Kopercloride etsen

Hoi aanwezige :-)

Ik heb altijd mijn printen geëtst met koperchloride, dus zoutzuur en waterstofperoxide.
In het artikel hier op CUo. vond ik een verhouding die goed werkte tot vandaag... ;-(
Het artikel stelt: 67% water, 25% ZZ(30%) en 8% h2oh(30%)
Helaas heb ik nu flessen met 10% zoutzuur en maar 3% h2o2.
Ik reken me suf maar vind geen nieuwe verhouding voor het juiste mengen... wie weet raad?

Mvg
Fred

Reken eerst even het aantal ml ZZ en h2oh uit in 1000ml etstvloeistof:

totaal 1000ml
670 ml water
75 ml ZZ + 175 ml water
24 ml h2oh + 56 ml water

percentages ZZ en h2oh in de totale etsvloeistof zijn dus:
ZZ: 75 / 1000 * 100% = 7,5%
h2oh: 2,4 / 1000 * 100% = 2,4%

oftewel je percentage ZZ is ongeveer driemaal zo hoog als je percentage h2oh. Dit komt ongeveer overeen met de verhouding van je nieuwe flessen. Als je deze dus 1 op 1 mengt dan komt het goed. Je hoeft ook geen water meer bij te voegen, je brouwsel is toch al veel minder sterk dan het eerst was ;)

Ik bereken dit ook niet dagelijks dus correct me if I'm wrong

waar rook is, was een transistor
klein is fijn

Moderator

Als eerste, het is onmogelijk om de gewenste verhoudingen te maken met 3% H2O2, hiervoor is een sterkere concentratie nodig. Het beste is dan om 30% te kopen.

Er geld voor de totale etsvloeistof ongeveer:
Water 90%
Zoutzuur 8%
Waterstofperoxide 2%

67% water
25% zoutzuur (30%)
8% waterstofperoxide (30%)

Als ik dit even nareken, dan kom ik op:
66,67% H2O afgerond 66% omdat de boel anders niet meer klopt.
26,67% HCL afgerond 27%
6,67% H2O2 afgerond 7%

Verhip, wat ben ik toch weer een miere(n?)neuker...

Maar, voor 10% HCl en 30% H2O2 heb je de volgende verhoudingen:

13,33% H2O
80,00% HCL
6,67% H2O2

Hmmm, leuk! Mijn tekst is inmiddels wel zo klein dat 'ie totaal niet meer leesbaar is. Leuke bug! Bedankt voor de tip, kif!

Op 2 september 2005 17:32:44 schreef belvend:
Tomas,
Jouw tekst is niet klein, maar heeft dezelfde kleur als de achtergrond.... Selecteer maar eens met de muis?!!!

Inderdaad, in IE is dit zo, maar in Firefox is 'ie echt maar een paar pixels hoog. Misschien gewoon een bug in Firefox. Om het effect compleet te maken heb ik hem idd dezelfde kleur als de achtergrond gegeven.

[Bericht gewijzigd door Thomas op vrijdag 2 september 2005 17:38:17

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Heren, (meestal athans:-)
Als eerste bedankt voor jullie reacties...
Ik vind het ook vreemd dat ik de h2o2 niet meer in 30% kan krijgen.. maar ja.. wat doe je eraan..
Nog vreemder, de oude flessen waren hetzelfde als de nieuwe en daarmee ging met oude verhouding (zoals die ook in het artikel hier online staat) het etsen wel goed.
Nu opeens niet meer...
Ik maakte 100ml vloestaf aan. Daarvan 135ml water, 50ml zuur en 15ml h2o2...
Dat het eerst niet werkte wijte ik aan de fles h2o2 die ik gesloten had bewaard en dus wel kapot zou zijn, maar met een nieuwe fles had het toch weer moeten gaan... helaas...
Ik ga zo nieuwe fles halen en dan morgens een met de zojuist gepost verhouding proberen... Logisch dat ik eigenlijk niet teveel water meer hoef te te voegen, want er zit al een flinke hoeveelheid in de vloeistoffen.

Mvg
Fred

Tomas,
Jouw tekst is niet klein, maar heeft dezelfde kleur als de achtergrond.... Selecteer maar eens met de muis?!!!

DE OLDE

Overleden

Waterstofperoxide is o.a. te krijgen in 30% concentratie bij bedrijven van gewasbeschermingsmiddellen voor de tuinboouw. Het wordt gebruikt bij hydrocultuur als de wordtels van de planten gaan rotten; men stopt dit met peroxide. Ook Ferm Genemuiden heeft destijds een z.g.n. autogenisch lasapparaat op de markt gebracht onder de naam Oxilweld en Oxibrass. Ze leverden tankjes peroxide van 30% . Zoutzuur halen in de bouwmaterialenhandel. Ik bedoel geen bouwmarkt (Gamma ed.)maar toelevering voor aannemers.Zoutzuur wordt gebruikt om cementsmetten van stenen e.d. af te krijgen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 2 september 2005 18:39:23 schreef DE OLDE:
Waterstofperoxide is o.a. te krijgen in 30% concentratie bij bedrijven van gewasbeschermingsmiddellen voor de tuinboouw.

gewoon bij de apotheek dacht ik, ik krijg mijn flessen (het glas) zelfs voor niks. ik denk eraan een verzameling te beginnen

Zoutzuur halen in de bouwmaterialenhandel.

of gewoon in een stock tussen het gedestileerd water en de white spirit
;)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
DE OLDE

Overleden

Ik haalde de peroxide jaren geleden ook in de apotheek maar vond het nogal prijzig

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Vanavond weer een nieuw flesje gehaald (1,55 euro voor 100ml) maar wederom geen resulaat zelfs niet puur uit de fles 1:1 met zoutzuur 10%. ook niet in de gebruikelijke concentratie.
Ik denk dus dat ik gewoon slecht h202 ontvangen heb vandaag. morgen terug met die flesjes.
Heb dit al eerder in deze drogist/apotheek gekocht en toen werkte het wel.

Dat is wel vreemd inderdaad.. wellicht hebben ze een stabilisator bij het peroxide gegooid?

Water 90%
Zoutzuur 8%
Waterstofperoxide 2%

Deze eindconcentraties zijn niet haalbaar met 3% peroxide en 10% hcl als ingredienten.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
DE OLDE

Overleden

Wellicht hebben ze het voorraadvat niet afgesloten en koop je geen H2O2 maar water

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Iedereen bedankt voor de input op deze vraag.
Inmiddels heb ik de juiste ingredienten weten te krijgen. Dus 30% zoutzuur én 30% H202. Daarmee lukt het etsen nu als vanouds en is een printje weer in no-time klaar..

Ik heb een aantal printen door een bekende laten maken met die bruine smurrie. (ijzercloride II dacht ik).
Als je die printen onder de loep houdt is de structuur van de baantjes toch véél grover dan ik met de koperchloride methode weet te breiken. Dan maar wat voorzichtiger werken, maar het resultaat is en blijft voor mij toch nog altijd het beste.

Ik heb een artikeltje op mijn website staan hoe ik e.e.a. realiseer.. Zie daartoe:

http://www.miniware.nl/nl/microchip/pcbmake.html

Iedereen bedankt.
Fred