| Naam |
Bericht |
elmowww
|
Ik vind tevens dat het gebruik van scheldwoorden en/of afkortingen daarvan ook wel weggelaten mag worden
Niet akelig bedoeld Bertrix, maar je hielp me wel even herinneren...
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
|
Bertrix
|
quote:
Aan wat liet ik je herinneren?
|
dwar
|
Hier wou ik ook even mijn relaas over geven.
Ik ben het er mee eens dat een post eerst over gelezen moet worden voor je hem post. en dat het anders gewoon knullig over komt.
<-- Nu heb ik het hele verhaal van de TS samen gevat neer gezet.
Idd wel heel erg kort. Maar wat ik bedoel is dat er ook vaak om de esentie heen gepraat word.
Een voorbeeld is best oke hoor vind ik... maar 4,5,... (Tel is bij de TS) vind ik zwaar overdreven.
Over netjes typen is iedereen het eens. Mijn vraag wat is de ideale lengte van een post, om interesant te blijfen en toch voledig te zijn.
|
The Force
Golden Member
|
@dwar: behoorlijk knullig, 3 spelfouten in je post als je zelf een heel relaas houdt over netjes typen...
Om maar aan te geven dat iedereen begrijpt wat je bedoelt ook als je zo nu en dan eens een spel- of stijlfout maakt.
(was het nou echt nodig hiervoor een topic van bijna een maand oud te kicken?!)
May The Force be with you...
|
Sparks
Golden Member
|
Ik tel 4 fouten.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Rd12tf
Golden Member
|
Als je die vergeten hoofdletter meetelt 5.
MvgEat
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Sparks
Golden Member
|
Hieruit blijkt wel weer dat een simpele spelfout iedereen overkomt.
Er zijn natuurlijk topic starters bij waarvan je de tekst drie keer moet lezen en decoderen.
Maar ja then again mijn neef is ook slecht in theorie maar bouwt wel een boot van tig meter.
Oftewel met andere woorden je kunt slecht zijn in taal maar goed in solderen en formules uitrekenen.
Ik stoor me er in elk geval niet aan. Of het moet echt niet te begrijpen zijn.
9 van de 10 keer lees ik er wel overheen.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Rd12tf
Golden Member
|
quote: Op 18 mei 2005 17:28:17 schreef Sparks:
Hieruit blijkt wel weer dat een simpele spelfout iedereen overkomt.
Er zijn natuurlijk topic starters bij waarvan je de tekst drie keer moet lezen en decoderen.
Maar ja then again mijn neef is ook slecht in theorie maar bouwt wel een boot van tig meter.
Oftewel met andere woorden je kunt slecht zijn in taal maar goed in solderen en formules uitrekenen.
Ik stoor me er in elk geval niet aan. Of het moet echt niet te begrijpen zijn.
9 van de 10 keer lees ik er wel overheen.
Nee, ik stoor mij er ook niet aan, spel/type en taalfouten/stijlfouten maak ik ook en dit is nog altijd een elektronica forum en geen taalforum ...
MvgEat
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Henry S.
Moderator
|
http://www.circuitsonline.net/forum/view/21816
Ik bedoel maar, what's next? Haags en Limburgs?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Joeri de Man
|
quote: Op 18 mei 2005 15:36:45 schreef Lucky luke:
ik heb niet echt dyslexie of zo, maar soms wat moeite met ij, ui (gaan doorelkaar) dubbelzetters e.d.
waarom ik toch geen dyslexie denk te hebben:
lees veel, en zonder moeite
Dit vind ik wel een leuke om toch maar even op te reageren.
Ik lees/las toch ook best wel veel en zonder moeite, als je mij een lijst met woorden geef, waarvan ik er zoveel mogelijk moet oplezen in 1 minuut, scoor ik hoger dan het gemiddelde.
Echter, geef je me een lijst me woorden die ik niet ken of die niet bestaan, kom ik er niet uit.
