ingang aansluiten.

Ik ben niet zeker van men ding, daarom vraag ik het even.
op volgende schakeling staat een input http://users.telenet.be/bartooms000/lpt-ingang-v2.gif
Moet ik deze inpunt ook aansturen met 5V?
Wat ik wil doen is 5V erop aansluiten op de input met daartussen nog een schakelaar.
Is dit juist?

DE OLDE

Overleden

5 volt zal wel werken iets hoger lijkt me ook geen probleem. Ik zou wel een pulldown weerstandje van ca 100k van de basis naar de emitor (gnd) plaatsen zodat als er geen input is de transistor ook daadwerkelijk spert en niet gaat rommelen met wat stoor viezigheden

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

volgens mij is dit niet goed ik denk dat je zoje lpt op blaas er staat stroom op de lpt poort namelijk loopt via de lpt doorr de transistor ook direct versterkt naar de gnd

MVG Kevin

Een zak tuinaarde opescheuren

Op 16 september 2005 09:31:03 schreef avancada:
Ik ben niet zeker van men ding, daarom vraag ik het even.
op volgende schakeling staat een input http://users.telenet.be/bartooms000/lpt-ingang-v2.gif
Moet ik deze inpunt ook aansturen met 5V?
Wat ik wil doen is 5V erop aansluiten op de input met daartussen nog een schakelaar.
Is dit juist?

Dit gaat werken ;)
Als de transistor "in rust" is dan staat er 5V op je input. Als je transistor voldoende geleidt dan wordt je 5V naar grond getrokken via de 10K weerstand en dan staat er dus niets op je poort. Let er wel op dat je de GND van je voeding aan de GND van je parpoort legt.
Verder opletten met het uitlezen, sommige poorten zijn hardwarematig geïnverteerd.

Edit:
En zeker niet meer dan 5V erop gooien. 4V is ook nog goed.

Edit2:
Lees in dit topic mijn reactie maar eens door.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
DE OLDE

Overleden

Input is niet zo kritisch, mag wel meer dan 5 volt zijn maar het collectorgedeelte ( de pull up weerstand) inderdaad niet hoger dan 5 volt

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 16 september 2005 22:24:16 schreef DE OLDE:
Input is niet zo kritisch, mag wel meer dan 5 volt zijn maar het collectorgedeelte ( de pull up weerstand) inderdaad niet hoger dan 5 volt

Waarom zou je er meer dan 5V gaan opzetten als het met minder ook al voldoende is... Dat heel systeem is gemaakt voor 5V, niet voor 10V ofzo...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 17 september 2005 11:17:35 schreef High-Voltage:
[...]

Waarom zou je er meer dan 5V gaan opzetten als het met minder ook al voldoende is... Dat heel systeem is gemaakt voor 5V, niet voor 10V ofzo...

Kan het dan kwaad om meer dan 5V op een input van de parpoort te zetten? (ik heb dat al gedaan, en er is gelukkig niks stuk gegaan, mijn 12V kon wel maar 5uA leveren)

Op 17 september 2005 11:28:58 schreef Bertrix:
[...]

Kan het dan kwaad om meer dan 5V op een input van de parpoort te zetten? (ik heb dat al gedaan, en er is gelukkig niks stuk gegaan, mijn 12V kon wel maar 5uA leveren)

We zoeken even de datasheet op van die IC die vroeger werd gebruikt voor het uitlezen:
-->Klikje<--
Natuurlijk zit dat nu allemaal in een "vloertegel" ingegoten en kan je daar niet meer op af. Maar ik denk dat het qua spanning voor een groot deel overeenkomt...

Edit:
Ik vind er iets van 1mA bij 7V.
Je kan dus wel meer dan 5V erop zetten |:(

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...