Geen Beeld & Geluid Philips 21PT4438 (chassis L01.2E)

Plotseling tijdens tv kijken is deze uit gevallen. Geen beeld meer en geen geluid.
Het enige wat er gebeurd is dat het stand-by ledje brandt als netschakelaar aan staat.
Beeldscherm voelt niet statisch als netschakelaar aangezet wordt.
Het gaat hier om een Philips 21PT4438 met chassis L01.2E.
Schema heb ik inmiddels gevonden: http://monitor.espec.ws/download.php?id=12658
Waar nu te beginnen?

De voeding nakijken ev.lampentest.
De BU van de lijneintrap nameten.

Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Zojuist gemeten met losse multimeter:
Gemeten voltage over "Horizontal Deflection Coil" is ca. 1290VAC. (schakeld na ca. anderhalve minuut af)
Lijkt mij dat voeding (mainsupply) dan wel in orde is, en tevens de BU?

edit: zojuist gemeten op pin 2 van flyback: 95VDC (mainsupply)
Alsnog lampentest uitgevoerd. Werkspanning van de lamp is dan 96VDC.
Wat kan het nog anders zijn als de flyback?
Wel hoor ik zo'n typische hoogfrequente televisie-piep, komt deze niet uit de flyback?

[Bericht gewijzigd door Draak op zondag 25 september 2005 10:21:05

Als dergelijke spanningen er zijn, dan mag je er van uit gaan dat de lijntrap werkt. Als het toestel uit schakelt kan dit duiden op een defekt in de vert. eindtrap. Meet even de G2 spanning, maar dit kan alleen met een heel goede BVM of mosfet meter. Ook kan je even de G2 opdraaien om te zien wat er op het scherm gebeurt. Lijkt mij sterk dat als er 1250VAC over de afbuigspoel staat dat er geen hoogspanning komt, maar niets is onmogelijk.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als ik aan G2 spanning draai licht het beeldscherm op.
Er is dan een vertikale kleurenpatroon te zien. (violet, groen & rood)

.

[Bericht gewijzigd door Wardje op zondag 25 september 2005 13:02:03

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Op 24 september 2005 22:08:04 schreef Draak:
Zojuist gemeten met losse multimeter:
Gemeten voltage over "Horizontal Deflection Coil" is ca. 1290VAC. (schakeld na ca. anderhalve minuut af)
Lijkt mij dat voeding (mainsupply) dan wel in orde is, en tevens de BU?

edit: zojuist gemeten op pin 2 van flyback: 95VDC (mainsupply)
Alsnog lampentest uitgevoerd. Werkspanning van de lamp is dan 96VDC.
Wat kan het nog anders zijn als de flyback?
Wel hoor ik zo'n typische hoogfrequente televisie-piep, komt deze niet uit de flyback?

De spanning over de afbuigspoel meten is geen referentie.
Brand de gloeidraad van de beeldbuis?(goed kijken soms moeilijk de zien.)
Als die brand is de HSP voor 95% zeker in orde.

Gr
Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Te zien in de hals van de beeldbuis: 3 oranje gloeipuntjes.

Als het beeld oplicht zoals omschreven, dan loopt het raster niet. Het oplichten komt doordat er een witte lijn boven in het beeld wordt geschreven en zodoende het glas verlicht. Dus vert. eindtrap meten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hans, witte lijn boven in het beeld kan ik niet ontdekken?

TDA9302H eindtrap aansluitingen gemeten:

1: 0.3VDC
2: 13VDC
3: -13.3VDC
4: -13.4VDC
5: -6.8VDC
6: 12.4VDC
7: 0.3VDC

Helaas geen scope in de buurt.

Dat de witte lijn niet zichtbaar is, dat klopt. Deze staat helemaal boven in het beeldscherm dus niet zichtbaar. Dat de vert. eindtrap wordt gevoedt met + en - 13volt wil zeggen dat het midden van de schakeling bij een goede werking 0 volt moet zijn. Kan wel een paar tiende afwijken want daarmee wordt de vert. centrering van het beeld ingesteld. Dat de streep helemaal boven in het scherm staat betekent dus dat de volle + 13 volt op de afbuigspoel staat. Dus als de vert. eindtrap wordt vervangen dan zal er waarschijnlijk wel weer beeld komen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op pin 5 (uitgang) meet ik zo'n -6.8VDC terwijl hier dus nagenoeg 0VDC op zou moeten staan?

Klopt het dan ook dat beeldbuis niet statisch aanvoelt?

