ik heb een idee ik weet niet of het mogelijk is en of het moeilijk is ik en mijn vrienden zijn bezig met het ontwerpen vanm laser gevecht geweren voor met elkaar gevechtjes te spelen alleen willen we wel iets beters als at bij bart smit te koop is dan wouden we digitale tellers voor elk persoon maken dt je kan zien hoevaak hij is gechoten en hoevaak hij heeft geschoten en dat met maximaal 16 mensen natuurlijk?? heeft iemand ideeen die we uit kunnen voeren onm het zo mooi en leuk mogelijk te maken??
alvast bedankt
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
mss keer vragen bij the zone, daar hebben ze namelijk van die pakken...
RES
RES
Bedoel je dat ze elk een display op hun pak moeten hebben.
1. Aantal keren geraakt
2. Aantal keren geschoten
3. Alle andere spelers ook kunnen zien?
Mooiste zou waarschijnlijk een PLED of OLED displaytje zijn, verbruiken vrij weinig stroom en zo helder als wat.
Of anders zo'n klein displaytje, en dan laten omschakelen de hele tijd.
Geen idee.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik ben al enige tijd bezig met een soortgelijk concept.
1) gebruik geen laser want deze is te "precies" voor jouw doeleinde tenzij je een paar duizend detectoren over je lichaam (of overall) wilt plakken.
2)wanneer ik nu tever hierover doorga gooi ik mogelijk mijn eigen glazen in 
Als je je er een beetje in verdiept kun je heeel veel...
Voor verdere uitwisselingen van ideeen mag je me mailen als je wilt.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 3 juli 2005 23:13:26 schreef Primera:
Was het niet dat dat met infrarood werdt gedaan?
nope, zelf al weest lasershooten en je ziet werkelijk die stralen door de rook, bij IR is dat niet...kijk ook het filmpje 1
FrostByte
Current project: http://sites.google.com/site/arduinofocus/
Ik heb ooit een keer zo een geweer uit elkaar gehaalt, Ik kan me nog herrineren dat er veel NiCd accus inzaten een paar erg chinese printen, en gewoon IR hoor, wel in een lang buisje met plastic lensje , de laser zit er alleen voor het richten bij. Voor de rest kan ik niets over de schakeling zeggen.
Tim Blanckaert
Op 4 juli 2005 09:08:47 schreef FrostByte:
Ik heb ooit een keer zo een geweer uit elkaar gehaalt, Ik kan me nog herrineren dat er veel NiCd accus inzaten een paar erg chinese printen, en gewoon IR hoor, wel in een lang buisje met plastic lensje , de laser zit er alleen voor het richten bij. Voor de rest kan ik niets over de schakeling zeggen.
daar heb je wel een punt, maar IR is toch niet richtbaar en gaat toch niet over zulke lange afstanden? of vergis ik mij
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Op 4 juli 2005 13:16:49 schreef Blanckaert Tim:
[...]
daar heb je wel een punt, maar IR is toch niet richtbaar en gaat toch niet over zulke lange afstanden? of vergis ik mij
Nogal.
Licht in zijn algemeen gaat rechtdoor mits het niet gebroken wordt. IR is ook licht. IR is dan wel een minder effectieve variant (UV bezit veel meer energie vanwege de kortere golflengte), nog steeds meer dan genoeg om te detecteren of een stapel ledjes op 20m brandt. Zeker als het signaal gemoduleerd is.
Richten is dus een pount van bundelen van je straal. Je wilt geen evenwijdige straal van een paar mm doorsnede, maar een divergerende straal van zo`n 5 tot 15 graden denk ik.
Het is maar een idee, maar zou het niet makkelijk zijn om bijvoorbeeld RC5 code te gebruiken als modulatie?
Dit zit in compilers als Bascom al standaard ingebakken en lijkt mij een eenvoudige oplossing om diverse spelers te kunnen onderscheiden.
dat RC5/rc6 is geen slecht idee zou makkelijk werken alleen dan nog een teller maken die het op het display weergeeft goed idee maar kan je danwel ver genoeg schijnen met een infarode licht ledje?? want dan moeten ze wel sterk zijn.
