vonk sterker maken mogelijk? (voor brommer)

Dit topic is gesloten

hallo,
ik heb een brommer en zou iets willen proberen maar ik heb een vraagje of ik de vonk sterker zou kunnen maken???

grtzzz koen

Een goede bobine, bougiekabel en bougiedop kopen zal het meest effectieve zijn dan ;-)

Ik zou eigenlijk de reden wel willen weten :)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

staat dit niet wat verkeerd gepost ? <<Audio>> ?

Meten is weten!
KT88

Overleden

Right. Kan ik wat aan doen ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 8 mei 2005 21:18:18 schreef electronicaboy:
hallo,
ik heb een brommer en zou iets willen proberen maar ik heb een vraagje of ik de vonk sterker zou kunnen maken???

grtzzz koen

een sterkere vonk? gaat nie lukken tenzij je een andere bobine gebruikt, maar een kwalitatief betere vonk kan wel, bijvoorbeeld de twin of triple sparkplug, maar ach of je daar vermogen mee wint in een tweetakt motor betwijfel ik. goede carburatie is hetgene wat aandacht nodig heeft (als je uit ben op vermogen/betere verbranding)
(misschien lambda sonde inbouwen? :-))

Michel

twin en tripple sparkplugs kunnen je motor te warm maken.
met als extreem het smelten van de zuiger.
Met het juiste ontstekings tijdstip en carburatie is veel meer redement te behalen.

Op 8 mei 2005 23:29:07 schreef The Headhunter:
twin en tripple sparkplugs kunnen je motor te warm maken.
met als extreem het smelten van de zuiger.
Met het juiste ontstekings tijdstip en carburatie is veel meer redement te behalen.

Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar dat is de grootste onzin die er is. Je heb warme en koude bougies. Maar dit heeft niks met de temperatuur van de motor te maken. Een warme bougie kan de warmte van de electrode minder goed kwijt. De electrode wordt dus warmer. Dit is nodig om de electrode schoon te branden, anders slaat deze vet en kun je gaan lopen. Heb je een zwaar opgevoerde brommer, dan wortd de temperatuur in de motor een stuk hoger. De electrode kan gaan smelten en dan gebruik je een koudere bougie.

En een bougie met meerdere electroden waar jij het over hebt verkleint alleen maar de kans dat er geen eens een vonk overslaat.

het was de reden dat mijn iets te snelle plof met smelt sporen in de zuiger uitviel, bij de specialist vertelde men mij dat je geen bosch super 4 in een brommertje kon draaien omdat dan de verbranding te explosief verliep.
sindsdien reed ik met standaart bougies en nooit meer problemen gehad met het motortje.

Er bestaat een kant en klare vonkverbreder.

20 jaar geleden kon je dat zo kopen. Het principe is eenvoudig: in een gesloten bakeliet kokertje worden twee metalen strips op een vierkant profieltje gemonteerd. Een beetje zoals bij een transformator. Je hebt een primaire kant en een secundaire kant. Wanneer je dan hoogspanning voedt aan de ene kant, krijg je ook die hoogspanning aan de andere kant, maar met een iets grotere vonk. Hetzelfde principe krijg je wanneer je de bougiekabel één cm van de bougie houdt, dan springt er een vonk over naar de bougie en de bougie vonkt iets sterker. Om dit principe kracht bij te zetten, had de marktkramer een oude kevermotor geïnstalleerd, waarbij hij zo'n ding ertussen had zitten (zit tussen verdelerkap en bobine). Toen hij één voor één de bougiekabels van de kever lostrok, bleef die draaien, tot hij slechts op één cilinder draaide, en niet stilviel. toen hij het experiment herhaalde zonder dat ding ertussen, viel de motor al stil na het losmaken van de tweede kabel... Ik heb dan ook zo'n ding gekocht en op mijn mazda 323 gezet en dat heeft altijd goed gewerkt. In de winter kon je zelfs gewoon starten zonder choke (was nog manueel destijds). Ik heb het spul waarschijnlijk nog liggen, als je wil stuur me een e-mail, kun je het overnemen van mij.

When all else fails, there is always my big hammer...

ma ik heb geehoord dat ze vroeger iets in de winkel hadden dat je tussen de bougiekabel moesrt aansluiten en dat hij dan harder rijdt

Heb jij nu gelezen wat ik daarnet hierboven gepost heb of niet ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik heb nu nog een mazda 323 van 19 jaar en diene loopt nu nog als een zonnetje.
Waarom steek de fabrikant geen vonkverbreder in de wagens?
Volgens mij omdat die toestanden van twin- tripple sparkplugs
en vonkverbreders mede de oorzaak zijn van gaten in de cilinder te branden.

Ik betwijfel of zo'n vonkverbreder wel zo een negatief effect kan hebben op de verbranding. Trouwens, het is toch de vonk die het mengsel ontsteekt en het mengsel die ontbrandt ?

Dat kleine vonkje er bovenop zal aan die zuiger niet echt veel schade kunnen aanrichten. Gaten in de zuigers worden meestal veroorzaakt door een te arm mengsel, verkeerde warmtegraad bougie, zelfontbranding van brandstof met te laag octaangetal (pingelen), of verkeerde kleppenstelling.

