Ik ben op zoek naar een IR verlenger, zodat ik mijn apparatuur in mij kast kan bedienen zonder de deur te openen.
Nou heb ik er eentje gevonden maar deze krijg ik niet aan de gang!

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm

Ik heb al met de ontwerper gemaild maar daar kom ik niet veel verder mee.
Het probleem is dat deze schakeling werkt op ongeveer 10 cm afstand van de ontvanger. Da's dus niet handig!
En hij werkt alleen in het donker, terwijl het ontwerp zo gemaakt is dat hij daglicht tegenhoudt.

Heeft iemand misschien deze schakeling een keer gemaakt of een andere gevonden die het goed doet? Ik wil er 3 apparaten mee kunnen bedienen.

damm dat kan echt 10x makkelijker pak gewoon een tsop ir ontvanger met een versterker trap dr achter dan werkt ie op 30 meter nog

eeeh ja tuurlijk..........
en hoe ziet dat er op een tekening uit??????
Zonder tekening kom ik helaas niet zo ver hoor!

Op 8 augustus 2005 21:40:02 schreef ledfreak:
damm dat kan echt 10x makkelijker pak gewoon een tsop ir ontvanger met een versterker trap dr achter dan werkt ie op 30 meter nog

Dan moet de OP eerst uitzoeken welke frequentie hij wil hebben. Meestal 36 of 38 KHz, evt 37 als compromis. En achter die TSOP moet dan wel weer een oscillatortje (een 555 kan voldoende zijn, wel afregelen).

Ik heb zelf ook zo'n ding gemaakt, en die werkt perfect.

Bij mij zit er een 12V uitgang op de versterker waaruit ik hem dus voedt. Het schema is niet echt duidelijk, dit heb ik alleen even snel getekend om makkelijk een printje te maken.

http://members.lycos.nl/bliksem/IRverlenger.JPG

Op TP2 komt de +12V, op TP3 de massa. Tussen TP1 en TP3 kun je de leds hangen (ik heb alle electronica bij de ontvanger gedaan en alleen de leds in de kast gehangen).

Led1 is een controle ledje, R2 en R6 zal je zelf moeten berekenen, die hangen af van je IR leds en je gewone led.

Links boven zie je de ontvanger, ik heb hiervoor een TSOP1838 gebruikt aangezien de meeste afstandsbedieningen op 38 Khz werken.

P.S. ik gebruik hem op iets van 5m, ik heb nooit geprobeerd wat z'n maximum is maar ik denk dat je 10 meter wel zou moeten kunnen halen.

Op 9 augustus 2005 13:30:07 schreef Bliksem:
Ik heb zelf ook zo'n ding gemaakt, en die werkt perfect.

opmerkingen:
- waar is R6 voor, ik zie geen gewone LED (of zit die buiten het schema)?
- r1 kan je volgens mij weglaten (zit al in de TSOP)
- je hebt niu twee bereiken: AB tot TSOP, een IR-led to apparaat. als dat tweede bereik belangrijk is zou ik R5 vervangen door een 50k instelpot en dan instellen op maximaal bereik

als je een adapter of batterij gebruikt kan de 1000uF elco weg. R1 kan inderdaad ook weg en er moet een elco (4u7) over de voeding van de tsop. R6 is een misterie. Een tsop neemt maar zo'n 2 a 3 mA op. Ik weet niet uit mijn hoofd of dat genoeg is om de 7805 aan het regelen te houden, dat zou ik nog na moeten kijken. Misschien is het zowieso verstandiger om de tsop te voeden uit een zener/weerstand combinatie.

Gtz,

Rik.

Ik zie het al, volgens mij is mijn originele schema te ingewikkeld?
Diegene die hem ontworpen heeft die vroeg me of m'n condensatoren niet lek zijn en dat soms het probleem is.
Hoe kan ik dit testen zonder een multimeter die condensatoren kan meten?
Graag zou ik het toch met dit schema maken, aangezien ik al deze onderdelen al gekocht heb en hem nu gewoon werkend wil hebben hahaha

Op 9 augustus 2005 13:41:04 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

opmerkingen:
- waar is R6 voor, ik zie geen gewone LED (of zit die buiten het schema)?
- r1 kan je volgens mij weglaten (zit al in de TSOP)
- je hebt niu twee bereiken: AB tot TSOP, een IR-led to apparaat. als dat tweede bereik belangrijk is zou ik R5 vervangen door een 50k instelpot en dan instellen op maximaal bereik