Dus wat dat betreft, zegt dat lezen niet zoveel.
Nou is het leuke dat dyslectie niks zegt over je intiligentie, ik heb alleen wat meer tijd nodig dan anderen, maar uit testen blijkt dat ik gewoon het havo niveau heb. (is dat hoger dan gemiddeld nederland?)
ach ik vergis mij ook wel is tussen g en ch, dat ik licht schrijf waar ligt had moeten staan en vice versa.
goed dat moest ik ff kwijt. (ik gooi hem er bewust even in)
groeten
Joeri
LED there be light -- Wie maakt er een printje voor mij?kleuren touchscreen te koop. ACX501AKM-7
|
elmowww
|
Maar waar de essentie van het topic ligt, is waarschijnlijk dat het wel leesbaar is. Het is hier niet het nationale dictee of zo, ook niet het "het groene boekjes forum", maar het is wel nederlands.
Waar ik me aan stoor zijn dingen als totaal geen leestekens, hoofdletters, spelling en dergelijke.
Dat er 3 fouten in een post zitten ok, maar 3 woorden die (toevallig) goed gespeld zijn? Nee dankje...
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
|
Nightwalker
|
Er is een verschil tussen onduidelijk schrijven en een paar veel voorkomende afkortingen gebruiken. Zelf erger ik me ook aan de taal (en erger) die in sommige posts worden gebruikt. zoals dat stukje wat de TS (of mag ik niet afkorten?) laat zien, en het voorbeeldje van Henry S.
Zelf ben ik ook (nog een beetje) dyslecties. Dyscalculie heeft het grotendeels overgenomen. Ik beheers de Nederlandse taal in schrift niet zo goed, en maak dus regelmatig fouten. Maar als ik dan daar op wordt beoordeeld door een paar intelectuelen die (bijna) perfect de taal beheersen, en er de intelegentie van de persoon op beoordelen, word ik een beetje kribbig. Aan mijn spraak is het niet te horen. Ik ben limburger en spreek een van de dialecten. Maar als ik tegen een vreemde limburger nederlands spreek denkt hij dat ik van ver buiten de provincie kom.
Met een toetsenbord worden de fouten alleen maar erger als ik niet oplet, of de text overlees. Tijdens het typen kom ik erg vaak op meerdere toetsen tegelijkertijd, en moet ik steets weer corigeren. Er kan dan altijd wel een fout doorglippen. Het komt waarsschijnlijk door mijn dieptezicht probleem. Mijn linker oog is zo goed als blind.
Zelf vindt ik dat "osst-zwevezeels nederkoeterwaals" ook veel te ver gaan. En het is niet te lezen. Maar wat ik hier zie is dat een heleboel mensen het hebben over TS'ers die deze vorm van onbegrijpbaarheid gebruiken. Maar wat dachten julie van de antwoorden die er in deze "taal" gegeven worden? Lijkt mij vrij ergelijk als je het niet kunt lezen. Als de antwoorder al serieus was. Want met zo'n taal heb ik daar mijn twijfels over.
En over de afkortingen gesproken. Het is een beetje een ontsnapping aan de saaiheid van de nederlandse taal. Als je af en toe eens een afkorting gebruikt zoals "idd, wss, mss, d8, suc6, en vele andere" maakt het de text niet onleesbaar of onduidelijk. Het zijn enkele vaste ingeburgerde afkortingen die bijna iedereen kent. Terwijl de rest van de text (zo'n 98%) gewoon ABN is.
quote:
Waarom wordt het dan wel op de Duitse wereldomroep gedaan?
Citaat van een artikel uit de Metro of Spits (weet niet meer welke)
code:
Klingon-dienst op Duitse radio
KEULEN - De Duitse wereldomroep is een nieuwe dienst in de taal
Klingon begonnen. Klingon wordt gesproken in de Amerikaanse
sciencefiction televisie- en filmreeks Star Trek.
