Aansluit schema frequentieregelaars.

Goedendag,

Ik ben nieuw hier op het forum dus aangenaam allemaal, ik ben Joost 22jaar elektro student.

Ik heb binnenkort een project met een opstelling met 4 motors. 3 daarvan ga ik aansturen via freq. regalaars en 1 met een relais.

Nu mijn vraag hoe de boel volgens de normen moet aangesloten worden. Dan doel ik met name op de beveiligingen zoals noodstop, zekeringen, etc.

De freq regelaars stuur ik met een PLC aan. Mag/moet ik hiervoor ook een ingang reserveren voor de noodknop?

Ik heb even het schema getekend zoals ik dacht dat het aangesloten moest worden.

Zijn hier nog aanmerkingen op??? Bijvoorbeeld volgordes, types, of ik thermische zekeringen moet gebruiken etc...

http://img147.echo.cx/img147/1717/schema1fx.th.jpg

MVG Joost

bij mijn weten moet je aan een frequentie omvormer een 24 volt signaal geven als "vrijgave". dit signaal over het noodstoprelais laten lopen. de omvormer stopt dan onmiddelijk zonder problemen met gegevensverlies etc.

Volgens de normen... eerst moet je de risicoanalyse doen - hoe gevaarlijk is je machine voor de operator. Pas dan kan je een veiligheidsklasse bepalen. Bv Moet je machine een gecontroleerde noodstop kunnen uitvoeren - dan moet je binnen de 3 seconden ( standaard )stoppen en dan je machineassen loszetten. Met welke regelaars werk je? Indien gewone scalaire regelaars dan moet je een remweerstand plaatsen ( indien hij niet aan boord is ) Iedere regelaar moet een snelle smeltzekering in de voedingslijnen krijgen - geen thermische veiligheid - je moet wel een trip contact ( storingscontact ) van je regelaar gebruiken om de toestand van je drive en motor te kennen. Een noodstop moet ALTIJD via een noodstoprelais op een plc aangesloten worden....

Meten is weten
DE OLDE

Overleden

Je moet verder ook speciale emc afgeschermde kabel tussen freq.reg. en motor gebruiken of een z.g.n. sinus filter plaatsen, anders heb je kans dat de hele omgeving prettig gestoord wordt

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

die trafo mag je volgens mij niet op die manier aansluiten.
iig lager afzekeren als 32 amp.
gebruik tussen je plc en je frequentie regelaar een mini relaisje ,dit om narigheid uit je freq. of het veld ,niet in je plc te krijgen.
noodstop moet op twee manieren nl. hardware en software.
en gebruik zoals al gezegt, een noodstop relais.

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!
Sine

Moderator

Eventjes tussendoor ...

Ondanks een opleiding electrotechniek heb ik nooit een noodstop relais van dichbij gezien ... en google is niet erg scheutig met info ( behalve dat pilz er in z'n assortiment heeft )

Weet iemand ergens een goede uitleg over werking / aansluiting van zo'n ding ?

Meten is weten
Sine

Moderator

Ik bedoelde eerderr een stukje zoals je in een leerboek zou vinden, ook met relatie tot de voorschriften, maar dit helpt ook al een eind op weg ...

Als ik bijvoorbeeld een kolomboormachine heb en ik hang in de start stop een verbreek contact van de noodstop voldoe ik dan aan de voorschriften ?

Ik weet wat je bedoeld - het is echter niet zo eenvoudig dit zomaar uit te leggen, mede omdat de regels nu en dan eens wijzigen. In het AREI staat alles beschreven - echter zeer begrijpbaar is het niet. Pilz heeft ooit een beknopt boekje uitgegeven met het gros van deze regels duidelijk uitgelegd. Ik weet echter niet of dit boekje nog verkrijgbaar is.

