Aansluit schema frequentieregelaars.

Goedendag,

Ik ben nieuw hier op het forum dus aangenaam allemaal, ik ben Joost 22jaar elektro student.

Ik heb binnenkort een project met een opstelling met 4 motors. 3 daarvan ga ik aansturen via freq. regalaars en 1 met een relais.

Nu mijn vraag hoe de boel volgens de normen moet aangesloten worden. Dan doel ik met name op de beveiligingen zoals noodstop, zekeringen, etc.

De freq regelaars stuur ik met een PLC aan. Mag/moet ik hiervoor ook een ingang reserveren voor de noodknop?

Ik heb even het schema getekend zoals ik dacht dat het aangesloten moest worden.

Zijn hier nog aanmerkingen op??? Bijvoorbeeld volgordes, types, of ik thermische zekeringen moet gebruiken etc...

http://img147.echo.cx/img147/1717/schema1fx.th.jpg

MVG Joost

bij mijn weten moet je aan een frequentie omvormer een 24 volt signaal geven als "vrijgave". dit signaal over het noodstoprelais laten lopen. de omvormer stopt dan onmiddelijk zonder problemen met gegevensverlies etc.

Volgens de normen... eerst moet je de risicoanalyse doen - hoe gevaarlijk is je machine voor de operator. Pas dan kan je een veiligheidsklasse bepalen. Bv Moet je machine een gecontroleerde noodstop kunnen uitvoeren - dan moet je binnen de 3 seconden ( standaard )stoppen en dan je machineassen loszetten. Met welke regelaars werk je? Indien gewone scalaire regelaars dan moet je een remweerstand plaatsen ( indien hij niet aan boord is ) Iedere regelaar moet een snelle smeltzekering in de voedingslijnen krijgen - geen thermische veiligheid - je moet wel een trip contact ( storingscontact ) van je regelaar gebruiken om de toestand van je drive en motor te kennen. Een noodstop moet ALTIJD via een noodstoprelais op een plc aangesloten worden....

Meten is weten
DE OLDE

Overleden

Je moet verder ook speciale emc afgeschermde kabel tussen freq.reg. en motor gebruiken of een z.g.n. sinus filter plaatsen, anders heb je kans dat de hele omgeving prettig gestoord wordt