Geef mij USB DAC een externe powersupply

Een simpel vraagje misschien, voor jullie.

Ik heb een USB DACje gekocht Phonic Digitrack, om mijn stereo via mij USB uitgang te koppelen aan mijn PC. Via mijn geluidskaart heb ik nogal last van storingen van mijn PC.

Ik had gedacht en gelezen dat dit deze storingen wel zou verhelpen, maar niks.

Misschien is de oplossing simpel door de DAC een eigen voeding te geven, dus de voeding niet van de USB connector halen. Ik wilde dit eerst oplossen met batterijen. Nu ik ben niet zo thuis in electronica.

Weet iemand hoe ik de batterijen het beste kan aansluiten? de DAC maakt gebruik van de PCM2906. De power krijgt hij als ik het goed heb via pin 3 (vBUS). Naast de DA/AD converter zit er ook een hoofdtelefoon versterkertje in.
Thanks,

Patrick

De storing komt denk ik van mij Mainboard. Ik heb geprobeert de storing te zoeken door mijn fans uit te zetten, zoveel mogelijk PCI kaarten eruit te halen en mijn tweede harddisk eruit, maar geen resultaat .

Ik kan mijn harddisks horen vooral als ze het druk hebben.

[Bericht gewijzigd door Biarritz op donderdag 15 september 2005 10:47:48

Je zou de datasheet even op kunnen zoeken, dit soort chips heeft meestal een groot aantal voedings- en gnd pinnen voor digitaal en analoog apart.

Is een USB-hubje met externe voeding tussen PC en DAC geen idee ?

Weet je overigens zeker dat je geen aardlus hebt op enige manier (CAI, iets anders in de hifi-keten aan aarde, rotte aarding van de PC etc) anders: Trafo's er tussen.

Een USB hubje zou een misschien oplossing kunnen zijn. Ik weet dat mijn schoonvader er nog een heeft dus dat kan ik proberen.

Ik denk niet dat het een aardlus is. Het is geen gebrom 50 of 60 Hz wat ik hoor maar echt gekraak en geruis van de PC. Op de DAC zit ook een hoofdtelefoonaansluiting. Ook als ik die beluister hoor ik dezelfde bijgeluiden.

Geef mij USB DAC een externe powersupply

En geeft die mannen aan den toog ook iets!

* Figaro kan het niet laten, sorry.

Heb je je computerluidsprekers al eens aan die usb dac gehangen? Heb je dan ook dat geluid? Hetzelfde met je gewone sound card?

Mijn computerluidsprekers heb ik jaren geleden in de vuilnisbak gegooid. 500 Watt stond erop en nog steeds weet ik niet wat watt was.

Ik heb alleen een paar buizenversterkers staan. Hoofdtelefoon versterker en EL34 PP amp. Op beiden hetzelfde.

Ik ga vanavond nog es ff met dat ding stoeien. Heb nog een paar flesjes bier staan van amateur brouwers, dus dat gaat wel lukken.

Proost

Probeer eens een nieuwe voeding in je PC.
Die goedkope dingen willen nog wel eens (naja, eerder met grote regelmaat) niet voldoende gebufferd zijn.
Daardoor kan bijv. een actieve harddisk via z'n voedingskabel storing over de rest van het systeem verspreiden, wat je het snelst merkt door "rommel" uit je speakers.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
KT88

Overleden

De beste methode is m.i. een optische verbinding te maken tussen digitaal in-en-uit.
Daarvoor zijn convertor modules verkrijgbaar, maar je kunt het ook zelf bouwen.

Next best is inderdaad een aparte voeding gebruiken.
De beide buitenste pinnen van de (male) USB zijn de voeding, die kun je op de print van de DAC losmaken en naar een externe 5V voeding brengen.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Gelukt,

Ik heb de voeding van de USB connector losgekoppeld en aan een 9volt batterij gehangen met een L7805. Werkt prima. Ik ben de krakende geluiden kwijt en hou alleen nog een beetje ruis over als ik mijn buizenhoofdtelefoonversterker helemaal opendraai.

Eens kijken hoe lang de batterij het vol houdt ander ga ik een voeding maken.

Thanks

Op 15 september 2005 20:34:45 schreef Biarritz:
Eens kijken hoe lang de batterij het vol houdt ander ga ik een voeding maken.

Neem gewoon een hubje met voeding, goedkoper en betrouwbaarder.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Henry S.

Moderator

Op 15 september 2005 20:34:45 schreef Biarritz:
Gelukt,

Ik heb de voeding van de USB connector losgekoppeld en aan een 9volt batterij gehangen met een L7805. Werkt prima. Ik ben de krakende geluiden kwijt en hou alleen nog een beetje ruis over als ik mijn buizenhoofdtelefoonversterker helemaal opendraai.

Eens kijken hoe lang de batterij het vol houdt ander ga ik een voeding maken.

Thanks

Minder dan een week:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/25501

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De batterij heb ik gebruikt om te testen of dit mijn storingprobleem zou oplossen. Ik maak nu gebruik van een adapter voeding. Werkt ook prima.