MAH

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

er staan wel bouwpakketen op internet. maar das snel 100 euros geloof ik. en als je een goedkope behuizing wilt moet je iemand zoeken die zelf een draai/freesbankje heeft.

tja, zodra iets zeldzaam word is het ook gelijk duur. das nou net het probleem hea:P
mijn klok word ook maar 4 buizen. meer niet(kan dat IC toch niet aan).

beertje_01

My Tube is bigger then yours

mja behzuizing zou wel lukken. aangezien ik nogal esoterisch ben aangelegd dacht ik aan een stuk stronk :) maar ik zou die lampen dan hardwired doen en de sturing op een klein printje. ma swat zal project voor in de zomer zijn peins ik

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 28 april 2006 13:00:36 schreef beertje_01:
damn wat kost zo'n vette behuizing turbokeu?
vraag me af wat zo'n volledige nixie clock zou kosten....
wrsch te veel voor mij :)

Zie http://www.klokworks.com.
$75.00 voor de K8, $90.00 voor de K7, +$14.00 shipping.
Reken daarbij een 1.08a (77.00 Euro) of 1.08b (85.00 Euro) nixieklokkit van Claus Urbach, een 12VDC of AC adapter, optionele (maar hoogst aangeraden) DCF77 module, en dan natuurlijk nog de zes nixiebuizen (die je zelf moet vinden/kopen)...

Reken op een kleine 200 Euro voor een complete 1.08a kit, en een 400 Euro voor de complete 1.08b kit met IN-18 buizen.

CD :)

MAH

ik ben even bezig geweest en heb het display omgezet naar pcb-layout.
http://www.uploadarchief.net/files/download/display8560.jpg
hij is nu voor leds maar daar kan dus ook wel die vdf-buis in.
alleen nog de voeding voor de grid.

@turbokeu: wil jij me de datasheet van de IV-4 mailen? dan kan ik hem aanpassen op de buizen.

Ai, da's een akelige mux variant, twee anodes per display.

Daar kun je zo geen vfd mee sturen.

django74

Nixie Fool !!!

Net m'n nieuwe vfd klokje getest en hij werkt al best aardig.
Ik gebruik een russische IV-18 buis, gestuurd door een printje van engineers@work.
http://www.dtronics.net/assets/images/vfd1.jpg

MAH

@sine:van dat aparte blokje zit er maar 1 aangesloten. nl degene waar een extra baantje onderuitsteekt... die zit overgens ook apart op de print.

ik hoop dathet hier wel mee kan. anders word het een dure aangelegenheid...

@django74: waar vind je die printjes?

Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 30 april 2006 19:15:07 schreef MAH:
@turbokeu: wil jij me de datasheet van de IV-4 mailen? dan kan ik hem aanpassen op de buizen.

Sorry, heb alleen een originele IV-4/IV-17 datasheet op papier en geen scanner ter beschikking voor 't moment...;-(

MAH

jammer...
maar is het display nu wel of niet bruikbaar?

@django74 : 50 euro. tjonge, en dan moet je hem ook nog zelf inelkaar zettet. en 30 voor de voeding... ik ga eerst zelf proberen met die voeding te beginnen. heb de ICnummers overgeschreven...

edit: oh, op de print van 50 euro zit al die voeding...

Ingang: 9-15 volt DC
uitgang 1: 2 - 5 volt (gloeispanning)
uitgang 2: 16 - 35 volt (vfd spanning)
uitgang 3: 5volt (logica)

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 1 mei 2006 10:34:40 ]

Op 30 april 2006 21:25:52 schreef django74:
Net m'n nieuwe vfd klokje getest en hij werkt al best aardig.
Ik gebruik een russische IV-18 buis, gestuurd door een printje van engineers@work.
[afbeelding]

VFD, hoe stuur je dat aan??? Heb er nog 3 liggen, ongebruikt in de kast, zou er graag iets mee doen, maar heb er nog geen teken op gekregen. Ben voorlopig tevreden als ik er ook maar iets op krijg, wat voor spanning moet erop?

django74

Nixie Fool !!!

ligt er een beetje aan welk type buisje het is.
je hebt 2 spanningen nodig, een gloeispanning en een hogere spanning op het geheel te laten oplichten.

MAH

ligt aan de type van de buizen.
ga dr maar vanuit dat de segmenten ca 2,5 moeten hebben en je dus ook de grid onder spanning moet zetten. maar er zijn andere mensen die e dat veel beter uit kunnen leggen.... of zoek eens op internet.... zoekfunctie hier op forum...

edit: van die 34063ap1 kan ik alleen maar simpele datasheetjes vinden. maxim gooit meestal ook een aantal toepassingsvoorbeelden erbij in. verder doeken dus!!