Meten is weten
DE OLDE

Overleden

N.a.v. de noodstop kwestie het ligt er maar aan wat over wat voor machine het gaat , er wordt een analyse gemaakt van wat is de kans op een incident en als er iets gebeurt wat is dan het mogelijke lichamelijke letsel, hier komt een behoorlijk percentage bij van hoe zwaar schat je een situatie in. Wil je aan de veilige kant zitten kies dan voor de grootste veiligheid, gebruik een z.g.n. veiligheidsbouwsteen (bijv. fabr.Schmersal) deze hebben een NO en NC circuit (of twee circuits); een nooduitknop heeft dan een maak en verbreek contact dit gescheiden moeten zijn. Voor transportbanden zijn z.g.n. koordschakelaars deze zijn op een bepaalde lengte gespannen, trek je eraan of breekt het trekkord dan springt de installatie op noodstopsituatie

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

tja noodstoppen, al twee keer meegemaakt dat die dingen niet altijd nut hebben. Als mensen met de vingers in de machine zitten dan proberen de noodstop in te drukken.

Beter is door analyse de machine anders veilig te maken:
1 Afscherming door bv hekjes en kooi constructies
2 Twee handen beveiliging
3 Automatische afschakeling bij het betreden of insteken van lichaamsdelen in de machine
4 geschoold personeel verplichten, en voor de leveranciier een duidelijke gebruiks aanwijzing van de machine.
5 Op toe blijven zien dat machines volgens de richtlijnen gebruikt worden en dat veiligheids voorzieningen in stand blijven.

Peter

Om juist te zijn zou je je motoren nog moeten aarden. En eventueel ook de frequentieregelaars zelf.

Op 12 mei 2005 10:38:41 schreef Overdrive:

Zijn hier nog aanmerkingen op??? Bijvoorbeeld volgordes, types, of ik thermische zekeringen moet gebruiken etc...

[[url=http://img147.echo.cx/img147/1717/schema1fx.th.jpg]afbeelding][/URL]

een aardlek van 40A
wat is het nut daarvan?

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
GJ_

Moderator

Schema is een puinhoop (sorry). Die noodstop mag zo alleen bij bijvoorbeeld transportbandjes. Als er serieuze bewegingen in gang gezet worden is een noodstoprelais al snel noodzaak, alsmede twee magneetschakelaars in serie om de gehele hoofdstroom uit te schakelen. Als een deel van de lijn cat3 is (veiligheidsklasse) moet de gehele lijn volgens die catagorie beveiligd zijn!

Een frequentieomvormer heeft meestal de volgende ingangen:
1 enable
2 forward
3 reverse
..en dan nog het nodige voor bijvoorbeeld referentieselectie en reset.

Verder zit er altijd minimaal 1 analoge ingang op, meestal 0-10V.

Als je wat meer gegevens hebt kan ik kijken of er iets serieus van te maken valt.

Groet,
Gerrit Jan

@OLDE: een noodstopknop heeft normaal twee nc kontakten, een deurschakelaar een nc en een no.
Er zit een fundamenteel verschil tussen een noodstoppaddestoel en een deurschakelaar: als er een deur opent ontstaat er een onveilige situatie, maar als de nodstop bediend word zit er al iemand met z'n hoofd klem in de machine!

edit----------------------------------------
Ik zie net in je schema een zekering van 32A. Dat gaat niet werken zo: dat betekend dat je minimaal een 15kW magneetschakelaar nodig hebt voor je noodstop. Van Telemecanique kosten die al gauw zo'n 85 euro (met de korting eraf 50 euro) Een dergelijke dikke automaat betekend ook dat de bedrading wel erg dik wordt: 4mm2 minimaal. Ik denk dat een 16A automaat ook wel werkt. De bedrading kan dan gewoon 2,5mm2 worden en dat werkt een stuk gemakkelijker. De magneetschakelaar moet dan nog maar een 7,5kW zijn en die kosten bruto ongeveer 43 euro (Telemecanique LC1D18).

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 18 mei 2005 18:18:33

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ben al wat wijzer geworden.

Ik ben idd een smeltzekering aan de primaire en secundaire kant van de trafo vergeten maar die komt er zeker in! Ook een thermisch relais voor de motor met omkeer relais ben ik vergeten in te tekenen.

