De KG uitdaging! Deel2

Dit topic is gesloten

Tedde

AKA ripkip

Op 30 augustus 2005 15:28:02 schreef Rd12tf:
Nu sluit die BD je voeding 6,4 miljoen keer per seconde kort!

Dat is niet de bedoeling nee
HF blijft kriebelen !!
Rd12tf

Golden Member

Een T50-43 (=ferriet, geen poederijzer) is beter als trafo, hogere zelfinductie met minder windingen. Probeer anders gewoon een smoorspoel van 22 uH in de collector.

//Offtopic:
Is het nog wat geworden met de "resonator amp" op 455 kHz?

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 30 augustus 2005 17:06:52]

rob007

Golden Member

Misschien een weerstand (10oHm) en 10nF van Emitter naar min.
1nF van basis naar min is dat wel goed?
Geen spoeltjes in de Collector?
100pF over L1 inderdaad met die waarde rommelen (trimmer)
1nF van osc. Naar buffer hoge waarde!

Ja je ziet het commentaar geven is makkelijk!
(Niet zo bedoelt, maar dat weet je wel!)

Rob007.
Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2005 06:13:58 schreef ORN:
@Henry S. Misschien ook een mantelstroomfilter plaatsen (current balun) Dit lost het probleem dan waarschijnkijk op. meer info: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Chokebalun/chokebalun.htm even zoeken met google geeft veel resultaten.

Het enige probleem is dat de mouse pad van m'n laptop niet meer reageert als de zender aanstaat.

Met de waslijn heb ik nu SWR van 1:1.3 en ik gebruik een aarding via de cv die nog ouderwets geheel van staal is.
Ongeveer 100Vtt op de drain van de mosfet, iets hoger dan normaal door de misaanpassing.
Daarvoor was wel een kleine aanpassing in het uitgangsfilter nodig, bij de eerste poging was de misaanpassing te hoog en knalde een mosfet in de sluiting. Ik was even vergeten de voedingsspanning rustig op te hogen.
Opgenomen vermogen is ongeveer 20W.

Voor mijn gevoel moet het zo lukken met deze 'antenne'.

Dit is ook meteen een goede test voor de dummyload uit Duitsland, hij werd na een half uurtje redelijk warm.

Modulatie is nog wat vreemd, als ik de voeding van de eindtrap verlaag wordt de modulatie beter, met vol vermogen heb ik het gevoel of ik naast de draaggolf moduleer... Ook meet ik hf in de audioversterker, dat zou het verklaren.
Wat modulatietrafo betreft heb ik nog wat vragen: Is ringkern beter of blok, wat is de optimale wikkelspanning? 2x12, 2x18V, 2x24V?

@rob: Het schema volgt, het is combinatie van verschillende ontwerpen geworden.
(Het beste uit andere schema's? )

@ripkip: Ik snap je uitgang niet helemaal; 1nF is genoeg. En ja, je collector zit direkt op de 12V wat je nu meet is de hf op de voeding. Probeer eens 12 windingen op een T-50-12. 1nF naar de basis... waarom?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 30 augustus 2005 18:31:55]

Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Rd12tf

Golden Member

12 Wdg. om een T50-2 is ongeveer 0,7 uH, dat is een Xl~=28 ohm. Is dat niet een beetje weinig?
Henry S.

Moderator

Voor een bufferje wel ja , 47 Ohm weerstandje in de emitter?
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
Op 30 augustus 2005 18:18:21 schreef Henry S.:
[...]
Het enige probleem is dat de mouse pad van m'n laptop niet meer reageert als de zender aanstaat.

Met de waslijn heb ik nu SWR van 1:1.3 en ik gebruik een aarding via de cv die nog ouderwets geheel van staal is.
Ongeveer 100Vtt op de drain van de mosfet, iets hoger dan normaal door de misaanpassing.
Daarvoor was wel een kleine aanpassing in het uitgangsfilter nodig, bij de eerste poging was de misaanpassing te hoog en knalde een mosfet in de sluiting. Ik was even vergeten de voedingsspanning rustig op te hogen.
Opgenomen vermogen is ongeveer 20W.

