juulke
(C) Petjuh ;)
Hoi,
Voor het laten ontbranden van buskruit wil ik een gloeidraad gebruiken. Op zich niet zo'n probleem, maar het hele zooitje moet mobiel zijn. Ik gebruik een 12V accu met een vermogen van 7 ampere-uur. Het is een accu die ik uit een modelbouwzaak heb, zo'n gesloten model en van het merk eurösec. zie http://www.downtownhobbies.com/images/welcom8.jpg voor een idee van de accu.
Omdat die gloeidraad nogal wat stroom vraagt (ik vermoed ergens tussen de 20 en 30 ampere voor 2 maal 0,4^2 mm om elkaar gewonden) is mijn vraag: weet iemand wat de maximale ontlaadstroom is voor zo'n accu? Dit staat namelijk niet op de accu vermeld. Is er misschien een vuistregeltje voor?
Groeten,
Patrick.
MGP
LDmicro user.
20 tot 30A zul je met zo'n accuutje niet halen denk ik.
De inwendige weerstand van die kleine gel-accu's is tamelijk hoog.
Edit: oja het vuistregeltje. De helft van het aantal AH is zowat de maximale verbruiksstroom.
[Bericht gewijzigd door MGP op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Levensgevaarlijk een accu "kortsluiten". Zo een 'ding' stopt niet met geven. Die blijft volhouden, die wil gewoon voor zekering spelen. Dus die brandt je gewoon uit...
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op 29 augustus 2005 23:05:55 schreef High-Voltage:
Levensgevaarlijk een accu "kortsluiten". Zo een 'ding' stopt niet met geven. Die blijft volhouden, die wil gewoon voor zekering spelen. Dus die brandt je gewoon uit...
Dat is met auto-accu's ed. wel zo, maar met zulke kleine gel-accu'tjes zal dit wel niet zo'n vaart lopen.
shocks in the morning
Nou echt dat je denk van...hè.. of niet dan?
na een x aantal keer kan je je accu wegflikkere!
en dat een accu 'opbrand' is alleen met auto accu's het geval, daar zitten ff wat meer ampere-tjes in;)
groetjeS:)!
Nu maar eens een serieuze response...
De vraag is eigenlijk niet wat dat accuutje kan leveren, maar hoe lang-ie dat leuk vindt.
In de eerste plaats heb je een aardige kans dat je gloeidraadje gewoon weg is na elke ontsteking.
Verder zou ik een wat dunnere draad nemen. Die wordt net zo heet (nl. tot het smeltpunt van koper), je hebt alleen een wat kleiner contact oppervlak met je kruit.
Toen ik nog jong was (heeeeel lang geleden
) onstak ik vuurwerk op afstand met een draadje om de lont gewikkeld. Meestal gebruikte ik hiervoor 1 draadje uit de ader van 0,75mm2. Er zitten er zeker 20 is, dus dan zou je op 0,02mm2 zitten. Dat krijg je met een alkaline batterij makkelijk aan het gloeien.
Op je oorspronkelijke vraag: Die accu kan best 20 tot 30A leveren voor een paar seconden. Of-ie het leuk vindt, is wat anders.
MGP
LDmicro user.
Op 30 augustus 2005 07:31:08 schreef Marco69:
Op je oorspronkelijke vraag: Die accu kan best 20 tot 30A leveren voor een paar seconden. Of-ie het leuk vindt, is wat anders.
Die kunnen dat inderdaad. Sorry voor mijn eerder antwoord.
Een nieuwe haalt zelfs makkelijk 60A...heb dat zojuist eens getest.
Heb vroeger al eens een paar kortsluitingen gemaakt en die gingen nooit boven de 20A ..oorzaak, mijn omgebouwde ampmeter heeft een te grote weerstand.
http://www.freewebs.com/mgp1/
Is daarmee wel kortsluitbeveiligd

electronicaboertje
Golden Member
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein
Een sealed lead-acid type rechargeable accu
met een capaciteit van 7ah mag je met max 2.1a continu
ontladen.
Hogere ontlaad stromen beinvloeden de levensduur van de accu
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Op 29 augustus 2005 23:15:23 schreef Thomas:
[...]
Dat is met auto-accu's ed. wel zo, maar met zulke kleine gel-accu'tjes zal dit wel niet zo'n vaart lopen.
Wil jij het eens testen?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 30 augustus 2005 18:14:17 schreef High-Voltage:
[...]Wil jij het eens testen?
Ik heb 'r 1 van 12Ah en doe er toch maar voorzichtig mee
. [offtopic]Heeft iemand toevallig nog een pb137 liggen (voor 't opladen)? Mail mij dan plz [/offtopic]
Als graag iets wilt ontsteken, neem dan gewoon een weerstand. Voor 12V gebruik ik (altijd) een 15R weerstandjes. Zet er ev een zekering tussen want als die weerstand 'verkeerd' kapot gaat kan deze alle stroom doorlaten gaan. Wat je accu waarschijnlijk niet leuk vind. De weerstand trekt +/- 3A voor enkele seconden en gloeit helemaal
juulke
(C) Petjuh ;)
Hoi,
Iedereen alvast bedankt voor jullie hulp. Ik zal proberen om een andere oplossing te zoeken dan die accu vol te belasten.