-De led die je ziet is de gewone led, aangezien de IR leds aan een draadje zitten heb ik ze niet getekend (nogmaals dit schema was alleen om de print te maken, vandaar).
- 6 is omdat de IR leds veel meer stroom trekken dan de gewone, aangezien ze wel in serie staan moet er een weerstand parallel met de gewone led om deze extra stroom door te laten.
- R1 kun je zo te zien inderdaad gewoon weglaten. Ik heb geen idee waarom ik die destijds erin heb gezet.
-Het tweede bereik is inderdaad niet erg groot bij mij, die instelpotmeter is een goed idee aangezien door de toleranties in de condensators de oscilator niet zo nauwkeurig zal zijn.

Op 9 augustus 2005 14:00:15 schreef Rik_J:
als je een adapter of batterij gebruikt kan de 1000uF elco weg. R1 kan inderdaad ook weg en er moet een elco (4u7) over de voeding van de tsop. R6 is een misterie. Een tsop neemt maar zo'n 2 a 3 mA op. Ik weet niet uit mijn hoofd of dat genoeg is om de 7805 aan het regelen te houden, dat zou ik nog na moeten kijken. Misschien is het zowieso verstandiger om de tsop te voeden uit een zener/weerstand combinatie.

Gtz,

Rik.

Die 1000uF zat er om de stroompieken een beetje op te vangen, De voeding die ik gebruik kan namelijk niet zoveel leveren. De lm78l05 kan inderdaad ook vervangen worden door een zener met weerstand. Z'n uitgang blijft wel netjes 5V, dat is geen probleem.

Op 9 augustus 2005 14:48:04 schreef Bliksem:
-De led die je ziet is de gewone led, aangezien de IR leds aan een draadje zitten heb ik ze niet getekend (nogmaals dit schema was alleen om de print te maken, vandaar).
- 6 is omdat de IR leds veel meer stroom trekken dan de gewone, aangezien ze wel in serie staan moet er een weerstand parallel met de gewone led om deze extra stroom door te laten.

dan lijkt het me handiger om ze parallel te zetten, dan kan je stromen onafhankelijk kiezen.

Die 1000u lijkt me overbodig omdat je geen groot tweede bereik nodig hebt. Zo'n elco is wel aan te raden als je de IR led stevig uitstuurt, maar dat is voor een velenger meestal niet nodig (zendled vlakbij apparaat).

Op 9 augustus 2005 15:45:14 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

dan lijkt het me handiger om ze parallel te zetten, dan kan je stromen onafhankelijk kiezen.

Die 1000u lijkt me overbodig omdat je geen groot tweede bereik nodig hebt. Zo'n elco is wel aan te raden als je de IR led stevig uitstuurt, maar dat is voor een velenger meestal niet nodig (zendled vlakbij apparaat).

De reden dat ik ze niet parralel heb gezet was de beperkte maximum stroom van die 12V bron. Ik dacht dat die maar tot 50mA ging. Vandaar dus dat ik ze wel in serie wilde hebben omdat je zo de stroom optimaal kunt benutten.

Op 9 augustus 2005 19:48:49 schreef Bliksem:
[...]
Ik dacht dat die maar tot 50mA ging.

Aha, snappes. Maar is dat echt handig? Met een redelijke elco kan je dan *gemiddeld* 50mA trekken! Als het tweede bereik geen issue is zou ik niet moeilijk doen en zeker niet meer dan 20 mA *piek* door iedere LED laten lopen. Dikke kans dat 1mA genoeg is.

Jammer dat ik nog geen antwoorden op mijn vragen heb gekregen! Die van de condensator enzo!
Is dit misschien mogelijk?

Op 9 augustus 2005 21:27:18 schreef wesley2004:
Jammer dat ik nog geen antwoorden op mijn vragen heb gekregen! Die van de condensator enzo!

Meet met weerstandsetting, als het goed is meet je eerst een lage weerstand en die loopt op (hoe snel hangt af van de waarde van je C).