Voor mijn gevoel moet het zo lukken met deze 'antenne'.

Dit is ook meteen een goede test voor de dummyload uit Duitsland, hij werd na een half uurtje redelijk warm.

Modulatie is nog wat vreemd, als ik de voeding van de eindtrap verlaag wordt de modulatie beter, met vol vermogen heb ik het gevoel of ik naast de draaggolf moduleer... Ook meet ik hf in de audioversterker, dat zou het verklaren.
Wat modulatietrafo betreft heb ik nog wat vragen: Is ringkern beter of blok, wat is de optimale wikkelspanning? 2x12, 2x18V, 2x24V?

@rob: Het schema volgt, het is combinatie van verschillende ontwerpen geworden.
(Het beste uit andere schema's? )

@ripkip: Ik snap je uitgang niet helemaal; 1nF is genoeg. En ja, je collector zit direkt op de 12V wat je nu meet is de hf op de voeding. Probeer eens 12 windingen op een T-50-12. 1nF naar de basis... waarom?

maak een sterpunt voor aarde voor al je apparatuur, ook de computer , sluit deze aan op een goede onafhankelijke aardpen , dus niet de cv en ook niet de aarde v/h lichtnet dat is KU..., nee gewoon een koperen buis aangesloten op een tuinslang de grond in spuiten , verbinden door een zo dik mogelijke kabel chassis zender en sterpunt en je inslag is weg , waarom geloven jullie mij, Rob en ORN niet ? wij hebben al jaren met dit bijltje gehakt !!
ook zal je muis het weer gewoon doen .
Henry S.

Moderator

Ik geloof je helemaal, is alleen niet erg praktisch om een verbinding met een aardpen te maken vanaf een 2e verdieping.

Alles ligt hier trouwens open en bloot, inclusief audioversterker die op dezelfde voeding zit als de oscillator/buffer. Valt nog veel aan te verbeteren, blikken kastje om de zender zal ook wonderen doen, is m'n ervaring met FM.
Maar voor experiment mag ik niet klagen.

Een ps/2 muis werkt trouwens wel.
ORN
@Henry S. In dat geval kun je nog met Ferrit clamp werken, Gewoon je snoeren enkele malen er door wikkelen. Begin met de snoer naar de zender, ik heb ze om alle snoeren, van 230 volt tot in en uitgangssnoeren. @e verdieping, woon je in een flat dan? Toen ik nog bij mijn ouders woorden zat ik ook op zolder, gewoon een aardpen volgens Princise Westcoast gespoten, en met installatie draan langs de muur, over het dak door het dakraampje naar zolder. Nu heb ik een aardpen van 9 meter in de grond onder de studio.
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
rob007

Golden Member

@Henry

Ja de WestCoast heeft echt gelijk!
Jullie moeten (VLOEK) eens gaan luisteren!!!
Laatste waarschuwing voor @Henry!!!
Hierna komen we je FF in elkaar timmeren!
@Vincent
Je vergeet wat te vertellen!
Over jou ondervindingen met de modulatie?
Of vertellen we dat niet aan Henry?
Nee gekkigheid hou het voorlopig maar op 2X 24 Volt
Het nare is eigenlijk moet je ook naar de ampères kijken.
Maar we zijn er ongeveer wel uit,
rond de 2X 20Volt en ongeveer 1Amp zit je aardig.
Blok of Ringkren oei daar vraag je wat daar weet ik geen goed antwoord op!
Vraagt om weer een experiment allen ik tover ze ff niet uit mijn . . . . .
Misschien zijn er mensen die pr . . . . .of theoretisch iets kunnen vertellen?

En nog even over inslag op audio
je moet wel smoorspoel en ontkoppelen natuurlijk!
Als het moet 2X een beetje stevig smoorspoeltje.
Je bedoelde toch dat het via de eindtrap en de modulatie trafo binnen kwam?
Anders blikken afschermen enz enz.

