piezo

Hoi,

Ik heb me even geregistreerd omdat ik als leek graag het volgende wil weten..

Ik heb een 'piezo' of ander ontstekingselement nodig die een hoogspanningsontstekingsvonk geeft op een vooraf gesteld tijdstip (bv aangesloten op een stopwatch).. Is dit ten eerste mogelijk en hoe gaat dat in zijn werk..

Gr.

Ja daar dacht ik zojuist tijdens een douchen aan...

Voordat ik de AIVD op me dak heb.... NEE, ik wil géén bom maken!

Ontopic: Kun je me vertellen hoe dat in zijn werk gaat?

Mischien een diodje met een puls van een sterke batterij ofzo?

Je kan natuurlijk kijken of je een wijzerstopwatch met een hele krachtige wijzer kan vinden...
Makkelijker is om een condensator op te laden, en deze met een contactje via de wijzer laten ontladen via een transfo.
Of op een andere manier met een motor op de piezo.

Free the whales!

Aan dat eerste zat ik ook te denken, maar ik betwijfel of ik ze zo sterk kan vinden..

Ik betwijfel het niet, ik weet zeker dat ze er niet zijn. Hoogstens van die stadionklokken, maar dan wordt je tijdbom weer zo groot, en heeft de AIVD je zo te pakken, hoe klunzig ze ook zijn...
Als je het simpel wil doen, dan sloop je en kruidvat fototoestel, daar kan je ook wel aardig vonkjes uit halen. Voor de timing kan je dan wel je wekker gebruiken.

Wat ook een (sterke) veer op de piezo te zetten. Deze veer vergrendel je op de een of andere manier met een palletje. Aan dat palletje maak je een touwtje vast, dat aan de wijzer zit. Na een tijdje wordt het palletje uit de weg van de veer getrokken door de wijzer, en zal de veer krachtig tegen de piezo duwen.
Rest nog de vraag of de piezo goed genoeg vonkt.

Free the whales!
KT88

Overleden

Wil je de vonk specifiek met een piezo opwekken?
Zoja: wekkerradio, met het weksignaal een solenoid (bijv. uit een "ding-dong" deurbel) sturen die de piezo aanslaat.
Dat zijn redelijk krachtige elektromagneten met een veer waardoor de klepel heftig uitslaat.
Variant: GSM en dan opbellen ipv. de wekkerradio.
Nadeel: de ding-dong solenoid heeft vrij veel vermogen nodig, alhoewel het maar voor korte tijd is.

De vonk kan ook elektronisch worden opgewekt: als sturing weer de wekkerradio of GSM, condensatorlading met transistor sturen in een bobine (autosloop).
9V blokje zou het moeten kunnen doen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

[onzin]
Ik ben wel bang dat de mobieltjes-versie vrij duur gaat worden. Ik weet niet of je subsidies van onze vriend ossama krijgt, maar iig kan ik je aanraden dit ff te vragen. mail me maar, dan zorg ik wel dat het bij hem uitkomt :P
[/onzin]

[zinnig]
Usefullmode is currently offline. Please contact the webmaster if the problem persists
[/zinnig]

Free the whales!
KT88

Overleden

Hebben we niet allemaal een doos met GSM- "lijkjes" staan, al dan niet met een pre-paid kaartje?
Zo zonde alleen als die oude vriend/vriendin na jaren weer eens belt net als jij de detonator op die GSM aan het aansluiten bent :-P

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

lol
goede methode voor de AIVD, iedere dag een paar keer die dingen ff over laten gaan. Dan durven ze het niet meer op die manier :D

Je kan natuurlijk ook gewoon de gemolde lamp nemen, met gloeidraad als ontsteking.

Free the whales!

hahahahahaha :)

Nou kijk.... aangezien ik eeeeeeeeerg slecht op sta 's ochtends ('s avonds valt mee..) dacht ik: "als ik nou eens zo'n piezoding op één of andere manier aan een klok met alarm weet te koppelen, dan ben ik lekker snel wakker". Kwam overigens op het idee na een post op Fok van een user.