Verder worden de volgende regelaars gebruikt:
-Combivert F5 basic type 05
-Combivert F5 basic type 09
-Combivert F5 basic type 10

Zie: http://www.keb.de/kebneu/amerikanisch/main_el_umrichter_f5_a.htm

De 05 heeft ingebouwde radio ontstoor filter, voor de 09 en 10 heb ik 2 filters besteld die aan de norm "EN 55011 B" voldoen.

De PLC zal met deze regelaars communiseren dmv een 2-tal digitale uitgangen van de PLC naar de regelaar (6 uitgangen dus voor 3 regelaars). De regelaars worden dan geprogrammeerd zodat met deze 2 ingangen de stand slow en fast gerealiseerd kan worden. Mijn idee is dus dat de alleen de regelaars via het noodstop relais lopen en niet de PLC.

Het zal gebruikt worden bij een demo/test opstelling met de volgende componenten:
-bandtransporteur
-schroeftransporteur
-elevator
Deze 3 componenten lopen in een kringloop zodat de opstelling continu kan draaien.
Een koortschakelaar is al gemonteerd om de bandtransporteur heen.

De elevator en schroeftransporteur zijn zo gemaakt dat direct contact met bewegende delen niet mogelijk is (op stukje as van 5cm van de reductor tot de lager na). De bandtransporteur zou het enige opstakel zijn waar je eventueel je aan zou kunnen verwonden.

Op de site van Pilz staat een veiligheids klasse navigator ( http://www.pilz.com/dutch/products/safety/safety_relay/navigator.htm ) Ik kom op B3 uit.

Kan iemand mij nu adviseren aan de hand van deze gegevens:
-Welke types noodstop relais ik kan gebruiken (dacht zelf aan de Pilz "PNOZ X2(P)" )
-Hoeveel noodstop relais ik nodig ben (ik dacht 1, die per motor een appart relais aanstuurd)?
-De noodstop zelf en de koortschakelaar (evt nog andere noodschakelaars) kunnen in serie?
-Of er nog thermische overstroom relais in moeten (of is dit allemaal geregeld in de freq. regelaars)?
-Een definitief schema eventueel?

Wees niet gefreest dat ik in het wilde weg onveilige schakelingen ga maken, ik wil het eerst zelf proberen uit te zoeken (with a little bit help from some friends ;-)) voordat ik het geheel laat nakijken door een vakman.

MVG Joost

PS Ik zal kijken of ik een foto van de opstelling kan posten als ik toestemming krijg van het bedrijf.

GJ_

Moderator

je hebt je huiswerk wel gedaan zeg.

Eén noodstoprelais is wel genoeg. Hiermee kun je de hoofdstroom voor de regelaars uitschakelen.
De X2 heeft een controleingang voor het hulpcontact van de magneetschakelaar. Let er op dat het wel een forse magneetschakelaar moet zijn: hij moet meer stroom kunnen schakelen dan de hoofdzekering. Het is dus niet de afgaande belasting die bepalend is voor de grootte!!

Zoals je het beschrijft lijkt het mij een cat2 installatie maar een cat3 beveiliging kan nooit kwaad, doe ik ook altijd. Dan moet de magneetschakelaar echter wel dubbel worden uitgevoerd: de ene stuur je aan via aansluitingen 13 en 14, de andere via 23 en 24. De hulp maakkontakten van de magneetschakelaars moeten in serie op aansluiting s33 en s34 van de x2. De noodstopknop moet dan twee verbreekkontakten hebben: de ene op S11 en S12, de andere op S21 en S22. De resetknop komt op S33 en S34. Eventuele extra noodstoppen zet je gewoon in serie met de eerste.
Let op dat er maar één resetknop op mag zitten, op een plek vanwaar de installatie te overzien is.

Smeltzekeringen gaan altijd op zondagnacht stuk, ik prefereer gewone automaten van b.v. ABB.