De zender Deutsche Welle meldt al jaren nieuws in dertig andere
talen. (ANP)
Electronica componenten bevatten rook. Want als de rook er uit is, werkt het niet meer.
|
Chris Hogevonder
|
Ik ben het met de TS eens.
Ik ben actief op meerdere fora (ik hoop dat ik de meervoud goed heb, en anders doen we de Nederlandse variant, namelijk forums), en het valt mij op dat hier het taal gebruik soms veruit bedroevend is.
Wat mij wel opvalt is, dat de vlaamstalige Belgen sowieso een iets ander taalgebruik hebben dan de Nederlanders. Voor een Nederlander is dat ook af en toe lastig te lezen, omdat hier een meer direct taalgebruik gebruikelijk is en er toch wat verschil in woordgebruik zit. Maar dit is iets wat ik juist wel grappig vind (als kost het me soms wat moeite).
Wat betreft spelfouten, ik weet dat ik heel veel fouten maak met de d's en de t's. Ik baal daar zelf ook van, maar maakt dit iemand dom? Misschien zou het dan namelijk verklaren waarom ik inmiddels 6 jaar doe over een 5 jarige universitaire studie  .
Er zijn voor het taalgebruik op internet duidelijke gedragsregelens ( de Netiquetten). Centraal daarin staat dat je elkaar met respect moet behandelen en dat je rekening moet houden met de lezer (dus is je tekst ook voor een ander wel te begrijpen). Wat mij betreft is dit een soort grondwet waarna moderators ook mogen optreden. Dus wanneer 1 van de regels overtreden wordt, moet in mijn ogen de poster gewaarschuwd worden. En dus ook wanneer een bericht door dialect, sms-taal of bizar slechte spelling onleesbaar is.
En voor de mensen die de nederlandse taal niet goed genoeg beheersen omdat ze van oorsprong uit het buitenland komen. Er is een taal die simpel is en door veruit de meeste mensen hier begrepen wordt, namelijk het Engels. Als je het gevoel hebt dat het in het Engels duidelijker kan, doe het dan ook in het Engels (wel ff een reden erbij geven, anders wordt je daar weer op afgebrand).
Ook al kan je het kopen, zelf maken is leuker
|
steve c
|
Chris,
Ik ga niet akkoord met jouw mening. Het kan goed zijn dat vele mensen de taal niet goed kunnen schrijven, maar maak er geen algemene regel van dat Belgen minder goed Nederlands kennen dan jullie Nederlanders zelf.
Als je ziet hoeveel uren Nederlands (5 per week) wij in België in het middelbaar onderwijs krijgen, naast Frans en Engels en Duits, dan denk ik niet dat deze taal hier stiefmoederlijk wordt behandeld.
Natuurlijk lappen veel jonge mensen de regels aan hun laars, wat ik zeer jammer vind. Taal is een middel om je gedachten aan de medemens kenbaar te maken. Dit doe je met respect. Respect begint met het volgen van de afspraken, net zoals er die zijn voor het verkeer bijvoorbeeld.
Moderne middelen zoals SMS, e-mail of chatten, hebben op 10 jaar tijd het taalgebruik van onze jongeren heel erg negatief beïnvloed, en dit merken we dagelijks. Op een forum of tijdens het chatten kunnen ze er natuurlijk alleen maar om lachen. Maar als ze later gaan solliciteren in de arbeidsmarkt voor hogere functies vallen ze gegarandeerd door de mand. Daar kun je prat op gaan.
Iemand die zijn taalgebruik verzorgt heeft alvast een voorsprong hoor. Het is nog altijd één van de bouwstenen van een succesvolle loopbaan.