Vincent moduleerde de hele zender per ongeluk (voeding)
Maar dat per ongeluk klonk behoorlijk goed!
Mijn mening is dan om toch de Osc. niet mee te laten dansen.
Als je het dan toch doet, dan alleen de buffertrap er bij.
Experimenteren daarmee kan nooit kwaad!

Rob007.

KT88

Moderator

Op 30 augustus 2005 20:19:21 schreef rob007:
Blok of Ringkren oei daar vraag je wat daar weet ik geen goed antwoord op!

Zou niet uit mogen maken denk ik, de functie van beide is hetzelfde.

Hoe is het trouwens met jouw voedingstrafo Rob, nog wat verder gekomen?
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
ORN
Ik heb goed ervaringen met bijde soorten, voor transistoren voldoet 2x24 volt 1Amp. Beetje afhankelijk van het zendvermogen, maar in dit gaval sluit ik me bij Rob aan.
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
rob007

Golden Member

@KT88
De trafo met of zonder zwarte draad word heet!
Maar blijft het wel doen.
Hij word zo heet dat ik hem nog net kan vasthouden.

@ORN
Ja we hebben het getest.
Ik heb zelfs ook met ongeveer 2X 30Volt gerommeld.
En natuurlijk ook minder.

Rob007.
KT88

Moderator

Op 30 augustus 2005 21:12:43 schreef rob007:
@KT88

Beste, lieve, aardige Rob (zo, ik kan dat ook hoor):
Zou je dan ens mijn raad willen opvolgen en die trafo uit de stalen klemmen en schroeven halen?
Gewoon even los proberen, of die dan ook nog warm wordt.
Zoja, dan ga ik bijles electronica nemen.
Zonee, dan tracteer jij mij op een mooi plaatje op de 6300-nog wat kHz.

Ok?
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Op 30 augustus 2005 21:16:41 schreef KT88:
... dan tracteer jij mij ...

ah leuk ...

ik zit ook weer aan de HF ... pffff het begint al te missen bij de osc hier :S - weeeeeee

@rob, maak snel die transfo los, en zeg da ie koel blijft, dan trakteert KT88
Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2005 19:53:26 schreef ORN:
@Henry S. In dat geval kun je nog met Ferrit clamp werken, Gewoon je snoeren enkele malen er door wikkelen. Begin met de snoer naar de zender, ik heb ze om alle snoeren, van 230 volt tot in en uitgangssnoeren. @e verdieping, woon je in een flat dan? Toen ik nog bij mijn ouders woorden zat ik ook op zolder, gewoon een aardpen volgens Princise Westcoast gespoten, en met installatie draan langs de muur, over het dak door het dakraampje naar zolder. Nu heb ik een aardpen van 9 meter in de grond onder de studio.

Goed idee die Ferrit Clamps.
M'n zolder is dus m'n hobbyhok en zo lang het experimenteel blijft trek ik geen draad bij de gevel op.
Henry S.

Moderator

@Rob & ORN: Bedankt, dan weet ik ongeveer welke trafo ik uit m'n verzameling moet nemen.

Grunningers in USB op 6300.
rob007

Golden Member

@KT88
De trafo is los!
Je bedoelt toch uit de kast?
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=7465...y=U73YTXQT

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=7465...y=U73YTXQT

Zo als op de foto zo heb ik hem getest,
Of bedoel je dat die beugeltjes met schroefjes ook los moet?

OOW en even terug komend op 6300KHZ en een beetje
Ik draai met alle genoeg een muziekje voor je!
Wel met een kraakje en een piepje er door heen,
Beetje fading er bij das voor de sfeer!

EN nog wat! jij zou toch ook mee doen?
Kom op doe mee? Gewoon voor de lol!
Geen smoesjes jij gooi zo'n ding zo in elkaar!