[Bericht gewijzigd door MAH op maandag 1 mei 2006 12:30:07 ]

Dit staat erop: NEC FIP12BGM7 NO. 8 1 - 4 2 1 JAPAN

KP

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be

Ik heb net zes nixie IN-12a 's voor een prikje gekocht. Ik zou er graag een klokje (hh:mm:ss dus) van maken. Op Google heb ik al wat gevonden, maar mijn kennis van het russisch en duits is niet zo goed, dus ben ik er niets mee. Misschien kent iemand van jullie wel een leuk schematje?

XiniX

Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!

Op 9 mei 2006 18:17:31 schreef KP:
Misschien kent iemand van jullie wel een leuk schematje?

Er zijn diverse mogelijkheden om een nixie klok te bouwen. De meest gangbare manier vandaag de dag is toch wel door gebruik te maken van een micro controller zoals bijvoorbeeld die van Microchip of Atmel. Het grote voordeel hiervan is dat vrijwel alle functies voor rekening komen van de micro controller waardoor het schema zeer eenvoudig kan blijven en het totaal aantal benodigde componenten beperkt is. Het nadeel is dat je zelf de code voor de micro controller moet schrijven, en dat is nou eenmaal niet voor iedereen even makkelijk.

Het alternatief is om een klok te bouwen met concrete logica bouwstenen uit de 7400 TTL serie en de 4000 CMOS serie. Je hebt ongeveer een handvol IC's nodig maar het is wel te doen! Het mooiste voorbeeld wat ik ken van zo'n TTL nixie klok is deze.

Dus, aan jouw de keus.... Succes!

Turbokeu

Golden Member

Op 1 mei 2006 10:43:14 schreef Gevallenopstraat:
[...]
VFD, hoe stuur je dat aan??? Heb er nog 3 liggen, ongebruikt in de kast, zou er graag iets mee doen, maar heb er nog geen teken op gekregen. Ben voorlopig tevreden als ik er ook maar iets op krijg, wat voor spanning moet erop?

Post eens een fotootje van die NEC FIP12BGM7.
Is waarschijnlijk een gemultiplexte multi-digit VFD.

VFD displays hebben één of meerdere héél fijne gloeidraden (de kathode) vóór de digits die elektronen uitzenden.
Tussen filament en digits zit de grid (het rooster) en achter de grid zitten de eigenlijke segmenten (de anodes) van het digit.
Zowel grid als anode moeten met een positieve spanning aangestuurd worden om de elektronen van de kathode aan te trekken en het fosfor op de anodes te doen oplichten.
De anodes zijn dus de segmentaansluitingen, de grid de digitselectie bij multiplexing.

De filamentspanning kan, afhankelijk van het type VFD display (monodigit, multidigit) 0.85V tot een 5V bedragen bij een stroom van +/- 40mA tot meerdere honderden mA.

De anode-gridspanning is meestal 20-30VDC.
Bij gemultiplexte sturing mag men tot een 50VDC gaan.

Het filament wordt liefst aangestuurd met wisselspanning (zeker bij multidigit displays) om een lichtintensiteitsgradiënt tussen de verschillende digits te vermijden.

De 2 filamentaansluitingen kan je opsporen met een ohmmeter (meetwaarde is koud onder de 20 Ohm).
Om de correcte gloeispanning/stroom te vinden:
Sluit de 2 filamentaansluitigen via een serieweerstandje (een paar tientallen Ohm) aan op een regelbare voeding.
Verhoog voorzichtig de spanning vanaf 0V tot je in het donker de filamenten nèt een héél klein beetje ziet oplichten.
Meet de spanning over het filament (= filamentspanning) en de spanning over de weerstand.
De filamentstroom is dan de spanning over de weerstand gedeeld door de weerstandswaarde.

Laat het filament verder onder spanning.
Met een tweede voeding van 20-30VDC (massa aan één van de twee filamentaansluitingen) en een serieweerstandje van een 4K7 kan je dan door eliminatie alle andere aansluitingen terugvinden (zet de 20-30VDC op een pin, met een tweede draadje met 4K7 serieweerstandje op de 20-30VDC zoek je dan naar oplichtende segmenten).

De 4K7 weerstanden dienen om het filament te beschermen bij accidentele aanraking met de 20-30V (ik spreek van ondervinding: Flits!).