De filters zijn geen radio-ontstoorfilters maar netfilters die voorkomen dat andere apparatuur over z'n nek gaan. De meeste apparaten kunnen wel wat hebben maar bijvoorbeeld metaaldetectoren kunnen niet veel hebben. Een gewone trafo voor het hele spul werkt overigens ook goed. De meeste f.o.'s hebben er al een ingebouwd die voldoet in een industriele omgeving. Alleen voor in een woon- of kantooromgeving moet er dan nog een aparte voor.

GJ_

Moderator

Ik bekijk net je schema nog even en zie dat je een 32A automaat gebruikt. Maak daar een 16A van:

1) bedrading moet met 32A behoorlijk dik zijn: 4mmq, bij 16A slechts 2,5mmq
2) noodstopschakelaar moet 15kw zijn (85 euro bruto), bij 16A slechts 7,5kw (43 euro bruto, telemecanique LC1D18)

Beste GJ,

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met die contactors 2x uitvoeren. Bedoel je 2 magneetschakelaars plaatsen in serie in de stroom toevoer?

Waar ik nog niet helemaal achter ben is de functie van s33 en s34. Dienen deze voor de reset. Als je die doorverbind krijg je een automatische start snap ik?
http://www.pilz.com/downloads/19238_01.pdf

De LC1D18 is volgens mijn telemacanique bijbel 32A, jij had het over 16A?

Ik weet ook nog steeds niet of ik de regelaars moet voorzien van een ingang via het noodrelais (zie schema) omdat zoiezo tegelijkertijd de stroom afgekapt wordt van de regelaars.

Dit is het schema tot nu toe:

http://img222.echo.cx/img222/4722/schema7vb.th.jpg

Wat moet hier nog anders, en kun je eventueel een schema maken/aanpassen hoe het anders moet :P?

MVG Joost

GJ_

Moderator

Dat begint er al op te lijken.

Zoals je het nu getekend hebt is het (bijna) cat2 beveiligd. Je moet nog wel even het hulpverbreekkontakt van de beveiligingsschakelaar terugvoeren naar het relais zoals beschreven! In serie hiermee zet je de resetknop. (S33/S34)
Automatische reset mag niet!
Als je twee magneetschakelaars in serie zet (is inderdaad wat overdone) is het cat3.

Ith van de LC1D18 is 32A, je moet kijken bij de AC3 norm: 16A

De regelaars hebben eigenlijk niets aan een signaal van je noodstoprelais, niet doen dus.

Overigens zijn de voorbeeldschema's van Pilz niet altijd even duidelijk: het zijn allemaal losse stukjes die je zelf aanelkaar moet zien te breien.

Het thermisch relais zit gewoonlijk na de magneetschakelaartjes tenzij het er eentje is met een thermische EN een magnetisch afschakeling. Ik ga er even vanuit dat het de laatste is omdat een gewoon thermisch blok niet zelf iets uitschakeld (in de hoofdstroom).

Bij de omkeerschakeling moet je even een "kruiselingse" vergrendeling maken:
Voor de spoelaansluitingen een verbreekkontakt van de buurmagneetschakelaar, ook als er al een mechanisch vergrendeling tussen zit. Als je dit niet doet kunnen je spoelen verbranden!!

GJ_

Moderator

Vergeet ik nog wat: er zit geen hoofdschakelaar op. Moet wel tenzij je het hele spul in een bestaande kast bijknutselt.

En probeer in je schema bovenaan een horizontale lijn te trekken: +24vdc
en onderaan een voor de min. Werk nu van boven naar beneden, schakelaars en zo boven, spoelen en lampen beneden. Belastingen zitten altijd vast aan de min.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 19 mei 2005 17:22:48

GJ_

Moderator

Op 16 mei 2005 22:27:36 schreef jandevoght:
Om juist te zijn zou je je motoren nog moeten aarden. En eventueel ook de frequentieregelaars zelf.

Als je dat niet doet kun je een ongelofelijk opn**ker krijgen als je de motor vastpakt.
regelaar en motor goed aarden.

