Shock Media

Navigatie

ontsteking aceton

Forum > Algemene elektronica > ontsteking aceton
Naam Bericht
Martijn Berntsen

ik heb wat aceton, en dat wilde ik op afstand ontsteken, ik heb het volgende geprobeert:

dun draadje erin, 6 V erop (accu 24 Ah), wilde wel in openlucht, maar in de aceton niet.

dun draadje om een lucifer, 6 V erop (zelfde accu), wilde wel in openlucht, maar niet in de aceton!

iemand een ander idee?
pe4mb, AVR webshop: www.aavrs.nl, nu ook met USB/CAN/PWM AVR! En ook voor CPLD en FPGA kun je bij ons terecht: NIEUW CPLD breakout board, CPLD op je breadboard.
Diamon

Euhmmmm, denk dat je het beter vlak boven de aceton kunt hangen.
Prutsertje

quote:
Op do 05-09-2002 19:00:13 schreef Martijn Berntsen:
......., maar niet in de aceton!

iemand een ander idee?

je geeft zelf het antwoord al, de vloeistof brand nml. niet! wel de verdampingsgassen ervan, hetzelfde met benzine, het wordt eerst vergast in een verbrandingsmotor bijvoorbeeld.
bloep....
Martijn Berntsen

aceton brand zelf wel, maar hij onttrekt veel warmte aan zijn omgeving om te kunnen verdampen. dus hij koelt de draad.

iemand een ander idee?
pe4mb, AVR webshop: www.aavrs.nl, nu ook met USB/CAN/PWM AVR! En ook voor CPLD en FPGA kun je bij ons terecht: NIEUW CPLD breakout board, CPLD op je breadboard.
MiTcHeLL

zo'n piezo elementje van een electronische aansteker
May The Source Be With You
Martijn Berntsen

ik heb het geprobeerd met zo'n aansteker maar dat lukte niet. vreemd genoeg.
Bastiaan

En een heel dun draadje half erin, half eruit?
Op een bepaald punt van het gedeelte wat eruit steekt zal het zo heet worden dat het toch ontbrand.
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jeroen
Moderator

Je kunt misschien een watje of een stukje keukenrol in aceton drenken, en hieromheen de draad wikkelen. Daarmee kun je de rest dan aansteken.
www.getfirefox.com
sytse

Prutsertje heeft gelijk de vloeistof zelf brand niet alleen de dampen. De oplossing van Jeroen is dan een goeie maar dan zal ook alleen de acceton in het papier of het watje gaan branden(= gewoon oppervlakte vergroting). Als je het gewoon in een potje doet en je wil het laten branden zul je het eerst moeten verwarmen zodat het gaat koken. Dan komt er veel meer (brandbare) damp vanaf en wil het dus wel goed fikken.

Suc6
Euh......
Benm

De damp van aceton (of benzine for that matter) is nauwelijks te ontsteken met een vonk of gloeidraad, tenzij je een explosief mengsel met lucht laat vormen.

Ik denk dat de handigste oplossing om een 'plas' aceton aan te steken de constructie met die lucifer is, maar dan zeg een cm boven de aceton ipv IN de aceton. Door de warmte van de lucifer gaat de aceton locaal koken / snel verdampen en krijg je de hele plas wel in de brand.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Rob Keij

Mischien een rare vraag..?

Waar is dit experiment voor?

Rob
Koert

Vind het ook een maf probeersel, maar kom...
Ken je die starters die een TL moeten ontsteken? Wel... 2 draadjes, BIJNA tegen elkaar (niet TEGEN elkaar!), en daarmee een vonk opwekken. Als de draadjes (lees: contacten) dicht genoeg bij elkaar zitten, dan moet die starter een voldoende hoge lading kunnen afgeven om over te slaan.
Controleer voor de zekerheid maar even of je wel de juiste zekeringen in de kast hebt, voor je dit probeert, ze zullen meer dan eens uitspringen... Liefst met transfo werken, maar niet iedereen heeft zo'n ding natuurlijk. Anders zet je gewoon een lamp van 100W of 500 W ofzo (230V) in serie met de hele handel; kwestie van bij kortsluiting de stroom wat te beperken.