Foto's, de bovenste is de NEC FIP12BGM7 NO. 8 1 - 4 2 1 JAPAN, de onderste is een voor mij mooiere (Omdat hij alleen gewone cijfers heeft en geen fratsen.) FUTABA 13-MT-64GK.

Voorkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/VFD%20Klein%20-%20001.jpg

Achterkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/VFD%20Klein%20-%20002.jpg

Voorkant groot: http://www.uploadarchief.net/files/download/VFD%20Groot%20-%20001.jpg

Achterkant groot:
http://www.uploadarchief.net/files/download/VFD%20Groot%20-%20002.jpg

Voor de grotere versies: A.U.B. Niet onnodig vaak openen, ik zit aan de datalimiet van het Uploadarchief vast...
Edit: P.S. als de kleinere iets groter moeten zijn ze ook aanklikbaar.

Edit2: De derde is kapot, zitten 2 gaten in...

Gevallenopstraat

jossie

Woei! *heeft etsbak*

Op 11 mei 2006 20:32:34 schreef Gevallenopstraat:
Foto's, de bovenste is de NEC FIP12BGM7 NO. 8 1 - 4 2 1 JAPAN, de onderste is een voor mij mooiere (Omdat hij alleen gewone cijfers heeft en geen fratsen.) FUTABA 13-MT-64GK.
(foto's)
Voor de grotere versies: A.U.B. Niet onnodig vaak openen, ik zit aan de datalimiet van het Uploadarchief vast...
Gevallenopstraat

Mooie VFD's!

Ik heb zelf nog steeds die 12 nixie's liggen, maar binnenkort heb ik m'n etsbak en kan ik eindelijk mijn nixievoeding gaan maken:9.

@GOS: http://jossie.nimio.info/afbeeldingen/VFD Groot - 001.jpg en http://jossie.nimio.info/afbeeldingen/VFD Groot - 002.jpg .. mag je onbeperkt laden

Turbokeu

Golden Member

Op 11 mei 2006 20:32:34 schreef Gevallenopstraat:

Tja, met die bovenste VFD kan je idd niet veel uitrichten...

De Futaba (is duidelijk bedoeld voor toepassing in een rekenmachine):
De 2 filamentaansluitingen zijn hoogstwaarschijnlijk terug te vinden op de 2 buitenste pennen aan beide zijden (doormeten!).
Je kan duidelijk 4 gloeidraden zien in het display.
Dus correcte filamentspanning/stroom bepalen zoals hoger vermeld (wees voorzichtig met de filamentspanning, filamenten niet gloeiend laten oplichten!).

Vervolgens anode/grid aansluitingen opzoeken met een +20-30VDC bron.
Vermits dit een display voor multiplexaansturing is staan alle segmenten van alle digits in parallel.
Als je éénmaal een gridaansluiting gevonden hebt (een pen op de +20-30VDC en met de 2e +20-30VDC aansluiting kan je dan alle segmenten van een bepaald digit doen oplichten) is het makkelijk om de overblijvende grids op te sporen.
Vergeten te melden: de anode/gridstroom per segment/digit is in de grootteorde van enkele mA.

Dan moet je natuurlijk nog een toepassing voor de VFD zien te vinden.
Een µ-controller, 7 bits voor de segment aansturing (9 indien je de DP en het "'" symbool ook wil gebruiken).
Indien je enkel cijfers van 0 tot 9 wil displayen kan je een 4543 BCD naar 7-segment decoder gebruiken (spaart 3 bits uit).
De digitaansturing moet gemultiplext zijn, voor 13 digits heb je dus 13 bits (of 12 indien je het rechtse digit niet gebruikt) nodig.
De gemakkelijkste oplossing zou zijn via een seriëel naar parallel schuifregister, je hebt dan slechts 4 pennen van je µ-controller nodig (seriële data, clock, latch en blank).
Om alle segmenten/digits te kunnen aansturen heb je dan een 22-bits schuifregister nodig.
Daarbij moet het schuifregister dan ook nog de +30-50VDC voor het display kunnen schakelen.

Maxim en Allegro hebben specifiek voor VFD ontworpen schuifregister/drivers:
- Allegro A6812SA of Maxim MAX6921 (20 bit) mits je enkele digits/segmenten niet gebruikt.
- Allegro A6818SA (32 bit).
- of 2x Maxim MAX6920 (12 bit) in cascade (=24 bit)= beste oplossing.
Met deze schuifregister/drivers kan je gemakkelijk een toepassing maken met bvb. een goedkope PIC 16F628(A) of een PIC 16F88.

