtbron bovenop de camera zetten waarmee je de directe omgeving van de camera verlicht zonder dat dat door personen gezien kan worden.

Dat is inderdaad de bedoeling! Heb ff gekeken, en er zit een "NEWVICON" in.. een soort van videcon. Ik ga evne met mijn a/b spelen :)

PaWoN

Hmmm.... Is het zo makkelijk een nachtkijker te maken...
Nu wordt idd de naam Infrarood kijker verklaard...

Dat MOET ik ook eens testen!!!!!
Waar haal je een krachtige IR bron vandaan? Zéér krachtig. Die IR ledjes uit de zapper zijn te licht zeker?

Grtz

Als je een goede IR-bron hebt, schijnt het inderdaad simpel te maken, door het IR-filter van de lens te verwijderen. Je kunt zulk soort webcams met IR-ledjes al gewoon kopen in de winkel.

Ik vond dit trouwens over mijn newvicon 'beeld-buis'

Originally, Saticon was used in studio cameras because of
its ability to render color accurately. Newvicon was used more in
surveillance cameras because it was more light sensitive and
worked better in low-light conditions.

Dat geeft weer hoop.. (ga nu echt ff testen met a/b.)

PaWoN

Het is mij idd opgevallen dat bij sommige camera's je een lichtstraal ziet komen uit je zapper...
Maar waar vind ik een krachtige IR bron?

Gewoon een hele hoop van die IR-ledjes parallel zetten?
Nu wordt me zelfs duidelijk wrm die ledjes rond camera's staan die nachtzicht hebben... :)

Edit:
Typo

Inderdaad H-V

Trouwens,
http://msp.rmit.edu.au/Article_03/IRFig53.gif
Dat is de response van een Newvicon buis..

EDIT: zie alleen heeel zwak het IR-ledje van mijn a/b. Ook dat grafiekje hierboven voorspelt niet veel goeds :(

PaWoN

[Bericht gewijzigd door PaWoN op ]

Als dat de response van je opname buis is dan moet er ergens in het optische pad toch een ir-block filter zitten.

Zichtbaar, voor mensen, is van 800-400 nm.

Kan je de lens verwijderen? Plaats er dan een gewone lens van een spiegelreflex camera voor. Deze heeft geen correcties voor ir.

Hopelijk zit het filter niet op/in de trefplaat van je opname buis!

MvgEat

btw rest licht versterker buizen ook wel nachtkijker buizen kan je krijgen bij de baco in ijmuiden voor een paar euro

tja je camere zelf is wel gevoelig voor ir licht
helaas heeft de lens die er op zit alleen een ir en uv filter coating
en die flteren dr alles tussen uit
grote kans dat er in die camera ook nog een camera buis zit ipv van een ccd chip

rd12tf: de lens kan er in z'n geheel af, als je dan in de camera-buis kijkt, zie je een groen/blauw schermpje met baantjes enzo erin.

Ik ga even het lens-gedeelte verder openen, kijken wat er in zit..

ledfreak: er zit inderdaad geen ccd-chip in. Heb ff bij Baco gekeken .. zijn leuke dingetjes op mee te hobbyen.. zag dat VanDijk ze ook verkoopt, voor 10 euro per stuk..
misschien leuk voor een volgend project. Beankdt voor de tip!

PaWoN

Heeft er al iemand zo iets in elkaar gepoot?
Ik wil het gaan maken, maar ik moet ergens een camera hebben en een beeldschermpje... Vooral dat beelschermpje moet geen vierkante meter groot zijn...

Op 31 januari 2005 00:02:42 schreef PaWoN:
rd12tf: de lens kan er in z'n geheel af, als je dan in de camera-buis kijkt, zie je een groen/blauw schermpje met baantjes enzo erin.

Ik ga even het lens-gedeelte verder openen, kijken wat er in zit..

ledfreak: er zit inderdaad geen ccd-chip in. Heb ff bij Baco gekeken .. zijn leuke dingetjes op mee te hobbyen.. zag dat VanDijk ze ook verkoopt, voor 10 euro per stuk..
misschien leuk voor een volgend project. Beankdt voor de tip!

PaWoN

ik weet dat die van de baco in iedergeval erg goed werken die dingen zijn extreem gevoelig voor elk klein beetje ir licht
voordeel is dat je geen schermpje nodig hebt maar je kan die restlicht versterkers natuurlijk ook op een cam monteren

Heeft wel 14 kV nodig.
Lenzenstelsel.
En een behuizing!

Ja, ir gevoeligheid is prima, vooral bij zwak gloeilamp of kaars(!) licht werkt de xx1080 prima.

MvgEat

Op 1 februari 2005 20:04:34 schreef Rd12tf:
Heeft wel 14 kV nodig.
Lenzenstelsel.
En een behuizing!

Ja, ir gevoeligheid is prima, vooral bij zwak gloeilamp of kaars(!) licht werkt de xx1080 prima.

MvgEat

ja die 14 kv is niet zo'n probleem
alleen de lenzen enzo dat wordt al weer wat lastiger en een behuizing is ook niet zo'n probleem
maar ze hadden ook kleine buisjes 2 generatie meen ik

Tweede generatie buis:

http://www.abex.co.uk/sales/optical/night_vision/intensifiers/xx1332/p…

Bij deze firma:

http://www.abex.co.uk/

Werkt gewoon op 6V/50mA, gevoeligheid is zeer goed, veel beter dan de xx1080. Weet niet wat die kost!

//edit: Tja, iets van 200 euro! Nee, doe dan maar die xx1080 voor een tientje.

MvgEat

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Op 1 februari 2005 20:27:29 schreef Rd12tf:
Tweede generatie buis:

http://www.abex.co.uk/sales/optical/night_vision/intensifiers/xx1332/p…

Bij deze firma:

http://www.abex.co.uk/

Werkt gewoon op 6V/50mA, gevoeligheid is zeer goed, veel beter dan de xx1080. Weet niet wat die kost!

MvgEat

ja de voeding werkt op 6 volt
maar de buis zelf gewoon op hoogspanning nog steeds
net als bij elke restlicht versterker

bedankt voor die site!

hier een pagina met een overzicht van verschillende buizen. (ook meer info en datasheets).

http://www.abex.co.uk/sales/optical/night_vision/intensifiers/intensif…

ledfreak: je kunt daar ook lenzen enzo kopen..

PaWoN

@ledfreak: Tuurlijk werkt die buis op hoogspanning, zie voor de prijs edit eerdere post....

MvgEat

Weet iemand iets voor een schermpje???

En een krachtige (meer dan 100m zicht) IR bron??? Ne hele reeksem afstandsbedieningen slopen??

een krachtige ir-bron?
wat dacht je van een badkamerkachel?

Op 2 februari 2005 21:09:48 schreef k.p.meinesz:
een krachtige ir-bron?
wat dacht je van een badkamerkachel?

Is dat IR ???
Hoeveel stroom trekt dat wel niet???
Liefst laagspanning ;)

Ir bron: Gloeilamp 12V/10 Watt + ir filter!

Wie kent dit buisje?

http://www.budgetcom.nl/images/nachtkijkers.JPG

Van deze: http://www.budgetcom.nl club?

MvgEat