Hallo,

ik zou mijn schakeling willen beschermen tegen omgepoolde batterij; Hoe kan ik dit doen met externe comps?

Je schakeling beschermen tegen ompolen kan makkelijk met twee diodes. Waarom wil je het met comparators doen?

sorry comps = componenten

edit: ik mag in serie met de batterijen GEEN spanningsverlies verkrijgen!

[Bericht gewijzigd door Tech_Makes_Sense op ]

een zekering in serie met de batterij en een diode achter de zekering invers gepolariseerd over de voeding van het apparaat.

Op 2 augustus 2005 09:25:28 schreef Andy:
een zekering in serie met de batterij en een diode achter de zekering invers gepolariseerd over de voeding van het apparaat.

Je bedoelt: een zekering in serie met de batterij en een diode antiparallel over de voedingaansluitingen van het apparaat.

Dat lijkt me wat duidelijker.

Zo dus:

+ -------------[===]------+---- +
             zekering     |
                          _
batterij            diode ^       apparaat
                          |
- ------------------------+---- -

OK,

dat kan wel werken, maar het moet voldoen aan volgende eisen:

* Mag geen (lees: heel weinig) spanningsverlies opleveren over de zekering bij pieken van 1A a 1,5A

* Als de gebruiker de batterijen + en - verwisseld, springt de zekering; is er geen zelfherstellend iets?

Daar heb ik een mooi circuitje voor.
Men neme een P-channel MOSFET (enhancement type :-P ) en vebinden de drain met de positieve ingangsterminal, de gate met de min en de source de positieve terminal van het te beveiligen apparaat.
Dus:

|--|>|----|
           |         |
+ in  -------|  |--|------- + uit
             |  ^  |   
             -------
                   | 
- in---------------|------- - uit

Uitleg: Als je de spanning goed aanlegt zal er een kleine stroom door de parasitaire diode gaan lopen.
Hierdoor wordt de gate-source capaciteit opgeladen en stuurt de MOSFET open waardoor de diode wordt gebypassed (goed nederlands?).
Het bijplaatsen van een weerstand aan de uitgang dient er eventueel voor te zorgen dat de gate-source capaciteit ontlaadt, maar meestal zorgt de belasting hier al voor.

Als je de spanning verkeert aanlegt zal de diode niet geleiden en wordt de gate-source capaciteit niet geladen (en zelfs als dat zou gebeuren was de polariteit ook niet juist) en blijft het geheel hoogohmig (weer zo'n naar woord :- P ).
Dit schakelingetje gebruik ik al jaren met veel succes, wel eventueel maatregelen treffen om niet over de maximale gate-source spanning heen te gaan.
Voor lage spanningen moet je een logic type fet gebruiken.
Als je de transistor opneemt in de min, kan je ook af met een N-channel mosfet.

Edit: bij een p-channel mosfet met een Rds(on) van 50m ohm krijg je bij 1A maar 50mV spanningsverlies :-D
B.v. FDN302P (SOT23)

Xeno> mooi!

Kan je meehelpen een type te kiezen van P mosfet?

* Vbat = 3 x AA = 3,6V nominaal
* Iout = 400mA nominaal; pieken 1 a 1,5A soms

Op 2 augustus 2005 09:42:16 schreef justchill:
Xeno> mooi!

Kan je meehelpen een type te kiezen van P mosfet?

FDN304P farnell order code: 358-0532
SI2315DS farnell order code: 815-6328

Selectie is niet critisch, goed kijken naar maximale Rds(on) in verband met verlies spanning (en dissipatie natuurlijk).
Maximale Uds, Ugs en je minimale treshold spanning.
Oja, ook even de maximale drain stroom bekijken.
Schakelsnelheid is niet relevant.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

OK... uiteindelijk heb ik gekozen voor

http://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir?cmd=catProductDetailFrame&pr…:

Wel wat duurder en SO8 package, maar hele lage Rds on weerstand, want U-verlies bij hoge stromen is echt niet gewenst.

thx!

@Xenobinol:
Geniaal schakelingetje, meteen in mijn systeem gezet :-)

Ja dat is het.. heb het zelf al uitgetest. Bij 1 A verlies ik maar 8mV.

Maar ik kan het helaas niet gebruiken; de batterijen moeten ook opgeladen worden, dat betekent 1.2A door de plus naar de min... Die blockerdiode verhindert dat..

atm zit ik bij die fuse + diode oplossing... tenzij xeno met iets ingenieuzer afkomt :-)

Of dat free_electron nog ff langswipt ;)

Op 2 augustus 2005 16:11:29 schreef justchill:
Ja dat is het..

En daar blijft het ook bij, wist je namelijk dat een MOSFET in geleiding TWEE kanten op geleid (daarom heten ze ook unipolaire transistoren).
Zolang je gate-source spanning maar de juiste polariteit heeft geleid de mosfet 2 kanten op door het drain-source kanaal (of had je nog niet gezien dat je drain 8mV positiever was dan je source :-P )
Dus opladen moet geen probleem zijn.

Goh.. wat een schande.. nu heb ik het getest en het werkt wel met die FET ertussen... :-$

Daar blijft het ook bij :)

Op 2 augustus 2005 16:11:29 schreef justchill:
Maar ik kan het helaas niet gebruiken; de batterijen moeten ook opgeladen worden, dat betekent 1.2A door de plus naar de min... Die blockerdiode verhindert dat..

Wat bedoel je? De fet staat toch gewoon open? Stroom kan er door naar beide kanten.
In feite wordt deze juist 'misbruikt' in de ompoolbeveiliging door de stroom in tegengestelde richting te laten lopen.

Edit: Oeps te laat...

Op 2 augustus 2005 16:31:26 schreef justchill:
Goh.. wat een schande.. nu heb ik het getest en het werkt wel met die FET ertussen... :-$

Daar blijft het ook bij :)

Ik bedenk net echter wel dat als je de batterij verkeert om aansluit en dan de laadspanning inschakeld, er wel vuurwerk gaat ontstaan.

Moet ik even over nadenken.

Xeno heeft correct schema baar beetje kromme uitleg

>Uitleg: Als je de spanning goed aanlegt zal er een kleine >stroom door de parasitaire diode gaan lopen.

heeft daar niks mee te maken. alle stroom vlamt initieel door de bulk diode.
De mos gaat aan slaan omdat zijn gate negatiever staat dan zijn source. dus die fet sluit feitelijk de bulk diode kort zodat je totaal geen drop hebt erover

alse je de ingang omdraat staat de bulk diode in sper dus langs daar kan er geen stroom meer door.
en de fet zelf spert omdat zijn gate nu plots positiever is dan zijn source.

er is 1 ding waar je wel verschrikkelijk moet mee opletten ! zorg dat je VGSmax hoger ligt dan de spanning die je erin jaagt anders kan de gate doorslaan en is de fet stuk.

hoeveel kilo-ampere moet er door ? anders een STTP3PF30. kan 3 ampere continue aan en houdt 30 volt in sper. en tis een vliegescheet groot ( Sot23 verpakking )

edit: denkfoutje.... wordt vervolgd :-)

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]