In de oude wagens werd dit niet standaard geïnstalleerd omdat iedere dollar die men kan sparen in de automobielsector zal worden gespaard. Trouwens, electronische ontsteking bestond al van in de jaren '70 en toch werden nog vele wagens uitgerust met contactpunten.

Nu, de huidige electronische injectiesystemen met hoogspanningsonsteking leveren een vonk die 10 maal sterker is dan die oude bobijntjes. Dus die vonkverbreder doet helemaal geen kwaad, hij zorgt enkel voor een goede vonk, zoals we nu kennen.

En die verhaaltjes over brommers die kapot gaan zal wel te maken hebben met het feit dat die dingetjes worden opgedreven tot waanzinnige snelheden, waarbij vastlopers en gatenbranders meestal te maken hebben met overdreven toerentallen en het niet geschikt zijn van het motorblokje voor racen.

bij normaal gebruik van een vonkverbreder of een superbobine (jawel dat heeft ook nog bestaan in de seventies) kun je geen schade aanrichten aan de zuiger.

When all else fails, there is always my big hammer...

Je zou misschien wel een gat in je zuiger kunnen branden bij een te warme bougie. De bougie zou kunnen gaan gloeien, waardoor het mengsel niet door de vonk maar door de gloeiende electrode wordt ontstoken. Dit gebeurdt dan veel te vroeg en de maximale verbranding gebeurt voor het bovenste dode punt (BDP). Het mengsel kan dan niet uitzetten (omdat de zuiger niet naar beneden gaat) en wordt extreem heet.

Een bougie kan ontzettend veel vertellen over de motor. Vooral het mengsel. Draai hem er eens uit en kijk maar eens naar de (massa-)electrode. Deze moet donker bruin zijn tot zwart (bij een brommer). Maar zeker niet echt zwart (nattig) of wit.
Bij een moderne auto mag de electrode best wit zijn. Deze rijden op een armer mensel om aan de milieu-eisen te voldoen en om zuiniger te rijden.

Als je zo'n von-verbreder er tussen plaatst zou je MISSCHIEN een have km/h harder kunnen rijden omdat hij minder vonkjes laat liggen en dus iets rendabeler rijdt. Meer niet. Het is puur je mensel wat het werk verricht.
Wat wel erg belagrijk is is je ontstekingstijdstip. Maar als je een cdi heb heb je daar ook geen omkijken naar :D.

Veel succes met het opvoeren ;).

kzou toch willen proberen of het zou werken ma kan er iemand iets voor in een schemaatje zetten ofzo kden met spoel ofzo dat je het sterrker kunt maken

Op 10 mei 2005 19:35:37 schreef electronicaboy:
kzou toch willen proberen of het zou werken ma kan er iemand iets voor in een schemaatje zetten ofzo kden met spoel ofzo dat je het sterrker kunt maken

offtopic
[het is wel eens eerder ter sprake geweest op CO]

Van dit soort antwoorden baal ik soms. Af en toe een schrijffout oke, maar ik moest 3x lezen voordat ik het begreep. Als je wil dat we moeite voor je doen, doe dan ook een beetje je best om duidelijk over te komen.
/offtopic

Michel

Ik Denk ook dat het geen nu heeft, je kan beter een binnenrotor ontsteking kopen (bijv HPI) kijk is op een van de online brommer winkels (bijv http://www.50cc.nl)combineer die ontsteking met een glasvezel bougiekabel en dat schilt al een stuk meer.

IC3|\/|4|\|

nog even fouten corrigeren

Geen NUT heeft

en www.50cc.nl

Als hier ooit nog eens iemand komt met deze vraag, velleman heeft een elektronische ontsteking kit gebaseerd op een snelschakelende Darlington transistor die je vonk mooi oppept.

Scheelt echt dag en nacht als je deze op je scooter of brommer installeert, je weet niet wat je meemaakt in hoe responsief hij is en hoe goed hij dan start en hoe netjes hij stationair draait.

Ik had het op een Kreidler geinstalleerd met een mahler super breitwand cilinder en hij liep van halfslachtig naar ineens prachtig strak en responsief.

https://www.soldeerbout-shop.nl/high-q-kits/5071-velleman-k2543-elektr…

Daar kom je nu pas mee aan! :( :(
Ik heb mijn brommer 18 jaar geleden naar de sloop gebracht omdat ik ondanks de hulp van CO net als electronicaboy geen betere vonkjes kon krijgen.

[Offtopic]
Toch wel handig, dat geel kleuren van de achtergrond.
[Ontopic]

Ooit iets gebouwd voor mijn Kreidler met een omvormer die een condensator naar 400V oplaadt en via een thyristor (uit een tv) door een autobobine joeg. Als je 3 cm in de buurt van de bobine kabel kwam kreeg je zelf ook een optater...

https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-198004/42710

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Op dinsdag 10 mei 2005 19:35:37 schreef electronicaboy:
kzou toch willen proberen of het zou werken ma kan er iemand iets voor in een schemaatje zetten ofzo kden met spoel ofzo dat je het sterrker kunt maken

Een betere vonk heeft echt geen enkele zin. Waar ik vroeger wel tegenaan liep is je maximum toerental icm met contact punten dan merkt je dat op hoger toerental het niet meer efficient werkt en dan heb je elektronische ontsteking nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Van deze koe zijn zelfs de overblijfselen ondertussen verdwenen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 26 februari 2024 20:44:17 (10%)

Dit topic is gesloten