elektrische motoren

Dit topic is gesloten

Hoi allemaal,

Zou er iemand mij misschien kunnen uitleggen wat het verschil is tussen een serie-motor, een shuntmotor en een compoundmotor.
Op het net vind ik de motoren wel, maar met zeer weinig uitleg. Een seriemotor moet altijd een weerstand hebben, want anders slaat ie op hol, een compound is dan weer een mix van een serie en een shuntmotor. Maar wat is nu een shuntmotor? En wat zijn inductiemotoren. Zelf heb ik al een paar boeken hierover proberen te lezen maar die staan alleen maar vol formules en gaan niet echt over hoe ze juist werken, gaan er verder niet op in.
Alvast Bedankt

het zijn alle drie gelijkstroom motors.
In een gelijkstroom motor zitten altijd 2 wikkelingen een anker wikkeling (de stator) en een rotorwikkeling. Je kunt die 2 wikkeling in serie zetten (een serie motor), parallel (een shunt motor) of een combinatie daarvan (een compound motor)

Serie-, shunt- en compoundmotoren zijn gelijkstroom-machines. Deze slaan op hol wanneer het magneetveld van de bekrachtigingswikkeling wegvalt. Dit heeft dus niks te maken met een weerstand!
Een seriemotor slaat al op hol wanneer hij zonder belasting wordt ingeschakeld. De veldwikkeling staat dan in serie met het anker en door de lage nullaststroom heb je bijna geen magneetveld. Een voorbeeld is de startmotor van de auto.
Een shuntmotor heeft een wikkeling parallel aan het anker staan en heeft dus altijd maximaal veld, je kunt dit dan wel weer regelen met een weerstand. De machine slaat op hol als dit veld wegvalt.
Gelijkstroommachines hebben een commutator(gelijkrichter) en koolborstels.

Inductiemotoren zijn wisselstroommachines. Hiervan zijn er ook weer diverse soorten. Deze hebben vaak geen koolborstels, maar voeren de energie aan de rotor toe door het draaiveld van het wisselstroomnet. Je kunt dit vergelijken met een transformator.

hoezo gelijkstroom motoren?
commutator=gelijk richter?
shuntmotor ankerwikkeling staat parallel over de rotorwikkeling(koolborstels)
word gebruikt bij handgereedschap ook wel universeel motor genoemt omdat deze constuctie zowel op wissel als gelijkspanning kan draaien.
seriemotor ankerwikkeling in serie met de rotor wikkeling
voordeel is een zeer hoog aanloop koppel.
nadeel is dat ze de neiging hebben om op hol te slaan.
eigelijk de enige machine die ik ken die een seriemotor gebruikt is een stofzuiger.

compound motor is een serie motor gecombineeerd met een shunt motor
http://members.home.nl/kpmeinesz/motor.bmp

er staan op het plaatje polariteiten aangegeven maar op wisselspanning draaien ze net zo goed mits de wikkelingen natuurlijk geschikt zijn voor wisselspanning
bij een wisselspanning zal het veld in zowel de rotor als het anker omdraaien waardoor de draairichting gelijk blijft
de draairichting kan je bij deze motoren verranderen door alleen de anker aansluitingen om te draaien of alleen de rotoraansluiting te wisselen.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op vrijdag 15 april 2005 22:35:24

Ja, een universeelmotor werkt op gelijk en wisselstroom en heeft de bekrachtiging in serie met het anker staan, maar een serie-, shunt-machine is een gelijkstroommachine. Seriemotoren worden gebruikt voor zware tractie (starten auto +/- 200Amp.). Deze motoren nemen zeer grote stromen op. Een stofzuiger heeft zeker geen seriemotor, maar een universeelmotor die er heel veel op lijkt (wikkelingen zijn voor wisselstroom).

De commutator bestaat uit koolborstels en een gesegmenteerd contactoppervlak op de rotor.
Stel je een gelijkstroomgenerator voor. Dit is exact hetzelfde als de motor, alleen wordt hij nu aangedreven. De inductiespanning in het anker is een wisselspanning (U=d(phi)/dt).
Ik heb helaas niet direct een link maar als je het geheel bekijkt zie je dat de stroom "gelijkgericht" wordt door de commutator. Zou je het contactoppervlak vervangen door sleepringen dan wek je een wisselspanning op.

geachte

ik zit ook met een vraag ivb met een um motor
dit is een wasmachien motor maar ik zou deze voor een andere functie willen gebruiken heb al diverse schakelingen geprobeerd zonder resultaat zijn er mensen die mij kunnen zeggen hoe ik deze wel dan aansluiten en eventueel regelen in snelheid

alvast bedankt

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

plaats het in het belachelijke te trekken geef dan een oplossing

GJ_

Moderator

Jorena.welkom op circuitsonline
Dit is een zeer oud topic waar je niks aan toevoegt. Open aub een nieuw topic, speciaal voor jouw motor. Dat scheelt een gelees voor we er achter komen dat het plots om een wasmachinemotor gaat.

Dit topic is gesloten