Led achterlicht

Hey, Ik was van plan om een led achterlicht voor m'n brommer te maken. Nu vroeg ik mij of of het kan dat hij een te hoog aantal amperes kan geven voor die ledjes. Het enige gegeven is dat de spanning maximaal 12V is een normaal zo rond de 6V. (geen accu(namelijk een oldtimer)) Ik wou iets van tien
1,3 - 2,2V
max 30mA (liefst zo rond de 20mA houden)
Kan het dus zijn dat mijn brommer teveel amperes voor die lampjes levert en zojah wat kan ik daar aan doen.
Brommer is een Zundapp KS 50 1978 Nederlands model met een bosch ontsteking (geen idee wat de verdere specs zijn)

hou er ook rekening mee dat je wissel spanning hebt! deze moet gelijkrichten.Ik denk dat je dat eerst moet en dan de spanning meten. pas dan kun je de voorschakelweerstand voor de led uitrekenen.

mark

leds zijn al diodes. dus als je ze direct wil aansluiten heb je geen gelijkrichter nodig.
en als je er een aantal in serie zet heb je ook geen weerstanden meer nodig. (extra energie zuinig dus)
maar als je constant de leds evenveel licht wil laten geven moet je een regulator gebruiken met een gelijkrichter een 7805 zal t werk wel goed doen
dan kan je ook nog 3 leds per keer in serie zetten..
w8 ik zal er een plaatje van maken met paint ff snel
http://www.diecyde.com/~download/img/lamp.jpg

je kan het netwerkje van 3 leds zo vaak herhalen als je wil en zo zijn er geen weerstanden nodig

Op 28 maart 2005 17:15:38 schreef cyclonite:
leds zijn al diodes. dus als je ze direct wil aansluiten heb je geen gelijkrichter nodig.
en als je er een aantal in serie zet heb je ook geen weerstanden meer nodig. (extra energie zuinig dus)
maar als je constant de leds evenveel licht wil laten geven moet je een regulator gebruiken met een gelijkrichter een 7805 zal t werk wel goed doen
dan kan je ook nog 3 leds per keer in serie zetten..
w8 ik zal er een plaatje van maken met paint ff snel
[afbeelding]

je kan het netwerkje van 3 leds zo vaak herhalen als je wil en zo zijn er geen weerstanden nodig

een led heeft altijd een weerstand nodig!!
en bij wisselspanning moet je ook rekening houden met je inverse spanning als deze namelijk te hoog word is je led ook kapot

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Bedankt :)
Dit is dus geschikt voor die lampjes waar ik het over had?
want ik wou misschien ook andere ledjes die andere specs hadden aansluiten.

Sterkte bij 20mA: 30 mcd
Doorlaatspanning: 2.1 - 2.5 Volt
Maximum stroom: 30mA

Sterkte bij 10mA: 500 mcd
Doorlaatspanning: 2.1 - 2.4 Volt
Maximum stroom: 20mA

Ik denk trouwens dat die 500 mcd eerder 50 is of niet?

Kan ik deze ook met 3 in serie paralel herhalen in dezelfde schakeling?

Moet er geen codensator in om de piek op te vangen?

Hoe duur is deze schakeling ongeveer (op de ledjes na)?

iemand?

zijn ze btw wel geschikt voor een achterlicht?
In totaal denk stuk of 20 van die dingen.

[Bericht gewijzigd door BUMPY op maandag 28 maart 2005 21:31:24

Waar kun je die regulator en gelijkrichter vandaan halen?

Wat gebeurd er als je gewoon 10 achter elkaar knupt?

