12V naar 4x 3V splitsen

Hallo allemaal,

ik zoek een manier om 12v van een adapter te splitsen naar 4x 3V.

Het probleem is als volgt. Ik heb een oude elektronische agenda welke gevoed wordt door een viertal CR2032 knoopcel batterijen (3V per stuk). Deze krengen zijn schreeuwend duur.

Ik wil deze eigenlijk vervangen door een adapter of accu, maar ik kan niet zomaar een 3V bron op de verschillende batterij-aansluiting want dan krijg ik kortsluiting bij het leven.

Is het mogelijk om 1 enkele 12V spanningsbron te verdelen in 4x 3V zonder dat er kans is dat een van de vertakkingen kortsluiting veroorzaakt met de andere?

Het amperage is niet al te hoog, maar het liefst houd ik de schakeling wel zo compact mogelijk.

Alvast bedankt!

Roy

't is maar wat je schreeuwend vindt... Klik hier

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

als die cellen in serie geschakeld staan kan men toch gewoon de + en - van de 12VCD adapter aansluiten als volgt:

- op de - van de eerste cel
+ op de + van de laatste cel

in acht genomen dat uw toestelleke op 12V nodig heeft natuurlijk, of zie ik het verkeerd nu?

Nee shortcircuit. Je ziet het helemaal goed. Dat ik daar zelf nog niet op ben gekomen zeg, slechte zaak.

Het enige 'nadeel' is dat er 3 batterijen in serie zitten (9V) dus en de 4e voor het geheugen wordt gebruikt, maar daar is wel uit te komen.

Bedankt voor het wakker schudden!

Ooit gehoord van een 78xx?

Je kunt ook gewoon een paar penlites gebruiken.

[overdrijfmodus]
Of sleep gewoon een 12V 200Ah accu mee. Daar kun je de komende jaren wel mee door:P
[/overdrijfmodus]

Woei! *heeft etsbak*

Ja gebruik een 7809 voor uw voeding gedeelte van 9V en een 7805 met wat diodes erachter om aan 3V te geraken voor uw resterend 3V gedeelte. Per diode heb je denk ik een 0.6 V spanningsval dus met 3 diodes kom je op 3.2V

srry hoor maar die batterijen kosten geen niks voor die 4 batterijen betaal je maar hoog uit €3

De laatste keer dat ik ze ging halen bij de gemiddelde elektronica zaak was ik zo'n 5 euro per stuk kwijt. Ook bij andere zaken liggen ze rond deze prijs.

Inderdaad, op internet zijn ze misschien wel goedkoper te krijgen, ongetwijfeld.

Momenteel heb ik het als volgt opgelost. 1 knoopcel voor het geheugen (deze gaat vrij lang mee i.t.t. de andere 3).

Voor de andere 3 heb ik een 9V adapter (zelfbouw, met LM317T) aangesloten. Ik ben nu op zoek naar een klein formaat accu. Deze heb ik gevonden, oplaadbare knoopcellen van Varta (3V). 3 van deze in serie en ik ben er. Ik weet alleen niet waar ze te krijgen zijn. Conrad en display hebben ze in ieder geval niet.

is een 7809 en een zenertje niet eenvoudiger en compacter ?

Misschien wel, maar ben ik dan niet altijd afhankelijk van een externe voeding?

waarom koop je niet een oplaadbare 9volt batterij.. kost ook wel wat maar gaat aardig lang mee en je kan hem zo weer opladen

PaWoN

Dat lijkt op dit moment de enige goede oplossing, al is zo'n ding wel een stukje groter dan ik in gedachte had.

Het nadeel van de oplaadbare knoopcellen die ik heb gezien is dat het Li-ion batterijen zijn. Deze kan ik dus niet zo maar even aan een adapter hangen om ze op te laden omdat deze opgeladen moeten worden d.m.v. een stukje elektronica omdat ze anders kunnen exploderen of Lithium gas kunnen laten ontsnappen.

NiCD of NiMH hebben dat probleem niet voor zover ik weet

Misschien kan je hem openslopen en dan in een gunstigere vorm in de agenda plaatsen..
http://www.perfectflite.com/images/openNC9V.jpg
geen idee of ze er allemaal zo uitzien van binnen hoor..

PaWoN

Niet geschoten, altijd mis natuurlijk! Bedankt voor de tip!