De uitgang moet echt 0 volt zijn anders loopt er constand DC door de spoel. Dat het scherm toch iets wil oplichten betekent dat er wel hoogspanning is. Bij veel moderne toestellen is het waar dat het scherm niet statisch aanvoelt. Ik heb weleens getwijfeld of er hoogspanning kwam en besloot de anode even los te nemen. De stekker had ik er uit gehaald, dacht ik, maar was helaas de verkeerde, dus het toestel stond nog aan. Ik kan U verzekeren dat er hoogspanning was!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hans, je uitleg is duidelijk. Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe TDA9302H.
Zijn er rond deze eindtrap nog componenten die dan beter direct mee vervangen moeten worden?
Nou snap ik eigenlijk nog niet waarom geluid niets doet?

[Bericht gewijzigd door Draak op zondag 25 september 2005 17:46:15

Dat denk ik niet, tenzij er een extreem hoge en dan heb ik het over een paar volt, spanning op de ingang staat. Hier wordt nl. ook de DC voorspanning aangeleverd voor de beeld centrering.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dan moet dat goed zijn verder. (pin 1 & 7)
Hans en Ward, bedankt voor de hulp totdusver.
Ik hou u op de hoogte.

(is er nog een verklaring betreffende het geluid?)

Zojuist nieuwe TDA9302H op print gesoldeerd.
Lijkt niet de oplossing.
Nogmaals gemeten op aansluitingen.
Zelfde spanningen.
Op uitgang nog steeds -6.8VDC.
Iemand een idee?

Kan je eventueel eens met een scoop op de uitgang/ingang van het desbetreffende ic gaan meten?
Wat bedoel je met vertikaal kleurenpatroon?

[Bericht gewijzigd door tEmPeSt op zaterdag 1 oktober 2005 20:32:00

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Ik kan mij niet herinneren dat ik het over een vert. kleurenpatroon heb gehad. Wat wel gebeurt bij dit soort storingen is, dat het glas vanaf de rand van het beeldscherm wordt verlicht en dat daardoor een een kleuren vlekken patroon ontstaat. Dit is hier ook het geval en dat er meer dan 6 volt op de uitgang staat, dat klopt niet. Ik heb de schakeling even bekeken en de spanningen op het IC vergeleken met de opgegeven waarde en dat klopt wel. Het meest waarschijnlijke in dit geval is, dat er een diode lek is die aan de uitgang over de spoel zit en aan de voedinsspanning hangt. Nummer 1 en 7 zijn de ingangen en hier is de spanning vrijwel gelijk, dus MOET de uitgang 0 volt zijn. Op de ingang kan het ongeveer 0.2 volt schelen want daar wordt het 0 punt van de uigang mee ingesteld voor de beeld centrering. Ik zou de dioden aan de uitgang eens aan een grondige inspectie onderwerpen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De twee dioden aan de uitgang zitten er bij deze tv niet op. (optioneel)
Als verticale afbuig spoel los wordt genomen dan meet ik op uitgang de volle -14.12VDC. Tevens is ingang op pin 1 dan omhoog gegaan van 0.3 naar 1.32VDC. Voor de rest nog steeds hetzelfde.
Spoel heeft 10 ohm weerstand, is dit een reële waarde?

Ongeveer 10 ohm is normaal. Ik ben bang dat ook het nieuwe IC de geest gegeven heeft, anders kan ik het niet verklaren. Probeer eens een ander IC en vervang ook de diode aan de + kant met de elco die er aan zit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Inderdaad, dat bedoel ik. Als er in deze kring wat fout is, gaat een nieuw IC direct weer stuk.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Net 6471 & 2473 en nieuwe tda9302h vervangen.
Probleem blijft hetzelfde.
Gemeten spanning op pin 5 = -6,8VDC.
IC wordt ook redelijk snel behoorlijk warm.

Dat heet worden is in dit geval vrij normaal omdat er uitsluitend DC loopt. Dan zou ik toch eens goed op de spanningen aan de ingang gaan meten want daar wordt behalve een zaagtand ook het DC aangevoerd om de schakeling asymetrisch in te stellen. Het komt uit IC 7200 de TDA95.. waar een spanning van 1.2V en een spanning van 1.3 volt aanwezig zijn. Deze zijn te meten aan pin 16 en 17. Als dit klopt dan MOET de uitgang van het vert. eindtrap 0 volt zijn. Immers als beide transistoren in het IC een gelijke stroom doorlaten dan is +15 en -15 dus 0 omdat ze elkaar opheffen. Je kan beide ingangen even los nemen en dan zal er een hor. streep moeten zijn in het midden van het scherm. Alleen denk ik dat het toestel dan in protectie gaat. Dat er geen geluid is komt waarschijnlijk ook uit IC 7200, want als de hor. sync. niet aanwezig is wordt het geluid ge-mute. Als dat het niet is, zou ik het ook niet meer weten zonder het toestel gezien te hebben.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!