Hoe moet ik een TL lamp schakelen, zonder starter ?
Maw. Dat ik deze buis gewoon kan aan en uit doen zoals een gloeilamp. Het is voor een lightshow projectje, ik moet kunnen 'flashen' met de TL buizen.
Een gewone TL-lamp zonder starter gaat niet werken hoor. Ik weet trouwens niet of je met een gewone TL-lamp kan "flashen", misschien als je werkt met een verhoogde spanning?
Een gemiddelde TL-buis heeft een ontsteekspanning van minimaal 800V nodig. De houdspanning (om de lamp, als die eenmaal ontstoken is aan het branden te houden), ligt een stuk lager: ongeveer 200V.
Je kunt dus wel een TL-buis, zonder starter, meteen aan gang gooien, maar dan moet je met beduidend hogere spanningen gaan werken.
Op 20 september 2005 11:02:26 schreef chevcamaro:
Moet je een Hf voorschakelapparaat nemen.
Yup, dat kun je ook nog doen. 
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op ]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
In elektuur heeft wel eens een schakeling gestaan om TL-buizen direct te laten starten. Het werkte met een vaste gelijkspanning op de gloeidraden zodat de elektrodes continu verwarmd werden. Met een SCR (triac) kon dan de buis direct ontstoken worden. Weet niet meer welke elektuur (zeker 10 jaar geleden)
Op 20 september 2005 11:34:01 schreef Fuzzbass:
In elektuur heeft wel eens een schakeling gestaan om TL-buizen direct te laten starten. Het werkte met een vaste gelijkspanning op de gloeidraden zodat de elektrodes continu verwarmd werden. Met een SCR (triac) kon dan de buis direct ontstoken worden. Weet niet meer welke elektuur (zeker 10 jaar geleden)
Mjah, maar dat met de gloeidraden opwarmen van de gasvulling heeft tot doel de ontsteekspanningsdrempel naar beneden te halen. Kwikdampgas heeft bij kamertemp. een ontsteekspanning van 1.2KV nodig. Door het gas te verwarmen, verlaag je die grens naar zo'n 800V. Nog steeds te hoog om ff aan te zetten met 'slechts' 230V. 
jup, was een halfgeleidergids-schakeling. Goed voor deze toepassing.
Door electronisch op het juiste punt op de sinus in te schakelen zorgden ze er voor dat er altijd voldoende ontsteekspanning was. Voorverwarmen ging met een gloeistroomtrafo'tje.
HF-VSA's zijn niet oneindig snel, zeker niet bij inschakelen (voorverwarmen duurt halve sec oid) en dimmen van 100%-3% duurt ook een paar tiende sec.
Als je gaat stroben met een TL (ooit wel eens gedaan, direct op hoogspanning) zul je merken dat de verschillende kleuren fosfor die er op zitten verschillende nalichttijden hebben. Je ziet dus een blauwe en een gele flits door elkaar, die relatief lang duren tov een normale strobo.
[edit]
En er zijn natuurlijk ook rapid start TL-systemen etc. Hier in NL alleen niet zo populair, mogelijk vrij duur. Je kunt deze pagina eens uitdiepen. 
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
De site van Elektuur zelf beschikt ook over een zoekfunctie! 
Daarmee kun je alle bouwprojecten vanaf 1995 terugzoeken.