When all else fails, there is always my big hammer...
|
Electrogek
|
quote:
maare we zitten hier niet op een "de nederlandse taal" forum [Bericht gewijzigd door Electrogek op 19 mei 2005 11:28:12]
http://devilmastah.mine.nu/ voor laseristen --> http://devilmastah.mine.nu/lasershows/ <-- upload your show
|
steve c
|
Well, dear visitor,
isn't this a real cut to the chase ...
|
Chris Hogevonder
|
quote: Op 19 mei 2005 11:21:09 schreef steve c:
Chris,
Ik ga niet akkoord met jouw mening. Het kan goed zijn dat vele mensen de taal niet goed kunnen schrijven, maar maak er geen algemene regel van dat Belgen minder goed Nederlands kennen dan jullie Nederlanders zelf.
Uhm... dit is dus duidelijk verkeerd overgekomen...
Ik wil absoluut niet beweren dat belgen slechter Nederlands spreken (waarom winnen ze anders al vele jaren van de Nederlanders met 10 voor Taal...). Wat ik bedoelde was dat Vlaams toch best wel anders kan zijn dan Nederlands (moet je toch met me eens zijn). Jullie hebben vaak net wat andere woorden dan in Nederland gangbaar zijn, en dat kan het voor een Nederlander lastig maken, maar dat bedoel ik absoluut niet negatief. Het zijn van diezelfde verschillen als tussen het Engels uit de VS en de UK. Het is allebei Engels, maar toch anders. Ik vind het juist grappig om te zien welke woorden jullie gebruiken (zoals reparateur/hersteller). Over het algemeen zijn Belgen erg taal-puristisch, dus hanteren jullie een echt Nederlands woord voor iets, ipv een vernederlands Engels of Frans woord.
|
steve c
|
Dat is wel juist chris. Maar het valt op hoe op een kleine oppervlakte zoals België, de dialecten zo erg kunnen verschillen.
Taal is een zeer levendig iets, en etymologie is een fascinerende wetenschap.
Het Nederlands van boven de grens en het Vlaams zijn wel oorspronkelijk onstaan uit dat 'Middelnederlands', maar de invloeden van de bezetters alhier (Spanjaarden, Fransen, enz...) hebben waarschijnlijk in België een grotere diversiviteit aan dialecten voortgebracht dan bij jullie.
Nochtans is het Algemeen Nederlands voor ons beiden in principe hetzelfde, maar jullie hebben een ander accent dan wij. Anglicismen zijn meer ingeburgerd in Nederland dan bij ons. Alhier is de invloed van het Frans zeer groot, trouwens in Wallonië zitten we met onze Franstalige buren toch hé ?
|
Chris Hogevonder
|
Ik weet eigenlijk niet of België meer dialecten heeft dan Nederland... Ik zou daar echt geen uitspraak over durven doen. Nederland kent ook een grote verscheidenheid.
Maar daar is dit topic / forum niet voor.
En daarom horen dialecten (anders dan programeertaal dialecten) hier ook niet thuis.
|
Stefaan Van Slycken
|
Ik weet het niet hoor, maar dingen als w8, iig, mss,... maken een tekst niet echt leesbaarder voor mij. Al is dat natuurlijk heel subjectief, want dingen als enz, aub, ca doen weinig afbreuk aan de snelheid waarmee ik een tekst lees; misschien zijn de eerstgenoemde afkortingen nog wat te nieuw om vlot gelezen te kunnen worden. Wie dag in dag uit verkort SMS't leest die misschien zo vlot als voluit getikte woorden, maar ik, oude bal van 23, dus niet.
Bovendien moeten we hier niet onder de 180 karakters per post blijven (thank g*d  ) waardoor ik echt het nut van het inkorten niet inzie. Leesbaarder wordt het er voor mij niet op.