[Bericht gewijzigd door rgbledje op ]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
nope, zelf al weest lasershooten en je ziet werkelijk die stralen door de rook, bij IR is dat niet...kijk ook het filmpje 1
Je slaat de plank net even mis Blanckaert Tim,
Lasergamen gaat wel degelijk via IR. De laser die jij ziet zijn net zo goed voor de show als de uitstraling van het lasergeweer.
Met een laser moet je zo ongeloveloos precies kunnen mikken voor resultaat dat het ondoenlijk zou zijn.
De laser is voor de "show" als was je Skybuck himself.
Onder (of boven) die laser, zit een IR "zender" Netjes verpakt in een buisje.
Stel jezelf eens voor dat je door een buis kijkt. Je ziet dan niet zooveel als je normaal zou doen met normale ogen.
Je ziet alleen wat je door die buis kan zien. En dat is erg weinig. Je moet dus richten
Op dezelfde manier werkt de IR module van een lasergun.
"Ziet" de sensor op het pak van de tegestander die IR straal (voor ons uiteraard onzichtbaar) dan betekend dat dat het buisje van de IR module precies op hem gericht is. Alsof het de loop van een geweer was.
Het nadeel hiervan is dat je over grote afstand (binnen het IR bereik) gemakkelijker iemand "afschiet" dan van dichtbij.
ja n het nadeel is natuurlijk dat de ledjes niet zoveel licht geven en dat je toch nog an dichtbij moet richten dus is dat weer niet zoveel aan en verder valt er nie veel te gebruiken denk ik ?? iemand andere ideeen of zijn er sterk genoege ir led lampjes
Fantomaz
je kunt als optie 3 IR modules gebruiken.
-Een met een grote hoek, opgebouwd door een lens. Deze zal een relatief groot strooiveld hebben waardoor er op korte afstand iemand gemakkelijk geraakt kan worden ongeacht of het wapen precies op de sensor gericht staat. op een grotere afstand zal de sterkte afgenomen zijn waardoor er geen regiostratie plaatsvind in een wijde hoek. (je zou dan alles kunnen raken...)
-Een tweede IR module waarvan de hoek wat scherper is waardoor je wat zuiverder moet mikken. Een lichte afwijking geeft dan alsnog registratie op de sensor.
-En voor de erg grote afstanden kan een scherpe hoek hetzelfde teweeg brengen als een laserpointer. Nl een groot oppervlak (0,5m diameter op 100 meter oid)
Je moet je alleen gaan afvragen of het allemaal nog wel leuk genoeg is... als je je realiseerd dat je allemaal handgrepen moet toepassen om een beetje effect te krijgen.
Je moet het willen.
Ik heb destijds de "outdoors" (zonlicht reduceert IR-sterkte aanzienlijk) en "long range" ideeen overboort gezet. Het is geen DeltaForce, Call of duty, of Battlefield Vietnam.
Ter info:
Defensie gebruikt een soorgelijk systeem. Miles heet het en het werkt als volgt:
Het schot van het echte wapen geeft een schokgolf die door een sensor OP het wapen activeerd. Deze stuurt dan een laser in de richting waar geschoten wordt. Redelijk echt, maar omdat ook de militair in kwestie niet met 5000 sensoren op zijn pak loopt, is het niet echt realistisch genoeg. Daar komt bij dat bij mist etc. de straal niet doorgaat waar een kogel dat wel zou doen. Voor cammouflage geldt hetzelfde. Een blaadje teveel voor een sensor en de lol is eraf. Wat daarintegen wel weer kicken is, is de aanwezigheid van ALLES wat defensie heeft. Apaches, tanks Vrachtwagens... Alles doet mee en kan dus uitgeschakeld worden.
Ach... die goeie oude tijd. 