Laatste probleempje: opwekken van de filamentspanning/stroom en de anode/gridspanning.
Ik gebruik hiervoor de National LM9022N VFD filamentdriver welke naast een 4.8VAC filamentspanning via een truukje ook +22VDC voor de anodes/grids opwekt.
Een gemakkelijker oplossig zou zijn om een voedingstrafootje uit een videorecorder of magnetron met VFD display te slopen.
Deze hebben meestal alle benodigde wikkelingen voor filament, anodes/grids en opwekken van de +5VDC spanning voor de logica.

Ik ben zelf bezig een VFD klok op basis van het Russische IW-18 VFD display met een PIC 16F88 aan 't ontwikkelen.
Schema is af, ben nu bezig met de software:

http://www.turbokeu.com/myprojects/vfdclock/iw-18%20dcf%20clock.gif

Succes!

django74

Nixie Fool !!!

Hey Turbokeu , Altijd leuk om te zien dat er meer mensen met een IV-18 buis bezig zijn :) ik gebruik zelf de MAX6921 om de vfd aan te sturen. ( zie fototje ergens hierboven op de pagina )

Turbokeu

Golden Member

Had het al gezien...

Ik gebruik de Allegro A6812 (DIP versie) enkel op het breadboard (net zoals ik het kleiner broertje van de IW-18 gebruik: de IW-21) tijdens de ontwikkeling/debugging.

De definitieve versie zal met de SMD MAX6921, een SMD 16F88, een SMD LM9022N en de IW-18 buis opgebouwd worden.

Turbokeu

Golden Member

Op 9 mei 2006 18:17:31 schreef KP:
Ik heb net zes nixie IN-12a 's voor een prikje gekocht. Ik zou er graag een klokje (hh:mm:ss dus) van maken. Op Google heb ik al wat gevonden, maar mijn kennis van het russisch en duits is niet zo goed, dus ben ik er niets mee. Misschien kent iemand van jullie wel een leuk schematje?

Als je niets tegen een mooi zelfbouwkitje hebt raad ik je de kits aan van Claus Urbach aan (heb er zo al 6 staan).
Voor jouw IN-12 buizen heb je dan de "Nixie clock kit no tube board - for all nixie tubes" van 72.00 Euro nodig.

Deze 1.08-kit met voorgeprogrammeerde 16F876 PIC kan werken op de 50-60Hz netfrekwentie (met 12VAC netadapter), 1Hz GPS signaal of via een Conrad 641148 DCF77 ontvangermodule.
Bij gebruik van de DCF77 module geeft de klok elke minuut ook de datum weer van seconde 50 tot 56.
De tijdinstellingen gebeuren via twee drukknoppen (niet nodig met DCF77) en er zijn 4 instelbare helderheidsinstellingen waarvan de hoogste een mooi fading effect heeft.
Vanaf software V6.0 kan de klok ingesteld worden om de displays uit te schakelen tussen 23:00 en 07:00 (in drie tijdzones) om de buizen te sparen.

De kit bevat alle benodigde componenten, behalve de 12V DC of AC adapter en de nixiebuizen.

IN-12 buizen hebben 1.02mm aansluitpinnen (niet soldeerbaar!), dus moet je SK-136 sockets of aparte 1mm printbusjes gebruiken om de buizen aan te sluiten.
Voordeel van de SK-136 sockets is dat je dan geen tube print moet ontwikkelen maar gewoon de sockets op de juiste afstand in één of ander plaatje monteren en via draadjes met de klokprint kan aansluiten (al dan niet via connectors).
Deze SK-136 sockets zijn héél goedkoop te verkrijgen via eBay (vb. hier).
De 1mm 'Mouser' pinnen zijn mooier maar je moet dan zelf een print ontwikkelen, en vergeet ook niet dat je 12x6=72 pinnen nodig hebt (aan 0.30 tot 0.40 Euro/stuk!).

De zes bijgeleverde 10K anodeweerstanden zijn perfect voor de IN-12 (=3mA kathodestroom bij 170VDC) en moeten in de anodeleiding naar elke buis gemonteerd worden.

Turbokeu

Golden Member

Op 24 juli 2005 00:26:43 schreef Sine:
En als we nixie verzamelingen gaan posten doe ik natuurlijk mee :) van CD81 tot ZM1040 ...

Gebruikt :
[afbeelding]

Guido,
Welke buis is dat in het tweede bakje linksboven? (die grote top view)