Dit lijkt in principe een beetje op mijn zendertje
http://www.frn.net/tech/xmitters/sw/5watt/
en dit nijgt er ook naar.
http://www.frn.net/tech/xmitters/sw/10watt2/eltx.htm
Dit ziet er ook leuk uit maar zou -
even uit de war gehaald moeten worden
http://www.frn.net/tech/xmitters/sw/scrnmod/
Ook een leuk dingetje lijkt mij.
http://www.frn.net/tech/xmitters/sw/ceramic/
Alleen die modulatie moet op de eindtrap!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 30 augustus 2005 23:10:29]

ORN
@Henry. S. Ja de clamps inderdaad werk prima. Ik snal dat je geen draad langs de gevel wil trekken, Helaas is er nog geen "Wireless" Aarde anders was dit de oplossing!

Nog even terug komen op de mantelstroom filter; Ook al zou je geen inslag oid hebben, toch er tussen maken, Het punt is nl: een dipool is een symetrische antenne, en coax is A-symetrisch je hebt dus een soort misaanpassing, ondanks dat de antenne 50ohm is. Deze filter lost dit op. Kan ook een bepalde lengte coax zijn die je oprolt, direct onder de dipool, maar dan moet ik weer even zoeken naar de lengte.
@KT88

@ORN
Ja we hebben het getest.
Ik heb zelfs ook met ongeveer 2X 30Volt gerommeld.
En natuurlijk ook minder.

Rob007.

vandaag is het woensdag , rob heeft ons allemaal uitgenodigt voor vanmiddag : een poffertjes party , hij bakt de poffertjes op zijn hete trafo !! als het niet snel genoeg gaat dan zet hij de modulator aan dan wordt het trafo nog heter en de poffertjes beter....

overigens voor henry het modulatie trafo is 2 X 24 volt
de beste resultaten heb ik met een flink trafo 10 CM bij 10 CM heb ook een kleinere geprobeerd maar die klonk niet goed , met het grote trafo heb ik goede resultaten , ik stuur hem in met een 30 watt sony versterker (jaren 70)
een kanaal uiteraard , spanningverlies over de trafo is 3 volt , bij 15 watt moduleert de zender op naar 18 watt met pieken naar 20 watt, denk je wel er om dat je de hoge tonen boven 8 khz afkapt anders wordt de zender onnodig breed en gaat spetteren.

Rob007.

@ rob
je kan de trafo uit de schakeling nemen, en rustig proberen te belasten, daarbij V en I in de gaten houden, en misschien kan je de temp ook eens meten, want "dat ik hem nog net kan vasthouden" is zo'n relatief begrip (misschien heb je gewoon gevoellige vingers )
KT88

Moderator

Op 30 augustus 2005 23:03:49 schreef rob007:
Zo als op de foto zo heb ik hem getest,
Of bedoel je dat die beugeltjes met schroefjes ook los moet?

Jazeker,alles eraf.
Het gaat juist om die beugels en bouten!

EN nog wat! jij zou toch ook mee doen?
Kom op doe mee? Gewoon voor de lol!
Geen smoesjes jij gooi zo'n ding zo in elkaar!

Eerst een ontvanger, anders heeft het niet zoveel zin he
rob007

Golden Member

@Westcoast
Ja hoor kom maar allemaal langs!
Dan gaan we de volgende keer naar vincent.
Die heeft daar ook een magnetron staan (SK010)
http://www.monisound.nl/Hyperlink%20Foto's/DE%20SK010%20foto...0serie.htm

http://www.monisound.nl/Hyperlink%20Foto's/SK010%20-%20Zendi...llatie.JPG

@Hot.
Nee mijn vingertjes zijn niet overgevoelig!
Er zit eelt op JA ja ja van het werk!!!
Ik vraag me nu af moet ik dat met trots tikken?
Of ben ik nu een van die dommerds die iedere –
ochtend vroeg zijn nest uit gaat om . . . . . . .
MAAR goed!

KT
Zal even aan mijn vrouw een temp meter vragen.
Zij is ook verpleegster (grijns) dus moet lukken.

Als het zo wat koeler is zal ik alles er af slopen!
De wikkelingen ook?

En ik vergeet het bijna waneer komt die ontvanger?

Rob007.
@ Rob
Wees er maar trots op dat je nog werk hebt, ik ben afgelopen mei aan de dijk gezet, en ik kan je zeggen dat een te lang vakantie NIET leuk is.

Dit topic is gesloten