Fantomaz
nog niet ver maar het duurt niet lang meer ik heb zo me centjes binnen en dan ga ik naar de electro boer
hmm, ik zag even geleden een website van een groep in België, die gebruikten bb guns, wel een stuk realistischer, je bent alleen wel aangewezen op de eerlijkheid van je medespelers
Hallo,
Zelf speel ik ook al enige tijd met het idee dergelijk systeem te ontwerpen. Ondertussen heb ik eindelijk de tijd gevonden en zijn de eerste succesvolle experimenten van start gegaan.
Het idee is om als infra rood protocol het RC5 protocol te gebruiken, zodat configarutie met een simpele afstandsbediening mogelijk is.
Ook een interface met de computer via RS232 of misschien zelfs beter via infrarood is gewenst. In een later stadium kan alles bijvoorbeeld radio gekoppeld worden zodat real time een puntentelling kan bijgehouden worden bijvoorbeeld live op het net.
Een eerste test versie voor de RS232 interface gaf volgend resultaat:
http://members.lycos.nl/eyefragm/lasertagger/redsun.PNG
(wordt vervolgd)
Greets, steenaap
ziet er goed uit maar hoe wil je dit via infrarood doen
ik denk dat je dan een telefoon of iets moet hebben waar je java programmas op kan zetten
of word het dan niet en kleur
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb wel een heel simpel ideetje, maar ik weet niet of je t nog nodig hebt.
zender:
ne555 die ledje zodanig pulst dat t feller brand dan normaal. en een goede IR led (kleine hoek) (en natuurlijk een drukschakelaartje om de boel aan/uit te doen, indrukken=schieten)
ontvanger: NE555 als one-shot met ipv drukschakelaar een IR sensor. aan de uitgang een paar in casade gezette cd40110b (counter die direct een 7 segmentsdisplay kan sturen) en 7 segmentsdisplays natuurlijk 
komt zomaar ff in me op. mischien heeft iemand er wat aan?
RES
RES
Op 25 juli 2005 18:21:17 schreef rgbledje:
maar hij kan het dan niet naar iedere spelers toezenden zou wel mooi zijn als dat zo kon??
Via HF moduletjes. (433MHz) want er zitten obstakels tussen de spelers?
jah wij wonen vlakbij de loonse en drunese duinen is een soort van woestijn alleen dan stukke kleiner er staat hier en daar een boom
Fantomaz
Ik ben zelf al erg ver gevorderd met een soorgelijk idee.
Het enige probleem is dat je het alleen op korte afstand kunt gebruiken.
Op grote afstand is de spreiding van IR te groot waardoor of je IR signaal te zwak is voor detectie, of je "bundel" te groot waardoor je raakkans juist groter wordt naarmate de afstand groter wordt. Omgekeerde wereld dus.
En met een Laser lukt dit ook niet omdat je dan niet meer op afstand op een vent van 1,80 mikt, maar op een reciever/detector van 15mm hoog. Weer erg onrealistisch.
Als jullie serieus zijn met jullie plannen en dit semi-commercieel willen aanpakken, zouden we toch eens moeten praten 
Ik wil mijn ideeen niet zomaar de wereld insturen omdat ik een beetje exclusief probeer te blijven.
en een goede IR led (kleine hoek) (en natuurlijk een drukschakelaartje om de boel aan/uit te doen, indrukken=schieten)
Tipje van de sluier van 7 jaren expirimenteren:
Doe een IR led in een buisje van ca 30cm lang.
Wat zie je zelf als je door zo'n buis kijkt?
Weinig meer dan wat je in het verlengde van dat buisje ziet. 
Gebruik een dofkunststof buisje zodat reflectie van het IR licht niet heen en weer kaatst tussen de buiswanden en zo alsnog onder een beperkte hoek de buis (lichtloop) verlaat.
[Bericht gewijzigd door Fantomaz op ]
mijn idee
ik zou eerst een pic progge dat je er een infrarode straal mee kan afvuren de kogel en daarondertussen info mee doorsturen wie de speler is dan dat de degene die geschoten word en die zend door van ik ben geraakt en die heeft me geraakt en dan dat elke chip zijn eigen tel mechanisme heeft + een beeldschermpje waar je het op kan aflezen. kweet niet of dit haalbaar is maar moet lukken