Het ontwerp dat je hebt uitgekozen is niet zo verstandig. Het worden zowiezo teleurstellende resultaten. In een tsop wordt alles veel beter gefilterd en versterkt. Deze zijn er speciaal voor gemaakt en zijn intern veel complexer als het schema dat jij wilt gaan bouwen. Ook zijn de schema's veel simpeler zoals je in het voorbeeld al hebt kunnen zien. Ik zou mijn verlies op de componenten gewoon nemen en gaan voor een schema gaan waar met zo'n tsop wordt gewerkt. De componenten die je al hebt komen vast nog wel eens ooit van pas.

Gtz,

Rik.

Ok dan ga ik maar voor een ander schema.
Op dezelfde pagina waar ik mijn originele schema vandaan heb stond ook een schema met een tsop.
Zie http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext4.htm

Dit lijkt me op de schakeling hierboven?
alleen is deze met 15V ik zou graag iets maken met 12V omdat mijn adapter 12 V max is.

Die hierboven is mij een beetje onduidelijk met al die aanpassingen eronder!
Iemand een idee of deze (van de link) klopt?

[Bericht gewijzigd door wesley2004 op ]

De schakeling in de link is ok. Werkt op 12V zoals je wilde.
Succes!

Gtz,

Rik.

Ik heb hem in elkaar gezet en hij werkt prima.
Tenminste: voor mijn versterker en dvd speler.
Mijn video recorder doet het er niet mee!
Iemand een oplossing hoe dit kan?

Die werkt op een andere frequentie als waar de tsop voor gemaakt is (laatste 2 getallen van de tsop is zijn werk frequentie). Als het goed is kun je hem wel bedienen als je de potmeter verdraaid maar dan werken de andere waarschijnlijk weer niet meer. Misschien is er een tussenstand zodat alle apparaten het, doen echter met verminderde reikwijdte.

Gtz,

Rik.

Op 11 augustus 2005 07:52:02 schreef Rik_J:
Die werkt op een andere frequentie als waar de tsop voor gemaakt is (laatste 2 getallen van de tsop is zijn werk frequentie).

Dat lijkt me minder waarschijnlijk, de ontvangers voor de meest gebruikte frequenties (36 en 38 kHz) ontvangen erlkaar wel degelijk (maar wel met verminderde reikwijdte).

It is mogelijk dat het andere apparaat een niet-gemoduleerde code gebruikt. Dat komt niet veel voor, maar die zijn er wel.

Een ongemoduleerd protocol komt ook niet zoveel voor als zenders die werken met 40KHz echter door te potmeter te verdraaien kun je dat in ieder geval uitsluiten. Mocht dat niet baten dan zou het aan het protocol kunnen liggen.
Het mooiste is als je de signalen op een scoop bekijkt, dan zie je het meteen.

Gtz,

Rik

Op 11 augustus 2005 10:14:42 schreef Rik_J:
Het mooiste is als je de signalen op een scoop bekijkt, dan zie je het meteen.

Dan kan je zowel zien of het gemoduleerd is, en zo ja welke frequentie.

Zelf denk ik dat het inderdaad aan de video recorder ligt.
deze is namelijk al wat ouder.
De controle led gaat wel branden dus het ligt ook net aan de tsop, die ontvangt hem wel.
Het zal wel een ander signaal zijn wat de recorder ontvangt?

Op 11 augustus 2005 16:07:46 schreef wesley2004:
Zelf denk ik dat het inderdaad aan de video recorder ligt.
deze is namelijk al wat ouder.
De controle led gaat wel branden dus het ligt ook net aan de tsop, die ontvangt hem wel.
Het zal wel een ander signaal zijn wat de recorder ontvangt?

Het kan inderdaad dan goed zijn dat de recorder niet tevreden is met het signaal, maar aangezien de tsop goed ontvangt moet het fout gaan bij het opnieuw moduleren van het signaal, en dat kun je met de potmeter bijstellen. Dus als ik jou was zou ik gewoon eens proberen of je hem door de potmeter te verdraaien wel kunt laten reageren en zo ja of er een stand is dat alle afstandsbedieningen goed worden doorgegeven.

Het is natuurlijk makkelijker om met een scoop te kijken naar wat voor signalen je hebt. Als je die niet hebt kun je proberen ergens anders 1 te gebruiken. Toen ik aan m'n IR verlenger begon had ik nog geen scoop en heb ik op school gemeten. Later heb ik er zelf 1 gekocht dus kon ik thuis verder meten.

[Bericht gewijzigd door Bliksem op ]