En blijkbaar komt mijn aankaarten van het verband intelligentie-taalgebruik een beetje verkeerd over, ik heb de indruk dat de meesten denken dat ik sowieso veronderstel dat iemand die een tikfout maakt of al eens een vervoeging van een werkwoord fout heeft iets mankeert of verstandelijk tekort komt -- dat is zeker NIET mijn stelling. Diegenen die aan dyslexie of verwante problemen lijden hebben mijn volste respect, de reacties hier tonen nog maar eens aan hoe frequent dat probleem voorkomt. Ik veronderstel toch dat ik het een "probleem" mag noemen, ik denk niet dat "ziekte" een flatterende benaming is. Ik bedoel alleszins niks denigrerend.
Waar ik vooral naar tracht is een LEESBARE, GESTRUCTUREERDE, DUIDELIJKE post.
En wie dan vindt dat ik zit te muggeziften over een vervoeging van een werkwoord of een d-, t-, of dt-fout: die regels zijn er volgens mij toch ook om duidelijk te maken bij welk onderwerp een werkwoord hoort, in welke tijd het staat, en waarover het gaat? Dat valt volgens mij evengoed onder de noemer van duidelijkheid als het in correcte volgorde plaatsen van de woorden van een zin.
@chris: de regels voor werkwoordvervoegingen zijn toch niet zó moeilijk -- vergeef me, maar als je een universitaire studie aankan maar je hebt last met "dt" wijst dat er volgens mij gewoon op dat je geen moeite doet om het nog eens op te zoeken en er dan ook rekening mee te houden zodat je de juiste reflex aankweekt.
Bij deze (en uit het hoofd, dus er kunnen foutjes instaan  ):
je gaat steeds uit van de STAM van een werkwoord, dat is bij de meeste werkwoorden de infinitief zonder -EN (bvb "zwemmen", stam = "zwem")
ENKEL EN ALLEEN bij de tweede (JIJ) en de derde persoon enkelvoud (hij/zij/het) in de TEGENWOORDIGE TIJD wordt er een -t aan die stam toegevoegd. UITZONDERING: als de tweede persoon enkelvoud àchter het werkwoord in de zin staat: géén t! (bvb "jij zwemt" - "zwem jij") -- probeer dit ook eens met een werkwoord waarvan de stam eindigt op een d of een t, zoals bijvoorbeeld antwoorden: je krijgt dus enkel een t erbij op het einde in deze gevallen: "hij/zij antwoordt" en "jij antwoordt", maar dus niet bij "antwoord jij". Ook NOOIT in de verleden tijd, voltooid deelwoordt, of eender wat. Nooit: "hij heeft geantwoordt".
Voltooid deelwoorden geven soms ook problemen; is het "hij heeft getwijfel d" of "hij heeft getwijfel t"? -- zet het werkwoord even in de verleden tijd: "hij twijfel de", dus: het voltooid deelwoord eindigt op een d. Laten we dat eens doen met "staken": "hij staakte" - "hij heeft gestaakt".
Ik denk dat dat de voornaamste regels zijn waar je rekening mee moet houden. Deze zijn natuurlijk de regels voor de regelmatige werkwoorden (logisch als je 't zo leest), voor de onregelmatige: bij twijfel woordenboek raadplegen. Maar het gros van de fouten gebeurt tegen de regelmatige werkwoorden denk ik.
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
|
Ives
|
Ik probeer eigenlijk altijd om mijn tekst in verschillende alinea's op te delen, ik vind dat dit het ook een stuk leesbaarder maakt. Ik ben zelf ook 14 jaar, maar ik typ dus altijd zoals ik hier typ. Als je hier nu eens een DT foutje maakt, of een typfoutje, dat zal de tekst echt niet minder leesbaar maken.
[iemand anders mode]
ge hed natuurlijk altij van die manne die denke da ze zo maar wa kunne type zonder aan al de rest te moete denke hé
[/iemand anders mode]
Er zijn dus inderdaad mensen die zo de hele tijd typen, en vooral bij grote lappen tekst is dit moeilijk te lezen.