De gedachte is dus om ipv een alarm, met een 'schokje' wakker te worden.. het moet natuurlijk geen 220 zijn, dus het stopcontact laat ik met rust. Een stadionklok is ook geen oplossing, maar mischien iets met wat KT88 zegt.

Eigenlijk ben ik dus een boer in dit soort dingen, maar jullie weten waarover jullie praten, dus ben benieuwd wat mogelijk is.

Overigens ben ik wel wegwijs in de marketing, dus valt er mischien nog wat te halen ;)

.. en die gemolde lamp gebruik ik wel als ik helemaal geen zin heb om op te staan! Kan ik lekker lang blijven liggen..

Er valt zeker veel geld uit te halen; het explosief waar je iedere keer wakker van wordt moet natuurlijk iedere dag bijgevuld worden. Die kun je dus lekker de hele tijd door blijven verkopen. Al je nou slim ben doe je er ook nog een lekkere lentegeur in, dan vliegen ze helemaal de winkel uit :P

Free the whales!

Op 12 april 2005 23:21:08 schreef sosa:
.. en die gemolde lamp gebruik ik wel als ik helemaal geen zin heb om op te staan! Kan ik lekker lang blijven liggen..

Je weet toch dat het niet verstandig is om te liggen roken in bed? :D :D :D

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

en hoe wouw je die schok dan overbrengen op je huid?

Kabel om je nek met naalden die in je nek steken?
Kabeltje in het midden van het bed leggen en dan goed veel in je bed plassen?
Of wilde je explosieven die je langs je oren hebt getaped af laten gaan?

neem zon wekker met een lamp erin die steeds minder gedimd wordt, netals de opgaande zon, werkt voor mij errug goed....

KIS!!: Keep It Simple

Op 13 april 2005 12:59:14 schreef Martijn v:
neem zon wekker met een lamp erin die steeds minder gedimd wordt, netals de opgaande zon, werkt voor mij errug goed....

Ik heb dat nu met de zon die me kamer inschijnt.. helpt niet echt voor mij.

en hoe wouw je die schok dan overbrengen op je huid?

Dat is ook wat ik me afvraag. Maar jullie zijn de techneuten.. denk mee!

Er stonden vannacht trouwens wat donkere jochies met vlassnorretjes en bouwtekeningen aan mijn deur vragend of ik hulp nodig had.. ;)

De gedachte is dus om ipv een alarm, met een 'schokje' wakker te worden.. het moet natuurlijk geen 220 zijn, dus het stopcontact laat ik met rust. Een stadionklok is ook geen oplossing, maar mischien iets met wat KT88 zegt.

Euh.. je wilt dagelijks wakkerworden met een electroshock behandeling? Voor het slapen gaan draadjes aan de enkels binden, en dan de wekker een optater later verzorgen? Klinkt niet zo verstandig, maar het zou je maar zo een darwin-award op kunnen leveren :)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Nou, ik bedoel eigenlijk een 'schokje' vergelijkbaar met een schokje die uit een piezo van een elektrische aansteker komt. Genoeg om van wakker te worden. Geen shocktherapie-ideeën dus.

Je kent die fitnessdingen toch wel van spieren kweken dmv stroomstootjes? Zoiets

Daarbij moet het geheel klein en draagbaar zijn, zoals een groot horloge. Bv te bevestigen met klitteband ofzo

[Bericht gewijzigd door sosa op woensdag 13 april 2005 19:23:19

Gebruik gewoon zo een fitness vlindertje ofzo en laat het aanstaan. Dan hoef je helemaal niet meer op te staan, want je kan niet gaan slapen. Problem solved, case closed.

Steve

Zo'n soort ding, een versie die je in het stopcontact moet steken. En dan zet je de stekker ervan in zo'n tijdklok-stopcontact. (je weet wel, zo'n ding voor als je op vacantie ben)

Free the whales!