230V schakelen met triacs

Met een vriend ben ik bezig een apparaat te maken waarmee we via de computer lampen kunnen aan/uitzetten (via de parallelle poort). Nu zaten we te kijken naar de 'reguliere' relais, maar die dingen slijten waarschijnlijk te snel en daarnaast zijn solid-states natuurlijk iets mooier. We kwamen al snel terecht bij het solid-state relais dat bij de 'Schakelingen' op deze site beschreven staat.

Nu heb ik de datasheet van de gebruikte triac (TIC206M) opgezocht, maar als electronica-leek wordt ik er niet veel wijzer uit. Waarschijnlijk kan de triac zonder al te veel moeite ongeveer 100~200 Watt schakelen op 230V (komt neer op 0.5-1.0 A?). Nou willen we eigenlijk wel wat meer vermogen kunnen schakelen. Kunnen we dan gewoon een andere triac erin zetten? Zo ja, waar moet deze aan voldoen en hoe zit het met koeling (ook eea over gevonden hier op het forum?)

Dan las ik ook nog iets over fase-aansnijding. Als je grote vermogens gaat schakelen (we denken zelf aan ongeveer 500 watt ofzo) zou je last krijgen van storingen op het lichtnet (vergelijkbaar met de storing die ik hier hoor op de stereo als ik m'n schakelaar van m'n kamerverlichting omzet?). Hoe verhelpen we dat in ons project?

Alvast bedankt!

Zal je even wat info geven:
TIC 206: 4A
TIC 216: 6A
TIC 226: 8A
TIC 236: 12A
TIC 246: 16A
TIC 256: 20A
TIC 263: 25A
Meestal nog een achtervoegsel: letter D staat voor doorslagspanning 400V en M staat voor 600V(topwaarde)
Het lichtnet van 230Vac heeft een topwaarde van 325V.
Ik gebruikte hier dus meestal een M-type voor.
Bvb: TIC 263M: goed voor 25A/600V.
De stromen zijn RMS waarden, bvb een 1500W spot trekt zo'n 6.5A (1500W/230V=6.5A). En je triac moet deze stroom ook kunnen verwerken.
De triacs zijn onderling verwisselbaar, let wel dat de zwaardere jongens net iets ongevoeliger zijn op hun gate en iets meer stuurstroom vragen om hun werk goed te doen.

Koeling: is meestal vrij beperkt, als je een triac openstuurd valt er nog maar vrij weinig spanning over die je kan vermeningvuldigen met de stroom om het ontwikkelde warmtevermogen te berekenen. Is meestal maar een paar watt bij niet te grote stromen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ach, nog wat vergeten:
storingen kan je onderdrukken door: in serie met je triac en dus ook met de belasting een spoel te steken; dergelijke ontstoorspoelen zijn los te koop en in verschillende stroomgroottes te krijgen.

Of een snubbernetwerk parallel over je triac heen te zetten; een snubbernetwerk bestaat meestal uit een weerstand en een condensator in serie, je kan ze ook kompleet kopen als 1 blokje.
Zoek eens op www.google.com

De genoemde maatregelen dempen de abrupte spanningsovergangen (en dito stroomsprongen) die je hebt wanneer je een triac ontsteekt.

P.S. een stuurcircuit met een optokoppel is ook ten zeerste aan de raden om je computer galvanisch geisoleerd van het netspanningsdeel te houden!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 28 september 2005 21:17:42 schreef big bang:
- - big bang - -

Bedankt voor je uitgebreide reactie! We hebben inderdaad een optocoupler opgenomen in het ontwerp (zie de parallelle poort schakeling, staat hier ook ergens, zo ongeveer dus). Ik denk dat het met deze informatie wel moet gaan lukken :-)

Alsjeblief.
Nog een P.S.: die warmteontwikkeling moet je zelf wel een beetje in de gaten houden. Ik zei wel dat die vrij beperkt is, maar in sommige gevallen is toch wel een koelplaat(je) vereist. Ik zou niet willen dat je je triacs opblaast.
Gewoon ff uitproberen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 28 september 2005 21:17:42 schreef big bang:
Ach, nog wat vergeten:
storingen kan je onderdrukken door: in serie met je triac en dus ook met de belasting een spoel te steken; dergelijke ontstoorspoelen zijn los te koop en in verschillende stroomgroottes te krijgen.
...
- - big bang - -

Stond er niet nog ergens (uit mn hoofd) nog een condensator parallel op het net ( "energiereservoirtje" )?
Misschien voor zwaardere belastingen, maar kwam er nu op.