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
|
Jonathan
IDLE Moderator
|
quote:
Dat zou ik eigenlijk ook niet weten, en zoals je zei dit doet er eigenlijk niet echt toe in dit topic. Ik versta wel wat steve C wil zeggen. Wij wonen niet ver van elkaar in het "verre" west-vlaanderen en als wij samen in dialect beginnen (onze dialecten verschillen dan ook nog eens een hoop) verstaat er ons zeker (bijna) niemand. Wij westvlamingen worden dikwijls door nederlanders en eigenlijk door de rest van de nederlandssprekende belgen als onverstaanbare 'boeren' beschouwd. waarschijnlijk daarom de reactie van steve C. (Het is zo erg dat ze een westvlaming - al spreekt die AN - ondertitelen op TV)  .
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je je niet in AN moet kunnen uitdrukken, zowel geschreven als gesproken, dit blijft uiteindelijk de norm.
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
|
Ives
|
Ik vind het ook altijd erg om te zien dat ze een belgische serie in nederland uitzenden, ondertitelen... Maar hier in belgie zijn nederlanders soms ook niet te verstaan als ze geen AN spreken. Als we nu allemaal gaan spreken zoals op deze laatste pagina (no offence, maar met elektrogek als uitzondering.  ) dan zal het forum een stukje leesbaarder zijn. Niet dat het forum nu moeilijk is om te lezen, maar sommige topics zijn toch net op het randje. Ik heb niets tegen dyslectische mensen, maar om nu een compleet onleesbare tekst te schrijven, in hun signature zetten "dyslectisch" en dan een paar posts laten gaan zeggen "lees men sig eens", dat is ook niet zo handig. Ik weet van mezelf ook dat ik taalfouten maak (en TE veel volgens men moeder...), maar als ik mijn teksten later nog eens terug lees na bv. een topic kick, dan moet ik toch nooit zelf gaan decoderen.
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
|
Stefaan Van Slycken
|
Over het aantal dialecten kan men blijven twisten, je noemt bijvoorbeeld het West-Vlaams, maar ik geloof dat je mits enige "training" ook aan de tongval kan horen of iemand uit het Brugse, of van de kanten van Roeselare, of van dichter tegen "Vrankrijk" komt... zijn dat dan verschillende dialecten, of valt dat onder dezelfde noemer?
En in verband met die ondertitelingen: een Nederlander wordt op de Vlaamse TV ondertiteld, een Vlaming wordt op de Nederlandse TV ondertiteld, ik veronderstel dat men het soms gewoon doet om mekaar te koeioneren. Ik vind niet dat er in "Baantjer" of "Flikken" een zulkdanig rauw bargoens gekoeterwaalst wordt dat een ondertiteling noodzakelijk is. Maar ja, zo de streken zo de kazen zeker?
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
|
Boudie
|
Wat nâh dialect.
Ik begrèp goudeiâhrlèk echt niet wâh ut hieâh allemaal oveâh gaat... Ik zit hieâh gewoân constant tuh flippen van al dat gezèk.
http://www.plathaags.nl/plathaags/
Ik ben het met de topic-starter helemaal eens. Sommige posts zijn echt niet te volgen door de gebruikte "modieuze" baggertaal.
@AanIedereenDieDatSoortTaalGebruikt:
Wil je ooit in een fatsoenlijke, professionele, omgeving je brood verdienen, leer dan zo snel mogelijk dat vreemde taalgebruik af.
Uiteraard kan iedereen wel eens een fout maken, dat wordt je echt niet aangerekend. Eén van mijn beste collega's is dyslectisch. Dat vangen zijn collega's op door hem (op fatsoenlijke wijze) te corrigeren. Probeer de mens daarbij vooral in zijn waarde te laten!
Geforceerd stom taalgebruik wordt echter niet geaccepteerd.
Overigens besef ik dat mijn intolerantie in deze kwestie vooral moet zijn bepaald door het feit dat ik al tegen de 50 loop...
|