Need some help plz

(hij moet van de week af)

Op 28 maart 2005 18:06:04 schreef Stynus:
[...]
een led heeft altijd een weerstand nodig!!
en bij wisselspanning moet je ook rekening houden met je inverse spanning als deze namelijk te hoog word is je led ook kapot

STYNUS, jij kan mij vast uitleggen dan waarom ik een weerstand nodig zou hebben...

stel:
ik heb bv een zuivere spanning van 5V, en sluit daar twee leds (in serie) van ieder 2,5v 20mA op aan. WAAROM ZOU IK DAN ALTIJD EEN WEERSTAND NODIG HEBBEN OM EEN LED SCHAKELING AAN TE SLUITEN?
ik ben namelijk van mening, en heb dit ook meermale uitgetest, dat ik GEEN weerstanden nodig zou hebben.

Ik ben heel benieuwd naar jouw onderbouwing. mischien kan je me overtuigen.

Op 28 maart 2005 22:22:22 schreef michel1972:
[...]
stel:
ik heb bv een zuivere spanning van 5V, en sluit daar twee leds (in serie) van ieder 2,5v 20mA op aan. WAAROM ZOU IK DAN ALTIJD EEN WEERSTAND NODIG HEBBEN OM EEN LED SCHAKELING AAN TE SLUITEN?
ik ben namelijk van mening, en heb dit ook meermale uitgetest, dat ik GEEN weerstanden nodig zou hebben.

In theorie gaat dit goed.

In de praktijk kan en zal alles echter wat afwijken. Stel nu dat de voeding 0,1V meer geeft of de doorlaatspanning van de led 0,1V te weinig is. De weerstand van een halve meter koperdraad zal ongeveer 0,05 ohm zijn. De stroom wordt dan:

code:

I = U/R
  = 0,1V/0,05 ohm
  = 2A

Ik neem aan dat je zelf wel weet dat men niet zomaar 2A door een led mag sturen...

Met een batterij zal het echter meestal wel goed gaan. Deze heeft namelijk zelf een inwendige weerstand van een paar ohm. Maar het is altijd netter om een weerstand of stroombron te gebruiken.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

2,2 * 3 = 6,6
Is dit geen ruim genoege marge?
en leverd dat ding altijd 5V ook als de bron nog weleens wil wisselen?
Daarvoor is toch een condensator?

iemand ooit gehoord van de drempelspanning van een led?
die ligt voor die leds volgens zijn specs op 1.3 volt
tot 2.2 volt dat is in zijn geval maximale belasting
nu als je dus 3 leds in serie zet heb je geen last van een weerstand... met een weerstand stel je enkel de goede drempel spanning in voor 1!!!! led... je kan ze dus ook in serie zetten en dan verdelen ze de spanning
3 leds in serie hebben een maximale spanning van 6.6v... daar kan deze schakeling NOOIT boven komen door de begrenzing van de 7805 >> die is 5v...

met andere woorden 2A zijn bull shit

Maar waar kun je die andere dingetjes krijgen dan, we hebben wel een electronica zaak, maar daar staat een eikel in :(

je kan de spullen zo kopen bij conrad.. een gewone elektronica zaak heb t denk ik zo ook wel liggen
ik zal t ff opnoemen

een vaste spannings regulator een 7805
een bruggelijkrichter ... moet je maar zien wat ie heeft en anders kan je t ook af met 4 diodes...(in een brug gelijk richter zitten 4 diodes...)
koperdraad :D
en leds klaar

Op 29 maart 2005 08:13:36 schreef cyclonite:
iemand ooit gehoord van de drempelspanning van een led?
die ligt voor die leds volgens zijn specs op 1.3 volt
tot 2.2 volt dat is in zijn geval maximale belasting
nu als je dus 3 leds in serie zet heb je geen last van een weerstand... met een weerstand stel je enkel de goede drempel spanning in voor 1!!!! led... je kan ze dus ook in serie zetten en dan verdelen ze de spanning
3 leds in serie hebben een maximale spanning van 6.6v... daar kan deze schakeling NOOIT boven komen door de begrenzing van de 7805 >> die is 5v...

met andere woorden 2A zijn bull shit

Een weerstand die de drempelspanning van een led bepaalt? Komaan, dat is pas bullshit.