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Ik meende dat de snubber over een triac meer was om deze te beschermen tegen spikes op het net dan om storing vanuit de schakeling tegen te gaan.

Er zijn overigens handige opto-diac's in de handel die vrijwel de gehele sturing van je triac kunnen doen. MOC3020 en dergelijken. :)

Op 29 september 2005 11:38:40 schreef Aart:
Ik meende dat de snubber over een triac meer was om deze te beschermen tegen spikes op het net dan om storing vanuit de schakeling tegen te gaan.

Right :-)

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Makkelijker is het gebruik van een Crydom CX240D5.
Alleen een ontstoorspoel + condensator toevoegen en klaar.
De SSR is direct met 5V aan te sturen en bezit al een optocoupler

Hoezo spoel ? Als ik de datasheet van dat ding lees schakelt de niet-"R" versie netjes op de nuldoorgang. :)

Met ohmse belastingen kan het zonder spoel.
Als er inductieve lasten mee geschakeld gaat worden, zal een spoel noodzakelijk zijn.
Er treed dan een phase verschuiving op tussen stroom en spanningsnuldoorgang.

Op 28 september 2005 20:40:31 schreef MD:
Nu zaten we te kijken naar de 'reguliere' relais, maar die dingen slijten waarschijnlijk te snel

Ik gebruik regelmatig relais sturingen voor ohmse en inductieve lasten, maar na 10 jaar intensief gebruik doen ze het nog uitstekend.
Door de relais' zodanig te timen met aan en uitschakelen op spanningsnuldoorgang, wordt de levensduur verlengd. Bij belastingen van 1000 watt zie ik nog geen vlambogen oid over de relais contacten

Op 29 september 2005 11:38:40 schreef Aart:
Ik meende dat de snubber over een triac meer was om deze te beschermen tegen spikes op het net dan om storing vanuit de schakeling tegen te gaan.

Ja, zou wel kunnen hoor. Ze vermelden bij deze componenten een factor: "critical rate of rise of off_state voltage", bij een TIC263 bedraagt deze +-450V/µs
Boven deze waarde kan een triac spontaan ontsteken, dus zonder gate sturing.
Dus toch maar een geschikte spoel is serie, of een netfilter in de vorm van een Pi-filter of T-filter of iets dergelijks.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

http://www.circuitsonline.nl/circuits/sch/000067.gif

Klopt het dat de nul onderaan verbonden moet zijn met zowel het 220 gedeelte als het laagspanningsgedeelte? Dan moet je dus vantevoren weten welke draad van de 220 de fase en welke de nul is?

Als ik het goed heb moet m'n lamp of andere apparaat tussen de twee punten bij 'uit' rechts worden aangesloten?

Op 29 september 2005 17:09:23 schreef MD:
[afbeelding]

Klopt het dat de nul onderaan verbonden moet zijn met zowel het 220 gedeelte als het laagspanningsgedeelte? Dan moet je dus vantevoren weten welke draad van de 220 de fase en welke de nul is?

Yep, anders heb je geen gate-stuurcircuit.
Als ik het goed heb (weet niet zeker) stuur je de gate ten opzichte van A2. Dus A2 van de triac onderaan en A1 bovenaan in je schema. Correct me if I'm wrong.
En de nul leg je inderdaad best aan uw massa.

Als ik het goed heb moet m'n lamp of andere apparaat tussen de twee punten bij 'uit' rechts worden aangesloten?