GJ_

Moderator

Op 13 mei 2005 20:25:10 schreef Peter112:
tja noodstoppen, al twee keer meegemaakt dat die dingen niet altijd nut hebben. Als mensen met de vingers in de machine zitten dan proberen de noodstop in te drukken.

Beter is door analyse de machine anders veilig te maken:
1 Afscherming door bv hekjes en kooi constructies
2 Twee handen beveiliging
3 Automatische afschakeling bij het betreden of insteken van lichaamsdelen in de machine
4 geschoold personeel verplichten, en voor de leveranciier een duidelijke gebruiks aanwijzing van de machine.
5 Op toe blijven zien dat machines volgens de richtlijnen gebruikt worden en dat veiligheids voorzieningen in stand blijven.

Peter

Noodstop moet toch, ALTIJD!
Als mensen met de vingers klem zitten in de machine is er ook bij de noodzakelijke afscherming iets goed mis: dit mag helemaal niet mogelijk zijn. De beveiliging van een beetje machine is niet iets wat je met 1000 euro redt!

Bedankt voor je reactie weer, ik heb het nu zo:

http://img288.echo.cx/img288/3516/schema8uz.th.jpg

Het omkeer relais wordt uiteindelijk via een PLC gestuurd en ik heb hier nog 1 op vooraad liggen met alleen NO hulpcontacten. Dus die voorwaarde bouw ik wel in de PLC.

Vraagje, ik heb ook nog een 25A hoofdschakelaar 3 polig liggen. Mag deze dan ook na de 16A zekering of moet deze altijd ervoor (en dus een 32A uitvoering?)? Of moet de hoofdschakelaar 4polig uitgevoerd zijn?

Als dit schema verder goed is kan ik aan de slag, regelaars en PLC zijn net binnen gekomen, eerst nog ff lekker programmeren dus :P

GJ_

Moderator

Beveiligingen laat je nooit via de PLC lopen. Dus die kruiselingse vergrendeling ook niet. Eventueel hulpcontacten opklikken.

Heel belangrijk: welk merk en type is de thermische beveiliging?

Die hoofdschakelaar moet inderdaad 4polig zijn en voor de zekeringen en/of automaten zitten. (voor die driepolige zul je echt geen straf krijgen)

Wat voor een plc ga je gebruiken? Als de toepassing niet al te spannend is kan het misschien wel in een LOGO! voordeel is dat die gewoon via het eigen toetsenbord geprogrammeerd kan worden evenals het wijzigen van timers e.d. Ook storingen kun je dan op het eigen schermpje presenteren.

Als je nog hulp nodig hebt hoor ik het wel.

Ok dan bestel ik wel een nieuwe omkeer relais (LC2 K0601 B7) die heeft NC hulpcontacten die ik dan in serie kan zetten de de spoelen vd relais. Opklikken van extra contacten is nl niet mogelijk.

Ik heb hier nog een thermisch blok liggen:

Moeller
PKZM 1-1,0
1,0A
660V
AC3
VDE 0660 IEC 157 IEC 292

Deze is te regelen van 0,6-1,0A en heeft een start en stop knop. Moet deze nog opgenomen worden in het noodcircuit? (hulpcontact in serie met noodstop iod)

PLC die ik ga gebruiken (en net binnekomen) zijn de unitronics M90 serie. Dit zijn dus OPLCs met display en mogeljkheid tot directe invoer en omdat het een demo opstelling is waar meerdere standen mogelijk moeten zijn leek dit mij een ideale oplossing. Exacte type als je het wilt weten is M91-2-T1.

Hoe zwaar moet de hoofdschakelaar zijn? Kan ik mijn huidige 25A dus niet gebruiken?

Is mijn schema voor de rest OK?

Oja, wat is exact het nut van hey hulp contact in serie met s33 en s34? Om niet te kunnen resetten als het beveiliging relais in bedrijf is (geen noodstop). En welke indicatie lampen zijn allemaal verplicht/noodzakelijk?

[Bericht gewijzigd door Overdrive op vrijdag 20 mei 2005 12:49:13