Voor de duidelijkheid: die 2 contacten vervangen dus even die TL, die normaal gezien ontstoken wordt.

PS: Laat wel ff weten hoe groot de schade was. Je gaat toch 11 september niet herhalen...?!
pff.....
Martijn Berntsen

bedankt voor de vele reacties, maar een post is volgens mij niet zo duidelijk gebleken want als ik wat aceton in een dop van een potje giet, hier een lucifer bijhoud, is het plop en het staat in de hens. dus aceton brand wel degelijk, staat trouwens ook op het potje.
ik denk alleen dat ik een andere stof moet gaan zoeken, omdat aceton de draad teveel koelt, waardoor hij niet wil doorgloeien. ik post het wel even als ik een oplossing heb.

Ik was trouwens niet van plan 11 sept. te hethalen.
Prutsertje

quote:
Op vr 06-09-2002 08:37:09 schreef Martijn Berntsen:
bedankt voor de vele reacties, maar een post is volgens mij niet zo duidelijk gebleken want als ik wat aceton in een dop van een potje giet, hier een lucifer bijhoud, is het plop en het staat in de hens. dus aceton brand wel degelijk, staat trouwens ook op het potje.
ik denk alleen dat ik een andere stof moet gaan zoeken, omdat aceton de draad teveel koelt, waardoor hij niet wil doorgloeien. ik post het wel even als ik een oplossing heb.

Ik was trouwens niet van plan 11 sept. te hethalen.

Aceton in vloeibare toestand brand NIET !

Echt waar ! de gassen die er vanaf komen, dus de aceton in gasvorm !!! die brand. Kijk hier maar eens naar : http://www.driessengas.nl/brandvloeistof.htm

dus bespaar jezelf hoofdbrekens over hoe je het aankrijgt als je de ontsteking onderdompelt.....
Tevens vindt je op die site wat info over pyrotechniek en VEILIGHEIDS maatregelen, lees dat ook effe door want ik kom je niet graag opzoeken in beverwijk
bloep....
Bernd

wat als je er nou en hel dun gaasje overheen spant en daar een stroom doorheen laat lopen. Neem bijv. zo'n gaasje uit zo'n heel oud lcd displaytje. Dat gaat gloeien als een gek... dus je warmt de aceton hartstikke op en vervolgens ontsteekt t. Bingo!
Printversie?
Thomas

quote:
Op do 05-09-2002 19:00:13 schreef Martijn Berntsen:
...wilde wel in openlucht, maar in de aceton niet.

Elke stof heeft zuurstof nodig om te ontbranden. Als een gloeidraad in de aceton zit, kan er geen zuurstof bij en kan de aceton ook niet ontbranden.

Je kan wel proberen (zoals al gezegd is) de aceton in een windstille omgeving te plaatsen en de gloeidraad er net boven te hangen. De acetondamp is dan gemengd met lucht en zal ontsteken. Dit verwarmt op zijn beurt de aceton, waardoor er nog meer acetondamp komt. Daardoor staat binnen de kortste keren je aceton in de fik.
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Bernd

tja das een andere manier om hetzelfde te zeggen, haha
Printversie?
Erik

neem een brommer bobine bouw een pulser hang de draden van je bobine vlak boven de aceton en je hebt vuurwerk !
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Bernd

hey zo'n bombine is dat gewoon een dikke elco in feite of hoe zit dat? (beetje offtopic but forgive me)
Printversie?
sille

quote:
Op za 07-09-2002 23:05:20 schreef Bernd:
hey zo'n bombine is dat gewoon een dikke elco in feite of hoe zit dat? (beetje offtopic but forgive me)

ik dacht dat het een soort van High Voltage ding is die ongeveer werkt al een transformator.. :s
Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
Zoeken in topic