Per led is de doorlaatspanning min of meer constant. Die variatie van 1.3 tot 2.2 volt heeft te maken met de productie. De ene led heeft dan bijvoorbeeld een doorlaatspanning van 2.1V, de andere 1.5V, nog een andere 1.8V,... Maar die spanning blijft dan wel constant en kan niet meer veranderd worden.

In jouw voorbeeld, waar de drie leds een drempelspanning van 2,2V hebben, zullen de leds dus nooit branden op 5V. Ze moeten immers minstens 6,6V hebben.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Op 28 maart 2005 18:09:20 schreef BUMPY:

Sterkte bij 20mA: 30 mcd
Doorlaatspanning: 2.1 - 2.5 Volt
Maximum stroom: 30mA

Sterkte bij 10mA: 500 mcd
Doorlaatspanning: 2.1 - 2.4 Volt
Maximum stroom: 20mA

Ik denk trouwens dat die 500 mcd eerder 50 is of niet?

Moet er geen codensator in om de piek op te vangen?

beetje zwakke ledjes dacht ik zo ik denk niet dat je die zult zien overdag. en een condensatortje zal nooit geen kwaad kunnen.

gelijkrichter en die 7805 zijn niet zo duur. als ik jouw was zou ik eerst een gelijkrichter aansluiten dan je spanning meten. weet je teminste wat je hebt. en kun je misschien wel een 7809 gebruiken. en alle onderdelen kan ik je wel leveren.

|
|
V

Op 28 maart 2005 22:22:22 schreef michel1972:
[...]

STYNUS, jij kan mij vast uitleggen dan waarom ik een weerstand nodig zou hebben...

stel:
ik heb bv een zuivere spanning van 5V, en sluit daar twee leds (in serie) van ieder 2,5v 20mA op aan. WAAROM ZOU IK DAN ALTIJD EEN WEERSTAND NODIG HEBBEN OM EEN LED SCHAKELING AAN TE SLUITEN?
ik ben namelijk van mening, en heb dit ook meermale uitgetest, dat ik GEEN weerstanden nodig zou hebben.

Ik ben heel benieuwd naar jouw onderbouwing. mischien kan je me overtuigen.

Om dat een led stroom gestuurd is en niet spanningsgestuurd
en met een weerstand maak je een simpele stroombron
als je de leds zou aansluiten zoals jij zegt zullen ze ook wel branden maar gaat de levensduur en hard mee achteruit.

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Hey ik kan het niet vinden op je site.
Waar woon je eigenlijks want 2 dingetjes van 1,50 euries en 3 euro verzendkosten vink beetje veel in verhouding. (knieperd he) :) Mark M kun je anders ff zeggen hoe duur dat allemaal is met een condensatortje erbij?

verzendkosten zijn maximaal 3,- stuur maar ff een mailtje via de site. site is btw nog niet af en dat soort dingen komen er allemaal nog op. en woon in wierden in twente.

das te ver voor met de brommer ik woon namelijk vlakbij emmen

4.50 heb je een gelijkrichter + elco+ 7805 op je mat liggen incl verzend kosten. ik weet niet of je al led's hebt? rooie voor 15ct ps

ja 500mcd die van mij zijn 4500mcd.

dat wat jij bedoelt zijn standaard led's.

daar betaald je ook 2,95 verzendkosten. worden dure ledjes zo :)

[Bericht gewijzigd door mark m op dinsdag 29 maart 2005 15:21:45

Ik kan ze met m'n buurjongen mee bestellen
en dan geen verzend kosten, maar zijn die op van jouw site veel beter? anders kan je misschien mooi prijsje voor hem maken dan kan ik bij jou bestellen :), ik zal binnenkort zijn lijstje ff sturen dan ken jij kijken hoeveel dat bij jou kost ok?

stuur jij een lijste dan stuur ik een prijsje. hee dat rijmt :) ik weet niet wat hij nodig heeft.

m