Nu kom ik op een andere vraag: om die draad aan het gloeien te krijgen moet er dus een bepaalde stroom door. Kan me ook iemand vertellen (of heeft iemand daar een fijne tabel voor) welke stroom bij welke diameter koperdraad hoort? Dus ik bedoel: welke stroom is bijvoorbeeld nodig voor een koperdraadje van 0,4 mm^2 om het draadje aan het gloeien te krijgen?
Groeten,
Patrick.
PS. Een vorige accu die ik had (2V) had in de handleiding staan dat ik hem maximaal met 10* het opgegeven 'vermogen' mocht ontladen. Op de accu stond 4 Ah, dus dan mocht ik hem met 40 Ah ontladen. Beetje hoog, niet?
Nee, hoeft niet te hoog te zijn. Afhankelijk van de constructie, kan dat best. Een auto accu van laten we zeggen 40Ah, mag je ook (gedurende korte tijd) met bijvoorbeeld 200A belasten (nl. bij het starten). Daar heeft die accu niets van.
Voor de stroom: je kunt (uitgaande van koper) de weerstand berekenen. Hier zit de diameter, de soortelijke weerstand en de langte in. Ik denk dat je voor een kort draadje aan een paar W genoeg hebt om het te laten gloeien (kijk naar een gloeilamp)
Als je voor het vermogen een aanname doet, kun je de weerstand volgens meneer Ohm berekenen. Daar volgt dan weer de draad diameter uit.
Omgekeerd kun je uit de draad diameter en de lengte de weerstand berekenen en daaruit de stroom om het ding een paar W te laten verstoken. Houd er rekening mee dat bij grotere stromen de weesrtand van je kabel en evt. de inwendige weesrtand van je accu ene rol gaan spelen.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Hallo, er staat een schema in mijn boek voor de weerstand van koperdraad. Ik zal het even opzoeken en het zo ff plaatsen.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Wat hier staat, maar dan uitgebreider is hier te lezen: Nova Natuurkunde 3 Havo/Vwo pagina 82/83
Koper heeft een weerstand van 0,017R per mm2 per meter.
R = p*(I/A)
I = lengte in meters
A = oppervlakte in mm2
p = weerstand per mm2 per meter in R
Stel, je neemt 0,02 mm2
R = 0,017 * (0,02/0,05)
Dat is dan 6,8mR (=MILIohm), theoretisch gezien. of doe ik iets fout?
Neem weerstanddraad (kost iets van 0,2€/meter) of gewoon een weerstand. die kosten ook maar iets van 1c en ze doen het altijd goed! (en ze stinken
)(bij futurlec $0,01/stuk. Ik heb er 100 gekocht:))
Echter, de inwedige weerstand van je accu is te groot om zoveel stroom er door heen te laten lopen. Tevens denk ik dat je zo -ie -zo er niet meer dan 0,xx A doorheen krijgt 
[Bericht gewijzigd door jossie op ]
juulke
(C) Petjuh ;)
thnx voor de reacties.
Ik zal een dezer dagen eens proberen. Waar het om gaat is: ik moet dus een voorschakelweerstand gebruiken, zoveel is wel duidelijk. Om er nu voor te zorgen dat ik die weerstand niet opstook moet ik de stroom weten die ik nodig heb, om daarmee het gedissipeerde vermogen in de weerstand (P = U * I) te berekenen. En aangezien U al 12V is kom ik met gewone 10 watters niet daar denk ik.
Maar ik zal eens een poging wagen. Als jullie nix meer horen is het of gelukt, of kan ik het niet navertellen.
Groet,
Patrick
Waarom moeilijk doen. Een achterlichtje van een fiets "gloeit" bij 50mA. De rest kun je er bij verzinnen.
juulke
(C) Petjuh ;)
dat klopt, maar kijk het zit als volgt in elkaar:
een vent heeft een lange buis in zijn handen van een meter of 4. Op het einde van die stok moet die draad komen. Het hoopje kruit dat hij moet ontsteken zit in een soort gietijzeren bakje. Dit is maar erg klein dus de kans is groot dat hij het gietijzer raakt. Op het moment dat hij dat doet is het gloeidraadje weg.
Daarnaast zal het draadje de ontsteking niet overleven. En er moeten 22 ontstekingen vlak na elkaar plaatsvinden. Das dus niet echt een optie 
juulke
(C) Petjuh ;)
nope. daar is kruit te traag voor. ik moet geen vonk hebben (zoals bij een elektrische aansteker)maar echt iets dat gloeit.