Philips GRII teletekst-modules inwisselbaar?

Rare vraag misschien... Een klant heeft een philips TV, GRII chassis, waarvan de teletekst-module defect is (geen sync en blijkbaar schakelt ze soms zonder reden "aan"). Aangezien er geen grote kosten meer aan het toestel gedaan mogen worden zou ik 'm proberen repareren met een module die ik hier nog liggen heb. Nu zien ze er anders uit, hoewel de pinnetjes wel passen, zitten er andere IC's op. Ik heb geen zin om helemaal naar die klant te rijden en dan tot de conclusie te komen dat het toch niet werkt. Dus mijn vraag:
zijn deze modules inwisselbaar?
- op de ene staat 3111257 12760 AG90 010
De IC's die erop zitten zijn MAB8461P, MK48H64N-120, SAA5243P/E en SAA5231 (dit is de defecte)
- op de andere staat 258 88702 TXT EU 4P 00280949 QG../92 44
En daar staan maar 3 IC's op, te weten PCF84C81AP/098, SAA5246AP/E en HY6264ALP-10.

Die nummers zeggen me niets maar ik weet dat de TXT modules van G110 en GR niet verwisselbaar zijn.
Kan je de module er niet uitlaten? Maar dan komt er "error txt" op staan zeker.Misschien met de tekletekst optie "off" te zetten dan in service menu.

2e maal groeten vandaag 3e maal... ge weet het eh!

Wardje

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

wel, dat zijn gewoon de stickertjes op de modules zelf, het zijn wel twee GRII-chassis.
Het toestel werkt nu zonder de tt-module, zonder probleem, maar die mensen hadden indien mogelijk graag terug tt gehad, en die module die ik hier liggen heb blijft anders toch maar liggen. Ik zou het echter jammer vinden als ik er weer naartoe rijd, tv weer open moet vijzen, en dan zien dat het toch niet gaat.

Amateur19

Overleden

TXT-Processor. De SAA5246AP/E vervangt de SAA5243P/E en SAA5231 en heeft daarbij IVT 1.1??

Geheugen. HY6264ALP-10(64kbit 100nS) vervangt de MK48H64N-120.(64kbit 120nS)

Besturings-processor. Het belangrijkste is nu of de MAB8461P-W???(daar stond vast nog een masknummer) is vervangen door de PCF84C81AP/098, en als belangrijkste dan dus de software die daarin zit.

:) GR Richard.

DATASHEETS

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Op modules met een SAA5231 komt het vaak voor dat er wat losse SMD-tjes aanwezig zijn met name onder de SAA5231 zelf,ff solderen:)

Klacht: groene korte streepjes soms in beeld ipv TXT
en beeld word soms zwart.

William

Beste Stefaan,

Ik heb dat ook regelmatig bij de gr2's gedaan, van de gr2 en de G110 zijn de teletekstmodule's hetzelfde en zijn dus uitwisselbaar.

Op 10 september 2005 11:56:41 schreef Wardje:
Die nummers zeggen me niets maar ik weet dat de TXT modules van G110 en GR niet verwisselbaar zijn.
Kan je de module er niet uitlaten? Maar dan komt er "error txt" op staan zeker.Misschien met de tekletekst optie "off" te zetten dan in service menu.

2e maal groeten vandaag 3e maal... ge weet het eh!

Wardje

Gij met 30jaar ervaring,....en die nummers zeggen u niets.... dat is raar!

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Evarist

Golden Member

Je kan proberen de 2 SAA's te vervangen. Die zijn de voornaamste daders. Anders is de decoder zeer goedkoop. Maar omruilen doen ze niet, de heren van Eindhoven.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

dag evarist, ik bedoel geen omruiling vanuit de fabrikant... 't is gewoon een gelijkaardig moduletje dat ik hier nog op overschot liggen heb... veel kosten moeten er aan het toestel niet gedaan worden maar als ik er gewoon die andere module in kan pluggen is de herstelling snel en goedkoop gedaan...
enfin, 'k ga het erop wagen.

Het gaat wel met uitwisselen van een G110 een CP90 en een GR2.2. Alleen moet soms even een andere connector worden op gezet en soms moeten er een paar smd weerstandjes worden aangepast omdat er anders geen contrast is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!