Klopt ook.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 29 september 2005 17:39:45 schreef big bang:
[...]
Yep, anders heb je geen gate-stuurcircuit.
Als ik het goed heb (weet niet zeker) stuur je de gate ten opzichte van A2. Dus A2 van de triac onderaan en A1 bovenaan in je schema. Correct me if I'm wrong.
En de nul leg je inderdaad best aan uw massa.

Dan is het dus nodig de stekker op de goede manier in het stopcontact te steken. Is er geen manier om te zorgen dat dat altijd goed gaat?

Nee hoor, dat is niet nodig. Het schakelingetje linksboven is de +12 voeding, direct uit het net. Wat L en N is maakt niet uit. Werk veilig en isoleer de boel GOED.

Ik zou zelf eerder kiezen voor een optodiac, maar die zijn misschien wat lastiger te krijgen.

[edit]
Triac's werken overigens (met wat beperkingen) in alle vier de kwadranten.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 29 september 2005 17:48:23

Op 29 september 2005 17:45:51 schreef Aart:
Nee hoor, dat is niet nodig. Het schakelingetje linksboven is de +12 voeding, direct uit het net.

Ik zou zelf eerder kiezen voor een optodiac, maar die zijn misschien wat lastiger te krijgen.

Nee die voeding ga ik niet eens bouwen, daar hebben we al wat voor :) Het gaat me even om de onderste schakeling. Blijkbaar is het daar nodig dat ik de 230V zo aansluit dat de fase altijd op de bovenste en de nul altijd op de onderste is aangesloten. Is dat echt nodig en zo ja, hoe zorg ik ervoor dat dat automatisch goed gaat?

Dat zou ik niet aanraden, alles (ook je eventuele aparte voeding) hangt direct aan het net..

[edit]
Als je een en ander niet helemaal begrijpt is het misschien verstandiger voor wat complete modules of een uitgewerkt ontwerp + bouwbeschijving te kiezen. nofi. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 29 september 2005 17:54:50

@Aart: Los van dat ik dat een rare oplossing vind (ik wil het liever gewoon zelf snappen in plaats van een ingewikkeld ontwerp overnemen danwel een voorgebouwd ding kopen) zijn het gewoon wat vragen om te kijken of ik het snap. Ik kan hem natuurlijk gewoon gaan bouwen, maar ik probeer vantevoren wat dingen eruit te halen die ik niet helemaal begrijp.

Maar ik begrijp dat de voeding voor de onderste schakeling door het gebruik van de triac automatisch aan het net hangt? Dan is het inderdaad slimmer om de voeding toch te bouwen...

Edit:

Ongewaardeerd linkje :(

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op zaterdag 1 oktober 2005 22:48:09

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

WTF???? Juck!

Hoeveel staven heb je wel niet door je lijmpistool gejaagd???

Weleens van etsen gehoord?

Ziet er echt fantastisch veilig uit zo (not!).

Aansturen van triacs doe je tegenwoordig het netst via die moc-jes.

It's a good day for science!

Op 1 oktober 2005 15:53:34 schreef dexter:
WTF???? Juck!

Hoeveel staven heb je wel niet door je lijmpistool gejaagd???

Weleens van etsen gehoord?

Ziet er echt fantastisch veilig uit zo (not!).

Aansturen van triacs doe je tegenwoordig het netst via die moc-jes.

Ik heb die staven niet geteld. Ik heb ooit van etsen gehoord.
Veilig is het wel, want het zit in een kastje en dat kastje is dicht en daar kom je zomaar niet in :) Tenzij je door de ventilatiegaten kan met je vingertjes...

En ik stuur m'n triacs aan hoe ik wil.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 1 oktober 2005 15:53:34 schreef dexter:

Aansturen van triacs doe je tegenwoordig het netst via die moc-jes.

En dat zijn?

Op 1 oktober 2005 16:23:14 schreef Bertrix:
[...]

Hoe onveilig!

Tjeez, heb jij daar last van?
Nee!
En het is WEL veilig als jij er niet met je poten aanzit.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...